Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Lurer på om den superswitchen er den samme som Marinesenteret i Sandviken selger. De brukte jeg i forrige båten og synes det var helt greie brytere. Eventuell forskjell i kvalitet/levetid kan jeg ikke si noe om men jeg vil gå for samme løsningen når jeg skal bytte igjen.

 

TrondT

 

Flott , skal ta en telefon i morgen og forhøre meg om utvalg , om de ikke er "like god" er de helt sikkert bra nok. Ellers må jeg skryte av byens rotebutikk som alltid har det jeg trenger til en alltid god pris :thumbsup:

 

Kjekt å fikse når det blir så fint :flag_bp:

Hvilken maling/lakk bruker du på treverket? Tenker spesielt på rattet.. Vil det bli slitesterkt nok. Har du evt klarlakk utenpå?

 

Først hadde jeg på "filler" som er sparkel på boks(lengs til høyre på bilde) , så brukte jeg på vanlig spray på boks , la på flere lag med tanke på slitasje.

 

Før rattet ble svart prøvde jeg perlegrå fra Quick med klarlakk oppå dette, men da "gulnet" rattet og ble mindre pent .

 

dscn3590.jpg

Link to post
Share on other sites

Lurer på om den superswitchen er den samme som Marinesenteret i Sandviken selger. De brukte jeg i forrige båten og synes det var helt greie brytere. Eventuell forskjell i kvalitet/levetid kan jeg ikke si noe om men jeg vil gå for samme løsningen når jeg skal bytte igjen.

 

TrondT

 

Tok en telefon til Marinesenteret idag og fikk bekreftet overforstående , merket er Seaworld og de hadde "hele" sortimentet , priser : 49,- uten tekst / 59,- med tekst , flerfunksjonelle 89,- og 99,- .

Så da blir det og lage seg en smørbrødliste og avlegge et besøk :smiley:

 

 

Plasseringen av bryterene kommer som bilde under viser , grovt skissert :blush:!

I mellom de 2 radene med brytere skal jeg i midten plassere batterimeteret (Viktron)mitt , og på henholdsvis høyre og venstre side av dette kommer instrument som viser (lade)spenning(V) og ladestrøm(A)fra B.B og STB. dynamo (disse er vist i tidligere innlegg i tråden min) . Så da er den planen klar.... :smiley:

 

bryterplassering.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir tøft. :thumbsup:

Husk å lage plass for noen ekstra brytere for seinere anledning.

 

Takk for tipset , lett å glemme sånne kjekke detaljer...... :thumbsup:

 

De selger denne her. Ganske lik bryter.

 

De selger flere også.

 

Klikket meg inn på siden og ser de er representert i Bergen , av marinesenteret :wink: :wink:

Men takk anyway..

 

 

Litt annen info :

 

Noen som er plaget med dårlig lukt i båten ? dèt er jeg :worry:

Janita hadde lyddempingsplater i maski`n godt inntrukket med olje og diesel når jeg overtok henne , etter vinterens rehabilitering ble dette byttet ut og inneklimaet ble etterhvert mye bedre , selv om det ikke helt ble borte var det til og leve med , men i vinter har "stanken" forverret seg igjen og jeg må nå gjøre noe drastisk for og få den fjernet en gang for alle , i den forbindelse har jeg saumfart både BP og google og funnet ut at det lever micro organismer i båten og det er disse som avgir denne vonde lukten.

Saken er at i vinter har luken til dobbeltbunnen stått åpen og det er her jeg tror de små svina lever , en kikk inn i hullet bekreftet misstanken , her lever dieseldyr i beste velgående :puke:

 

Siden jeg ikke fikk noen respons på denne : ozonlink.jpg

har jeg nå godt til anskaffelse av tyngre ammunisjon for og teste ut selv , en OZON generator er på vei samt div. produkter som skal ta livet av dyra

Jeg håper å komme tilbake med en positiv rapport når dette er utprøvd .

 

ozongenerator.jpg

 

biospray.jpg

 

airsponge.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har du fått inn alle instrumentene?? :rolleyes:

 

Nei , desverre ingen montert enda , men jeg har fått orden på en del andre ting bla. det elektriske opplegget til all instrumenteringen med nye skinner og sikringer . Ellers så er bryterene til Marinesentert hentet og klar for montering og alle utsparinger for resterende instumentering er saget ut Puh...

Etter dette var gjordt lakket jeg det som skulle være siste strøk , men akk... det ble for lite lakk... :headbang:

Men idag fikk jeg orden på dette , og SISTE strøk er nå ferdig :smiley: :smiley:

I tillegg har jeg fått kjørt systemrens både på sjøvann og ferskvannsystem (4 behandlinger tot. 8 dg) og fått skiftet impellere og sink i kjølerene .

 

Har også laget en del rammer til instrumentene som skal inn i panelet , skikkelig finarbeid..... :sleep:

 

Så i morgen er planen å starte montering :wink:

 

 

Slik ble det nye opplegget , skinner fra Maritim og sikringsholdere fra Biltema

 

dscn3651.jpg

 

dscn3652.jpg

 

 

Det værste arbeidet med dette er ikke selve utsagingen , men oppmåling og bestemme seg for hva som skal monteres hvor , batterimeteret og ampermeterene for dynamoene var det ikke plass til der jeg først hadde tenkt , men sånn er det alltid..... :headbang: så imellom bryteradene ble det kun plass til voltmeterene .

 

 

dscn3653.jpg

 

dscn3654.jpg

 

 

 

Ramme med de 2 Voltmeterene samt kartplotter for innfelt montering , urmakerarbeid....

 

 

dscn3655.jpg

 

dscn3660.jpg

 

dscn3656.jpg

 

 

Rattpumpen må også "innrammes"....

 

dscn3661.jpg

 

 

De "gamle" orginale Volvo Penta startpanelene ble sagd opp og snekret ihop til "ett" panel som blir ståenede(liggende) bak gir konsollen , 4mm kryssfiner og masse stålplast , filler , grunning og lakk samt fartsstriper ga dette resultat :

 

 

dscn3666.jpg

 

dscn3665.jpg

 

 

Og tilslutt noen av bryterene.... med lys !

 

dscn3658.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Nei , desverre ingen montert enda , men jeg har fått orden på en del andre ting bla. det elektriske opplegget til all instrumenteringen med nye skinner og sikringer . Ellers så er bryterene til Marinesentert hentet og klar for montering og alle utsparinger for resterende instumentering er saget ut Puh...
Etter dette var gjordt lakket jeg det som skulle være siste strøk , men akk... det ble for lite lakk... :headbang:
Men idag fikk jeg orden på dette , og SISTE strøk er nå ferdig :smiley: :smiley:
I tillegg har jeg fått kjørt systemrens både på sjøvann og ferskvannsystem (4 behandlinger tot. 8 dg) og fått skiftet impellere og sink i kjølerene .

Har også laget en del rammer til instrumentene som skal inn i panelet , skikkelig finarbeid..... :sleep:

Så i morgen er planen å starte montering :wink:


Slik ble det nye opplegget , skinner fra Maritim og sikringsholdere fra Biltema

dscn3651.jpg

dscn3652.jpg


Det værste arbeidet med dette er ikke selve utsagingen , men oppmåling og bestemme seg for hva som skal monteres hvor , batterimeteret og ampermeterene for dynamoene var det ikke plass til der jeg først hadde tenkt , men sånn er det alltid..... :headbang: så imellom bryteradene ble det kun plass til voltmeterene .


dscn3653.jpg

dscn3654.jpg



Ramme med de 2 Voltmeterene samt kartplotter for innfelt montering , urmakerarbeid....


dscn3655.jpg

dscn3660.jpg

dscn3656.jpg


Rattpumpen må også "innrammes"....

dscn3661.jpg


De "gamle" orginale Volvo Penta startpanelene ble sagd opp og snekret ihop til "ett" panel som blir ståenede(liggende) bak gir konsollen , 4mm kryssfiner og masse stålplast , filler , grunning og lakk samt fartsstriper ga dette resultat :


dscn3666.jpg

dscn3665.jpg


Og tilslutt noen av bryterene.... med lys !

dscn3658.jpg


Flott arbeid du gjør, :thumbsup:
Gleder meg til å se resultatet.

Viksund 310 St Cruz

Link to post
Share on other sites

Vedr.rens av kjølevannsystemet jeg utførte på begge motorene mine har jeg en erfaring jeg gjerne vil dele :smiley:

Systemrens ser ut til å være et produkt som er mye brukt med gode erfaringer , så valget var ikke vanskelig når jeg skulle i gang med mine 2 grønne , helt til jeg regnet på hvor mye jeg trengte og hva det ville koste .

Systemrens skal blandes 10-15% og til begge system pr. motor ville det gå med ca 10L , pris ca 2000,- :nonod: :nonod:

 

QMI har et noe lignende produkt som kalles Radiator rens , dette skal kun blandes 3% og koster ca 100,- Literen og for mitt tilfelle ville dette komme på ca 200,- :smiley: :smiley:

 

Så jeg bestillte radiatorens og satte det i garasjen...

Når jobben så skulle utføres , en god mnd senere tenkte jeg at den QMIèn var så billig at den virker sikkert ikke , så Systemrens ble innkjøpt og jobben påbegynt ....

 

Etter å ha lest om en del erfaringer med rusk og avleiringer som følge av behandlingen , tenkte jeg å lage en "beholder" med en form for filtrering av prosessen , turen gikk til biltema der innkjøp av plastkanne , skrog gjennomføringer og et filter fant sted .

 

Først deling av plastkanne

 

dscn3507.jpg

 

dscn3508.jpg

 

 

Skroggjennomføring i nedre del montert med Tec7

 

dscn3509.jpg

 

 

Til "lokk" fant jeg en bit med 16mm finer , denne ble tilpasset på innsiden an kannen og skrudd med 4 skruer , i toppen monterte jeg nok en gjennomføring

 

dscn3510.jpg

 

 

Her er filteret , det ble montert på andre siden av lokket .

 

dscn3512.jpg

 

dscn3511.jpg

 

dscn3513.jpg

 

dscn3514.jpg

 

 

 

For å få sirkulasjon på systemet brukte jeg en vanlig sirkulasjonspumpe og koblet slanger opp slik tegningen viser , bruksanvisningen ble fulgt og etter 2 døgn skiftet væsken farge og ble mørk og grumsaktig . Systemet ble grundig rengjordt med ferskvann , både med varm og kald motor, filteret hadde masse avleiringer fra systemet og jeg fikk en følelse av rensen trengtes.... :smiley:

 

systemrens.jpg

 

 

Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når jeg så hva som kom ut en en allerede ferdig systemrensbehandlet motor , vannet som var klart som drikkevann var nå brunsvart og drittent ...for å få ut QMI blandingen satte jeg på trykkvann og tappet i 20 liters dunker , og jeg målte 240 liter før vannet var klart igjen .

 

Erfaringen tilsier at QMIèn som sto i garasjen ble grundig undervurdert , etter min mening et bedre produkt enn systemrens , til 10% av prisen :smiley: :smiley: :smiley:

 

PS! gjenntok samme behandling på den andre motoren , samme resultat :smiley:

 

 

dscn3667.jpg

Link to post
Share on other sites

Så tilbake til QMIèn...tenkte eg skulle prøve det ut og fylte på en motor og fulgte forklaringen på baksiden , dette skulle ikke stå i 2 døgn , men skulle kjøres varmt og avtappes først når motor ble kald , siden jeg gjorde dette om kvelden , ble det ikke tappet av før morgen etter , og overraskelsen var stor når jeg så hva som kom ut en en allerede ferdig systemrensbehandlet motor

 

Kan dette brukes på sjøvannskjølingen hvis man kjører motoren varm først og så kjører ferdigblandet QMI inn og lar det stå over natten eller 1. døgn ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Kan dette brukes på sjøvannskjølingen hvis man kjører motoren varm først og så kjører ferdigblandet QMI inn og lar det stå over natten eller 1. døgn ?

 

Ja , det kan brukes til sjøvannskjølingen og hmm.. jeg forstår problemstillingen , men svaret må vel være ja , er motoren varm vil vel ferdigblandingen fort oppta varmen fra motoren og bli varm den også .

Jeg brukte en varmekolbe ifbm. en sirkulasjonspumpe og fikk dermed varmet opp vesken når den sirkulerte i sjøvannsystemet .

 

dscn3522.jpg

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg vel n e s t e n skryte av et n e s t e n ferdig "prosjekt" n e s t e n er i mål :smiley::smiley:

Alle instrumentene er nå montert og det meste er satt i drift .

 

Motorinstrumentene som jeg var mest spent på , kom selvfølgelig først på plass...og nye ledninger ble trekt fra "starterpanelet" som ble flyttet bak gir og styrespakene for motorene .

Panelet for motorene skal etterhvert få nye "skilt" , klistremerkene var det jeg fikk tak i farten...

 

dscn3673.jpg

 

Her er turtellerene på plass , de virker men er ikke kalibrert , til det skal jeg bruke en kjekk sak som dumpet i postkassen min likefra Kina heromdagen... :smiley:

 

 

 

 

dscn3683.jpg

 

 

 

 

taco.jpg

 

 

 

Ellers så var alle de andre instrumentene nærmest plug and play bortsett fra eksostempen når det gjalt tilpassing til gamle sensorer , viktig å sjekke at disse passer til instrumentet før innkjøp.

 

 

 

dscn3684.jpg

 

 

 

 

Den svarte stipen mellom instrumentene er ganske enkelt bred tape , som bare ble til sånn uten videre....

Ellers skimter man et nytt kompass .. det gamle ble rett og slett for stort og tok for mye plass.

 

 

dscn3692.jpg

 

 

"Hullet" til pc skjermen er en av tingene som gjenstår , den aller fineste finishen måtte en bekjendt møbelsnikker ta seg av , og jeg fikk desverre ikke hentet den før avreise ...

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at "krom" blir en trend i årets oppussing , det nye instrumentpanelet ble noe nakent og jeg lå hode i bløt etter en ide , en runde på Biltema var det som skulle til...

Der fant jeg forkrommede kobberrør og verktøy til bøying , og etter et par forsøk satte jeg igang med prototypen .

 

"Hovedrøret" er 15 mmm og festerøret er 10mm , etter bildene følger en liten skisse om framgangsmåte for de som måtte ønske...

 

 

 

 

 

dscn3686.jpg

 

 

 

dscn3688.jpg

 

 

 

dscn3690.jpg

 

 

 

dscn3689.jpg

 

 

 

dcn36900.jpg

 

 

 

dscn3687.jpg

 

 

 

dscn36910.jpg

 

 

 

Ikke alt går som planlagt... at der var hverken plass til Batterimeter eller strømavlesning til dynamoene regnet jeg ikke med , men det viktigste var jo voltmetere som da også viser ladespenningen på begge dynamoene.Litt synd Supersvitchene ikke hadde symbol for 2 trinns vifter (def.og varmeapp.) ellers var jeg storfønøyd med dem , Super bryter til Super pris :smiley:

 

Joystikken er til søkelyset , den andre dingsen er en koppholder .

 

Vedr. det forkrommete røret var den største utfordringen å borre 10mm hull i det 15mm røret samt og få disse hullene over de 10mm festene , jeg har ikke limt slik tegningen viser da dette står bom fast uten :thumbsup:

 

 

 

roer.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har hatt det samme problemet. Du kan kjøpe Carlingswitch på Maritim. Bryterene passer i samme panel og ser nesten identiske ut.

 

 

Takk for den :thumbsup:

 

 

Fin tråd med mye god lesing :thumbsup: Men skal PC skjermen ligge flatt i "dashbordet" bør ikke den vinkles så du slipper å stå for å se ned på den?

 

 

Jo , du har helt rett , når den blir montert festes den med en pianohengsel i forkant slik at den skal kunne tiltes etter behov opp til 90 Grader . Foreløpig har jeg ikke studert hvordan dette skal løses med tanke på låsing i posisjon , men er selvsagt åpen for innspill .

Bilde under viser litt vedr. tiltingen den buete platen på siden skal være for å hindre innsyn ned i åpningen og bak skjermen når den tiltes opp .

 

 

dscn3585.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har en liten utfordring der når det gjelder skjermvuggen din. Men med alt du har løyst tidligere så får du nok til noe lurt. Eg har orginalvugge til min Raymarine plotter. Den er hengslet på midten. Det som holder den i posisjon er en skrue som glir i et slisset spor, og med plastskiver på begge sider for å kunne justere bremseeffekten. Visst du googler etter bilder på Raymarinvuggen får du kanskje noen ideer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...