Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Pen båt dette her, kjenner eg blir litt missunelig langt inn i hjerterota mi nå. Er det mange som ringer på slike båter

Nei desverre er det alt for få som ringer. Jeg går utifra at folk flest blir skremt av vedlikeholdet.... Men alikevel så mener jeg at det ligger svært mange flotte båter på nett hvor en får velddig mye båt for pengene om en sammenlikner med en plastbåt i samme prisklasse.

Redigert av Morildbåden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei sann godt folk. jeg lurer på om noen har prøvd dette stoffet her på noen av sine båter.

http://www.star.no/baat.asp?id=starol1#start

 

Har vurdert å prøve dette på skutsiden utvendig. Dette er et 2 system akurat som Owatrol er, altså det finnes en 1,er og en 2,er.

Så vist noen har prøvd, vil jeg gjerne høre om det...

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Woody @ 06.09.09 22:23)

Kjempebra med egen trebåt-tråd.

Her er vår Sandøy 28 AC fra 1979. Har begynt oppussingen av hele båten, og startet da med overbygget, og det elektriske anlegget. Den ser litt "snau" ut foreløpig men det kommer saker og ting etter hvert.

Etter bildene å dømme ser jo denne båten kjempefin ut.

Kan ikke skjønne at det er så mye å gjøre her...

 

Men uansett, nok en flott båt.

Blir i skikkelig godt humør av å se alle de fine båtene som dukker opp her i båttråden

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Denne skal bort nå, håper og få noen kroner for motoren :rolleyes:

 

Hva slags motor er det du har da Bastard???? Noe som kunne passe i Spjærøyen????? Men for all del, ikke motorsaga, gi heller bort båten :cheers:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Men du wascogutt kva er det du bruker som antiparasitt då???

Husker ikke hva det het. Har boksen stående ute i båten.

Men det var noe jeg fikk tak i på en lokal shipshandel som ligger rett borti gata her.

Vet ikke om det er så effektivt, men det skal vist være mindere giftig

 

 

Her er vår Sandøy 28 AC fra 1979.

Ser ingen bilder jeg Woody.. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen.

Her er en del bilder fra oppussingen av overbygget pluss litt til.

Legg merke til det fenomenale elektrikerarbeidet som var gjort. Dette får ikke de fleste til om de prøver. :lol:

ledningsrot_4.jpg

reparasjon_av_sandoey_28_ac_016_2.jpg

reparasjon_av_sandoey_28_ac_014_2.jpg

el_nido_del_bote_016.jpg

mobilbilder_20.07.2009_025.jpg

18.06.2008._008.jpg

Skal prøve å få laget en egen side om oppussingen. :wink:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Legg merke til det fenomenale elektrikerarbeidet som var gjort. Dette får ikke de fleste til om de prøver. :lol:

Det må ha vært en italiensk spagetti kokk som har stått bak den jobben

 

Selv om du lager egen side om oppussingsarbeidet ditt, håper jeg du også legger ut noen bilder her i trebåttråden.

 

Målet med denne tråden er å gjøre den til den mest aktive tråden på hele BP... :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve holde denne tråden ja. Selv om jeg føler at båten min blir et lass med ved, sammelignet med enkelte her. :blush:

Jeg er en slik type som aldri blir fornøyd, og da føles det som om det meste er mislykket. :headbang:

Skal prøve å få lagt inn de tekniske spesifikasjonene på båten etter hvert. :wink:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg er en slik type som aldri blir fornøyd, og da føles det som om det meste er mislykket. :headbang:

Det er den beste egenskap en båteier kan ha...

Selv prøvde jeg å bygge noen benker akter i båten min i sommer.

Etter å ha bygget dem nesten ferdig, og revet det hele ned igjen 7 ganger gav jeg opp, og bestemte meg for at jeg får vente til neste sommer med å gjøre et nytt forsøk.

Det var nok av andre oppgaver å ta fatt på, så nå får benkene vente litt....men jeg gir meg selvsagt ikke før benkene er på plass.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er båten min på vei til utsett i fjor. Johnsen-krysser fra 1980. Den er 30 fot lang og ca 3,30 m på det bredeste. Jeg har dessverre bare historikken på den de siste 12 år. Hvis noen sitter på noe historikk knyttet til Johnsen-båtene så er jeg veldig glad for om det deles her :yesnod:

 

baat_crop_web.jpg

 

Har eid båten siden sommeren 2006. Utvendig tar jeg kun vårpussen, som for meg er mattpussing med 120 papir, olje områder med bar ved (International Interpreg), lakke 1 strøk (International Schooner), pusse lett med 240 papir, lakke 1 strøk til. Dekk og dollbord får gjerne et tredje strøk.

 

Innvendig har jeg siden jeg overtok båten gjort følgende jobber med litt størrelse:

 

* Byttet defekt vridbart anlegg til fast propell. Innebar også oppussing av skrog og kjølsvin innvendig (vinter 2007).

* Byttet gjennomføring, ventil og pumpe til septik (vinter 2007)

* Installert kjølekompressor til kjøleboksen (vår 2007). Forrige eier brukte bare kanner med is.

* Installert Furuno autopilot (vinter 2008).

 

Skal ta ut motor i år også for å fikse at dieselpumpen lekker diesel inn i sumpa. Utover disse tingene er det masse småprosjekter hele tiden.

 

Fra Nidelva i 2006:

 

nidelva_190706_resized.jpg

 

Her på Brøtsø i 2007:

 

brotso_30062006_resized.jpg

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Selv prøvde jeg å bygge noen benker akter i båten min i sommer.

Etter å ha bygget dem nesten ferdig, og revet det hele ned igjen 7 ganger gav jeg opp, og bestemte meg for at jeg får vente til neste sommer med å gjøre et nytt forsøk.

Been there...done that... :lol:

 

 

Den eletrikkeren som har vert i din båt, eg trur jammen den samme mann har vert i min båt og. :crazy:

Og i min...Kabler og ledninger overalt. Typisk vinterjobb :smash:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Her er båten min på vei til utsett i fjor. Johnsen-krysser fra 1980. Den er 30 fot lang og ca 3,30 m på det bredeste. Jeg har dessverre bare historikken på den de siste 12 år. Hvis noen sitter på noe historikk knyttet til Johnsen-båtene så er jeg veldig glad for om det deles her :yesnod:

Hei Ludde30

Takk for at du ville dele bilder og tanker med oss.

Det er jo en flott båt du har. Og til trebåt å være er den jo nesten "ny"

 

Klarer ikke å se det på bildet, men det virker som om du har skjult søm i båten din. Stemmer det?

Er det i så fall kobbersøm som er brukt?

Link to post
Share on other sites

Skjult saum er noe fint som både du og jeg har på båtene våre.

Det betyr at en ikke kan se naglene som er brukt for å feste skroget til spantet.

 

På kravelbygde båter er dette alltid tilfelle.

Men det er ikke så vanlig på klinkbygde båter.

 

De fleste snekker av typen "sørlandssnekker" som alltid er klinkbygde, så kan du se naglene på utsiden av skroget.

Men på noen større klinkbygde båter er naglene "senket" og "proppet"

På den måten er ikke naglene, eller sømmen som det heter på "fagspråket" synlig.

 

Nå er det ulike meninger om dette også - selvsagt.. :giggle:

Noen mener at dette kan være et problem.

For når naglene er synlige er det lettere å følge med og se om naglene begynner å bli modne for utskiftning.

Dette er ikke mulig hvis naglene er skjulte.

 

Derfor er det vanligst å bruke kobbernagler, når en skal ha skjult søm.

Dette fordi kobbernagler ikke er så utsatt for korrusjon.

Men det finnes jo også snekker med kobbersøm, hvor denne sømmen er synlig.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...