REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Riktig Thorlyn. Det var tanken ja. Sjekket ankerplasseringen når jeg var i båthavna på søndag, og ankeret smatt fint innunder og ble liggende ute av syne fra alle vinkler. (Bortsett fra undersiden da.) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Vi i Princess kjenner ikke til noget annet en koldt oppskåret og Champagne. Finnes der noget annet? Karnapeer og hvitvin da mann......... Trodde ærlig talt de i Princess .............. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 imponerende håndtverk Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Karnapeer og hvitvin da mann......... Jo, det er jo klart. Jeg glemte frokosten i farten. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bonus Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Imponerende og utrolig lekkert rem. Gleder meg virkelig til å se resultatet. Har du forslag til antrekk for å bestige denne platform ? Holder det med KNS Blazer / matchende lyse bukser (med press), eller sikter du høyere? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Njaeei, vi snakker vel om det nivået Svenning. Legger du til "Heia Norge" slips bør vi vel være der tror jeg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 (redigert) Har du forslag til antrekk for å bestige denne platform ? Holder det med KNS Blazer / matchende lyse bukser (med press), eller sikter du høyere? På Hankø er vel antekket i seilforningen KNS Blazer og røde benklær.........Det må vel passe bra her også.. Det skal vel også være sjerf/tørkle i halsen ikke slips.....litt spory bør det da være... Redigert 15.Februar.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 (redigert) Derfor har jeg Fairline Den passer godt til caps, hettegenser og olabukse siden targaen har en form som en slitt joggesko ifølge en av medlemmene her inne Føler meg så beklemt med silkeskjærf og frankolfil drikke Redigert 15.Februar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ang ankerrulla di REM.. Er det maks 15 kg anker på denne?? mener det står det på de som ilas har. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Denne er fra Båtsystemer og tar greit 20 kg ifølge leverandøren. Sjøl har jeg 15 Kg Bruce. Med kjetting hele veien holder dette godt på en 8500 kg båt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Thorlyn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ok da blir det båtsystem sin Holder vel strengt tatt med 15kg på min også vil en tro. veier 6900 tørr og ca samme som din turklar. Det var flott og se bildene av avstand rulle/hekk.. nå er jeg sikker på at dette blir en meget bra løsning hos meg også.. Ubetalig og slippe og har vanlig rulle i veien ved tillegging med hekken og ikke minst ute av veien for jolla. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Finn Erik Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Må bare henge meg på i aplauderingskoret og hylle deg for en særdeles godt utført jobb så langt. Liker også meget godt hvordan jobben er forklart trinn for trinn. Meget lærerikt og informativt, her er det mange som har mye å strekke seg etter. Ut fra hva mann kan se av bilder virker det som om du har truffet midt i blinken hva gjelder utforming, størrelse og tilpassing. Gleder meg til å se alt helt ferdig.... Lykke til med inspurten, dette blir helt Konge..... royalt eller kansje en skal si Princess Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ok da blir det båtsystem sin Norsk agent for Båtsystemer er Swang. Jeg handlet min gjennom Swang på lysaker. Ække billig. 4,3 BP trur jeg at jeg betalte, men skikkelig bra kvalitet. Kraftig konstruksjon og en utmerket finish. Du kan nok spare noen BP hvis du handler direkte fra Sverige vil jeg tru, eller på feks. "Sjøen for alle" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Thorlyn Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ok er stadig i sverige så det er ikke noe prob. takk takk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Nå kan dere jo gjette hva dette er? Joda, det har seg slik at jeg har en hoffleverandør på Bjerkås som kan lage det meste i syrefast og stål. Aluminium også for den sakens skyld. Bestillingsprosessen er rimelig ukomplisert. Jeg lager ei skisse med nødvendige mål, tar bilde av skissa med mobilkamera, og sender bildet og nødvendige tilleggsopplysninger på MMS. Ofte har jeg bitene i handa dagen etter. Denne bestillinga gjelder mutterankere som jeg skal støpe inn i bunnen av kassene på siden for å forankre kassene til platting og akterspeil. Noe av det jeg synes er morro med slike prosjekter er å improvisere. Det aller meste kan vel fås kjøpt, men ofte koster det mye penger, og det kan gå lang tid til du trenger det neste gang. Her skal jeg tilskjære Aikona til å følge kurvaturen på plattingen mot akterspeilet. Jeg skrur så fast Aikonalista på riktig plass og tegner av riktig kurvatur ved å benytte anlegget på kanten av plattingen. Noe av verktøyet jeg bruker for å tilpasse Aikona: Krakktrimmeren. Vanlig Boshdrill med Biltemas pusserondeller som jeg beskrev forrige dagen. Uvurdelig for å trimme og tilpasse innvendig (konkav) kurvatur. Jeg liker å feste (tape) fast verktøyet når mulig. På det viset får man begge hendene frie og får en mye bedre kontroll på jobben. Samme her, plansliper som jeg har montert opp/ned på et bord vha. skrutvinge. Super til å fintrimme konveks kurvatur. Ei helt vanlig billig nikkesag. Fin til å gjære hjørner og kappe i vinkel. Bordsak med sleideføring. Brukes til å trimme plank i riktig bredde. Fein Vibrasjonssag. Al-roundverktøy og utmerket for vriene oppgaver hvor det ellers er umulig å komme til. Foreløpig ikke mye benyttet til Aikona. Blåboschen. Må vel være nærmere 30 år, men still going strong. Presis og fin til å skjære kurvatur i Aikona. Benytter fintannet blad. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
EIRINA Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 ????????????har jeg kommet til reodor sitt snikkerverksted???????????????? Det skorter ikke på fantasien med verktøybruken det er der den praktiske sansen kommer inn ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Har jo sagt det før ,dette blir helt rått,Ser ut som det er rett fra fabrikken eller hva jeg skal si,er som det pleier når du lager noe.Flott utført å flotte bilder med fine forklaringer.Kansje ikke rart at en annen fattig f ikke tør å legge ut prosjektene sine her,du for heller se dem live til påsken ( eller på FB ) .Men nå håper jeg at jeg blir ferdig snart,pga av kulde så har det tatt litt tid kan du si.Bare jeg får montert den nye D4 nå så ,da begynner det å bli i vater her også Gleder meg foresten til å se dette live også REM ,sees jo når isen går. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sira Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Flott arbeide rem og fint beskrevet. Har nettopp lagt aikona selv og følger spent med på jobben du gjør. Hva ble det til med fugingen? Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
REM Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Etter anbefaling fra Høcom benytter jeg limet også til fuging. Mangler bare en pistol til å applisere. Noen som vet hvor jeg får fatt i det. Pistolen skal lades med limpølser på 600ml. Har lite lyst til å kjøpe pistol fra Høcom til 0,7BP. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøkua Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Hei Rem! Jeg har en sprøyte på baterier som man kan bruke 600mm pølser på! Denne kan du sikkert få låne hvis du er snill! KUA Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Ikkje lån verktøy uten at du veit det er kvalitet som tåler bruken din. Hatt to slike fra skil, fungerer som fyllmasse under garasjen nå. Lett å bli snurt av slik om en er eier Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøkua Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Det er bra denne sprøyta er fra Motek da og kun 2,5 måneder gammel så garantitiden er fortsatt! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 :eek: :eek: :eek: Har ikke annet og si en at jeg skal kontakte den nor/vist jeg skal lage ny bade plattform!!! Dette ble f... meg bra! Kommer til og følge med til slutt resultatet! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
REM Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Sist gang hadde jeg vel gjort meg ferdig med ramma rundt i ytterkant. Denne laget jeg i 140mm Aikonaplank, hvor jeg utnyttet bredden til å lage kurvatur, og sitte igjen med en rammebredde på 46mm. Det samme bredde som de natede plankene jeg skulle benytte innenfor ramma. Å fylle ut innenfor ramma med rett 46mm natet plank er naturlig nok mindre arbeidskrevende, og med mindre tidkrevende pirk enn jobben med ramma rundt Jeg begynte på midten og kappet planken nøyaktig i ene enden slik at denne passet eksakt mot ramma. I andre enden satt jeg igjen ca 1 cm, og så linjet jeg opp denne enden med planken ferdig sammensatt for å få et pen og nøyaktig nategap mot ramma på begge sider på 6mm, forøvrig det samme som tykkelsen på Aikonaplanken. Så var det bare å fortsette helt ut til kanten, ved å tilpasse plank for plank. Det letter jobben betydelig selvfølgelig med ei god gjerdingsak og ei god bordsag. Etter at all plank er tilpasset må denne legges tilside i nummerrekkefølge. Begynner man å rote her får man lett dårlig tid da limet ganske fort begynner å herde og danner overflateskinn. Å unngå limsøl på Aikonaen er nærmest umulig. Limet hefter til allt, men er relativt greit å fjerne igjen enten med rødsprit før det har herdet, eller med slipekloss med grovt slipepapir etter at det har herdet. Slip i "vedens" lengderetning med 80 papir eller grovere. Limet som jeg benytter er en type Bostikklim og kommet i 600ml "pølser". Denne er bare å klippe hull i å presse ut på ei plate i passelige porsjoner. Limet legges på vha. en tannet sparkel i V-form, ca 2mm høyde. Etter å ha lagt ut limet i et avmarket område, skal limet vannes før en legger på Aikona. Vannet speeder opp herdeprosessen da limet er avhengig av relativt høy fuktighet for å herde. Kald vinterluft som vi har nå om dagen inneholder svært lite vann, og prosessen går følgelig sakte uten tilførsel av vann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hobby 430 Sport Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Vakkert Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.