chagall Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Påstanden om at båtmotorer er basert på div. bilmotorer begrenser seg til bruk av enkelte komponenter,som kan være: Stempel-råder-deler av innsprøyningsystemet. Jeg skal vokte meg for å diskutere med en fagmann, men er det bare tull at Honda`s BF 90 og BF 75 er basert på motoren i en Honda Civic. Man kan jo lese denne linken: http://morganmarine.com/outboards/honda/bf90-75.aspx Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 At en påhenger er basert på en bilmotor betyr ikke at det fortsatt er samme motoren. Min honda BF 75 er basert på en bilmotor. Det kan man ikke se uansett hvor mye godvilje man legger i det. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hvorfor i all verden kjøpe disse problemfylte 4 takterne når det finnes 2 taktere? Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hvorfor i all verden kjøpe disse problemfylte 4 takterne når det finnes 2 taktere?Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. Du verden jeg kan ikke si at jeg er enig i den konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hmmm,hva er best å kjøpe nå til dags da? Yamaha 4t? Forresten,ble fichtmotorene bra med en gang Bombardier overtok,eller må vi helt til E-tec? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Hmmm,hva er best å kjøpe nå til dags da? Yamaha 4t? ,eller må vi helt til E-tec? Ville satset på E-tec. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. Hvor mange kvalifiserte mekanikere har du snakket med da ? Hvilke type feil snakker vi om? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hvorfor i all verden kjøpe disse problemfylte 4 takterne når det finnes 2 taktere?Alle mekanikere jeg har snakket med sier att det er til dels mye feil på 4taktere og anbefaler å kjøpe 2t. Hva slags mekanikkere du har pratet med er ikke godt å vite, men må jo være noen som kun har 2-taktere i sitt sortiment. At der er så mye problem med 4-takterne er bare sprøyt. Det finnes naturligvis "mandagsmotorer" av både to og firetakt, men at mekanikkere går rundt og anbefaler to-taktere kontra fire-taktere p.g.a. mye problemer med slike motorer? Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dag, stort sett som "pakker" sammen med de store båtfabrikkantene: Askeladden, Yamarin, Morgan, Skibsplast, Ibiza, Finnmaster, o.s.v.... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 For å si det rett ut, motoren jeg har i dag en Evinrude E-Tec 150, 08 mod er den motoren jeg har hatt mest problem med i dei over 30 årene jeg har brukt båt. Jeg har vert bort i dei fleste merkene ,både japanske og amerikanske,men denne slår alt jeg har vært bort i tidligere. To injectorhavari, en defekt startmotor samt en defekt EMM (motorstyring) på under ett år. Tilfeldigheter ? neppe, jeg har undersøkt litt i USA og det ser ut som dette er kroniske gjenganger problem med enkelte av modellene i fra Evinrude. JD Power(Amerikansk markedsundersøkelses firma) er tindrende klar i sine uttalelser,firetakts utenbordsmotorer har en vesentlig lavere feilprosent i forhold til direkteinnsprøytede totaktere. Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Skulle jeg kjøpt ny motor i daf er jeg ikke i tvil at jeg ville hatt 4-takt(japansk) er veldig sjeldent at en hører om feil og mange av motorene er jo også blitt en del år nå. Kjører sjøl yamaha 2-takt Har hørt flere episoder med problemer med e-tec. bla. total ras på 150hk-bare stammen som ikke ble byttet,kjørt 20t. Impeller som går etter få timer++ Begge tilfellene jeg viser til er bekjente av meg som har hatt og er ikke feilbruk. Ny motor i dag=yamaha,honda,suzuki 4-takt Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dagDette har vel mer med utslipps og støykrav verden over enn kvalitet å gjøre? Når det gjelder Honda har de vel alltid laget 4taktere. Lenge før de andre også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 For å si det rett ut, motoren jeg har i dag en Evinrude E-Tec 150, 08 mod er den motoren jeg har hatt mestproblem med i dei over 30 årene jeg har brukt båt. To injectorhavari, en defekt startmotor samt en defekt EMM (motorstyring) på under ett år. Tilfeldigheter ? neppe, jeg har undersøkt litt i USA og det ser ut som dette er kroniske gjenganger problem med enkelte av modellene i fra Evinrude. Ja, det er jæv... kjedelig når man får slike problemer med en såpass ny motor. Dette er vel en V6 150 H.O såvidt jeg forstår.Dette er vel en garantisak, men like forbannet ergerlig med plunder og heft. Jeg vurderer selv en E-tec 130 h.o (v4), men vil sjekke mer vedrørende denne. p.s. Beklager avsporing av tråden Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Ja, det er jæv... kjedelig når man får slike problemer med en såpass ny motor. Dette er vel en V6 150 H.O såvidt jeg forstår.Dette er vel en garantisak, men like forbannet ergerlig med plunder og heft. Jeg vurderer selv en E-tec 130 h.o (v4), men vil sjekke mer vedrørende denne. p.s. Beklager avsporing av tråden Jo det er kjedelig "Chagall", garanti er en sak men det koster tid og penger å transportere båt og motor til og fra forhandler hver eneste gang noe svikter. Vi må nok erkjenne at totaktsteknologien ikke er kommet helt i mål, hvis i den i det hele tatt kommer i mål. Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden min uryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm. Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile på denne teknologien. Redigert 16.Mars.2010 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 (redigert) Har sett dette i tester at 2 takteren har et taktomslag i ett visst turtallsområde,men trodde det var redusert etter hvert som utviklingen har strenet fram. Har tenkt å kjøpe utenbords når min Falcon 26 er solgt, pga driftsikkerhet og servicevennlig,men her må jeg ha tunga i rett munn skjønner jeg..Skal ha en litt mindre båt. Men min kjære Falcon som jeg har blitt glad i,har aldri sviktet,Es 200 med Bravo 3x drev 320 timer Kan jo nevne at søskenbarnet mitt fikk totalhavari på sin 90 Merc 4t 2002 mod i sommer,men jeg har ikke snakket med han siden. Skadene var så store at motorolja rant ut Redigert 16.Mars.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Kan jo nevne at søskenbarnet mitt fikk totalhavari på sin 90 Merc 4t 2002 mod i sommer,men jeg har ikke snakket med han siden.Skadene var så store at motorolja rant ut Sikkert mange her på forumet som gjerne vil vite årsaken til motorhavariet på Merc`en til søskenbarnet ditt, da dette er meget aktuellt i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hva slags mekanikkere du har pratet med er ikke godt å vite, men må jo være noen som kun har 2-taktere i sitt sortiment. At der er så mye problem med 4-takterne er bare sprøyt. Det finnes naturligvis "mandagsmotorer" av både to og firetakt, men at mekanikkere går rundt og anbefaler to-taktere kontra fire-taktere p.g.a. mye problemer med slike motorer? Hadde disse to-takterne vært problemfrie, så hadde vel de "store" innen outboard (Yamaha, Suzuki, Honda, m.fl.)satset mere i den retningen enn de gjør i dag. Her i landet blir vel 9 av 10 båter levert med firetaktere i dag, stort sett som "pakker" sammen med de store båtfabrikkantene: Askeladden, Yamarin, Morgan, Skibsplast, Ibiza, Finnmaster, o.s.v.... Da min Honda 90 hk 99mod. var full av kremgult oljeskum innvendig,og jeg etterpå tappet av ca 3dl vann før det kom gråaktig olje ut av tappehullet,ante jeg jo uråd? Dette skulle jo vere av de beste motorer på markedet? Jeg kontaktet merkeforhandler for å høre hva bytte av toppakn. ville koste,så var svaret att de aldrig hadde byttet toppakn.på 75/90 hk,men de hadde plukket flere med sprekk i blokk som fører til sjøvann i oljen.Konkl.var ny blokk.Det ligger faktisk en båt med 90 Mariner tils.på FINN pr.idag med samme problem.Det er jo pga miljøkrav osv.att 4 t er i skuddet og blir satset på,ikke for at de nødvendigvis er mer problemfrie. Alle produsenter kan jo ha feil i div.prod.serier,det lages jo på hundretusener av motorer,men att 4t er så mye bedre har jeg liten tro på. Min bror kjøpte en ny 9.8 Mercury i 69,den har vi på hytten å den går enda..... Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden minuryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm. Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile på denne teknologien. - Vil bare skyte inn at den samme teknologien benyttes i alle 4-T motorer i dag over en viss størrelse. 2T er dessverre drept etter Yamaha sin lansering av SHO. Vi må nok dessverre bare innse at de gamle, gode evighetsmaskinene som 2T og forgassere er begravet, og at det blir mer og mer aktuelt med hyppigere verkstedsbesøk og dyre påkostninger på utenbordsmotorer.... 8-10 års levetid? - Ja, min mening er at det er dét man kan regne med før et dyrt verkstedsbesøk.... Hmmm.... - og nå begynner vi å få alkohol i bensinen her hjemme også.... - Stakkars injektorer Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 "sitat Mars" Alle produsenter kan jo ha feil i div.prod.serier,det lages jo på hundretusener av motorer,men att 4t er så mye bedre har jeg liten tro på. Selvfølgelig er det feil og mangler i perioder med de fleste produsenter,uansett teknologi. Men firetakteren er en meget gjennomprøvd teknologi,mye av denne har utenbordsprodusentene hentet i fra bil og motorsykkel produksjonen. Men når det gjelder DFI totaktere er denne relativt ny og produsentene har hatt store problemer med å få denne til å virke tilfredsstillende. JD Power slår kategorisk fast hvert eneste år i sine markedsundersøkelser at dette er desverre tilfelle selv i dag. Firetakteren er og forblir mere pålitelig en totakts DFI .Dei fleste amerikanske båtkjøpere foretrekker firetakt motorer i dag, det er et faktum. Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hva med Tohatsu 2T med innsprøyting? Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
G-sabb Svart 16.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Hei,du har nok rett i dette,men her er det jo snakk om LEVETID på motoren.Dvs,sprekk /tæring i motorblokk,altså feil som det ikke lønner seg å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Vi snakker om avanserte høytrykksinjektorer,stor datamaskinkraft for å styre dette osv.Likevel går Evinruden minuryddig (fusking) ved mange turtallsområder,det er omtrent umulig å få den til å gå normalt mellom 2000-3000 rpm. Dette kan bekreftes hos mange E-Tec brukere(ikke spesielt for min motor). Det er slike ting som får meg til å tvile på denne teknologien. Min 90 e-tec gikk heller ikke rent mellom 2000-3000 omdreininger de første to åra (intet stort problem da jeg aldri kjører i dette turtallsområdet). Dette ble fikset ved å oppgradere programvaren! Dette burde vel forhandleren din vite? Motoren kjøpte jeg ny i 2004 og den har vært aldeles problemfri. På 6år har jeg hatt Kr. 1200.- i serviceutgifter. Redigert 17.Mars.2010 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Min Yamaha V4 130hk to-takt 1995 mod får nye plugger og girolje ca hvert år og ny impeller hvert 3. Ellers har det aldri vært et feilslag Dyr i drift men det tar den igjen i service kostnader At det fortsatt er mange hester igjen ser jeg da den skyver ifra de fleste med like stor motor og båt Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Programvaren er oppdatert,men det var ikke mye forbedring å spore. Men som "rago63" nevnte, den nye 4T SHO til Yamaha er en virkelig imponerende maskin tester viser en fullstendig utklassing på alle områder i forhold til 2T HPDI,en imponerende prestasjon. Men i følge ryktene er det tatt i bruk komposittmateriale i eksossystemet på denne maskinen da burde eventuelle korrosjonsproblemer være en sagablott,kanskje dette er en løsning for fremtidige 4T motorer med utstrakt bruk av dette materiale der det lar seg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 (redigert) Kan dette være et slikt tilfelle også tro Yamaha f 100 som selges i deler står vannskade som første del av beskrivelse. Redigert: Ved nærmere undersøkelse står det blokk solgt. Hadde vel ikke fått solgt den da... Har nok druknet denne... Redigert 19.Mars.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Suzumar Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 På 6år har jeg hatt Kr. 1200.- i serviceutgifter. Ja, ting blir billig når en gjør det selv... Hadde du tatt servicen på verksted hadde det på de seks årene kommet på mellom 12 og 15000. E-tec har ikke rimeligere serviceprogram enn andre selv om det er serviceintervaller på 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.