Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Det burde vel være mulig for grundige båtjournalister å fremskaffe faktaopplysninger om 4-takt utenbordsmotorer(ikke bare Mercury) generelt når det gjelder reklamasjoner/feil, da disse har vært på markedet de siste 10-15 år.

Er det bare her i det høye Nord at kondensproblemer oppstår p.g.a. lav vanntemperatur. :confused:

 

Det er nettopp dette som er problemet "chagall" det er omtrent umulig å få tak i opplysninger om feil og mangler på dei

forskjellige motortypene. Se mitt tilfelle med injektor problemene jeg har hatt på E-tec`en, når jeg undersøkte dette opp

i mot forhandler og importør var svaret(hmm dette er uhyre skjelden at det inntreffer en injektor feil,nei dette har vi knapt hørt om

før). Ved grundigere undersøkelser viser det seg at enkelte årganger/modeller av E-Tec har hatt et nærmest et skred av problemer,

MEN dette får vi ikke vite her i landet,det blir utbedret i stillhet. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er dette noe vi skulle forsøkt å gjøre noe med? Ta initiativet til å få laget statistikk blant de folkene som er innom baatplassen/båtliv/ og tilsvarende? Evt. er dette noe som småbåtregisteret kunne forsøkt å få tak i - vha. en spørreundersøkelse blant aktuelle båter/båteiere?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Dette med å dysse ned problemer kjenner vi godt fra Volvo D serie. Senskader,hvor lenge varer en motor,feilstatistikk...Dette har bilbransjen hatt i en årrekke,men til havs hvor det som kjent ikke er bare å svinge til siden skjer det lite og ingenting.

Motorproblemer i dårlig vær..Er ikke det sikkerhet?

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel på det samme

annonse på finn

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel på det samme

annonse på finn

 

Ja, dette er jo et kjent problem på 4-taktere, spesielt på Mercury`s 2000-01-02-03 modeller. Motoren til `Sjøfalk`har jo blitt åpnet av forhandler og ingen korrosjonsskader har blitt oppdaget. :confused:

Da står man kun igjen med kondensteorien. :wink:

 

De har ikke funnet lekkasjer eller korrosjon - hverken på blokk, bunnpanne, pakninger eller adapterplate.
Link to post
Share on other sites

Importøren sier at det ikke er kondens (ref tlf i høst).

 

Forhandler plukker fra hverandre motor for han mener det er lekkasje – men konkludererb med at det likevel ikke er lekkasje. Hvis det var kondens, var med andre ord hele operasjonen unødvendig – ingen feil funnet.

 

Er det rimelig å betale for dette? Jeg har vært uten motor et halvt år og de har ikke funnet noen feil – bare konkludert med at det er kondens – en svakhet ved disse motorene pga store temperaturforskjeller (dårlig isolasjon mot blokk/bunnpanne).

 

Importøren er tyst og har ikke sett på motoren – selv om dette ble lovet i telefon i høst.

 

Hva skal man tro på? Hvis importørens uttalelser i høst er rett, ja da er det lekkasjer som de ikke har funnet. Hvis verkstedet/forhandler har rett – ja da var det hele kun et resultat av kondens og hele verkstedsoperasjonen var unødvendig.

 

Er det kondens, burde importøren ha data på dette fra andre kjente tilfeller. Jeg kjenner til flere fra fiskermiljøet. Men hvorfor erkjennes ikke dette? Eller hvorfor foreslår de ikke en løsning på en svakhet i konstruksjonen ved Mercury-motorer?

 

Jeg finner dette lite tilfredsstillende. Hva skal en tro?

 

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

står den i biter nå?

Ellers går det vel an å bare skifte olje og ta en kjøretur i saltvann for så å sjekke oljen igjen?

 

Jeg ville ikke betalt noe for dette.

Ikke med en gang ihvertfall :)

 

Hvis de mente det var kondens kunne de vel startet med å bevise dette?

f eks med metoden jeg beskrev øverst her.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

står den i biter nå?

Ellers går det vel an å bare skifte olje og ta en kjøretur i saltvann for så å sjekke oljen igjen?

 

Jeg ville ikke betalt noe for dette.

Ikke med en gang ihvertfall :)

 

Hvis de mente det var kondens kunne de vel startet med å bevise dette?

f eks med metoden jeg beskrev øverst her.

 

 

Ja står i biter. SKla høre med dem. Det er ikke noe problem å teste den i saltvann. Burde jo ha en avtale med dem o det.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Pratet med en forhandler av mercury om denne saken, som går her. Han mente det kunne være thermostaten som hadde gått istykker. (står åpenen hele tiden)Motoren blir da ikke varm når man kjører på tomgang og det kan forårsake kondens. Kan det være noe i dette?

Link to post
Share on other sites

Pratet med en forhandler av mercury om denne saken, som går her. Han mente det kunne være thermostaten som hadde gått istykker. (står åpenen hele tiden)

 

Kan sikkert være et godt tips, men regner med at verkstedet/forhandler har sjekket dette.??

Måtte selv bytte thermostat på min Optimax etter 5. sesongen, da jeg fikk beskjed via lydsignaler at motoren gikk for kald.

Ein "Thermostat kan ikkje leva evig veit du". :flag:

Link to post
Share on other sites

Har bare delvis fulgt med på denne diskusjonen. Har personlig erfaring med et par 4-taktere, først en 40 hk Honda og nå en 115 hk Honda. Begge var/er ca 10 år. Ingen problemer med noen av disse. (HONDA - it just works). Nå behøver ikke det bety at det ikke kan være generelle svakheter med 4-taktere som er noen år gamle, men tviler på det. Det kan imidlertid være enkeltmodeller som har spesielle svakheter, noe også denne tråden tyder på. Men at 4-taktere generelt skal ha en høyere feilmargin enn moderne 2-taktere og ha spesielle og alvorlige problemer med kjøling/korrosjon stiller meg jeg mer enn tvilende til.

 

Men det er klart; er det mange her på forumet som kommenterer likelydene problemer med samme motorer, så bør det ringe noen bjeller. Om du spør en Mercury-forhandler om det er spesielle problemer med den motoren så får du neppe det beste svaret. Da er det bedre å spørre en Yamaha-forhandler og si at du vurderer å kjøpe 4-takt Yamaha eller Mercury. Eller motsatt.. Da kan det bli noen interessante kommentarer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

"roesok" er inne på noe her.I min båthavn er det ca 90% 4T motorer jeg har ikke sett noen store motorproblemer blant medlemmene,

uansett merke.

Når det gjelder feilprosent mellom 2T vs 4T konkluderer JD Power i USA(meget grundige og seriøse markedsundersøkelser) at 4T motorene

har en klart lavere feilprosent en 2T motorene. Men Mercury burde komme med et seriøst svar på problemet som "Sjøfalk" har det mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Snakket med forhandler/verksted i dag.

 

Det er ingen ting galt med motoren. Også termostaten er sjekket og funnet i orden.

 

De har snakket med importøren og begge konkluderer med at dette er kondens.

(Ref for øvrig tidligere kommentar fra importør om at dette ikke er kondens pga mengden vann.)

 

Importøren ser ingen grunn til å sjekke motoren. På spørsmål om hvorfor (til forhandleren som har snakket med teknisk direktør), er svaret at det er kjent problem med kondens på disse motorene og det er ingen ting å gjøre med det. De vil heller ikke se mer enn hva verkstedet/forhandler har sett.

 

Både forhandler og importør konkluderer med andre ord nå med kondens – selv om mengden vann er stor. Det bekreftes også at disse motorene har en svakhet i konstruksjon mht kondens. På spørsmål om dette også gjelder nye Mercury firetaktere er svaret nei.

 

Jeg må medgi at jeg er skeptisk til informasjonen om det er kondens i og med at importøren avkreftet at det kunne være det i høst. At det nå erkjennes at det er problemer med kondens på disse motorene er kanskje likevel et fremskritt.

 

Forhandleren/verkstedet er et seriøst verksted som jeg har tillit til. At de plukker fra hverandre motoren fordi de mener det er lekkasje og at importøren først sier at det ikke kan være kondens, for så å konkludere med at det likevel er kondens og at dette er et velkjent fenomen på disse motorene, virker litt rart.

 

Det store spørsmålet er mengden kondens. Jeg har ikke fått bekreftet at mengde vann er målt. Det er kanskje bare en antagelse. Jeg har konferert med en annen forhandler og verksted på Mercury som har mye erfaringer med disse Mercury-motorene. De bekrefter også at kondens er et generelt problem for 4-taktere som benyttes til dorging i kaldt vann. Problemet med motoren som jeg har, er velkjent. Den er for dårlig isolert og temperaturen blir for lav når den går på tomgang i kaldt vann høst og vår. Ved ”normal” bruk – blandet kjøring – skal dette ikke være noe problem. Nye motorer skal være bedre konstruert og har ikke de samme kondensproblemene.

 

Men 2 liter vann har han aldri opplevd. Maksimalt ½ liter. Dette vannet legger seg i bunnpannen og kommer ut først når det tappes olje. Oljen skal være adskilt fra vannet – dvs klart vann og klar olje. Hvis det er melkehvit olje er det lekkasje. Da oppstår det store korrosjonsproblemer fort.

 

Rønsdal skrur nå sammen motoren min – de venter bare på en siste pakning.

 

Er det så noe jeg kan gjøre for å unngå kondens ved min type bruk? Svaret er nei. Hva anbefales så? ”Selg motoren og kjøp en annen som egner seg til ditt bruk”,

 

Jeg snakket med min kontakt i det andre verkstedet og han bekrefter at det ikke kan gjøres noe for å unngå kondens hvis motoren benyttes til fiske (tomgang) i kaldt vann.

 

Det går selvsagt an å tappe ut vannet som kommer ut før oljen – hvis det blir mye kondens.

 

Hva skal man si?

 

I fiskermiljøer er Suzuki en av favorittene. Om disse er problemfrie om 8-10 år er jeg imidlertid usikker på. Jeg snakket med importøren av Suzuki og han benektet at de hadde noen kondensproblemer ved bruk til fiske i kaldt vann. Jeg snakket også med et verksted for Suzuki som har mange kunder fra trolling-miljøet.

 

Men selv importøren av Suzuki sa at man måtte regne med større reparasjonskostnader på 4-taktere etter 8-10 år. Slik var det da ikke med 2-taktere!

 

En annen forhandler som selger og har verksted på Mercury og Yamaha (Disse samarbeider ikke lenger)- bekrefter at de ikke har hatt noen kondensproblemer på Yamaha.

 

Hva skal man tro?

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm... oppfatter det slik at denne omtalte Mercurymodellen har en bekreftet svakhet mht kondens ved lave hastigheter (og tomgang) i kaldt vann. Det kan hende flere 4-taktere har en slik svakhet...?? men jeg tviler sterkt på at det er et generelt problem på alle 4-taktere og har heller ikke selv hørt om lignende tilfeller i min omgangskrets. Dog er det kun Suzuki (60, 90, 115, 140 og 150) og Yamaha (100 og 150X2) mine nærmeste venner (og jeg selv) med 4T outboard har. Noen av disse motorene er nå faktisk 8 til 10 år (min DF140 er kun 6 år) og ingen har kommentert vann i oljen (det ville jeg tro de hadde gjort om det hadde vært et alvorlig problem). Nå bør det imidlertid legges til at det bare er to av kameratene mine som er ivrige dorgere.

Link to post
Share on other sites

Det er nok bare å konkludere med at det er kondensproblemer med denne Mercurymodellen,og kanskje løsningen er etter en

dorgetur er å kjøre motoren med høy belastning en stund for å kvitte seg med litt kondens og sot,dette har egentlig alle motorer godt

av. Mine mistanker om Kondensproblemer med nyere firetaktere bekreftes ved at oljeprodusentene lanserer oljer beregnet på 4T

utenbordsmotorer,oljene har en betydelig høyere andel med antikorrosjons tilsettninger enn vanlig 4T olje,dette for å møte problemet.

 

Suzuki importøren har rett i det han sier at vi må regne med noe høyere vedlikeholds utgifter med en moderne 4T motor, men så er

pinadø en moderne 2T motor ikke direkte billig den heller ,jeg kan opplyse at en injektor på en E-TEC koster den nette sum av

ca kr 8500 inkl mva +arbeid(den må programerest).Så tiden med enkle 2T motorer er definitivt forbi. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har konferert med en annen forhandler og verksted på Mercury som har mye erfaringer med disse Mercury-motorene. De bekrefter også at kondens er et generelt problem for 4-taktere som benyttes til dorging i kaldt vann. Problemet med motoren som jeg har, er velkjent. Den er for dårlig isolert og temperaturen blir for lav når den går på tomgang i kaldt vann høst og vår. Ved ”normal” bruk – blandet kjøring – skal dette ikke være noe problem.  

Har en kamerat som tidligere jobbet som mekaniker hos en forhandler som solgte Yamaha/Honda/Tohatsu.  Han sa at F115 hadde en "kaldere" termostat enn F100 og F80, og at de anbefalte å bytte på F115 motorer som gikk mye på tomgang/lav fart.  

 

 

Har ikke sett noe til disse problemene på min F115 , som neppe har kjent varmere vann enn 4 grader, men så blir den også som regel kjørt mest i marsjfart over lengre strekninger. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ingen ting galt med motoren. Også termostaten er sjekket og funnet i orden.

De har snakket med importøren og begge konkluderer med at dette er kondens.

(Ref for øvrig tidligere kommentar fra importør om at dette ikke er kondens pga mengden vann.)

Det bekreftes også at disse motorene har en svakhet i konstruksjon mht kondens. På spørsmål om dette også gjelder nye Mercury firetaktere er svaret nei.

I fiskermiljøer er Suzuki en av favorittene. Om disse er problemfrie om 8-10 år er jeg imidlertid usikker på.

Men selv importøren av Suzuki sa at man måtte regne med større reparasjonskostnader på 4-taktere etter 8-10 år. Slik var det da ikke med 2-taktere!

Hva skal man tro?

 

Ja, hva skal man tro `Sjøfalk`.? Både importør og forhandler har nå blitt enige om at det er kondens som er årsaken til dine problemer og legger saken død, da dette er en svakhet med disse Mercury motorene. :headbang: (Er det modellene fra 2000-01-02-03 som det refereres til, da Yamaha leverte blokkene ?)

Syntes det virker utrolig at det går an å produsere 2-3 ltr. kondensvann i løpet av en sesong selv om du "troller" i kaldt vann. Kanskje burde De opplyst kundene om at disse motorer egner seg best i "badevannstemp." for å unngå slike problemer.(Litt fleipete)

Regner med at du får presentert en regning på x antall båtlapper uten at problemene er løst for ditt vedkommende.

Når også Suzukiimportøren sier at man må regne med større reparasjoner på 4-taktere etter 8-10 år, kan det tyde på at det er fler enn Mercury som har problemer.

Syntes forhandler/importør burde gi deg et spesialtilbud på en ny 4-takter fra Mercury, som vistnok ikke skal ha disse problemer. Som anbefalt tidligere ville jeg sendt en mail sentralt til Brunswick og lagt frem din sak på nytt. Lykke til videre. :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja, hva skal man tro `Sjøfalk`.? Både importør og forhandler har nå blitt enige om at det er kondens som er årsaken til dine problemer og legger saken død, da dette er en svakhet med disse Mercury motorene. :headbang: (Er det modellene fra 2000-01-02-03 som det refereres til, da Yamaha leverte blokkene ?)

 

Ja etter hva jeg har forstått er det disse årsmodellene. Men jeg har hørt fiskere som har returnert vesentlig nyere motorer.

 

 

Syntes det virker utrolig at det går an å produsere 2-3 ltr. kondensvann i løpet av en sesong selv om du "troller" i kaldt vann. Kanskje burde De opplyst kundene om at disse motorer egner seg best i "badevannstemp." for å unngå slike problemer.(Litt fleipete):flag:

 

Faktisk så sa en annen forhandler/verksted at de burde advart kjøpere om at disse motorene ikke egnet seg til mitt bruk.

 

Regner med at du får presentert en regning på x antall båtlapper uten at problemene er løst for ditt vedkommende. :flag:

 

Samme verksted/forhandler (en annen enn Rønsdal) sa at jeg ikke burde godta en regning for den jobben som ble utført ekstra. Vi får vente å se hva som skjer over påske. Det hele var jo egentlig helt unødvendig og skyldes en produksjonsfeil ved produktet.

 

Når også Suzukiimportøren sier at man må regne med større reparasjoner på 4-taktere etter 8-10 år, kan det tyde på at det er fler enn Mercury som har problemer.

Syntes forhandler/importør burde gi deg et spesialtilbud på en ny 4-takter fra Mercury, som vistnok ikke skal ha disse problemer. Som anbefalt tidligere ville jeg sendt en mail sentralt til Brunswick og lagt frem din sak på nytt. Lykke til videre. :flag:

 

Jeg skal sende en ekstra mail til Brunswick - mailen som du nevnte. Jeg er enig i at de burde tilby en annen Mercury til rabattert pris. Forhandler har også muligheter for å ta min gamle i innbytte og tilby Yamaha. Jeg har ikke diskutert dette med eier av Rønsdal, kun nevnte dette for verkstedet i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...