Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Jo , du har helt rett , når den blir montert festes den med en pianohengsel i forkant slik at den skal kunne tiltes etter behov opp til 90 Grader

Burde selvfølgelig ha skjønt at du har tenkt på dette også. Så gjennomtenkt som prosjektet ditt er på alle andre måter. :flag_bp:

 

mvh

Frank

Link to post
Share on other sites

Hmmm... har fundert litt på den løsningen med skjermen , og min første ide ble å bruke 2 "hengsler" , vet ikke helt navnet på slike men jeg er redd for disse må lages for å få rett lengde .

 

Leddet på midten må enkelt kunne strammes for å låse i riktig posisjon , de to andre endene festes i bunn og topp og må kunne gå "rundt" .

 

 

pc_skjerm2.jpg

 

 

:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Veldig mye bra her, har fulgt med i tråden din hele tiden. Når du nå nevner vugge, kjenner jeg at det skal bli veldig spennende å se hvilken løsning du kommer opp med. Er ikke i tvil ett sekund at du finner den "perfekte" løsningen!

Jeg holdt på å klurte lenge med dette selv i fjor vinter da jeg monterte min Garmin 4012, men måtte til slutt gi opp og krype til korset og kjøpe meg en konsoll ;-/ problemet hos meg var pluggene bak på plotteren som tok for stor plass ved tillting. Stå på videre - dette blir knallbra!!

Link to post
Share on other sites

Hei hei

 

Tenkte også på det som er foreslått i Innlegg 182, men i tillegg at du får et hjelpe-feste ala det Ekornes-stoler har. At du finner plass til en stang med låseklemme på siden(e) eller over/under, slik at skjermen ikke klemmes ned igjen av båtens bevegelser.

 

Det er eksepsjonelt bra utførelse på alt du viser oss her.

Vi er tydeligvis mange som beundrer dine prestasjoner.

 

Lykke til videre! (Du er jo snart i "mål")

 

Hilsen Tekno

Link to post
Share on other sites

OOaa... alltid kjekt med skryt :blush: -og ideèr :thumbsup:

Men ikke gi meg prestasjonsangst... jeg er bare noe tålmodig :blush: og da ordner det meste seg :smiley:

 

Funderte litt på den der kjøkkenskapsaken krabygassklaffeoljeløfteren... den likte eg , men tror desverre plass problemer vil oppstå i øvre festepunkt visst den skal stå på en av sidene

Det er veldig (trangt oppi der) så jeg må nok se på en annen løsning .

 

Kan jeg bruke den i fram kant mon tro ?

Da er vel slaglengden viktig ? lagde noen skisser til Tenkeplassen..

Skrår den framover vil den nok ikke løfte skjermen noe særlig mer en 85mm (244 utg.)

Men...skråes den bakover og plasseres riktig vil vel den gå langt lenger ?, ser for meg at hele sylideren også svinger hmmm..

Skal jeg finne ut det må jeg vel gå til innkjøp , først sjekke pris :smiley:

 

Låseklemmen til Tekno er sikkert smart å ha , men teste først...

Ellers får jeg håpe det blir som alfb har annonsert for å noe ombygging er UAKTUELT , da får får skjermen bare ligge og JEG får heller reise meg :headbang:

 

Ellers kan jo nevnes at skjermen blir nå en "reserve" løsning og ikke permanent plotterskjerm som først planlagt , for nå er den "gamle" 12Volteren hengt opp på en slik måte at den ikke hindrer gange opp og ned til lugarer og dass.

 

PC skjermen blir rett og slett en skjerm til pc bruk :worry: Nettleser , res.kartmaskin ++++++ kjektoghating.

ups..kjøpte ikke jeg meg nettop en IPAD med kart og ???

 

 

Hva tror dere om dette ? første bilde er sett forfra der det røde og blå er festeannorningen (tre) her er det trangt..., resten fra siden , skjermen er viss blitt blå her?

 

 

plotter.jpg

 

 

 

syliner.jpg

Link to post
Share on other sites

Et "forslag" til:

 

Du kan jo vurdere en elektrisk vindusheis fra en bil.

Framdørvindu med lang vandring eller bakdørvindu ofte med kortere vandring.

 

Slike kan du vel finne hos en hogger for en ok pris, kanskje.....

Rett spenning på drivermotor også, så.

 

Du har liten plass, så det går vel ikke?

 

Lykke til videre!

 

Hilsen Tekno

Link to post
Share on other sites

Her kommer litt mer "mat" ifb. med Dasjèn...

 

Plasseringen av alle instrumentene ble en skikkelig utfordring , noe jeg ikke hadde regnet med , trodde virkelig jeg skulle få "masse gulvplass" og plasseringen skulle bli en lek , men den gang ei...(ja, dårlig planlegging... :sweat: )

Tank målere er kjekt å ha , men kloakk og vann målerne ble noe uteglemt samt VHFèn , så de kom etterhvert opp ved siden av kartplotter skjermen (som egentlig skulle være på flyèn) , fulgte tråden med resten av motorinstrumentene ala svart tape...så det ble en slags forlengelse av disse.. :confused:

Platen de står i er laget av 4mm kryssfiner .

 

 

 

 

dscn3696.jpg

 

 

 

dscn3695.jpg

 

 

 

 

dscn3681.jpg

Link to post
Share on other sites

Tiltmotor og stempel under dasjbord? Overføringer viss du ikke har plass rett under?

 

 

 

 

Et "forslag" til:

 

Du kan jo vurdere en elektrisk vindusheis fra en bil.

Framdørvindu med lang vandring eller bakdørvindu ofte med kortere vandring.

 

Slike kan du vel finne hos en hogger for en ok pris, kanskje.....

Rett spenning på drivermotor også, så.

 

Du har liten plass, så det går vel ikke?

 

Lykke til videre!

 

Hilsen Tekno

 

 

 

Ska si... det ikke mangler på oppfinnsomhet der ute :thumbsup:

 

Bladde igjennom noen bilder og kom over dette >

 

 

dscn3588.jpg

 

 

 

Og så vidt eg kan se har eg jo allerede noe som ligner en "vippestang"

Lurer på om den der ikke er verdt et forsøk... den står på monitoren rett og slett for at det skulle være lettere å håndtere skjermen under arbeidet , forresten har den alltid stått slik og kommer fra kontoret mitt..

Visst eg no snur den dingsen 90 grader , vil ikke den da fungere....som en heis :confused:

Leddene virker begge veier og er mulig å stramme :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jepp..liker litt i den gaten der jeg , har studert luft åsså , men har erfaring med slikt tar forferdelig lang tid , digger å holde på med men nå må fornuften seire .

Det enkle er ofte det beste , desverre :worry:

 

De der rørene til Biltema brukte jeg på BB side også , flekket vekk noe trist treverk og bøyde til kobber , å ja det ble mer enn sterkt nok !

 

 

 

dscn3677.jpg

 

 

 

dscn3678.jpg

 

 

 

dscn3679.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den gamle autopiloten virker framdeles (tja..) og måtte selvsagt få en betjeningvennlig plass , som her på BB side lett tilgjengelig , yungboy klagde på at de var klumpete og burde vært innfellt.... :cryin:

Teknikken i denne må være alvorlig gammal , gps signalene kommer fra en antenne på flyèn , via en coax (RG-58) , signalet blir bearbeidet i en hjerne og sendt til betjeningsenheten og pumpestyringsenheten . Kunne faktisk tenkt meg å mate den med "dagen" gps kordinat , men vet ikke om det lar seg gjøre , someone... :confused::confused:

Styringen til Baugtrusteren er viktig å kunne betjene samtidig som giret , derfor fikk den også plass på b.b side , ønsker meg joystik utgaven...til jul :smiley:

batterimeteret som ikke var plass til over , smatt fint inn her (firkantet) , forbruk = bilstereo.

 

 

 

dscn3693.jpg

 

 

 

 

 

Kartplotteren skulle stå i brakett på "toppen" , helt til kompasset og koppholderen ble plassert , vel.. tror den funker fint her på stb. side , slipper å strekke armer som før ihvertfall .

Tankmålerene likte jeg veldig godt , bortsett fra "kromringen" som var av matt plastik ,men litt pynting med svart lakk gled den inn i miljøet :smiley:

Typen er programerbar og kan tilpasses "alle sendere" , desverre måtte jeg ta ut en sender for programmeringen , måleren er motorstyrt og ville ha div.målepunkt fra senderen før kalibreringen var fullført .

Her er jobben gjort og viser til enhver tid innholdet med spenning avslått.

 

 

 

dscn3694.jpg

 

 

 

 

 

Rattpumpeplaten fikk fire nonstop før rengjøring...selve pumpen må eg flikke litt på etter en gris holdt på med gråmaling :headbang:

 

 

 

 

dscn3700.jpg

 

 

 

Resten får være skrytebilder fram til ferdigstillelse....

 

 

 

dscn3701.jpg

 

 

 

 

dscn3702.jpg

 

 

 

 

AH...kjekt med ratt òg :smiley::smiley:

 

 

 

 

dscn3703.jpg

 

 

 

 

dscn3704.jpg

 

 

 

 

dscn3705.jpg

 

 

 

 

 

dscn3706.jpg

 

 

 

 

dscn3707.jpg

 

 

 

Vel....litt bedre er det jo.... :worry::cool:

 

 

dscn3087.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ca 10 fot større enn planlagt og 20 fot større enn den forrige..

 

Regnestykket kan jo godt gi en 10 Fot syke....... :confused::lipseal::thumbsup::lol::lol::lol:

Det er rart med det, da prosjektet er fullført, hm......hadde vært greit med "litt" mere plass...... :clap:

Det er rart med admiralinner......... :eek:

 

Ha en god båtsommer med din Nimbus Extraordinare. :flag::flag:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Regnestykket kan jo godt gi en 10 Fot syke....... :confused::lipseal::thumbsup::lol::lol::lol:

Det er rart med det, da prosjektet er fullført, hm......hadde vært greit med "litt" mere plass...... :clap:

Det er rart med admiralinner......... :eek:

 

Ha en god båtsommer med din Nimbus Extraordinare. :flag::flag:

 

Hvem har sagt at prosjektet er ferdig... :confused:? nye og mye er på gang.. :smiley:

Man skal aldri si aldri....men admiralinnen er storfonøyd med størrelsen...i år også :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...