Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Som du sier, å taksere en trebåt kan være vanskelig på mange måter.

En ting er jo at noen av de som legger ut trebåter til salgs har hatt liten føling med prisnivået.

 

For oss som har fulgt med i prisutviklingen i dette markedet de senere årene, har muligens en større mulighet til å uttale oss..

Hvor mange er fek klar over at prisene på treskøyter har sunket med opp imot 50% de siste årene.

 

Selvsagt kan ikke vi påvirke selgene. De kan jo forlange den prisen de øneker. Og så får vi håpe at eventuelle kjøpere orrientere seg så pass mye at de ikke kjøper "katta i sekken"

 

En annen tjeneste som også bør bygges opp er hjelp til innspeksjon.

Se bare hva som skjedde med toppis og hans dramatiske opplevelse ved kjøp av en Furuholmen.

Hvis han hadde dukket opp her på forumet og fått noen av folka her inne til å ta en skikkelig titt på den båten, før han kjøpte den, tror jeg han ville blitt spart for mye.

 

Men hvis vi tar opp konkrete salgsobjekter som ligger på FINN, og diskutere dem her i forumet...

Er det på innenfor det juridisk og etisk forsvarlige?

Eller blir dette å blande seg opp i saker vi ikke har noe med?

 

Sitat lundberg Men det e ju klart att det e kul att diskutera andras barn bara det inte innvolverar mina

På ingen måte. Hvis jeg skulle solgt båten min, ville jeg satt stor pris på å høre hva andre mente ville være en annstendig pris..

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag är enig med dig wasco med det att ja o skulle sport här vad ja kan få för båten vid ett ev salg.

Men vi skall ej glömma att de som redan ligger på finn ikke har sport.

 

O då det oftast ligger en hel del kännslor bakom båt salg så är det lätt att trampa någon på tårna!

Fex Holger 80år som har problem med helsan så båten har ikke fått stell de senaste 5åren så derför ligger den på salg.

priset ligger på den övre deln av prisbildet men båten e frisk i tret o tekniskt i veldigt bra stand.

Men den har spor i lakk o estetiskt utseende av mangel på stell.

 

Då gubben har haft båten sedan ny så sälger han den med otroligt tungt hjära.

 

O här kommer vi o ser båten på finn o börjar diskutera pris o vedikeholl o ditt o datt.

Det kan lett bli fel utan att det e vår hensikt att göra det vanskligt för någon.

Så juridiskt vet inte . Men moraliskt så min ståndpungt Nej

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Så juridiskt vet inte . Men moraliskt så min ståndpungt Nej

Du berører her en del viktige sider av denne saken.

Ja, mye følelser og noen kan føle seg såret.

 

Men det kan jo også bli en følelsesmessig påkjenning for den som betaler 100.000 for en båt, for senere å finne ut at den egentlige prisen burde vært30.000.

Selvsagt er det ikke mulig å føre en objektiv debatt om en båts verdi bare ut fra en annonse på FINN.

 

Vi husker alle hva som skjerdde med toppis.

De første kommentarene, min innkluderte var av typen - gratulerer med kjempebåt - virkelig nydelig båt, osv

Virkeligheten skulle snart vise seg å være en helt annen.

 

Et alternativ kunne jo være at vi sente en mail eller sms til eventuelle selgere. Hvor vi innviterte han til BP hvor han kunne få argumentere for hvorfor han mener å kunne forsvare prisen på akkurat sin båt.

Det kunne jo også bli en hjelp for selger.

Slik at han i stedet for å legge ut båten til en pris som ville tilsi at han ville få store problemer med å få solgt båten.

I stedet kan han etter råd fra oss, justere prisen til et nivå som gjør det lettere for han å få i stand et salg.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de alle fleste er klar over at å selge trebåt er et smalt marked. At prisnivået har sunket er nok så, men en må likevel prismessig skille på en trebåt i god og dårlig stand. En får det en betaler for her også.

 

Jeg har også fulgt trebåtmarkedet tett siden vi kjøpte Skjælø, spesielt på seilskøytesiden, men også når det gjelder motorskøyter og andre trebåter. Det er svært mye som spiller inn her. Ikke kun når det gjelder tilstand, men også byggemåte, materialer, sjødyktighet og la oss også ta med innvendig komfort, innredning og utvendig utseende. Mye av dette er det vanskelig å bedømme ut fra bilder og en kan heller ikke sette en ens pris å si at ca så og så mye vil en skøyte på den størrelsen være verdt. Det er for mange faktorer som spiller inn her og stor forskjell fra båt til båt.

 

Etter min mening er det noen av trebåtene på finn som ser svært gode ut og disse mener jeg er underpriset. Likevel ligger de der over lengre tid. Andre som er i en helt annen tilstand men på samme størrelse, blir gjerne solgt tidligere hovedsaklig grunnet rimelig utgangspris. For å få denne i samme skikk som en av de gode, vil jeg tro sluttsummen blir større selv om en gjør mye selv.

 

Jeg vil også i høyeste grad anbefale kommende trebåteiere som ser på en trebåt av en viss verdi til å ta med en trebåtperson. Vi holdt selv på å "gå i fella" før vi fant Skjælø, men takket være at vi tok oss råd til å få båten besiktiget unngikk vi dette. Dette var en treseiler som så meget pen ut, men under malingen var der råte og aller verst...kjølen var løs og klar for å ramle av da sannsynligvis alle kjølboltene var oppspist.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uannsett hvordan er ser på dette, vil det selvsagt aldri kunne bli en objektiv vurdering.

 

Men en slik debatt kan jo også være med å tilføre oss som ikke er så veldig godt inne i de ulike båtenes potensialer og verdier - en tiltrengt kunnskap.

 

Hvis jeg reagerer på prisnivået på en båt..

Da kan en anne si, at akkurat denne båttypen er kjent for å være ekstra solid, eller ha andre egenskaper som rettferdiggjør prisen.

 

Det samme kan også, som du nevner sies om en båt som egentlig er underpriset, og at den derfor er noe eventuelle båtkjøpere bør benytte seg av.

 

Utover dette, bør det selvsagt være et must at en har med seg folk som kan en del om trebåter ved besiktelse av envetuelle prospekt.

Vi burde kansje utarbeide en liste over folk som er villige til å påta seg en slik jobb mot et annsvarlig vederlag.

Så hvis du bor i Sandefjor, kan du slå opp i denne listen og finne en person i ditt nærmiljø som kan påta seg en slik oppgave.

 

Litt arbeidsformiddling med andre ord... :giggle:

Link to post
Share on other sites

nikon_290.jpgnedgaardskrysser.jpgdsc_0254.jpggkg.jpgp6250247.jpgOk, folkens, her kan vi ta en test. Denne båten ligger ikke tilsalgs noe sted, men jeg vil nå at dere skal anslå en pris :wink:

det kan nevnes at ombord fins det kjøleskap, dieselvarmer, gps/kartplotter, god stereo, trykkvann, toalett og kokebluss, ,alt nytt for 5 år siden.

Kalesje, nater, vinduer og innredning er også 5år gammelt.

motor i topp stand med nye dynamo og overhalt starter i år

KOM MED PRIS! jeg er IKKE av typen som blir fornærma :lol:

Link to post
Share on other sites

kom fra tisler i stad, plukka rundt 100 krabber, NAM!! snart koketid nå, øl og vin ble påbegynt på morran i dag hehe..

Motor: Sabb 2G ferskvannskjølt 1975 mod

Båt 26fot 1975 mod

Snekka er hvalerbygd, hos Br. Adolfsens båtbyggeri i 1975. særdeles grovt bygget, men dobble furuspant og 25mm tykke bord. (det kommer nok dårlig fra på bildene)

garantert ingen råte!

bytta to dollbord samt 8 dekksstaver i fjord.

bytta doghousetak og laget gangstercaps i år :wink:

Link to post
Share on other sites

Gøy å se noe de gutta nede på Adolfsens båtbyggeri på Søndre har gjort fra bunn av. Eneste de jobbet med det året, når de tok jobben med å montere inn de nye maskinene mine i 96, var noen dusin vindusrammer til hus.

 

Var veldig hyggelige og redelige folk :flag:

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, Nedgård. Slik ville situasjonen vært for meg:

Om jeg hadde eid denne vakre båten hadde jeg ikke solgt for 100.000. (Ikke solgt i det hele tatt).

Om jeg skulle ha kjøpt denne vakre båten ville jeg nok ha betalt 100.000 hvis det var prisnivået jeg hadde til rådighet.

Men for mitt vedkommende hadde det heller blitt å kjøpe en vakker med forfallen dame til 30.000 og pusset opp til en blendende skjønnhet.

Så jeg er enig med Wasco's estimat.

Men om dette vil det være svært delte meninger ut fra personlige behov, krav og ønsker. Ikke sant?

Vanskelig tema! Lett å gå 5 på. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nei på ingen måte gått lei. Var borte til båten og sjekka litt i dag for og få den til slik jeg vil ha den oppe i styre huset, så må jeg rive alt ned på begge sidene og senke skapa og forlenge dei og forsterke dei. Og sjekka pris på mahogny plater og det var pina dø dyre. Så det blir ikkje det samme material som det har vert der kansje maranti plater og med vanlig ramme i furu. Uansett kosta det den nette sum av utstyr og materiale ca 20000 og da begjynne det og balla på seg, Ser litt håplaust ut akkurat nå. + det at jeg fann råte under vinduet blei litt motlaus idag. Tnkte nesten bare og bygge opp igjen taket og så legge epoxy og glassfiber. Men det blir vel til at jeg fortsetter, må berre ta meg noen piller og tenke på kva som skal gjerast

Link to post
Share on other sites

Budsjettoverskridelser, råte i båten og dårlig stekt banankake.....ja det kan gå på helsa laus å være båtkar.. :giggle:

Men du finner etter hvert ut at det ofte finnes enklere og billigere løsninger. Selv om båten våre ikke blir så flotte som båtene til Champagne og Bartesam, så er det kosen som er viktigst..

 

På grunn av min økonomi, må jeg hele tiden tenke på å holde utgiftene nede. Derfor kan ting også ta litt mer tid. Men hva så....

Blir du lei, for det blir du etter en stund.

Jeg hadde en periode på nesten et halvt år i vinter hvor jeg ikke var ute i båten annet en for å sjekke at pumpa fungerte.

Det er helt greit å ta en "time out"

Så etter en tid kommer lysten tilbake, og du ser lysere på alt.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det løser seg vel til slutt må berre ikkje sette griller i mitt eige hode ang materialvalg, blir vel billigere varianter, men bra skal det bli.Har no fått eit par pakker fra div båtdels butiker med instrumenter og brytere og viskere.Får ta meg ein tur ut med dattera mi i morgen og bare kjøre utover fjorden og roe nervene litt :crazy:. Men alikevel BANANKAKA irreterer meg noke so j****ligt :lol:

Link to post
Share on other sites

Eg driver og lurer på og selge skuta mi for riktig pris. Kor mykje vil dere gi for denne

Denne ville jeg ikke ha kjøpt. Enkel grunn; den er ikke spesielt pen, og etter hva du sier er det en del uhumskheter, så denne ville jeg latt passere. :nonod:

For å være ærlig, her er det nok en som har hatt et ålreit skrog :yesnod: , men som har vært litt for "kreativ" når det gjelder overbygg. :nonod:

Hvorfor ikke søke litt hjelp til design, osv. Jeg skulle lage styrehus til den gamle skøyta mi, og tok da kontakt med Hardanger Fartøyvernsenter og Fiskerimuseet, og fikk tips og hjelp derfra.

Dette var bare en 27 fots båt også, men jeg fikk hjelp likevel. :smiley:

Folk er mer enn nok villige til å hjelpe til har jeg inntrykk av. :yesnod:

Forresten, nedgård sin ser ut som et referanseobjekt når det gjelder trebåt; superfin! :yesnod::yesnod::yesnod:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Ja er vel det at jo meir ein grev i driten dess meir finner mann,,,,,

 

Blir nok ein del utbytting av ting inne i styrehuset gjere det litt meir praktisk inne der. Og med tanke på taket så blir vel det tatt ganske så umiddelbart nå i haust.Bedre og bytte enn og skjule det,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...