Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Ja, det er tydelig at det var plass for en slik tråd her på forumet.

I morgen kl 18.00 har tråden vært i gang to uker, og vi nermer oss 500 innlegg.

Skal nok sørge for at tråden ikke havner i bakleksa... :yesnod:

 

Ha en fin helg.

Håper du får masse deilig krabbe....snadder :yesnod:

Jeg er jo så heldig å bo på en kant av landet hvor det er lov å fange krabbe hele året...

Link to post
Er litt skeptisk til dette med diesel...

 

Jeg mener å ha lest en gang at diesel bryter ned bindestoffet i treverket, og at man derfor bør være forsiktig med dieselsøl i trebåt. Høres kanskje litt merkelig ut, men jeg for min del ville foretrukket terpentin! En annen fordel er jo at terpentinen lukter så mye bedre enn dieselen......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Har faktisk fått lyst på å skaffe meg en slik båt etter hvert. Men jeg vil ha en som trenger å bli pusset opp...slik at jeg kan få følelsen av at den er min egen..

Glimrende idé! Sørg bare for at den er stor nok; en liten seksæring er meget bra. Og så må den ha riktig skarpe stevner; det gjør den riktignok litt tyngre å snu, men mye mer lettrodd. Da går tankene til Nordlandsbåt eller Åfjordsbåt, men en riktig skarp Midt-Vestlandsbåt er også bra. En lett Bindalsbåt (Nordlandsbåt) - men altså seksæring! - er nok noe nær det ideelle.

 

Mvh,

 

Roeren

Link to post
Jeg mener å ha lest en gang at diesel bryter ned bindestoffet i treverket, og at man derfor bør være forsiktig med dieselsøl i trebåt. Høres kanskje litt merkelig ut, men jeg for min del ville foretrukket terpentin! En annen fordel er jo at terpentinen lukter så mye bedre enn dieselen......

 

Farfaren og et par venner brukte diesel til å sette inn en nye båter med under krigen og det endte med at nesten alle bordgangene sprakk. De ble advart mot det på forhånd men det var vist det eneste de fikk tak i den gang. Så det kan nok være noe i det du sier at dieselen bryter ned bindestoffet i treverket

Link to post
Jeg mener å ha lest en gang at diesel bryter ned bindestoffet i treverket, og at man derfor bør være forsiktig med dieselsøl i trebåt. Høres kanskje litt merkelig ut, men jeg for min del ville foretrukket terpentin! En annen fordel er jo at terpentinen lukter så mye bedre enn dieselen......

 

vet ikke helt jeg men.har hørt at white spirit bryter ned treverket men ikke vet jeg.den andre båten jeg har "spjæringen" ble satt inn med linolje og diesel når den var ny ,ingen skade der,er så flott atte :smiley:

Link to post
Glimrende idé! Sørg bare for at den er stor nok; en liten seksæring er meget bra. Og så må den ha riktig skarpe stevner; det gjør den riktignok litt tyngre å snu, men mye mer lettrodd. Da går tankene til Nordlandsbåt eller Åfjordsbåt, men en riktig skarp Midt-Vestlandsbåt er også bra. En lett Bindalsbåt (Nordlandsbåt) - men altså seksæring! - er nok noe nær det ideelle.

Her var det mange begrep og betegnelser.

Kan du legge ut noen bilder for å illustrere hva du mener med "riktig skarpe stevner"

Har du ellers bilder, eller andre refferanser til de ulike båttypene.

 

Har mye å lære her skjønner jeg.

Link to post

Har tenkt på en ting, som jeg ville like å høre andres mening om

 

Jeg er en ivrig surfer på FINN.

Tror ikke det har dukket opp en eneste trebåt på FINN de siste to årene som jeg ikke har sjekket ut.

Av og til dukker det opp gode tilbud, mens det andre ganger dukker opp båter som er overpriset så til de grader.(etter min mening)

 

Spørsmålet er....

Ville det være uetisk av oss her i trebåttråden å diskeutere ulike båter som legges ut til salg?

Selvsagt er vårt grunnlag for å diskutere de eventuelle båtene svært begrenser. Tenker da på at vi tross alt bare har de opplysningene som fremkommer i annonsene.

 

Men nå kan det jo være at noen her inne kjenner til akkurat den eller den båttypen, eller den spessielle motoren, eller at akkurat den båten har et eller annet som rettferdiggjør prisen.

 

Men spørsmålet er om det er etisk forsvarlig at vi trebåtentusiaster fungerer som en slags forbrukerinspektører i dette markedet?

Vi ser jo at det av og til dukker opp folk her på BP som er på jakt etter trebåt.

Selv om langt de fleste dukker opp her på forumet etter at båten allerede er kjøpt.

 

Hva mener dere trebåtfolk.

Er vi i stand til å fungere som et "ekspertpannel"

 

Kanskje vi skulle legge inn en annonse på FINN og reklamere for vår ekspertise? :giggle:

Link to post

Blir et slags trebåt-takstpanel?? hadde vært kjekt, forsikringa mi steila når jeg ville forsikre snekka for 150K, Måtte sende masse bilder, men da var det ikke noe problem!

Mye vanskeligere å verdisette en trebåt enn en serieprodusert plastbåt hvor man har mye større sammenligningsgrunnlag!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Jag tror att vi skall vara försiktiga med att bedömma trebåtar på finn bara ut från bilder.

Det vi kan göra är att bistå med erfaringar med det som e viktigt att tjecka före köp

 

Det är otroligt lett att bli tagen av en nydlig skrovform o förbise att båten kanske bara e vrak.

Det blir litt som att se en tallerken med mat på bild det kan se gott ut men smaka skit eller vise versa.

 

Men det e ju klart att det e kul att diskutera andras barn bara det inte innvolverar mina :crazy:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...