MT. Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 anoder i blokka Det simpleste materialet tæres først. Disse anodene vil tæres opp på vesentlig kortere tid om man har flere ulike materialer fra høyere nivå i spenningsrekka med i regnestykket. Og når det simpleste materialet er borte, begynner tæringa på det nest simpleste materialet. Som sagt, kun antagelser fra min side. Men om du drar fila over japansk støpealu kontra amerikansk, vil du som oftest se to forskjellige materialer. Begge er sikkert greie hver for seg, men jeg har en mistanke om at kombinasjonen ikke er spesielt bra. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
fuskefanten Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Denne debatten får meg til å tenke på sangen Mercury Blues Ekstremt dårlig reklame for leverandør at det ikke går an å få skikkelig svar, og at de ikke tar mer ansvar for problemene. Vet ihvertfall at jeg skal skygge unna disse modellene det her er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hadde en 50hk efi i fra 2003 eller 2004(ikke helt sikker på prod.år). Kan ikke huske at der var nevnt noenting om anoder i blokka på denne? Hadde dette vært en del av de årlige vedlikeholdsprosedyrer, så hadde vel dette vært nevnt i manualen, at disse anodene også skulle sjekkes/skiftes lik de andre anodene som motoren hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Ut fra hvordan denne tråden utviklet seg (et par eksempler fra andre motorer en mercury sine, og for mercurys del konsentrert om en av de tidlige og tilsynelatende mindre vellykkede årgangene), er det lite som tyder på at bekymringen i starten av tråden er mer enn det. Det vil si en generell bekymring basert på et par enkelthendelser og en problem-modell fra en leverandør. Den som lever får se, men jeg velger å ikke ta sorgene på forskudd. Man får nemlig ikke forskuddet trukket fra hvis katastrofen inntreffer. Men det må nok sies at jeg er fornøyd med å ha motor fra en produsent som har råd til å ha kontor i Norge. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
TG-cruiser Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hej. Nu har jeg vinterklargjort min Mariner 90hk 4T, årg 2000. Og der er 2 anoder i topstykket, mellem tændrørene, samt en på siden af kølevandshuset, på siden af motoren. Alle 3 anoder ser ud som nye, der er ikke tæret noget af dem. De andre udvendige anoder er tæret ca. 30% højst, jeg har skiftet de udvendige til nye. Motor har kørt 320 timer, og ser stort set ud som ny, boltene er smurt med lidt fedt og nemme og løsne, så bortset fra vandet i motorolien syntes jeg min motor ser rigtig god ud, og tror den sagtens klarer næste sæson uden problemer. Gearolien var osse fin, ingen tegn på vand i den. Men jeg overvejer stadig om man burde skifte pakningen ved krumtapakslen, den må jo sidde under vandlinien, og kunne godt være tør / sprød, og den er vel den eneste mulighed for at der kan trænge vand ind i motorolien. Nogen som har prøvet og skifte den på lignende motor? Er det noget som kræver at motoren tages af båden, eller kan men gøre det ved og skrue motorbenet af? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hm... jeg har en Mercury 25 totakt fra 1987, og monterte likeretter og la opp strøm i båten for ikke så lenge siden. I høst oppdaget jeg at anoden over propellen, den som kan justeres for å forandre retningen på båten var løs og en del korrodert. Jeg tok den av og gjorde gjengene rene og satte den på plass trukket godt til. Så, etter å ha lest tråden så kom jeg til å tenke på at kanskje det har noe å gjøre med at jeg har lagt opp strøm i båten. Og nå i kveld kommer jeg til å tenke på noe... har ikke disse nye firetakterne elektronisk tenning og en hel masse elektronikk styring for motoren... kan dette gjøre at firetaktere er mere utsatt for tæring enn de gamle motorene med mye mindre elektrisk utstyr. Og at de derfor må bruke mere anoder på dem. Og kanskje at forhandlerne er vant med gamle motorer og ikke har tatt dette helt på alvor, eller tenkt over at nye motorer lettere får tæringsskader. Bare en tanke fra min side. Bill Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Tanken er ikke dum, den. Men i så fall skulle vel moderne dieselmotorer være enda mer utsatt. De har jo mest elektronikk av alle, men samtidig har innenbordsmotorer gjerne mer gods for tæring og varmeavleding. Samt større anodebank. Og på den andre siden har moderne totaktere også like mye elektronikk som firetakterne. Sånn sett burde samme skje der også, om det var årsaken. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Å i sava Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Basert på at dette ser ut til å ha skjedd kun med utgaver der Mercury-motorer er montert sammen med Yamaha-stammer (?), er jo forklaringen tildels logisk. Det som sannsynligvis har skjedd, er at Mercury bruker et mindre edelt metall i blokka enn Yamaha gjør i stammen. Dermed har Mercury blitt anode for Yamaha. Dårlig research fra Mercury, rett og slett. Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Meg bekjent så har Japanerene vel vært de som har brukt "dårlig" metall. f.eks. Toyota slet jo mye med rust.. En skal jo kanskje være litt forsiktig med å generalisere Har en Mercury 115 EFI 2007 som er basert på Verado og etter det jeg vet US produsert. (US serie nr) Denne har ikke anoder i blokken så har de gått bort fra dette kanskje pga det ikke ble noen tæring her? Se KIMI sitt innlegg #207. Redigert 27.November.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Som sagt, kun antakelser fra min side. Hvem som leverte hva er jeg heller ikke sikker på, så det kan godt være som du sier. Men uansett er det Mercury som evt har skrudd de to ulike kvalitetene sammen, og dermed evt gjort for dårlig research. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Tintin Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Meg bekjent så har Japanerene vel vært de som har brukt "dårlig" metall. f.eks. Toyota slet jo mye med rust.. En skal jo kanskje være litt forsiktig med å generalisere ..og så generaliserte du det selv Det skal god retorisk akrobatikk med stort innslag av generalisering til for å få malt bildet av at mercury sine påhengsmotorer blir ødelagt fordi Yamaha er dårlige. Selv om det tydelig er verdt et forsøk. Men det ender nok lett i at mercury ikke gjorde hjemmeleksa godt nok når de kjøpte en japsemotor (fordi de ikke klarte eller orket å lage den selv) og skrudde sammen med noen deler de hadde liggende. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
chagall Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Har en Mercury 115 EFI 2007 som er basert på Verado og etter det jeg vet US produsert. (US serie nr)Denne har ikke anoder i blokken så har de gått bort fra dette kanskje pga det ikke ble noen tæring her? Du har nok rett i dine antagelser `Å i sava`, da legeringen i blokkene har blitt forandret på nyere modeller og derav ikke nødvendig med anoder. Såvidt jeg også forsto var det Yamaha blokker som ble benyttet i 2000-01-02-03. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) ..og så generaliserte du det selv Det skal god retorisk akrobatikk med stort innslag av generalisering til for å få malt bildet av at mercury sine påhengsmotorer blir ødelagt fordi Yamaha er dårlige. Selv om det tydelig er verdt et forsøk. Men det ender nok lett i at mercury ikke gjorde hjemmeleksa godt nok når de kjøpte en japsemotor (fordi de ikke klarte eller orket å lage den selv) og skrudde sammen med noen deler de hadde liggende. Ja absolutt meg selv inkludert ang generalisering. Jeg mente ikke at det var Yamaha sin skyld at Mercury har hatt problemer med tæring på blokk. Du bruker jo ganske bra fantasi om det er det du leser at jeg skrev. Yamaha produserte blokken for Mercury ser det ut til at de fleste er enige om - det var poenget mitt. Mercury er jo selv ansvalig for å sjekke ut at tingene vil funke sammen. Det er jo mange motor produsenter som lager større deler for hverandre og det igjen har vel sammenheng med å få ned kostnadene. Kan for ordens skyld legge til at jeg har en Yamaha motor også. Det jeg nevnet i mitt svar er alle ting som jeg har plukket opp her fra baatplassen. Heldigvis er det mange her inne som har god peiling. Redigert 27.November.2009 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2009 Sjekking/skifting av anoder står som servicepunkt på standard årlig service iht servicemanual. Autorisert verksted skal følge denne. Hvis en motorblokk får korrosjonsskader på blokken etter en vannlekkasje, kan vel neppe disse anodene fungere etter hensikten? Hei igjen `Sjøfalk`, var litt spent på om du har fått noen avklaring på ditt problem vedrørende korrosjonsskader.? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hei Chagall og godt nytt år! Jeg har ikke hørt noe mer fra importøren Brunswick. Det er først når Verkstedet (Rønsdahl) pluss Brunswick får sett på det i februar, at vi får svaret. Jeg skal holde dere informert. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Hei Chagall og godt nytt år! Det er først når Verkstedet (Rønsdahl) pluss Brunswick får sett på det i februar, at vi får svaret. Jeg skal holde dere informert. Godt Nytt År til deg også`Sjøfalk`. Håper du får en positiv tilbakemelding fra forhandler/importør vedrørende dine korrosjonsproblemer . Regner med at anodeskifting(ved service) blir en avgjørende faktor, når din sak skal avgjøres . Sikkert mange som følger spent med i denne saken. Takker for at du holder oss informert om sakens gang. p.s. Syntes det tar lang tid , før noe skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 24.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Jeg fikk en kjedelig beskjed fra verkstedet for noen dager siden. Min 8 år gamle Mercury 90 HK four stroke hadde tatt inn 2-3 liter vann (i oljen) siden siste årlige service!!!! ............... ........ Er det slik at Mercury har problemer med sine 4 taktere? Holder de bare i 8-10 år (mot 20 på 2 taktere)? Er dette et generelt problem for 4 taktere sammenlignet med 2 taktere? Har ikke hørt noe mer fra importøren (Brunsvik), men jeg ringte Rønsdal (verkstedet) for å sjekke status i dag. De skal åpne den opp om en ukes tid. Så får vi se hva som er årsaken og hva verksted og importøren av Mercury sier.... mvh Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Hei igjen, det er tydelig at reklamasjonssaker ikke akkurat blir prioritert hos Brunswick Marine for tiden. Fint om du holder oss oppdatert når resultatet foreligger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) De ringte fra verkstedet i dag. De har åpnet opp men har foreløpig ikke funnet årsaken til vannet. Kanskje det likevel var kondens selv om teknisk direktør i Bunswick sa max en kaffekopp? Jeg har sjekket i Trolling miljøet og flere har hatt vann i oljen også på 90-HK Mercury. 2 ganske nye motorer ble returnert til forhandler pga dette. Regner med å høre mer i morgen. Sjøfalk Redigert 8.Mars.2010 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Spennende Bra du følger opp her Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sjøfalk Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Hva er egentlig problemet med 4-taktere (generell betraktning)? Ved kjøring i kaldt (nordisk) vann – spesielt ved sakte fart - vil bunnpannen av motoren ligge veldig kaldt. Motorene er tunge og med et stort oljevolum. Oljen som sirkulerer herfra og opp i blokken på 80-90 grader og ned igjen vil veksle i temperatur hele tiden. Dette medfører ofte kondens. Graden av temperaturforskjell avhenger av motorens tyngde og tekniske konstruksjon. Noen motorer har bedre isolering enn andre, noe som medfører mindre temperaturforskjeller og mindre kondens. Både kjølevannet og kondens i oljen, vil kunne føre til tæring eller korrosjon på utsatte deler. Overgangen mellom motorblokk og stamme er et kritisk punkt. En adapterplate skiller disse. Adapterplaten har kanaler for eksos/kjølevann og olje. Korrosjon på adapterplaten kan være fatal. Hvis det tæres hull mellom kjølevann og oljekanal, vil vann kunne trenge inn i motoroljen. Bunnpannen i motorblokken vil også kunne være utsatt for korrosjon. Hvor korrosjonsbestandig en adapterplate eller andre motordeler er, avhenger blant annet av konstruksjon, legering og løsning for offer-anoder. Ulike produsenter og ulike motormodeller har ulike løsninger på dette. Dette er en generell vurdering for 4-taktere. Jeg kommer tilbake med mer informasjon. Sjøfalk Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Er kanskje en fordel å tappe ut gammel olje på høsten da???? Noe jeg bestandig har gjort,men mange her på forumet mener er idioti og totalt bortkastet........... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
tkb Svart 11.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2010 Det har jeg alltid gjort,med båt og bil. Logisk og korrekt Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Sjøfalk, Du skriver 80-90 grader i blokken. Jeg trodde at på saltvannskjølte motorer så var det viktig å holde temperatur under ca 65 grader. Er kanskje varmere inni blokken der oljen er enn der kjølevannet går? Min 4-t merc har en vanntemp på ca 55grader. Jeg har ikke peiling på hvor mye temp forskjell må til for å få kondens inne i oljen/bunnpannen.... spennende tråd Redigert 12.Mars.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalk Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 (redigert) Hei Beskrivelsen som jeg kom med i forrige post er et resyme av en samtale jeg har hatt med et annet autorisert verksted som har gjennomført flere reparasjoner av firetaktere med dette problemet. Jeg er ingen teknisk ekspert. Det har vært noen dagers pause vedrørende min motor grunnet blant annet kursvirksomhet. Jeg kommer tilbake med konkret informasjon om hva verkstedet og importør kommer fram til av konklusjon og ikke minst løsning. Samtalene jeg har hatt med Rønsdal torsdag var positive, så det er lov å håpe. Mvh Sjøfalk Redigert 12.Mars.2010 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2010 Korrosjon på adapterplaten kan være fatal. Hvis det tæres hull mellom kjølevann og oljekanal, vil vann kunne trenge inn i motoroljen. Hei igjen `Sjøfalk`, bra at det nærmer seg en konklusjon etterhvert. Du nevnte i ditt første innlegg at det var kommet 2-3 ltr. vann i motoroljen. (i løpet av en sesong) Kan ikke tenke meg at kondens alene kan være årsaken til dette. Såvidt jeg har forstått har de ikke fått sjekket adapterplate/anoder ennå, så korrosjon vil jeg tro er årsaken. Håper på en positiv løsning for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.