Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Kjenner at tiden for å påta meg et prosjekt er inne.

Har dugelig med plass og alt for mye tid. Så om noen vet om et prosjekt som gis bort eller selges billig, så gi meg et hint. Helst noe mellom 30-40". Men tar gjerne i på ei snekke o.l om den rette dukker opp :) Holder til i Åmot i modum.

Redigert av Ronny Oprann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite liv i trebåttråden om dagen, og det er litt kjedelig. For er en utrolig bra tråd. Har lest meg gjennom 221 sider. Fått tilbake gnisten, pågangsmotet å lysten til å få meg trebåt igjen. Har hadd plastbåt ei stund. Men gir ikke samme gleden som å være eier av et nydelig smykke i tre. Håper trebåttråden fortsetter i mange år framover.

Link to post
Share on other sites

Det ble jaggu mye styr med å få opp båten, til slutt bestilte jeg innendørs lagring... Nygårdsjøen Marina stilte med proffe folk og parkerte båten inne i sine lokaler :-)

Ble et bra innhogg i båtbudsjettet, men Selina går en trygg vinter i møte :-)bilde

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det ble jaggu mye styr med å få opp båten, til slutt bestilte jeg innendørs lagring... Nygårdsjøen Marina stilte med proffe folk og parkerte båten inne i sine lokaler :-)

Ble et bra innhogg i båtbudsjettet, men Selina går en trygg vinter i møte :-)bilde

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

I dag går turen for å se på ei Risørskøyte på 37".

Skal være mye gjort på den fra vannlinja å opp. Men er under vannlinja jeg er nyskjerrig på. Får sjekke spant å bjelker så godt det lar seg gjøre. Men har tatt høyde for at det nok skjuler seg overraskelser bak garnering å innredning. Hvis skøyta ser grei nok ut. Så regner jeg med å bruke et år på å sette den i bruksstand. Poster noen bilder senere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra plastbåt til skikkelig båt :)

 

Etter noen år med plastbåt så har jeg omsider tatt til vettet og gått til anskaffelse av trebåt. Båten skal hentes til helgen og jeg ser fram til en framtid med uante mengder, pussing, gnikking, oljing, lakking og en og annen båttur.

 

Er kanskje ikke så mange som kjenner til denne båten så har lagt ved link til en avis notis fra den fra dagen den ble sjøsatt.

 

http://www.tysnesingen.no/2005/06/0611_lerken.htm

 

Om det er noen her som har kjennskap til båten så er det alltid hyggelig å høre mer om den.

 

Her er forøvrig et bilde av skuten slik den framstår i dag.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Siden det er så fryktelig stille her i trebåttråden så kan jo jeg legge ut litt :smiley:

 

Som nevnt i et par poster lengre oppe så har jeg omsider returnert til trebåtlivet og skal si det føles godt.
Båten som er en 32 fots plattgatter i Lerk er bygget på Flakkavåg båtbyggeri. Kjølstrekk var i 2003 og ferdigstillelse og sjøsetting fant sted i 2005. Ved sjøsetting var båten bestykket med en Ford motor, men denne ble året etter byttet ut med en ny Valmet på 218HK.

 

Det er uvant å ha en så "ny" båt og det er uvant og ikke se at store utbedringsjobber står i kø. Nå i vinter så er det gjennomgang av det elektriske som står på planen. Anlegget ombord er 24V på motorsiden og så er det hentet ut 12V fra batteriene til belysning, instrumenter, kjøleskap, trykkvann etc. Her er vel det greieste å sette opp en lader til ny forbruksbank som kan konverte 24V til 12V.

 

Siden båten skal ligge på sjøen nå i vinter (båten brukes hele året) så blir det ikke gjort noe pussing, oljing på utsiden.

 

Her er forvørig litt bilder til deres forlystelse :wink:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dollbord til besvær.

Vurderer å kjøpe denne Skorgenes 27 fot snekka. Ca 6000kr, så ikke strøken, med andre ord. Men den lekker bra mye (regn)vann inn i fuga som ligger mellom kabinen og dollbordet. Hvordan fikser jeg dette så ikke båten råtner vekk for meg før vårpussen? Selve dollbordet var det fin lyd i når jeg dunket. Eier mener i alle fall at det er denne fuga.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57556/dsc_6938.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57556/dsc_6939.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

 

Ny bruker på forumet, har lest igjennom alt i denne tråden de siste 2-3 ukene. Fikk en trebåt av svogeren min for noen uker siden, og har store planer om å sette denne i ordentlig stand.
Har fått gjort litt med Sabb g'en som står i, den starter fint og sviver som ei klokke; byttet olje osv, men skal også lakke denne i orginal farge etter hvert. Når det gjelder båten ser det meste greit ut, bortsett fra et bord som er litt råttent på toppen og dollbord som stort sett må byttes i sin helhet ut fra hva jeg har sjekket så langt.

Har også lyst å fjerne glassfiber og gå over til bruk av kun treverk, så får vi se hvor det ender. Fikk båten på land igår, så nå ligger den trykt i krybba dere ser under.

 

7.jpg

8.jpg

6.jpg

5.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen drfiskå [emoji4]

Kan bli en flott båt den der, bare sørg for å aldri begynne på mer enn du har kontroll på om gangen, selv det fineste prosjekt kan fort ende som sankthansbål ellers [emoji3] mitt tips er først å rydde ut slik at du kommer til skroget innvendig hele veien, gjør alt rent og gå over hele veien innvendig med terpentin blandet linolje, dette er en fin måte å bevare treverket på mens båten står på land, det motvirker uttørking og holder treverket friskt. Håper det dukker opp en prosjekt tråd av denne [emoji3]

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Forige eier viste ingenting om båten, så skal få tak i navnet til han som hadde den før dette, rekner med han vet litt om båten ?

 

Nå har jeg bygget tak over båten, samt fjernet fenderlistene, var en del fukt å litt råte bak disse. Tenkte det var greit å la d lufte seg så det ikke utvikler seg i feil retning!

 

Imorgen blir jeg å fjerne alt av interiør for å se hvordan tilstanden er der ? den er malt med hvit maling på innsiden av skroget, men dette flasset av i store flak, under ser treet bra ut så satser på å fjerne alt og behandle dette på best mulig vis. Kommer flere bilder og oppdatering imorgen, en egen tråd for dette prosjektet hadde kanskje vært en ide ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...