SF Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Ville tro at den med 18" diameter og 20" stigning var tyngre å drive enn den med 20" diameter og 18" stigning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
cantina Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Båten ble levert fra nimbus med 18x20 propeller (radice B-7) når den gikk med 41 motorer og 18x18 på 40 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Båten ble levert fra nimbus med 18x20 propeller (radice B-7) når den gikk med 41 motorer og 18x18 på 40 motorer Takk for den Jeg ringte NIMBUS og fikk samme svar , 18x20 , men er Radice B-7 en produsent eller en type propell? Må jo nå på jakt etter en ny evnt.brukt og da er det vel veldig viktig med en eksakt lik propell Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
horg Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Radice er produsent, B7 er typebetegnelse, selges av bl.a Winrace, Sleipner... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 RADICE er merke! Fant et gammalt fuktig "propell sertifikat" i båten . Så da skulle det være greit Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 (redigert) Nå har jeg vært å fått avlevert propellen til "make over" . Sveis & Propell Service på Nordstrøno har fått oppdraget , dette er et velrenomert firma , tross kommerlige forhold i en garasje Håpet var at de kansje kunne ha en brukt stb.propell liggende til meg , men desverre , ca 7500,- for en ny kunne skaffes . Har undersøkt litt utenlands.... et firma i England , som forøvrig har solgt meg R&D flex.Koplinger , har gitt meg pris på 1 NY , det er ikke en RADICE B-7 , men oppgies å være tilsvarende , lurer selvsagt på om denne kan brukes sammen med den jeg har Pris : £440 inkl. frakt. Ellers har også vært og fått sjekk på akslingene , Superask service hos sabb på damsgård som brukte en halv time på jobben , fikk også være med å se hvordan det foregikk , den ene akslingen var utenfor "kravet" på 1/10 dels millimeter og ble dermed "rettet" prisen synes jeg var helt ok , 850,- Redigert 2.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 (redigert) Påsken 2010 Bygging av nytt kloakkanlegg Den gamle dassen som endte sitt liv på gjenbrukstasjonen er nå erstattet , den nye som var noen hakk større trengte større bunnplate....ville vel uansett byttet den da den var godt inntrukket med urin og luktet deretter Noe særlig bedre var det ikke med sideveggene , så noe måtte gjøres Look at that shit... Ny bunnplate blir til..... bruker Meranti kryssfiner (forskalingsplate) som forøvrig NIMBUS har brukt flere steder i båten , de ser framdeles nye ut ! Skråvegger tross alt , perfekt så langt.. Som toppfinish valgte jeg noen hvite PVC plater som jeg fant hos Byggeriet , PLASTMO DRYPPSTOPP er navnet , lette og bøyelig og lett å kutte med tapetkniv , og til slutt og kansje viktigst , kjempeflott overflate , blank på ene siden og noe mattere på den andre , alt etter hva man ønsker . Så da var det bare å begynne å lime...tok først fronten , slik at topplaten kom over denne på kanten Nye slanger må til , disse valgte jeg å ta opp i bunnen og ikke inn via maskinrom slik som tidligere = mye ryddigere da dem går "skjult" i dobbeltbunnen . PVC platene ble også perfekt til sideveggene også , veggene ble først kjemisk vasket , så mattet med sandpapir før liming , i håp om å få vekk restene av dårlig lukt... Nytt bryterpanel (trekkisnorenknapp) måtte selvsagt oppgraderes , samt en avtrekksvifte som seg hør og bør på et bad/toalett (dusjen er i andre enden av rommet (eget rom) Gleder meg faktisk til å test det.... Redigert 2.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Nydeligt arbejde!!! Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Appropo septiktank... Kjøpte en "universaltank" som jeg omsider fant med rette mål , tanken hadde kun et lokk i toppen , som da følgelig gjorde det mulig for meg og selv velge hvor de andre stussene skulle være , perfekt for en "selvbygger" Jeg har nå lagd hullene tilpasset stussene , men lurer på hva som er best å bruke som tettningsstoff , kraftig miljø nedi tanken... så det er vel kansje ikke hva som helst som kan brukes påfyllingsnippel i messing er gjenget inn , samt låst med en mutter på baksiden Tappenippel ser opprinnelig slik ut (skroggjennomføring)? men ble modifisert med mutter på "begge" sider i tank , soppen ble avkuttet . Mon tro om det er gummi pakninger som bør brukes ?? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Viksund Bravo Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 (redigert) Jeg brukte Sika som tettingsmiddel, og det har holdt fint til nå. Trikset tror jeg er å legge godt med sika rundt flensene, og så bare trekke forsiktig til med fingrene. Når sikaen er herdet, strammes det godt til, og du har fått en pakning, istedet for å skvise ut all sika ved montasje. Hvordan jeg kom på dette? Jeg leste det nok på baatplassen et sted Redigert: Men hvorfor har du fjernet "soppen"? Er det ikke lettere å få det tett om ikke du har gjengene på innsiden som guffa kan snike seg gjennom? Redigert 3.April.2010 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
nimba Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Redigert: Men hvorfor har du fjernet "soppen"? Er det ikke lettere å få det tett om ikke du har gjengene på innsiden som guffa kan snike seg gjennom? Soppen og litt til måtte av pga. plassproblemer , ellers hadde det såklart vært best og bruke den slik den er , ellers takker jeg for tipset "Sikaflex" har jo mange produkt , vet du hvilke du har brukt ? Har en 11FC stående , men den er ikke bestandig overfor "organiske løsningsmidler og -syrer, konsentrerte baser og mineralsyrer" , som jeg antar finnes i en septik tank Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Viksund Bravo Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hei, da skjønner jeg Mener jeg brukte 291, men ser jo ikke ut til å tåle syrer den heller? Kun kloakkvann...... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
nimba Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tåler den kloakkvann , vil jeg tro at det innebærer at den tåler det som nødvendigvis finnes i en kloakktank Jeg kjøper en tube så får tiden vise....Thanks Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Da er alle tilkoblinger på plass , tanken er klar for montering Ellers er det armer & bein for tiden pga tidspress for sjøsetting (ferie), tapte jo ca 8 ukers arbeidstid pga den JÆ....vinteren det er til tider meget hektisk og har vel ofte et snitt på 10-15 turer fram og tilbake mellom båt og garasje om dagene Her en dag tok jeg meg en "timeout" , jeg ble rett og slett var møkk lei av å ikke finne "ting" Så det MÅTTE ryddes , noen som kjenner seg igjen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Trenger hjelp Det handler om lageret i akselbraketten . Et lite studie på demontering fikk meg til å mekke en slags ters , laget av et gjengestag , en pipehylse og foten på en forskalingsstøtte , et par sveisepunkt og den var klar Slik ble den montert , pipehylsen har samme dimensjon som det vannsmurte lageret , stålrøret i andre enden har diameter nok til at lageret kan trekkes igjennom , så ved å skru på mutteren i enden , trekkes pipen gjennom brakketten Men.... :headbang: disse lagerene sitter noe jæ...! slet meg helt ut uten at lageret rikket seg en millimeter , så ny løsning måtte klekkes.. Siden lageret var laget av plast , fant eg en baufil og begynte å gni , gney sikkert en time før eg fikk splittet lageret , da var det fort gjort og få det ut Vel.. et problem mindre På B.B side viste det seg at lagerhylsen var av messing , da regner jeg med dette er "orginal" lageret , ihvertfall etter slitasjen og dømme , denne løsnet lett med et skrujern men hva hjelper det når hylsen står igjen , Prøvde tersen på denne også , inklusiv hammerslag og oppvarming , men ikkje kul.. noen som har noen andre tips Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Viksund Bravo Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Spørs om du må prøve å splitte det også.... Hva med en bajonettsag med fintannet blad? Eller blir bladet kanskje for kort? Burde kanskje gå bra om en tar det forsiktig. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
index Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Samme metode som på den andre: Baufil.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Baufiltrikset har jeg også brukt. Det funka bra. Men ellers tror jeg du kanskje burde ringe Olle Terjesen på Winrace propellers. Tror han snakka om at han freser ut et sånt lager like raskt som han skreller en banan.... Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Bruk en bajonettsag og splitt hylsen, eller du kan varme braketten. Da mener jeg "VARME" med skikkelig varme, ikke en liten blåselampe. Hylsen har satt seg pga salt, og det er som betong. Lykke til, interesant prosjekt. Ellida Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Kjøp et nytt Bacho baufliblad og det tar ikke lang tid før du har splittet dette også. Du behøver ikke nødvendigvis splitte hele veien for å få det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Jeg brukte bajonett sag på cutless lageret hos oss. Problemet er at det er veldig fort gjort å komme ned i selve braketten. Men, om du kan ta det grøvste med bajonettsaga, så er jo MYE gjort for å ta siste fin-sagingen med baufil blad. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Bruk en bajonettsag og splitt hylsen, eller du kan varme braketten. Da mener jeg "VARME" med skikkelig varme, ikke en liten blåselampe. Hylsen har satt seg pga salt, og det er som betong.Lykke til, interesant prosjekt. Ellida Ja..den lampen var noe liten , går oppvarmingen for seint , varmes vel messinghylsen samtidig og det hele blir nytteløst , ellers var det jo kjekt å få vite årsaken.. Da ser det ut som at det ikke finnes noen vei utenom baufil Stikker en tur opp på BILTEMA og sjekker... luftdrevet eller elektrisk Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
pam Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Havde selv et kæmpe problem med mint stævnrør, det blev klaret med opvarmning og hårdt arbejde - men det tog 2 mand (professionelle motorfolk) at få det ud . Behøver jeg at sige at det ikke lignede et stævnrør efter det.... Jeg føler virkelig med dig - det er et :lipseal: når det sidder fast... Held og lykke. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
nimba Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Da er de nye hylsene på plass Slik ser dem ut , laget i Plast og Nitril gummi Til info finnes disse for mitt vedkommende med ytterdiameter på 55mm samt 53,97mm , så vær nøye med å måle med skyvelære for å slippe feilmontering ! Ellers fant jeg en kjekk sag på Biltema , som var vel vært pengene , bladet måtte kjøpes seperat Med skjæreolje og entusiasme gikk jeg løs Etter noen minutter fikk jeg et langsgående spor tvers igjennom hylsen , og regnet med at den da skulle løsne lett , men det var ikke tilfelle , prøvde tersen igjen , men ikke kul BOM FAST!!!! Sjønnte igrunnen ingenting på dette tidspunkt Fant fram hammer å meisel i håp om at den kansje kunne "løsne" ...og ganske riktig etter en ti-tolv slag kom den en mm eller to På igjen med tersen...og slet noe jæ...med en STOR skiftenøkkel , tenker det gikk borti en halv time på å skru den ut Her er Marerittet delvis ute ....mm for mm De nye lagrene var enkel å montere , først forsiktig entring med en gummihammer , så tok jeg en trekloss i mellom og dunket dem forsiktin inn Så da skulle det være klart for montering av akslinger Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
arnearmoa Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Denne tråden vil jeg følge med på....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.