Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Har bare gode erfaringer med det, og kommer til å bruke det videre samme hva andre sier!

Så det er ulike meninger om dette produktet skjønner jeg.

 

Her er hva West System, som selger produktet sier på sin hjemmeside

Boracol har vært på markedet i mange år, men har til nå ikke vært brukt mye innen maritime kretser i Norge. Produktet har derimot i stor utstrekning blitt brukt til impregnering av nye og eldre hus, broer, kirker, gamle prekestoler, altertavler, etc. Flere og flere eiere av trebåter har nå fått øynene opp for dette unike produktet. Boracol er et produkt som ikke bare bør benyttes på gamle og verneverdige båter, men også nyere trebåter for å forebygge sopp og muggskader som igjen kan føre til råte, «blåved» og andre misfarginger i treverket.

 

Boracol er blant annet blitt benyttet til konservering av fregatten «Jylland», skonnertene «Fulton» og «Svanen», jakten «Gjøa», ishavsskøyta «Havnøy» og «RS 1- Colin Archer» m.fl.

 

At produktet er blitt benyttet til konservering av gamle erverdige veteranbåter burde jo borge for at dette virkelig er noe alle trebåteiere burde stifte bekjenskap med

Link to post
Share on other sites

Alle sier at blåmann - det er ikke farlig.

Alikevell....

Blåmann er jo en sopp. Og soppvekts skylles en eller annen for for fuktighet, og fuktighet og sopp må da før eller senere utvikle seg til råte...

Eller tar jeg helt feil?

Hvis man plutselig får synlig blåmann/blåved , så har man mest sansynlig en fuktinntrenging på en eller annen måte. Hvis man ikke stopper dette, vil det bli mykt og råttent tre. Det er ikke blåveden som ødelegger treet, men den blir synlig på utsatt tre. Fikser man årsaken til fukten tidsnok, trenger ikke treet være svekket.

Link to post
Share on other sites

jegt tror det har mye og si om en trebåt blir stellet med hvert år.blåmann kommer innmari fort hvis ikke treverket blir behandlet godt nok "egen erfaring".men her er min båt morild .den har ikke vært renskrapet på ca 15år.men pen i borda allikevel

cimg0790.jpg

Er det mahogny fenderlist på båten din? I tilfelle, er den lett å få skader på den? Tenker da på halvrund profil. Jeg har tenkt å skifte på min i vinter, og er interessert i å høre hvordan den holder seg, da det er visse meninger om at mahognyen er for myk.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på bilder gjennom tråden om vivvi i signaturen min ser du fenderlister i halvrund mahogney. Den er helt upåklagelig hvis du behandler den pent, men tror nok eik er hakket bedre i forhold til å tåle påkjenninger fra tauer, fendere o.l.

Dette er bare mine erfaringer, men personlig mener jeg at mahogney er mye pener å se på :flag:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Er ute i verden på jobb ( peru) så kan ikke komentere den flotte debatten direkte , er litt forskjell i tid..

Foresten mange rare trebåter her nede :eek:

Den "Testen" eg nemdte på side 14 ble gjordt på gran , men min båt er selfølgelig av god furu

Har heller ikke med meg så mange foto av båten , men har dei siste 7 mnd vert eier av den eneste trebåten på bildet

trebaatfestivalen.jpg

Fra trebåtfestivalen i Ulsteinvik

 

Så et foto av siste jobben eg fikk gjøre før eg måtte dra ut i verden igjen

 

riving_dekk.jpg

Dekket ble selføgelig :yesnod: natet med stry og bek.

Har mye arbeid igjen på båten som er fra 1963 og har vert i fiske helt til for 2-3 år siden.

NB: Fantes ikke råte i dekket , var bare mange hull etter spill og hydralikk. Sjøvann er bra for trebåter , husk det :yesnod:

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dekket ble selføgelig :yesnod: natet med stry og bek.

Natet med stry og bek....det hører en ikke mye om i våre dager

Men siden jeg er vldig opptatt av gamle tradisjoner, så lyder dette som musikk i mine ører :yesnod:

Har lenge lurt på dette med bek. Husker at det alltid lå masse bek og fløt rundt de gamle sjøhusene i min barndom, og etter at jeg selv fikk meg båt har jeg lurt mye på hva dette ble brukt til.

Er det andre ting en kan bruke bek til?

Og hva er stry?

 

Enig med deg i at denne ser bra ut...

Men etter å ha fulgt med i det drama Toppis opplevde med sin Furuholmen, er jeg blitt veldig skeptisk til alle slike båter....i hver fall hvis de er for billige... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Natet med stry og bek....det hører en ikke mye om i våre dager

Men siden jeg er vldig opptatt av gamle tradisjoner, så lyder dette som musikk i mine ører :yesnod:

Har lenge lurt på dette med bek. Husker at det alltid lå masse bek og fløt rundt de gamle sjøhusene i min barndom, og etter at jeg selv fikk meg båt har jeg lurt mye på hva dette ble brukt til.

Er det andre ting en kan bruke bek til?

Og hva er stry?

 

 

Enig med deg i at denne ser bra ut...

Men etter å ha fulgt med i det drama Toppis opplevde med sin Furuholmen, er jeg blitt veldig skeptisk til alle slike båter....i hver fall hvis de er for billige... :giggle:

ja er glad for at det ordnet seg for toppis.. er det ingen som trenger 19.22 saab komplett med gir og propell og overbygg i aluminium til 24 fot sjark og ovn og diverse??? er litt uggen følelse og tenne på båten og ikke ta noe av

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Flott båt lagt ut til salg på FINN i dag...

Det står i annonsen at Båten er et rehabiliteringsprosjekt.

Spørs jo hva selgeren legger i dette uttrykket

 

Båten er ellers akkurat "liten" nok til å kunne føres uten D5L, selv om det vel sterkt kan annbefales før en legger ut på tokt med en slik skute

36_1614147215.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18965936

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott båt lagt ut til salg på FINN i dag...

Det står i annonsen at Båten er et rehabiliteringsprosjekt.

Spørs jo hva selgeren legger i dette uttrykket

 

Båten er ellers akkurat "liten" nok til å kunne føres uten D5L, selv om det vel sterkt kan annbefales før en legger ut på tokt med en slik skute

36_1614147215.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18965936

den så jo fin ut men spørs om det ikke er i samme kategori som toppis plattegatter

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Ja da, jg holder på jeg vet du..

Men i dag måtte jeg prioritere et åar andre ting, og så må jeg skaffe meg en pressening slik at ikke jeg kan dekke over de plassene på båten hvor jeg holder på å herjer

 

Her kan du se hva jeg holder på med

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry830216

Link to post
Share on other sites

Hola tre amigos.

 

Super ide med en egen trebåtstreng :yesnod: Kikket litt raskt igjennom og fant det hele litt rotete. Spørsmål, bilder, svar litt rundtomkring. Er det ikke mulig å lage en gruppering av strenger som dreier seg om trebåter??? Sånn f.eks: baatplassen>Forum>Trebåt forum> den store nate strengen :lol:

> den store råte strengen

> jeg tar inn fordømt mye vann strengen

 

Er dette mulig????

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken, men vet egentlig ikke hvordan det kan ordnes - rent praktisk.

Men etter hvert som denn tråden blir lengere og lengere, er det klart at det vil bli både rotete og uoversiktlig.

 

Får ta det om med mentorene her på forumet, om det er mulig å løse dette på en tilfredstillende måte.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på bilder gjennom tråden om vivvi i signaturen min ser du fenderlister i halvrund mahogney. Den er helt upåklagelig hvis du behandler den pent, men tror nok eik er hakket bedre i forhold til å tåle påkjenninger fra tauer, fendere o.l.

Dette er bare mine erfaringer, men personlig mener jeg at mahogney er mye pener å se på :flag:

 

Vivvi

Enig i at det er penere å se på ja. Det blir nok mahogny på min også. Har vurdert å klyve ei syrefastrør og polere for å legge inntil halegattene og skru fast for å hindre gnag fra fortøyningene. Jeg vet man får kjøpe halegatt med "leppe" men de er av messing eller bronsje som er forkrommet. Jeg liker syrefast best på slike steder.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Natet med stry og bek....det hører en ikke mye om i våre dager

Men siden jeg er vldig opptatt av gamle tradisjoner, så lyder dette som musikk i mine ører :yesnod:

Har lenge lurt på dette med bek. Husker at det alltid lå masse bek og fløt rundt de gamle sjøhusene i min barndom, og etter at jeg selv fikk meg båt har jeg lurt mye på hva dette ble brukt til.

Er det andre ting en kan bruke bek til?

Og hva er stry?

 

 

Enig med deg i at denne ser bra ut...

Men etter å ha fulgt med i det drama Toppis opplevde med sin Furuholmen, er jeg blitt veldig skeptisk til alle slike båter....i hver fall hvis de er for billige... :giggle:

 

 

Nja stry og bek brukes fortsatt , kalles og drive dekk foresten. Stry er laget av hamp eller lin fiber

stry.jpg

Bek kan også brukes til og "støpe" inn propell hylser og lignende.Er et naturprodukt , laget av tjære ,men er ikke helt ufarlig og jobbe med da de må vere kokende når de påføres.

Natene i dekket mitt er de orginale fra 63 , og er fotsatt tette. Mye av årsaken til dette er selføgelig at de ikke har blitt brukt ferskvann , men sjø vann til og spyle dekk.

Har puslet mye med gamle båter og liker de gamle metodene , gjør de på gamlemåten der de passer og bruker moderne metoder der de er best.

Link to post
Share on other sites

Denne båten ser da virkelig for fin ut til å havne på St.Hans bålet.

I følge annonsen er det ikke råte i skroget, selv om jeg synes det ene bilde i annonsen ser litt misstenksomt ut.

Men prosjektet er helt gratis...så her kjenner jeg det kribbler.

57_1646862268.jpg57_2137461742.jpg

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18967457

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du ikke den ser litt smal og puslete ut i hekken? Jeg foretrekker litt rundere hekk a la Jennifer Lopez eller Sandøy, men det er nå min smak. :lol::lol:

Samtidig bærer den også litt preg av det jeg kaller drivhuseffekt. Det vil si altfor mange vinduer. Den ser ut som et drivhus.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...