Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Ja, jeg begynte å bli alvorlig nervøs. Men nå ser jeg jo at du har gjort kvantesprang, uten å røpe noe som helst. Ser veldig fint ut. Ekstra gøy med Aurelius. Vi har hatt et par snekkere på jobb i leiligheten til datteren vår. En fra Litauen og en fra Polen, også fagfolk av ypperste klasse. Til sammen kunne de vel fire ord på engelsk (noe overdrevet, men han fra Litauen kunne over hode ikke kommunisere på norsk/engelsk). Men fy søren som de jobbet!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Heihei!

 

 

Takk for interessen, og beklager litt sein tilbakemelding! Dette prosjektet har fra første dag vært et av/på prosjekt. Det har vært perioder på år og halvår hvor prioriteringer har vært andre prosjekter. Slik er det nå også, det kanskje lengste oppholdet hittil. Nå om dagen går det i studier og husprosjekt og båten får ikke så mye annet enn nødvendig ettersyn og vedlikehold. Slik kommer det nok i det store og det hele til å fortsette et år-halvannet frem i tid også.


Fikk likevel tatt et lite røsk på den i sommer hvor hovedfokuset var på rekka. De har stått ubehandlet i et par år allerede, og det gnagde litt på samvittigheten. Derfor ble det avsatt noen dager til dette, og etter at siste eksamen var unnagjort på forsommeren gikk turen rett til havna med slipemaskin og godt pågangsmot. Det var en liten befrielse å komme seg ut og ta fatt på litt praktisk arbeid igjen. Også så deilig vær det var, selv om jeg hadde brukt båten som lesesal før eksamener i store deler av mai, følte jeg at mange fine dager gikk til spille bak solskjermede vinduer på skolen.

 

Ikke så mye å si om selve jobben, det var mye overskudd av lim, natemasse og epoxy etter byggingen som ikke hadde blitt fjernet som måtte slipes vekk.

 

 

IMG_0224.PNG.1e622ddf863a5b92736f82430f67907f.PNG

 

 

 

På utsida lå ventebåten, og før det kunne lakkes på styrbord side måtte denne flyttes for å få rekka fri for tauer og slikt. Svogeren min var tilfeldigvis nedom havna en morgen for å hilse på, og det passet bra å ta han med på en liten sightseeing og i samme slengen flytte båten til en ledig plass. Den lille seileren var full av bøss og så ennå mer herja ut enn til vanlig.

 

 

 

IMG_0257.JPG.f97716082d6116e2f6c9e084a0c8e679.JPG

 

 

I det vi vender nesa inn igjen mot havna ser vi plutselig en NRK-bil som med tydelig hastverk brenner ned mot parkeringsplassen ved havna og en fyr går ut og venter på brygga. Jeg er ikke sikker på om han filmer oss eller surfer på mobilen, men det fikk meg uansett ukonsentrert nok til at min stakkars svoger på framdekket fikk litt mangefulle instrukser utover beskjed om å gå frem og ta fortøyninga i baugen. Jeg går i land og innser etter hvert som baugen nærmer seg brygga at dette tauet ikke kommer av seg selv og idet svoger skjønner at tauet skal i land har såklart tauklasen han holder viklet seg etter beste evne. Ingen dramatikk eller krise, men likevel langt fra en elegant ankomst. I det jeg fester tampen blir det klart at fyren fra NRK ønsker noen ord om båtfolkets mening om mobilbruk til sjøs. Dette skulle sendes på radio. Jeg var skeptisk men alt gikk så fort at jeg ikke rakk å komme opp med noen god unnskyldning. Når han plutselig drar fram et kamera i det som skulle være et radiointervju greide jeg ikke legge fra meg den absurde tanken på at vår klønete opptreden i den tilgrisa lille båten full av høvelspon, slipestøv,en matchende gul og blå oppblåsbar lekejolle og en noe malplassert hipster på framdekket, glatt fremstilt som at vi kom rett fra en ferietur skulle  komme på tv og vesentlige deler av hjernekapasiteten gikk med for å unngå å le.

 

 

 

1250742946_Utennavn.jpg.bf5a153ddbdc064214925cad9e89cefa.jpg

 

 

 

Vel, vel det føyer seg inn absurde avbrytelser i en båtbyggers hverdag. Denne lille turen blei for øvrig en av de siste før den lille venteseileren blei solgt og forsvant med nye eiere mot Oslo. Koselig liten båt vi har mange gode minner i, håper nye eiere får like mye moro med den som vi har hatt. Vi har et mål om å prøve skøyta som hytte på sjøen til sommeren. Det blir virkelig spennende.

 

 

Rekka ble lakkert med en fortynnet ravi-lakk og fikk omtrent 7 strøk på hver side. Blei ganske bra syntes vi. Gjenstår å se hvor lenge det varer. Kebony kan være litt trøblete og behandle, så det er ikke fritt for at det blir litt prøv og feil til vi finner produkter og behandlingsteknikk som fungerer.

 

 

 

IMG_0181.JPG.6ca807f18f9414cb3d1a95dcfecc0c12.JPG

 

 

 

IMG_0188.JPG.1025ed6b42c67dfd6dc0528140f5d3c7.JPG

 

 

 

IMG_0239.JPG.e629f5311435c6154818833a3f429d3c.JPG

 

 

 

Langt frem i tid, siger legging av dekk og rigg ut av tåka. Masta ligger og venter :clap:

 

 

Vil også ønske alle båtfolk et riktig godt nytt år! Nå drar deg seg mot lysere tider! :cool:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk! Ja den er kjørbar nå. Om enn med noen spartanske løsninger. Må få på plass en oljetrykk måler og vann/oljetemp måler først. Og rorkult som kun trenger litt puss og lakk før den kan monteres. Vedovnen må boltes fast og gis noen støttestag. Er et par andre saker som må fikses også når jeg tenker meg litt om, men jeg tror det er innafor :pray:

Link to post
Share on other sites

Dette er imponerende! Komprmissløst håndtverk fra begynnelsen og frem hit! Imponert over tålmodigheten.  Du har lastet ombord adskillige kilo med eik! Hvordan er det med stabilitet? Kan se ut som om du trenger litt ballast fremme. Det blir gøy å se fortsettelsen ?

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg rigget en del skøyter i min tid, men det er greit. Riggen til Hulda veier 250 kg pluss 100 kg seil. Og Hulda er en lett seilbåt. Kjettingen veier 200 kg (100 meter) og ankeret 20 kg. Da har vi borti 600 kg. Derfor kommer trimballast til slutt. Skal man ha en massiv tremast og tradisjonell skøyterigg, blir det tyngre. Det er ikke gitt hvilken rigg @godthaab- velger. Hulda løfter baugen nokså mye om når vi plukker av rigg og seil.

Link to post
Share on other sites

Dere er inne på et interessant tema! Innredningen kunne uten særlig anstrengelse vært bygd atskillig lettere. Men stort sett er det kryssfiner som strukturmateriale som jo er veldig lett i forhold til styrke, og andelen av eik er forholdsvis liten sett i et helhetlig perspektiv. Eika er bare mye mer synlig. Noen steder er dimensjonene noe voldsomme og kunne vært redusert, men jeg ønsket den robuste følelsen de gir. Disse båtene har jo en ganske formidabel andel kjølvekt og tåler godt litt innredning.

 

Nederste del av kjølen er massiv med jernbaneskinner i støpen anslått til å være 2-3tonn. Også er det støpt inn en ballastseksjon på omkring 6tonn. Ennå flyter den høyt, spesielt i baugen som dere har påpekt. Rigg og ankerspill vil nok ta mye av dette som Hulda sier. Det er også 3 tanker på til sammen ca 800liter plassert under dørk i området foran mast som er tomme.

 

Det er ellers gode muligheter for å legge inn mer ballast her og der. Utvendig ballast er jo også en mulighet, men veldig mye mer jobb.

 

Rigg er bestemt, det blir en aluminumsrigg med kutterstag. Masta blir ca 17,5 meter over dekk og har en egenvekt på rundt 200kg (ifølge kranbil) i nåværende form, gjennomgående, må reduseres, skal settes på dekk.

 

Når det kommer litt bedre tider skal jeg få en som kan slikt til å tegne rigg og ta en ballastberegning. Jeg er litt spent på nøyaktig hvor masta skal plasseres. Jeg ser at mange aluminiumsrigga skøyter har masta plassert lenger akterut enn de med gaffelrigg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Utrolig inspirerende tråd dette her og imponerende håndtverk. Jeg har selv akkurat overtatt fars 44 fot skøyte, bygget etter losbåt 104 av CA. Den ble støpt i 91 og har stått på land siden. Har jo skjønt at det er noe skepsis til ferro, men alt er gjort etter boken med hjelp av profesjonelle støpere i sin tid, så det skal gå greit. 

 

Det meste av innredning er ferdig så må bare få inn motor og opp med rigg. Har kanskje et litt mer ambisiøst tidsperspektiv enn deg, men det er fordi jeg har ventet på at skøyten skal seile så og si hele livet mitt. Nå blir det hvertfall sjøsetting til våren og rigging sommeren 2020. Vi går for èn mast. Fingre krysset. 

 

Gleder meg virkelig til å se fortsettelsen av Godthaab! 

DSC_5509.JPG

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
godthaab- skrev for 14 timer siden:

Jeg ser at mange aluminiumsrigga skøyter har masta plassert lenger akterut enn de med gaffelrigg. 

 

 

Uten å være sikker på at det er grunnen til plassering av mast så tipper jeg at det er fordi en med gaffelrigg har mer seilareal bak masta enn med en mastetopprigg og derfor må ha mastetopprigg lengre bak for å få balanse i båten. 

 

Om båten var fint balansert med gaffelrigg og en plasserte en mastetopprigg på samme sted så vil jeg tro båten ble avfellig, dvs styre mot le "av seg selv" når du seiler mot vinden. 

 

Eller det kan være av andre praktiske årsaker selvsagt....

---

Når gaffelen først er valgt bort så syns jeg kanskje ett kutterstag hadde vært kledelig, særlig om forstaget skal gå ned til et baugspryd. 

Link to post
Share on other sites

Se her har det vært litt liv

 

@Utnøring: Hei og velkommen til forumet! Spennende prosjekt du skal i gang med. Da har jo prosjektene våre ikke så ulik bakgrunn, begge er påbegynt siste halvdel av 80 åra, støpt i 91, og har til felles at de ennå ikke er ferdigstillt ?

Tidsplanen var mer ambisiøs når jeg satte i gang, jeg hadde en forestilling om at jeg skulle bruke et år halvannet. Til tross for mange advarsler fra omverden om at jeg kunne gange både tids- og kostnadsbudsjett med 6. Men enkelte ting kan ikke læres, de må erfares. Jeg tror det fremdeles hadde vært mulig å ferdigstille en båt mer eller mindre på tida jeg hadde tenkt, men ikke på kostnadsbudsjettet. De andre båtene som blei støpt på samme «forma» blei ferdigstillt på 1-2 år og dro på langtur.

 

Det tok ikke så lang tid før jeg fikk barn og livet tok en ny vending. Da blei båtprosjektet nedskalert til hobby og venteseileren blei kjøpt inn i stedet. Som Hulda så klokt skrev over her, «stress for å bli ferdig på bekostning av viktigere saker virker ødeleggende».

 

Skuta di ser veldig fin ut, og det virker jo som du har et mye lettere utgangspunkt for å komme fort på sjøen, ser gjerne flere bilder av den og innredning. Har en liten drøm om å sette rigg i 2020 selv, men vi får se…. ? Føyer meg inn i rekken sammen med Hulda og Framtia og gleder meg til prosjekttråden din kommer!

 

@Pinkvin, ja har tenkt samme tanken. Båten får fastmontert baugspryd og kutterstag. Jeg har prøvd å finne litt litteratur om dette men ikke funnet noe som er helt relevant ennå. Dette med symmetri av seilareal i forhold til båtens balansepunkt og plassering av mast virker foreløpig litt mystisk. Når du jobbet med å rigge seilskøyter @Hulda, tok dere det mest på erfaring og forholdstall og kompenserte ved behov, eller regnet dere ut dette for hver båt?

Redigert av godthaab- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gikk på gefühlen. Generell feil er at masten blir parkert for langt akter. Og at man tar en shortcut og lager klyverbomen slik at den ikke kan trekkes inn. Mange som har angret på det når de skal inn i gjestehavner. Hvis de får plass, må de betale for fler meter mer båt.

 

På Hulda satte jeg masten så langt frem det var breddemessig og estetisk mulig. På en båt som Hulda bør også masten stemme med kjølen. Jeg er meget godt fornøyd med plasseringen. 

 

Ikke så fornøyd med plasseringen av roret. Litt for langt innunder. Plasseringen et kompromiss for bakking/manøvrering i is.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
godthaab- skrev for 1 time siden:

Dette med symmetri av seilareal i forhold til båtens balansepunkt og plassering av mast virker foreløpig litt mystisk. 

 

Det enkle utgangspunktet, om masta er perfekt plassert ifht kjølen;-) er vel at 50/50 seil foran/bak masta gir balanse og nær null rorpress på kryss, sånn ca. Nå skal vel helst, i hvertfall moderne seilbåter, være litt logjerrig så de søker opp i vinden om det kommer et vindkast når en seiler kryss. 

 

Så da er det vel skrogform og "flate på siden" i undervannskroget som gir noe av nøkkelen. Om det er overvekt av kjøl osv akterover så må vel masta lengre bak for å balansere "i mot", og motsatt. 

 

Og uansett så kan en jo kompensere noe med selve seilføringen også. Om båten blir veldig logjerrig (masta for langt bak, evt kjølen for langt frem...) så kan en ha mer seilføring foran masta, og motsatt. 

-------

Seiling med seilbrett er forresten en god øvelse i å styre "båten" ved å flytte "riggen" ifht kjølen (ok, ignorerer styring vha vekt osv her da men...). 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Murkjellerne til Godtaab og Utnøring seiler som kuer i hengemyr :-) Nå har jeg fornærma dem skikkelig. Men jeg har sett hobbyriggere der rorkulten må omtrent på tvers av båten når det blåser laber bris. Tipper man kan hente gode råd blant annet på Isegran i Fredrikstad. Der ligger det en del seilskøyter. Dessuten er det slett ikke dumt å ta kontakt med Sjøfartsmuseet på Bygdø. Der sitter det en gjeng med kompetanse og regnestaver som har problemer med å få dagene til å gå. Slik var det i hvert fall før i tiden. Jobbet en del sammen med de som satte i stand Gjøa. En gjeng fra Tørvikbygd i Hardanger. De kunne sakene sine. Mange av dem har tatt kvelden for godt, det er en del kompetanse som er på vei ut.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Det enkle utgangspunktet, om masta er perfekt plassert ifht kjølen;-) er vel at 50/50 seil foran/bak masta gir balanse og nær null rorpress på kryss, sånn ca. Nå skal vel helst, i hvertfall moderne seilbåter, være litt logjerrig så de søker opp i vinden om det kommer et vindkast når en seiler kryss. 

 

Ja, alt blir nok litt lettere dersom masta er plassert perfekt. :giggle: Selv om mye kan kompenseres med riktig trim som du sier. Seilskøyter er vel kjent for å gjerne være litt i overkant logjerrige, det ligger vel kanskje litt i en langkjølt båts natur. Stemmer jo godt med Huldas observasjoner av skøytefolkets fortvilte anstrengelser med rorkulten på tvers der ute på fjorden, i en evig kamp for å tvinge baugen unna vindøyet  :giggle:

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Murkjellerne til Godtaab og Utnøring seiler som kuer i hengemyr :-) Nå har jeg fornærma dem skikkelig. Men jeg har sett hobbyriggere der rorkulten må omtrent på tvers av båten når det blåser laber bris.

 

 

Hehe, ja, ikke umulig jeg kunne blitt litt fornærma en gang tilbake i nyforelskelsen. Men du har helt rett. Veldig mange skøyter er utsatt for hobbyrigging. Av selvbygde båter troner vel seilskøyta på toppen i antall. Til og med mange av de gode gamle originale seilskøytene lider av at bit for bit av riggen har blitt endret opp igjennom tidene, og resultatet er et ugjenkjennkjennelig riggoppsett. Det er derfor ikke så rart at det har blitt en allmennkunnskap at seilskøyter seiler som kuer i hengemyr, eller bøtter med dritt, osv.

 

Jeg er så heldig å ha en av Norges fremste innen gaffelrigg og seilskøyter i havna. Han driver sitt seilmakerverksted der, og har en finger borti det meste innen gaffelrigga seilfartøy i Norge. Ikke få seilskøyter seiler rundt med hans logo på seila og han leverte blant annet også seil til bankskøyta som blei bygd i Ålesund. Han har også bygd sin egen seilskøyte som vel må være den mest meritterte seilskøyta i regattasammenheng i Norge. Det blei mye skryt, men han har vært ekstremt fin å ha i åra jeg har bygd, og delt villig av sin kunnskap, selv om han rynker litt på nesa av mine planer om aluminiumsrigg.  
 

 Når tiden er inne skal jeg få en proff til å tegne riggen. Sett bort ifra prisen for å få det tegnet koster det like mye å bygge en fungerende rigg, som en ikke-fungerende rigg.  For tiden er jeg en fattig ingeniørstudent, så det blir en stund til. Men det kan jo være gøy å synse fram noen tall og sammenligne de med fasitsvaret som en dag kommer. Denne skøyta blir først og fremst en motorseiler, så ambisjonene på seilfronten er ikke skyhøye. Men målet må jo være at den skal fungere til turseiling. Forøvrig, med fastmontert baugspryd mener jeg av typen du har på Hulda, med pullpit rundt, bare bygd i Kebony.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke bare jeg som har lest Bojer, og den siste viking.Når Kristaver ligger på den kullseilte båten, som har kostet menneskeliv før, innser han at masten er feilplassert. 

 

Jeg tror dette er mye overtro. 

 

Min forrige båt var en Bostrøm 37. Masten langt bak. Lite storseil, og kjempegenua. Mye lettere å handskes med ett lite storseil, og en lettrevet genua på rull. 

 

Man flytter veldig fort rundt på mye krefter med seilføringen. Dette er gearkassa, og med mer enn ett seil, kan man lære seg båten, og seile deretter. Ideelt sett bør vel masta stå, der man kan taue båten sidelengs i balanse, eller litt bak det, slik at båten går opp i vinden. Men andre riggtyper har jo mast i baugen, eller de portugisiske caravellene, på akterdekket.

 

Veldig greit å sette storseilet, og sakte stramme forseilet, til man ikke trenger rorutslag. Roret er jo en kjempebrems å dra gjennom vannet.

 

Forstår man kreftene, tror jeg følelsestilnærmingen til Hulda, er like bra som noe annet. 

Link to post
Share on other sites

godthaab- skrev for 7 timer siden:

Forøvrig, med fastmontert baugspryd mener jeg av typen du har på Hulda, med pullpit rundt, bare bygd i Kebony.  

 

 

 

Da kan jeg jo bare holde smella :-)

 

Det er en youtuber som kaller seg 'How to sail oceans' som dere skøytegutta kan ta en titt på. Andre også forresten. Han bor om bord i en gaffelrigget seiler uten motor. Nå har han nettopp flyktet fra vinteren i USA syd til Karibien. Mener også han har seilt verden rundt med denne båten. Han forklarer en hel del om hvordan seile en gaffelrigger, samt vedlikeholdt etc. Vel verd å titte på innimellom studier og barnepass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...