Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei , har en Spjærøykrysser som ligger i telt og har ligget der i tre år for litt oppussing/restaurering. Når jeg fikk henne så slipte jeg ned all gammel lakk og har deretter pøst på m linolje og terpentin. Ikke lakket utenpå. Det som har skjedd så er at teltet nok har vært for tett. Det er fullt av jordslag eller svartsopp i treverket. Prøvde å pusse i dag men pga at treverket nå har så mye olje i seg tetter slipepapiret seg med en gang. Og dette ser ut til å gå litt inn i treverket. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg lettest får henne lys og pen igjen.. ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hei , har en Spjærøykrysser  som ligger i telt og har ligget der i tre år for litt oppussing/restaurering. Når jeg fikk henne så slipte jeg ned all gammel lakk og har deretter pøst på m linolje og terpentin. Ikke lakket utenpå. Det som har skjedd så er at teltet nok har vært for tett. Det er fullt av jordslag eller svartsopp i treverket.  Prøvde å pusse i dag men pga at treverket nå har så mye olje i seg tetter slipepapiret seg med en gang. Og dette ser ut til å gå litt inn i treverket. Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg lettest får henne lys og pen igjen.. ?

Når det gjelder linolje, så har den flotte egenskaper. Noe av det mer penetrerende. Klarer seg fint uten terpentinen, men har alltid i for lukta sin del.

 

MEN. Sopp og råte har den lite og ingen beskyttelse for. Indirekte har den jo da den holder vann ute, men å tilsette noe middel kan være fornuftig.

 

Ikke mye i dag som kan tilsettes i oljen, men gjøco har vel fremdeles sin og jotun har vel også noe for tilsetting i (olje)maling.

Link to post
Share on other sites

Har startet oppussing av en 1978 Strandebarmer 18 fots plattgatter. Båten har vært i samme eie siden 1983 og jeg kjøpte den i fjor høst. Har skrapt båten ren for lakk og pusset over. Har 3 strøk med Hempel mahognybeis på skroget. (Denne gikk selvfølgelig ut av produksjon før jeg fikk kjøpt mer) Videre skal jeg mette skroget med 50/50 linolje og balsaterpentin.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har ein 22 fot kravellbygd sjark, eg vurderer å sette den på land for å gå ordentleg over motor og montere ferskvannkjøling på denne ( 10hk sabb diesel). Vil da måtte ha båten ståande på land over litt tid, tenker at det er utfordrande å ha ein trebåt lenge på land uten at den tar skade av det. Treverket tørker opp og krymper med det resultat at spiker kan ryke av og at får lekasjer ved sjøsetting. Er det nokon som har tanker rundet dette? Nokon som har erfaring med trebåter og kva eg bør gjere for å få minst mulig problem.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...