Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg synes skroget er litt "skjoldete" hvis du skjønner hva jeg mener. Mulig det blir borte etter pussing.

skrog.jpg

 

Red: Mener forresten at linolje mørkner treverk over tid. Stemmer dette?

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes skroget er litt "skjoldete" hvis du skjønner hva jeg mener. Mulig det blir borte etter pussing.

skrog.jpg

 

Red: Mener forresten at linolje mørkner treverk over tid. Stemmer dette?

Etter hva jeg kan se på bildet, tror jeg det kommer til å bli fint etter pussing og linoljebehandling, Når man pusser må man passe på så alt av gamle lakkrester er pusset bort før man begynner behandle, eller så for man skjolder.

At treet mørkner over tid av linolje, tror jeg ikke er tilfelle, ihvertfall ikke hvis du bruker en skikkelig lakk med uv-filter, Har bekjente som behandlet båtene sine på førsten av 80 tallet og de er fortsatt lyse og fine. Mahogny skal visst mørkne av linolje hvis den for oksidere noen uker før lakkering.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at de ugjevnheten som framkommer på bildet av båten din dalton vil forsvinne hvis du pusser båten helt ned.

Den type ugjevnheter i fargen stammer fra lakk eller olje.

 

Hvis det hadde vært snakk om missfarging av selve treverket ville dette vært mørkere (blåmann)

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke analysert differansen av innholdet på de to men jeg liker å jobbe med Rylard'n bedre.

Har brukt Owatrol D2 frem til 96 likte ikke at den var så myk og at den tilnærmet brant opp i solsteika, var dessuten alt for lite UV filter i den, treverket ble fort blekt. Epifanes fra 1996 til 2007 har vært nogenlunde happy med den men syntes den ikke gav meg superfinish, Rylard etter det og den er super å jobbe med, og gir det ekstra blanke finishen jeg har ønsket å få til uten å gå så ekstremt til verks som å sprøytelakkere hvert år. (holder meg til pensel og fordriver) Både Epifanesen og Rylard er supre lakker, så jeg prøver ikke å si noe stygt om epifanesen i det heletatt, men tenkte jeg skulle gi deg en headsup på at Rylard lakken er super duper dersom du skal til å gjøre hele lakk jobben om igjen og vil ha noen alternativer.

 

God w\e!

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Har bekjente som behandlet båtene sine på førsten av 80 tallet og de er fortsatt lyse og fine.

Fikk så lyst til å vise dere disse båtene jeg nevnte, håper ikke de blir sure for at jeg legger de ut på nett :blush:

Den første, Spjærøyen, ble satt inn med, jeg tror det var 200 liter, linolje som ny i 1982, aldri blitt skrapet eller pusset ned. Flott ikkesant?

Den andre, Onsøykrysseren fra slutten på 70 tallet, har også fått noen liter. Nydelige båter synes jeg!

miranda_august_2009_044.jpg

miranda_august_2009_048.jpg

Link to post
Share on other sites

Blåmann kommer innmari fort hvis ikke treverket blir behandlet godt nok "egen erfaring".men her er min båt morild .den har ikke vært renskrapet på ca 15år.men pen i borda allikevel

cimg0790.jpg

Flott båt!! Ser alikevel at blåmann har kommet på besøk akurat i vannlinja framme i baugen. Er ikke til å unngå, ser det ut til.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe krise det vel, Brekneholmen!

Får begynt på "nye" spjærøykrysseren så er all blåmann gjemt og glemt :saint:

Du får legge et bilde av nybåten her så andre får se den også!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

1.Blåmann er ikke falig.

2.Å skrape ned hele skroget, er noe en gjør så sjeldent som mulig

Så definitivt, men skal være så ærlig å si det at blåmann er uønsket i spjærøykrysseren min :boxing:

Det å skrape ned skroget utvendig er rett og slett en skikkelig dritt jobb, men desverre må det gjøres innimellom...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

ja.he he. :smiley: den er jo fin den men.endel jobb med den også.trenger jo både motor og innreding.men det er jo en del mer plass i den da.dsc00054.jpg

Er virkelig flotte linjer i sanne skrog!

Motor og innredning er jo ikke noe problem. Ligger mange fine motorer på Finn.no som passer båten, om du ikke er som meg da, og skal ha ny :crazy:

Innredning har du også fått masse erfaring med i vinter så det er vel bare å kaste seg rundt og begynne :saint:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Men blåmann kan jo fjærnes uten at hele skroget slipes ned...

 

En anne ting er at mange som overtar en eldre trebåt gjærne liker å skrape den ned, for å få en følese at de har full kontroll på det som skjer, og det som kommer til å skje.

Så jeg har planer om å skrape ned skroget på båten min, selv om jeg vet at det ble gjort for 6 år siden

Link to post
Share on other sites

Men blåmann kan jo fjærnes uten at hele skroget slipes ned...

 

Blåmann kan fjernes, og det relativt enkelt. Fattern gjorde det for ett par å siden på snekka si, og det ble jo rett så bra :flag:

PS: Han valgte da sammtidig å skrape ned og klinke om hele skroget samtidig!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

lurer litt på kansje og selge spjærøyen igjen.vet ikke helt. er litt forelska i den båten men

Selge Spjærøyen :confused::confused:

Måkke finne på det! For en plass dere kommer til å få i den båten, kontra den dere har nå :flag: ¨og for en nydelig båt :yesnod:

Vivvi

Link to post
Share on other sites

ja båten er bare helt rå men. vet ikke helt om tiden strekker helt til nå om dagen.men den ligger nå jo der. og jeg har egentlig lyst til ogn begynne på den.men morild krever sit ho og.så det blirb en vurdering.tror nok jeg beholder den men.får jeg ikke begynt på den snart så er det egentlig greit og selge den,da den egentlig ikke har no godt av og bare ligge der

Link to post
Share on other sites

Blåmann er jo en sopp. Og soppvekts skylles en eller annen for for fuktighet, og fuktighet og sopp må da før eller senere utvikle seg til råte...

Eller tar jeg helt feil?

Dette kommer vel ann på hvordan oljetettheten er i treverket som blir anngrepet :confused: , men ville nok ha satset å å få skrapet de flekkene som var angrepet, latt de tørke for så å tilføre ny olje og boracol. Dette vil iallefall forhindre videre dannelse om en få lakket det tett i tillegg.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

ja båten er bare helt rå men. vet ikke helt om tiden strekker helt til nå om dagen.men den ligger nå jo der. og jeg har egentlig lyst til ogn begynne på den.men morild krever sit ho og.så det blirb en vurdering.tror nok jeg beholder den men.får jeg ikke begynt på den snart så er det egentlig greit og selge den,da den egentlig ikke har no godt av og bare ligge der

 

Forstår den! Du får høre med noen gutter i havna om de kunne tenke seg å forbarme seg over ho da :cheers:

Er for ille at en båt bare skal ligge der og bli dårlig også :headbang:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...