Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

noen som vet hva slags sparkel/kitt som man kan bruke i skruehullene isteden for treplugg, som er mulig å bruke over og under vannlinjen og ikke blir missfarget når man pensler  over med mahognybeis? er slikt over hele båten fra før av så tenkte å gjøre det samme. 

 

bilde

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

noen som vet hva slags sparkel/kitt som man kan bruke i skruehullene isteden for treplugg, som er mulig å bruke over og under vannlinjen og ikke blir missfarget når man pensler  over med mahognybeis? er slikt over hele båten fra før av så tenkte å gjøre det samme. 

 

bilde

tja jeg kan ikke garantere for kvaliteten, men jeg har selv kjøpt noe som heter: Aqua Clou Holzpaste Maghogni "Wood filler can be diluted with water" sier de ... 50g kostet 75DKK så det er ikke billig. Kjøpt på Stark kjeden i DK Produsent: www.clou.de

ps: den finnes både i mørk og lys utgave.

 

Jeg skal ikke bruke den i stedet for plugger, men til å tette lus med i dollboard.regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kort spørsmål: Jeg holder på med å skrape fribordet på ei treskøyte ren for olje med varmluft og skrape. Er det veldig usunt å puste inn det her? Det lukter owatrol eller noe i den retningen. Clipper, linolje... Er ikke sikker. De er vel i bunn og grunn ganske like.  

Link to post
Share on other sites

Hei du - mitt forslag er at du prøver å smøre den inn med et lag grønnsåpe i stedet for bruk av varmepistol - evt dekk den til med plastfolie - la stå til dagen etter og se om ikke oljen/lakken løsner lettere når du skraper.

Hvis det virker, så får du en mye lettere og mere effektiv metode enn på bruke varmepistol og grønnsåpen er helt biologisk ufarlig :yesnod::clap:

Redigert av MOW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm. På en tidligere reketråler på 45 fot? Det er dagevis med skraping. Jeg takker for tipset, men det fungerer nok ikke på en båt på denne størrelsen om man ikke har veldig god tid eller veldig mye plastfolie. Jeg klarer litt over en m2 i timen. Og det er mange av de.  

Link to post
Share on other sites

plastfolie er billig :thumbsup:  og jeg klarte mere enn en m2 i timen da jeg skrapte huden og spantene innvendig på snekken... og jeg ville ikke anbefale deg å prøve denne metode hvis jeg ikke hadde erfaring med at den var effektiv.... btw: det med plastfolie er slett ikke nødvendig

På min snekke var lakken nærmest brent inn i treet og krakelert flere steder - prøvde varmepistol og det var IKKE effektivt.PS. grønnsåpe er billig så det koster ikke mye å prøve det...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg ser at flere som har hatt båten lenge oppe har benytta en hvit primer for lettere å se hull, sprekker, og andre mistenkelige plasser under vannlinja. Hvilken primer vil dere anbefale? Det er tjære/black varnish/ ymse anna der nede, så det bør vel kanskje hefte på det meste. Jeg har en sølvblank/lillaaktig som jeg har brukt innvendig på tilsvarende underlag, men hvit hadde vært fint!

Link to post
Share on other sites

Driver med første vårpussen på nyinnkjøpt båt og oppdaget noe merkelig glassfiber på babord og stybord side under/litt over vannlinjen på akterdekket. Er rundt 20-30 cm2 på hver side. Fjernet det med skrape, og treverket så heldigvis bra ut. Noen som har en idè til hva som kan være meningen? Tør jeg å "bare" prime og bunnstoffe, eller bør jeg legge glassfiber/epoksy over samme området?

 

Legger ved noen bilder som illustrerer før og etter skraping.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0439.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0481.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0491.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58964/dsc_0492.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Rana 14.5 fot fra 60 talet.. Jeg har nå eg gammel sliten påhengsmotor, 6hk lang stamme som jeg ønsker å bytte ut med en nyere.

 

Jeg lurer på hva som anbAlessandro, kan jeg slenge på en 8hk 4takter eller blir den for tung? Jeg vet den ikke er bygget for fart, men den står så høyt, kan det være at det er lang og ikke kort stamme som gjør at jeg ikke ser fram under fart??

Pinlig - denne så jeg ikke før idag! Du fikk visst ikke noe svar KarmaZ?  

 

Her viser den store svakheten med påhengs bak på en båt:  Settet/trimmen blir helt gal!

 

Dersom båten kommer opp i plan, endrer dette seg fullstendig, men som deplasementsbåt står båten "på ende" på grunn av at både motorvekt og førervekt er der bak.

 

Dette blir selvsagt helt anderledes om man ordner seg med fjernkontroller på motoren, og sitter langt fremme, gjerne godt foran midten av båten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

#4512 Gimlet. Det ser ut som en gammel rep av akterspeilet. På bilde 2 ser det ut som om bordene tidligere har glippet litt, det kan være en løsning å forsterke på baksiden med epoxy/glasssfiber for å være på en sikre siden.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Å bruke en multikutter vil jeg tro vil bli en svært langdryg jobb. Bedre om du bruker en overfres og freser bort natemassen. Multikutter eller et godt flattjern kan du bruke der du ellers ikke kommer til med overfresen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er på sommerferie i Lavangen og har en Tante og Onkel her som har en gammel trebåt de tror er en ranaspissa på ca 15 fot. Den har stått lagret tørt på låven siden 1980. De tror den er fra ca 60-tallet. Er det noen som vet hva slags båt det er snakk om og om det er noe noen kunne ha interesse av å kjøpe? Båten skal være komplett men de vet ikke hvilken stand den er i nå. Den må nok uansett pusses opp før den kan sjøsettes. Hadde vært artig om noen visste noe om den:)

 

Cecilie:)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Har en Rana 14.5 åpen robåt som jeg har oljet utvendig, og den er grønn innvendig. Den har begynt og flasse innvendig og man kan se områder med svart på utsiden.

 

Jeg lurer på hvilken farge som er finest innvendig, tror ikke jeg orker og begynne og skrape inni og.. grønn er ikke pent, noen forslag?? :-)

Link to post
Share on other sites

Pinlig - denne så jeg ikke før idag! Du fikk visst ikke noe svar KarmaZ?

 

Her viser den store svakheten med påhengs bak på en båt: Settet/trimmen blir helt gal!

 

Dersom båten kommer opp i plan, endrer dette seg fullstendig, men som deplasementsbåt står båten "på ende" på grunn av at både motorvekt og førervekt er der bak.

 

Dette blir selvsagt helt anderledes om man ordner seg med fjernkontroller på motoren, og sitter langt fremme, gjerne godt foran midten av båten.

Har prøvd med en 9.9 2 takter, og det føltes utrygt på full gass. Gammel og skjør båt. Men jeg byttet pluggene på 6 hk, og nå går den faktisk helt ok :-)

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har, er det en Chris craft eller Hacker? Ser jo helt klart ut som du kan klare å komme deg på vannet i sommer ja hvor holder du tok??

Takk. Det er en Century Deluxe Utility fra 46. Bildet er fra før jeg pussa den helt ned. Jeg holder til i Oslo

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Den ser helt fantastisk ut gleder meg til å se den på fjorden

Hva slags motor har du?

Takk! Motoren er en graymarine fireball, flathead med 3 forgassere fra 47. Denn plukka jeg delvis fra hverandre for å lakke opp å fikse noe småtteri på.

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...