Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg hadde for noen år siden en 19 fots plastbelagt snekke som jeg skulle kjøre fra Valle til Porsgrunn for vinteropplag. Passerer den "Gamle" Breviksbrua og ser at det kommer et tankskip på vei ut. Jeg vet jo at jeg må holde god avstand, og ser lysbøyen mellom den gamle og nye Breviksbrua foran meg, rett ut for Stathelle. Jeg antar at den er sikker beregnet på de store båtene, ikke en liten snekke som ikke stikker mer enn en halv meter dypt. Men der tok jeg feil! Plutselig legger snekka seg over, batteriet rutsjer over til motsatt side, og alt annet løst inventar forflyttes til motsatt side sammen med meg. Jeg hiver meg over frikoplingen og får koplet ut propellen. Deretter retter snekka seg opp igjen og jeg er klar undervannsskjæret igjen. Det var en ubehagelig opplevelse, men det ble ikke noe skade på båten. Men etter dette tror jeg ikke lenger at selv om dette er en led for store båter, gjelder merkene også for meg!

 

(Har etter dette pleid å ta med sjøkartet når jeg kjører båten hjem for vinteren)

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Da skjer det, enden på dassrullen forsvinner inn i innsuget på motoren, diseldyret forsyner seg grådig av papiret harker og hoster og stopper. Hva nå, hvit i ansiktet og tørr i halsen tenker jeg på krokete ventiler og hull i stempler

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Dette er noe av det morsomste jeg har lest her på Baatplassen! Sikkert ikke like morsomt da det stod på, men dette var jo ufattelig komisk - ser det for meg. Det verste er at jeg har nesten opplevd noe ligende - da med en dassrull som reimene fikk smaken på!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Slenger meg på med en liten tabbe jeg også, mye morsom lesning her ja! :lol:

 

Var ute på tur med seilbåten og "lånt" mannskap, to gutter på 4 og 10 år. Vi fant en fin holme og fortøye til og guttene ville ut å råne litt i gummibåten (8 fot 5hk akkurat i plan med to lette gutter) de kjørte ei stund, så ringte telefonen og jeg gikk under dekk for å snakke, etter ei lita stund hører jeg et horn som blåse og går opp for å se. Der kommer noen bekjente med en veldig kjent gummibåt på slep mot meg, jeg lurer fælt på hva som hadde skjedd ettersom jeg viste det var masse bensin på tanken og motoren aldri hadde bråket før. Når de kommer bort til meg ser jeg to slukøra gutter, en påhengs med ei startsnor som henger som et slips ut(de hadde røket fjæra på startsnora)

 

Dagen etter ville de ut igjen, eldstemann fikk kjapp opplæring i bruk av nødstartsnor og de ble forsynt med en mobiltelefon og nummeret til nabobåten, med beskjed om å ringe hvis noe skulle skje. Etter ei stund kommer de fornøyde tilbake og jeg ber om å få tilbake telefonen, hvorpå eldstemann slukøret må konstatere at  telefonen ikke er i noen av lummene og i båten er den ikke :diving. Jeg forsøkte å ringe til den, men der var det kun mobilsvar, mobiltelefoner flyter som kjent dårlig..... :cryin:  

 

Bilde

 

Men vi klarte heldigvis å ha en fin helg fordi, de har begge vært med flere ganger etterpå uten å ødelegge/miste noe. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Får vel trø til -- humor i første posting er vel en fordel.

 

Ikke akkurat uvanlig tabbe.  Fisketur med kjerringbeist og tre krapyler.  Velkjent sted -- har fisket der hundre ganger før og dratt opp nok pale til å fore opp en middels stor afrikansk landsby.  En eneste grunne, med stake, i en svær bukt.  Har dorget rundt den på et utall runder i den velkjente bukten.  Så det gikk som det måtte.  Fisken står jo tettest inntil grunnen, må vite.

 

Skipper Worse stående på dollbordet med rattet i hende, instruerer kvinne og barn om dorgingens fortreffeligheter, hemmeligheter og underfundigheter etc.  Og om hvor fisken står (nærmest grunnen, selvsagt).  Mens han samtidig naturligvis holder øye med staken (det er jo grunt her).  Og kikker ned i sjøen for å se etter dybden.  Har den samme klaringen til staken som alltid.  Dette her går jo av seg selv.  Total avslapning.  Kunne dorget her i blinde.

 

Skipperen tenker med seg selv at ekkoloddet som ble innkjøpt for fire-fem år siden må vel etter hvert kunne monteres.  Det burde jo være modent.  "Ojsann, her flyter det tang, gitt!" tenker Worse, men kommer ikke videre til neste tanke før det braker, rumler, smeller og bråker noe så inn i ....

 

Så der sto vi, pent plantet.  Kjerringbeistet kjeftet, krapylene hadde dirrende munnviker.  Men gamle Worse var like rolig som alltid, naturligvis.  Beordret hele mannskapet inn på babord i forlugaren.  Skipperen på babord dollbord, rattet hardt til babord og dead slow akterover.  Så fløt vi rett av.  No problem, triumferende glis hos skipperen og stående ovasjoner fra beistet.

 

Først etterpå bemerket Skipper Worse at «det er visst lavvann, nå ... »

 

Heldigvis ingen skader --- vi gikk på i dorgefart og grunnen er kraftig bevokst med tang og tare.  Da båten omsider kom på land fantes det ikke et merke noe sted.  Viksund bygget tydeligvis båten med det for øye at den skal tåle såpass og mere til.

 

Men lærte man noe?  Se det ... lyden/spetakkelet av glassfiber mot moder jord blir i alle fall husket.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ja, ja... så har jeg dritti meg ut også. :yesnod:

Etter at vi kom tilbake fra tur i dag skulle jeg bare fylle opp tanken igjen. Tok fram en 20 literskanne og begynte å helle. Helte litt forsiktig og tittet oppi påfyllingsrøret for jeg visste ikke hvor mye det var plass til. Joda en kanne var det plass til. Startet å fylle fra neste 20 liters kanne. Helte fortsatt forsiktig for jeg visste vel egentlig at så særlig mye mer kunne det ikke være plass til. Men jeg fikk plass hele kannen jeg..... og klødde meg i hodet over det enorme bensinforbruket motoren hadde. Tok de tomme kannene og åpnet kalesjen - det var da utrolig så mye bensin det luktet her... gikk ut på bryggen og så at bensinen fløt rundt båten. Aner ikke hvor mye bensin som har rent ut, men det var nok helt sikkert over 20 liter... Hvor det kom ut??? joda dere har nok skjønt for lenge siden at rant ut i luftingen som ligger like over motorbrønnen.

 

Vannet runt båten begynte nå å bli blått.. jeg har blått bunnstoff.... eller skal jeg si hadde.... Aner ikke hvor mye av bunnstoffet som gikk i oppløsning, hadde faktisk ikke så lyst til å stå der å studere det akkurat da - var mer opptatt av å komme meg vekk før noen kom og kommenterte tabben...

 

 

tj

Link to post
Share on other sites

.......Vannet runt båten begynte nå å bli blått.. jeg har blått bunnstoff....  eller skal jeg si hadde.... Aner ikke hvor mye av bunnstoffet som gikk i oppløsning, hadde faktisk ikke så lyst til å stå der å studere det akkurat da - var mer opptatt av å komme meg vekk før noen kom og kommenterte tabben...

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Det der var ikke bra nei! Skjønner godt du ikke hadde lyst til å stå og vente på forbipasserende Bellona-aktivister... :eek: Jeg gjorde det samme selv i marinaen en gang med den forrige båten men oppdaget det heldigvis etter at en halvliter eller noe sånt hadde gått i vannet.

 

PS: Neste gang kan du ta Zalo flasken og sprute litt såpe i vannet, det bryter vannfilmen rundt båten og fjerner "beviset". Utrolig effektivt, 100m2 blåfarge i vannet blir borte på ett par sekunder av noen få dråper! :wink:

Link to post
Share on other sites

Får vel slenge innom med min værste tabbe jeg også..

Var 15 år og var stolt eier av en selco 13 med 25 hesters evinrude, 2 spakers kontroll boks med tannrad av plast. På brygga sto en kamerat av meg og ventet. Med full gass inn mot brygga kom jeg, å tenkte jeg skulle legge den fint inntill brygga, fart ca 15-20 knop, noen få meter fra brygga dro jeg gasshendel bakover og ingenting skjedde, motor gikk fortsatt på full gass. I panikk dro jeg girhendel rett akter, motoren spratt opp, jeg kastet meg bak vrei om gass hendel på motor, satt den i fri, kastet meg så fram i båten og fikk tatt i mot får brygga reiste med vindskjermen min. Alt på dekk var da borte fortøynings fester, fenderholdere og lanterne mast.' :eek:

 

Etter å ha demontert kontrollboks fant jeg feilen, 2 tenner på tannraden var borte..

 

Var endel som kikket fælt da ja ..

hehe

Link to post
Share on other sites

........for et par sesonger siden.... var i på ferie i ukjent farvann. Det var mange flotte holmer og aktuelle steder å legge til. Vi bestemte oss for en "lagune" med forholdsvis trang innseiling.

 

Skipperen hadde vært føre var....hadde skaffet seg detaljkarter laget av den lokale seilforening. Her var gode forslag til uthavner ...og innseilinger var merket. Det samme var alle skjær........trodde jeg.

 

Kona satt på fordekket sammen med minstemann. Det var høysesong og mange båter i vår utpekte lagune. Da vi nærmet oss det smaleste partiet av innseiling, la jeg merke til at flere kikket oppmerksomt opp. Som hun pleier å gjøre, spurte min kone om hun skulle se etter eventuelle skjær forut. Høyt og tydelig (hørbart for alle som var tilstede i umiddelbar nærhet) ropte jeg tilbake at: "NEI DET ER IKKE NØDVENDIG - JEG HAR DETALJKART - OG FULL KONTROLL".

 

Like etter begynte ekkoloddet å pipe. Jeg sjekket kartet for sikkerhetsskyld - nei her skulle alt være greit. Bare litt under sikkerhetsmarginen for varlsing fra ekkoloddet - tenkte jeg.

 

Så sa det PANG!!! Båten la seg kraftig over, men rettet seg heldigvis straks opp igjen.

 

Det viste seg at seilforeningen hadde glemt et skjær!! Og hva er vel verre enn et detaljkart med feil i???

 

Noen tørre kommentarer fra land ble hørt av skipperen......som med lett rødmende farge fortsatte turen forsiktig til flott ankringssted.

 

Seilbåtens REELLE ekkolodd er jo kjølen - og den tåler det meste. Noen større skader var det derfor ikke snkk om (men skipperen måtte ta seg en dukkert...med dykkemaske).

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja, ja.. i dag har jeg tabbet meg ut igjen, men straffen er tildelt.....

 

Skulle under en smal bro med ganske sterk strøm. Jeg skulle medstrøms. Nervøs som jeg var husket jeg ett eller annet om at det var viktig å ha større fart enn vannet slik at jeg kunne styre. Passeringen under broen gikk greit den, men like på den andre siden lå det et par båter fortøyd ved brygger langs land. Her var størmmen svakere så jeg kunne ha satt ned farten, men hvem husker på alt når en er litt stresset og nervøs??

Vel, resultatet var at jeg laget en bra bølge bak meg og det dukket en person opp på en av bryggene. Han veivet med armene, først trodde jeg han hilste, men så hørte jeg smellet i båten. Kvapp jo ordentlig, skjønte ikke noe før jeg så steinen som lå oppi båten. Snudde meg og så at han kastet flere steiner etter meg, men heldigvis ikke flere blinkskudd....

 

Regner med at han er kraftig oppgitt over alle som farer forbi og produserer store bølger så jeg forstår forsåvidt reaksjonen hans.

Men jeg gjorde det ikke med vilje, kun av ubetenksomhet....

Link to post
Share on other sites

Ja, ja.. i dag har jeg tabbet meg ut igjen, men straffen er tildelt.....

 

men så hørte jeg smellet i båten. Kvapp jo ordentlig, skjønte ikke noe før jeg så steinen som lå oppi båten. Snudde meg og så at han kastet flere steiner etter meg, men heldigvis ikke flere blinkskudd....

 

Regner med at han er kraftig oppgitt over alle som farer forbi og produserer store bølger så jeg forstår forsåvidt reaksjonen hans.

Men jeg gjorde det ikke med vilje, kun av ubetenksomhet....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan skjønne at båteieren reagerte på bølger, men det finnes ikke noe forsvar for å kaste stein etter en annen båt. Det kunne jo oppstått skader på båten din, eller verre, han kunne truffet deg. Nei - slik oppførsel er forkastelig. :nono:
Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut til å bli en livlig båtsesong.  :smiley:

Astor har blitt fysisk angrepet, og tj har blitt bombardert med stein.

 

Hvem blir nestemann?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Var en tur i havna i dag. Bare for å se hvordan min reaksjon på dette allers så trivelige stedet var. Litt skjelven i starten inntil gamlegutta kom bort for å slå av en prat. ALT VAR SOM FØR, heldigvis.

 

Sætre Båtforening arrangerte bruktdag. Handlet litt for deretter å kjøre hjem for å finne fram litt fra skuffer og skap. 1.000 kroner rett i foret. Kona glad for at noe av "trælet" forsvant. GPS til 350 spenn er billig.

Men til saken. Jeg hadde vonde føleleser for å reise ned i havna i dag. Men det går greit. Traff "rem" som hadde overnattet på Sætre. Å bli "E-kjendis" for et par dager er ingen spøk. Snart er vel alt som før. Med daglig besøk til Bendik i bua og Kåre som alltid svirrer rundt i havna. Heldigvis.

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut til å bli en livlig båtsesong.  :smiley:

Astor har blitt fysisk angrepet, og tj har blitt bombardert med stein.

 

Hvem blir nestemann?

<{POST_SNAPBACK}>

En ting vet både du og jeg, Lasse, samt alle dere andre. Verre kommer det til å bli. Folks terskler for å utføre handlinger som i verste fall kan medføre skade på mennesker og eiendeler synker jevnt og trutt. Det blir som i biltrafikken. Agressiviteten vi ser her, vil også etterhvert "kopieres" ut på sjøen, og har også hatt stor inntreden allerede.

 

Dette må vi desverre lære å leve med. Når vi ikke klarer å demme opp med tiltak i biltrafikken for å luke ut hendelser der, klarer vi heller ikke det på sjøen.

 

Dette har med respekt for medmennesker å gjøre, beklagligvis synkende overalt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Uten tilknytning til trådens siste del - bare en (av mange?) tabber. For ca. 25 siden - Holbæk havn i Danmark - innerst i Holbæk bugt. På vei inn med en 32 fot Laurin Koster - fellesferie og trangt om plassen virket det som. Får øye på Holbæk Seilforenings fine klubbhus med tilhørende vinkelkai - sikkert 50 meter hver vei rundt klubbhuset. Tenker dette må være et fint sted å ligge for natten for en feriende nordmann, og stevner trøstig mot dette forlokkende paradis. Når jeg nærmer meg kommer kroverten(?) ut og vifter med begge armer - han skal tydeligvis ikke ha noe av gjester ved bryggen sin - noe jeg velger å late som jeg ikke ser - viftinga mener jeg. Jeg tenker vel som så at som feriende langveisfarende kan de vel slappe litt på de fordømt strenge reglene sine!

Vel - jeg skulle nærmest ønske jeg kunne sunket i jorda da jeg etter et minutt eller så stå pent fast i gjørma i havnen .........

Det var den den velmenende kroverten skulle advare meg mot.....

 

FredT

Link to post
Share on other sites

Når jeg nærmer meg kommer kroverten(?) ut og vifter med begge armer - han skal tydeligvis ikke ha noe av gjester ved bryggen sin - noe  jeg velger å late som jeg ikke ser - viftinga mener jeg. Jeg tenker vel som så at som feriende langveisfarende kan de vel slappe litt på de  fordømt strenge reglene sine!

Vel - jeg skulle nærmest ønske jeg kunne sunket i jorda da jeg etter et minutt eller så stå pent fast i gjørma i havnen .........

Det var den den velmenende kroverten skulle advare meg mot.....

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, hva skal man si da... :confused:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette er "min verste" - men en skikkelig støkk fikk jeg da! :blush:

Var på tur med skipshunden som eneste mannskap. Hadde ligget ved ei trivelig brygge noen timer da det var på tide å gå videre.

Irskstteren går vanligvis løs ombord, men da den har en fin nese, fatter den raskt interesse for annet enn båtlivet. For å være sikker på at den ikke plutselig skulle finne på å jakte ender eller en tilfeldig katt på brygga, "fortøyde" jeg hunden i en tamp på fordekket. Løsnet baugtrossa og gikk akterut for å la den siste fortøyinga gå mens baugen seg ut fra brygga. Da jeg igjen snudde meg for å entre styrehuset - var bikkja vekk! På brygga var det bare noen turister som ropte og vinket.

Ett sekund senere skjønte jeg hva som var skjedd: Setteren hadde fattet interesse for noe på land og sprunget overbord - tampen jeg hadde bundet henne i var for lang - akkurat så lang at hun kom seg over rekka og hang nå etter halsbåndet under fenderlista og med bakbeina i sjøen. Noen lange skipperbyks langs rekka og begge nevene i nakkeskinnet - og raskt ombord med fillebikkja! - uskadd men noe fortumlet. (Hun veier 25 kg og har tydeligvis solide nakkemuskler).

 

Både skipper og setter lærte nok noe - har ikke gjentatt seg siden!

 

PS: Hadde ikke lyst til å vinke "farvel" til folka på brygga - gikk bare nonchalant ut av havna for full damp uten å se meg tilbake.....

Link to post
Share on other sites

Hehe.. det der låter kjent. Har også fuglebikkje, og fant ut at den enten måtte gå løs, stå tjoret fast med en halmeter bånd midt på dekket, eller ha så mye bånd at den kunne ligge og svømme til jeg plukket den opp... Bånd som rekker til rekka, det rekker ikke! Heldigvis er det svært vanskelig å henge en hund, det går ihvertfall ikke så raskt som med mennesker! :lol:

Link to post
Share on other sites

Hørte om en engelskmann en gang som hadde en seilbåt med centercockpit. Dette gjorde at selvlenseren kommer ut i nærheten av propellen. Han hadde lagt fra seg gummibåten bak cockpiten og jolletauet forsvant ned i selvlenseren. Dette førte da til at motoren gjorde det den kunne for å trekke gummibåten ned selvlenseren hvilket var noe trangt, men sikkert underholdene.

Link to post
Share on other sites

Siden det var noen som kom med noen mer heller mindre heldige episoder med hund ombord i båt så kom jeg på en episode som hendte med en hund vi hadde for noen år siden.

 

Hunden, en Cavalier King Charles Spaniel, var helt vill etter å bade i sjøen. Den var som oftest med da var ute og fisket. Episoden jeg kom til å tenke på var en gang vi dorget rundt noen holmer og skjær ute i havgapet. Det var litt sjø og bølgene slo bra rundt grunnene. Hunden stod som oftest med forbena på ripa og fulgte med. Plutselig la jeg merke til at hunden ikke var å se ombord i båten lenger og at det var et minutt eller to siden jeg sist la merke til den. En rask sjekk i båten kunne bekrefte at hunden ikke lenger var ombord. Vi speidet da utover sjøen bak båten og der stakk hodet på hunden opp av bølgene ca. 40 meter bak båten. Vi bråsnudde og fikk løftet den opp etter nakken og baken. I slike situasjoner er det greit med en liten og lett hund.

 

Tror ikke den hadde falt overbord da ripa var ganske høy, så konklusjonen ble at den mest trolig hadde sett ett eller annet interessant og hoppet over bord. Redningsvest for hund kan absolutt være en nødvendighet enkelte ganger selv om det ser litt snodig ut.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...