Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei igjen og tusen takk. Den snekka er for lav for meg, så det blir en del kryping bl annet når en skal legge seg eller gå på ramma. Derfor har jeg kjøpt meg ny gammel båt, men tar ikke over den før hele summen er betalt forrige eier. Jepp, det er den som er på avataren min. Bygget i København i 1946. :cool:

 

 

Hei Bartesam, og velkommen både til baatplassen og til trebåttråden.

Flott båt du har, men skjønner at du er blitt bitt av trefot syken :yesnod:

 

Er det båten du har i avataren din som er drømmebåten?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Da er det litt av en båt du skal få deg...

Det er jo en skikkelig klassiker av rang.

 

Den må da være godt over 30 fot.

Håper du legger ut bilder og holder oss oppdatert om overtagelsen av den stiiiiilige damen.

 

Hva men den du har nå.

Har du fått solgt den?

Eller har du den liggende for salg?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen og tusen takk. Den snekka er for lav for meg, så det blir en del kryping bl annet når en skal legge seg eller gå på ramma. Derfor har jeg kjøpt meg ny gammel båt, men tar ikke over den før hele summen er betalt forrige eier. Jepp, det er den som er på avataren min. Bygget i København i 1946. :cool:

 

 

Grattis med kjøp av Konvall Bartesam, hun er en fin fin dame!

 

mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Så du kjenner denne båten Champangne?

Håper han har gjort et bedre kjøp en det Toppis gjorde...

 

Hehe, jeg har ikke vært ombord Konvall på mange år, men har vel sett at hun har blitt penere og penere i siste sesonger, så jeg tror nok Bartesam har funnet en fint eksemplar.

 

konvall.jpg

 

En større versjon av avatar'n til Bartesam finner du her: CMB

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båtplass til snekka i Bestumkilen, men den skal jo selges nå. Står på venteliste og får vel plass på Skarpsno Baatforening kommende sesong, men så der til min forferdelse at de hadde bryggeplass bare til og med 40 fot :headbang: Blir vel bøye der da tenker jeg, hvis de ikke skulle ha en plass helt ytterst på brygga. Er jo to motorer i denne farkosten, så den er jo rimelig grei å håndtere der inne tror jeg. Blir nok vinteropplag nede på Fjærholmen utenfor Tønsberg, for der står det en opplagshenger til båten :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Også jeg som trodde at vi skulle få en Classic MotorBoat på Randsfjorden :nonod: . Uansett, nydelig båt :yesnod: .

Nå er forresten Amalie trygt hjemme på gårdsplassen etter en nervepirrende tur. Bilder og oppdateringer på vinterens gjøremål vil komme fortløpende. Trenger nok noen tips og innspill etterhvert også. Regner vel med at det ikke blir noe problem her... :lol:

 

Red. Hei! Hvor er manerene mine... Velkommen til baatplassen.no Bartesam, og nok en gang: Gratulerer med en nydelig båt :flag: !

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ellers må jeg få dele med dere en teknikk for tetting av trebåter, som jeg aldri har hørt om før.

Var en tur innom en ung kar som har ettablert seg som en lokal trebåtguru her på disse kanter.

Han kunne fortelle at det beste tettningmiddelet han kunne annbale var ren sement...!!!

 

Sement og vann, og gjærne litt tjære.

Bedre tettningsmiddel fantes ikke i følge hans mening.....

 

Sement eller enda bedre flis lim blir ofte brukt på større båter her under vannlinjen når båten har mistet en spiker propp eller de blir slått inn nye spiker . Flis lim gir kort tid på slippen og sitter som støpt. :lol: Bunnsmørning over.

Tjære ? Har ikke hørdt den før , men nye spiker blir surret litt med derv og dyppet i tjære før dei blir slått inn.

Men ikke bruk betong over vann linjen , da blir de råte under betongen !!! Var eneste plassen på mitt dekk de var råte. 10 x 10 cm under en klatt betong..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei

Fint at du kommer med innspill i denne sement diskusjonen...

Han jeg snakket med har mye erfaring med å pusse opp gamle skøyter, og det har jo du også.

Men når du snakker om at det har oppstått råte under en flekk av betong, så spørs det om du da snakker om ferdig blandet betong.

 

Her er det snakk om sement, blandet med vann eller tjære, og det kan vel strengt tatt ikke kalles betong. Og det er heller ikke snakk om å bruke denne blandingen over vannlinja.

Mener du at du aldri har hørt om denne metoden for tetting av skøyter?

 

Når du snakker om flis lim. Hvilen type lim bruker du? Og er dette noe du kan bruke under vannlinja?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fjernet en del råttent trevirke, er kanten av dollbordet blitt vledig oppfliset.... :nonod:

flis.jpg

Finnes det noe jeg kan fylle dette med, slik at det blir sterk og motstandsyktig?

Kan jeg fek lage en flis-lim masse og smøre på. Eller er det sikaflex som er løsningen her også

 

Så er det kampen mot blåved

Nå har jeg prøvd Ferro-bet (den blå) og jeg har prøvd å bleke ned klorin.

Men det blir ikke helt bra...

Må jeg i gang med vannstoffperoksyd og amoniakk?

blaamann.jpg

Link to post
Share on other sites

Enda et spørsmål.... :lol:

Nå har jeg endelig fått tak i et bra furu bord som skal erstatte det som var råttent

Fikk kjøpt dette hos en båtbygger, og det er til og med litt al i det, så dette ser bra ut.. :yesnod:

al.jpg

 

MEN, så kommer utfordringen...

Dette brodet er så kraftig at jeg regner med å måtte steame eller i hvert fall bløte det godt for å forme det etter båtsiden.

Så kommer utfordringen.

Dette bordet bør jo mettes godt med olje før det settes på plass. Men jeg kan jo ikke mette det før jeg steamer eller bløter det....

Hva gjør jeg da?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wasco, du kan jo vurdere hvorvidt du vil laminere det bordet som skal bøyes, da er det ikke så pes å gjøre det selv.

Han båtbyggern du har kontakt med har han en steamer? kan du få han til å steame bordet for deg? Alternativ lag en steamer men dersom dette er det eneste bordet du skal bøye til på båten så er jo det litt "overkill"

 

Vedrørende olje, ett "nytt" furubord er bra fullt av naturlige oljer, når du har steamet det bordet og fått den montert på plass lar du den sette seg over litt tid og legger på par strøk før du evt overmaler\lakker. Ikke noe hokuspokus.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Vedrørende olje, ett "nytt" furubord er bra fullt av naturlige oljer, når du har steamet det bordet og fått den montert på plass lar du den sette seg over litt tid og legger på par strøk før du evt overmaler\lakker. Ikke noe hokuspokus.

ok...men han som jeg kjøpte bordet av sa at jeg måtte mette det godt....

Men jeg skjønner jo logikken i det du skriver.

 

Jeg tror jeg legger bordet i "bløtt" noen dager og ser om det kan bli så mykt at jeg får smettet det på plass...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...