Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Påstanden om at båtmotorer er basert på div. bilmotorer begrenser seg til bruk av enkelte komponenter,som kan være: Stempel-råder-deler av innsprøyningsystemet.

 

Jeg skal vokte meg for å diskutere med en fagmann, men er det bare tull at Honda`s BF 90 og BF 75 er basert på motoren i en Honda Civic. :confused:

Man kan jo lese denne linken: http://morganmarine.com/outboards/honda/bf90-75.aspx

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden kjøpe disse problemfylte 4 takterne når det finnes 2 taktere?

Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. :lol:

 

Du verden :lol::lol::lol: jeg kan ikke si at jeg er enig i den konklusjonen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden kjøpe disse problemfylte 4 takterne når det finnes 2 taktere?

Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. :lol:

Hva slags mekanikkere du har pratet med er ikke godt å vite, men må jo være noen som kun har 2-taktere i sitt sortiment. At der er så mye problem med 4-takterne er bare sprøyt. Det finnes naturligvis "mandagsmotorer" av både to og firetakt, men at mekanikkere går rundt og anbefaler to-taktere kontra fire-taktere p.g.a. mye problemer med slike motorer? Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dag, stort sett som "pakker" sammen med de store båtfabrikkantene: Askeladden, Yamarin, Morgan, Skibsplast, Ibiza, Finnmaster, o.s.v....

Link to post
Share on other sites

For å si det rett ut, motoren jeg har i dag en Evinrude E-Tec 150, 08 mod er den motoren jeg har hatt mest

problem med i dei over 30 årene jeg har brukt båt.

Jeg har vert bort i dei fleste merkene ,både japanske og amerikanske,men denne slår alt jeg har vært bort i

tidligere.

To injectorhavari, en defekt startmotor samt en defekt EMM (motorstyring) på under ett år.

Tilfeldigheter ? neppe, jeg har undersøkt litt i USA og det ser ut som dette er kroniske gjenganger problem

med enkelte av modellene i fra Evinrude.

JD Power(Amerikansk markedsundersøkelses firma) er tindrende klar i sine uttalelser,firetakts utenbordsmotorer

har en vesentlig lavere feilprosent i forhold til direkteinnsprøytede totaktere.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt ny motor i daf er jeg ikke i tvil at jeg ville hatt 4-takt(japansk) er veldig sjeldent at en hører om feil og mange av motorene er jo også blitt en del år nå. Kjører sjøl yamaha 2-takt :lol:

Har hørt flere episoder med problemer med e-tec. bla. total ras på 150hk-bare stammen som ikke ble byttet,kjørt 20t. Impeller som går etter få timer++ Begge tilfellene jeg viser til er bekjente av meg som har hatt og er ikke feilbruk.

Ny motor i dag=yamaha,honda,suzuki 4-takt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dag
Dette har vel mer med utslipps og støykrav verden over enn kvalitet å gjøre?

Når det gjelder Honda har de vel alltid laget 4taktere. Lenge før de andre også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

For å si det rett ut, motoren jeg har i dag en Evinrude E-Tec 150, 08 mod er den motoren jeg har hatt mest

problem med i dei over 30 årene jeg har brukt båt.

To injectorhavari, en defekt startmotor samt en defekt EMM (motorstyring) på under ett år.

Tilfeldigheter ? neppe, jeg har undersøkt litt i USA og det ser ut som dette er kroniske gjenganger problem

med enkelte av modellene i fra Evinrude.

 

Ja, det er jæv... kjedelig når man får slike problemer med en såpass ny motor. Dette er vel en V6 150 H.O såvidt jeg forstår.Dette er vel en garantisak, men like forbannet ergerlig med plunder og heft. :headbang:

Jeg vurderer selv en E-tec 130 h.o (v4), men vil sjekke mer vedrørende denne.

p.s. Beklager avsporing av tråden

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jæv... kjedelig når man får slike problemer med en såpass ny motor. Dette er vel en V6 150 H.O såvidt jeg forstår.Dette er vel en garantisak, men like forbannet ergerlig med plunder og heft. :headbang:

Jeg vurderer selv en E-tec 130 h.o (v4), men vil sjekke mer vedrørende denne.

p.s. Beklager avsporing av tråden

 

Jo det er kjedelig "Chagall", garanti er en sak men det koster tid og penger å transportere båt og motor til og fra

forhandler hver eneste gang noe svikter. Vi må nok erkjenne at totaktsteknologien ikke er kommet helt i mål,

hvis i den i det hele tatt kommer i mål.

Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden min

uryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm.

Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile

på denne teknologien. :rolleyes:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett dette i tester at 2 takteren har et taktomslag i ett visst turtallsområde,men trodde det var redusert etter hvert som utviklingen har strenet fram.

Har tenkt å kjøpe utenbords når min Falcon 26 er solgt, pga driftsikkerhet og servicevennlig,men her må jeg ha tunga i rett munn skjønner jeg..Skal ha en litt mindre båt.

Men min kjære Falcon som jeg har blitt glad i,har aldri sviktet,Es 200 med Bravo 3x drev 320 timer :wink:

 

Kan jo nevne at søskenbarnet mitt fikk totalhavari på sin 90 Merc 4t 2002 mod i sommer,men jeg har ikke snakket med han siden.

Skadene var så store at motorolja rant ut :sad:

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo nevne at søskenbarnet mitt fikk totalhavari på sin 90 Merc 4t 2002 mod i sommer,men jeg har ikke snakket med han siden.

Skadene var så store at motorolja rant ut :sad:

 

Sikkert mange her på forumet som gjerne vil vite årsaken til motorhavariet på Merc`en til søskenbarnet ditt, da dette er meget aktuellt i denne tråden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva slags mekanikkere du har pratet med er ikke godt å vite, men må jo være noen som kun har 2-taktere i sitt sortiment. At der er så mye problem med 4-takterne er bare sprøyt. Det finnes naturligvis "mandagsmotorer" av både to og firetakt, men at mekanikkere går rundt og anbefaler to-taktere kontra fire-taktere p.g.a. mye problemer med slike motorer? Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dag, stort sett som "pakker" sammen med de store båtfabrikkantene: Askeladden, Yamarin, Morgan, Skibsplast, Ibiza, Finnmaster, o.s.v....

 

 

Da min Honda 90 hk 99mod. var full av kremgult oljeskum innvendig,og jeg etterpå tappet av ca 3dl vann før det kom gråaktig olje ut av tappehullet,ante jeg jo uråd? Dette skulle jo vere av de beste motorer på markedet?

Jeg kontaktet merkeforhandler for å høre hva bytte av toppakn. ville koste,så var svaret att de aldrig hadde byttet toppakn.på 75/90 hk,men de hadde plukket flere med sprekk i blokk som fører til sjøvann i oljen.Konkl.var ny blokk.Det ligger faktisk en båt med 90 Mariner tils.på FINN pr.idag med samme problem.Det er jo pga miljøkrav osv.att 4 t er i skuddet og blir satset på,ikke for at de nødvendigvis er mer problemfrie.

Alle produsenter kan jo ha feil i div.prod.serier,det lages jo på hundretusener av motorer,men att 4t er så mye bedre har jeg liten tro på.

Min bror kjøpte en ny 9.8 Mercury i 69,den har vi på hytten å den går enda..... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden min

uryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm.

Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile

på denne teknologien. :rolleyes:

 

- Vil bare skyte inn at den samme teknologien benyttes i alle 4-T motorer i dag over en viss størrelse. 2T er dessverre drept etter Yamaha sin lansering av SHO.

 

Vi må nok dessverre bare innse at de gamle, gode evighetsmaskinene som 2T og forgassere er begravet, og at det blir mer og mer aktuelt med hyppigere verkstedsbesøk og dyre påkostninger på utenbordsmotorer.... 8-10 års levetid? - Ja, min mening er at det er dét man kan regne med før et dyrt verkstedsbesøk.... Hmmm.... - og nå begynner vi å få alkohol i bensinen her hjemme også.... - Stakkars injektorer :sweat:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

"sitat Mars"

Alle produsenter kan jo ha feil i div.prod.serier,det lages jo på hundretusener av motorer,men att 4t er så mye bedre har jeg liten tro på.

 

Selvfølgelig er det feil og mangler i perioder med de fleste produsenter,uansett teknologi. Men firetakteren er en meget gjennomprøvd

teknologi,mye av denne har utenbordsprodusentene hentet i fra bil og motorsykkel produksjonen.

Men når det gjelder DFI totaktere er denne relativt ny og produsentene har hatt store problemer med å få denne til å virke tilfredsstillende.

JD Power slår kategorisk fast hvert eneste år i sine markedsundersøkelser at dette er desverre tilfelle selv i dag. Firetakteren er og forblir

mere pålitelig en totakts DFI .Dei fleste amerikanske båtkjøpere foretrekker firetakt motorer i dag, det er et faktum.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden min

uryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm.

Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile

på denne teknologien. :rolleyes:

 

 

Min 90 e-tec gikk heller ikke rent mellom 2000-3000 omdreininger de første to åra (intet stort problem da jeg aldri kjører i dette turtallsområdet). Dette ble fikset ved å oppgradere programvaren! Dette burde vel forhandleren din vite?

Motoren kjøpte jeg ny i 2004 og den har vært aldeles problemfri. På 6år har jeg hatt Kr. 1200.- i serviceutgifter.

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min Yamaha V4 130hk to-takt 1995 mod

får nye plugger og girolje ca hvert år

og ny impeller hvert 3.

 

Ellers har det aldri vært et feilslag

 

Dyr i drift men det tar den igjen i service kostnader

 

At det fortsatt er mange hester igjen ser jeg da den skyver ifra de fleste med like stor motor og båt

Link to post
Share on other sites

Programvaren er oppdatert,men det var ikke mye forbedring å spore.

Men som "rago63" nevnte, den nye 4T SHO til Yamaha er en virkelig imponerende maskin

tester viser en fullstendig utklassing på alle områder i forhold til 2T HPDI,en imponerende

prestasjon.

Men i følge ryktene er det tatt i bruk komposittmateriale i eksossystemet på denne maskinen

da burde eventuelle korrosjonsproblemer være en sagablott,kanskje dette er en løsning for

fremtidige 4T motorer med utstrakt bruk av dette materiale der det lar seg gjøre? :wink:

Link to post
Share on other sites

Kan dette være et slikt tilfelle også tro :sweat:

 

Yamaha f 100 som selges i deler

står vannskade som første del av beskrivelse.

 

Redigert:

Ved nærmere undersøkelse står det blokk solgt.

Hadde vel ikke fått solgt den da...

 

Har nok druknet denne...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

På 6år har jeg hatt Kr. 1200.- i serviceutgifter.

Ja, ting blir billig når en gjør det selv...

Hadde du tatt servicen på verksted hadde det på de seks årene kommet på mellom 12 og 15000. E-tec har ikke rimeligere serviceprogram enn andre selv om det er serviceintervaller på 3 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...