Champagne Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Etter å ha fjernet en del råttent trevirke, er kanten av dollbordet blitt vledig oppfliset.... Finnes det noe jeg kan fylle dette med, slik at det blir sterk og motstandsyktig? Kan jeg fek lage en flis-lim masse og smøre på. Eller er det sikaflex som er løsningen her også Wasco, hva med å renskjære kanten i det ødelagte området og lime inn en list i samme type trevirke som dollbordet er i la oss si ett par cm bredde? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 ok...men han som jeg kjøpte bordet av sa at jeg måtte mette det godt....Men jeg skjønner jo logikken i det du skriver. Jeg tror jeg legger bordet i "bløtt" noen dager og ser om det kan bli så mykt at jeg får smettet det på plass... Alt bør mettes med olje før bruk, noen pleier også å grunne endeveden på bordene med blymønje etter at de har mettet med olje. Alternativt kan du legge bordet i oppvarmet olje for å gjøre samme jobben som å legge den i "bløtt" da impregnerer du samtidig, ikke noe problem så lenge du ikke skal lime det fast. Hvor stor kurving snakker vi om på bordet, og hvilke dimensjoner er bordet på? Mvh C Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Beklager at jeg har "plaget" deg med dette.. Krisen er avblåst Jeg tok med meg bordet ombord for å sjekke, og det kommer til å gå bra. Den biten som skal felles inne er 120 cm, og siden dette er mittskips, er kurvingen ikke noe stort problem. Kurvingen utgjør ikke mer en ca 2-3 cm. Men jeg har jo en utfordring med hva jeg skal gjøre med endeveden. har ingen blymønje. Men kansje jeg kunne sette de to endene ned i ojegryta og la det stå å trekke på svak varme noen timer Redigert 16.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Blymønje, primer, maling, lakk, du kan bruke det meste. Cluet med å male endeveden er for å forhindre trevirket fra å suge vann i endeveden hvor veden er mest sårbar. God ide å sette de i oljegryta Mvh Champagne, som forøvrig ikke føler seg "plaget" Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 MvhChampagne, som forøvrig ikke føler seg "plaget" Men jeg føler med av og til som en "plageånd" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Men jeg føler med av og til som en "plageånd" Du har mye å gå på før du kan defineres som plageånd Ellers har jeg bedt kona om å ta med noen sånne smart pakker når hun stikker innom posten i dag, slik at jeg kan få avgårde ventil-soppen din, og trehestens sopper & beslag så fort som mulig, regner med at hvis alt går greit så får jeg de avgårde på lørdag. Er opptatt i morgen og fredag desverre. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hva skal Wasco med mere sopp ombord Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hva skal Wasco med mere sopp ombord Hei du. Ikke plag soppen Æh eg meinte wasco Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hva skal Wasco med mere sopp ombord Hvis de andre soppene hadde vært like blanke og fine som den jeg skal kjøpe av Champagne, da hadde jeg hverken brukt tid eller krefter på å bli kvitt dem... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Wasco, hva med å renskjære kanten i det ødelagte området og lime inn en list i samme type trevirke som dollbordet er i la oss si ett par cm bredde? Mvh Champagne Jo, det hadde vært en ide...selv om det blir litt ekstra arbeid.... Men bare det beste er bra nok for Sophie..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Husker en samtale med "gamlekara" i Sagvågen Kystlag for en del tid tilbake mens jeg renoverte ei tresnekke. De påstod at du kan se på dollbordet om båten er bygget av erfarne trebåtbyggere, eller om det er selvbygger som har gjort jobben. Det ser man på om dollbordet har fall utover. Er det flatt så renner ikke vannet bort fra overbygget men legger seg langs dette. På sikt fører dette til vanninntrengning og råteangrep akkurat der du har det, Wasco. Jeg skyndte meg jo hjem og gjorde om dollbordene med godt fall, selv om det var mer vrient å få til. Men jeg fikk annerkjennende nikk når kara kom på inspeksjon, så det var verdt bryet. Derfor ser jeg alltid etter dollbordet på trebåtene og nikker eller rister på hodet når jeg går langs kaia. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Det ser man på om dollbordet har fall utover. Er det flatt så renner ikke vannet bort fra overbygget men legger seg langs dette. På sikt fører dette til vanninntrengning og råteangrep akkurat der du har det, Wasco. Tror nok Andor som i sin tid bygget båten min var klar over denne finnessen Som du ser på bildet, så heller dollbordet i riktig rettning Tror heller denne lekasjoen har oppstått på grunn av det arbeidet som ble gjort da båten ble bygget om i 1974. Slik såg Sophie ut før ombyggingen Slik såg hun ut etterpå Her ser du at det er akkurat under denne overgangen mellom det gammle og nye tilbygget at det er blitt råttent Redigert 16.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frank Allan Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Mange fine båter og mange erfarne trebåt folk på denne tråden. Så jeg spør på vegne av en kamerat av meg som har en 29 fot kravell bygget båt. Er det mulig å montere baugpropell på en tre båt? Evt. fremgangs måte? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja det er mulig, NEI man skal ikke gjøre det dersom det kan ungåes. Utrolig hva man kan få til bare man lærer seg å bruke båten sin.. og holder ikke det så øk arealet på roret for å få mer roreffekt mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Frank Allan. Jo, jeg har sett dette bli gjort på en kravellbygget plattgatter. Problemet er at der du tar hull for tunnelen (midt mellom to spant, selvfølgelig) svekker man bordgangenes innfesting på et sted med sterk spring i bordene. Dette må styrkekompenseres. På denne jeg observerte ble det laget en krans (en tykk treplate buet etter båtens indre fasong som ble limt til skutesiden og festet til spantene med skruer). I denne plata ble bordgangene skrudd fast rundt der hullet skulle komme før man saget hull for tunnelen. Jeg vet ikke hvor vellykket dette ble da jeg aldri så båten igjen. Men dette blir altså plast på tre da, og er nesten bannlyst i ortodokse trebåtkretser. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Takker for svar. ja det var vel ometrent slik jeg tenkte. Skal bringe det vidre. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Takker for svar. ja det var vel ometrent slik jeg tenkte. Skal bringe det vidre. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Her er det snakk om sement, blandet med vann eller tjære, og det kan vel strengt tatt ikke kalles betong. Og det er heller ikke snakk om å bruke denne blandingen over vannlinja.Mener du at du aldri har hørt om denne metoden for tetting av skøyter? Når du snakker om flis lim. Hvilen type lim bruker du? Og er dette noe du kan bruke under vannlinja? Mulig de går og bruke ren sement og vann , men personlig tror eg ren sement vil forsvine ganske fort. Er ikke mye som binder ren sement sammen. har nok hørdt om tetting av båter med sement/betong og andre remedier , men de som nød løsning. Sementbasert flis lim er de eg mener.Fine greier.... Brukes de på over vannlinjen , blir de aldri tørt bak sement / betong osv... Elles annbefaler eg og lime inn stykker av tre i dollbord og rekker med epoxy. De er knall stoff. Store sprekker som ikke vil trutne , lag en v fuge , tilpass en list og lim. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja hvordan skulle vi trebåteiere klart oss uten epoxy og sikaflex... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Nåja sikaflex klarer eg meg uten Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 hehe...vet at ikke alle liker sikafleks. Men den er god til å tette små lekasjer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 og tec7 klarer jeg meg uten.. makan til dritt ellers går epoxy west system til mye, så lenge veden ikke er i bevelse da.. den nye skansekledninga mi er laminert med epoxy, men dekkene på båten beveger seg jo, så til vinteren må jeg lage ny skansekledning Dog skal den være i hel ved, i malmfuru! (hvis noen lurte på det hehe) Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Tec7 er vel den som passer best til stål og glass har jeg hørt. En kammerat av meg bruker den mye på liming av frontruter på biler, er vel heller dårleg når det gjeld tresorter Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 17.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Kjenner trebåt folk som ikke får rost Tec7 nok opp i skyene.. Som kjent - er det noe trebåtfolk er enige om, så er det at de er uenige.....om det meste Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.