Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Du må tynne limet med aceton. Deretter påføres 3 lag på hver del. La tørke ca 1 time. Da kan du justere litt. Strykejern gjør limet klissete igjen. Stryk en stund til alt blir varmt. Dra ut støpsel og forsett å stryke til det sitter. Har finert opp masse på denne måten og det sitter ennå etter 5 år.

Link to post
Share on other sites

Epoxy ja...har rester fra støpingen av badeplattformen... er det bare å smøre et fint lag på hver flate og klemme til ?

Aceton ? det var det første jeg tenkte på for å tynne limen , det resulterte i en meget flyktig fast limklump så det ga jeg fort opp.... ser at Casco har et eget produkt for tynning : fortynner 3835 , Fluggerlimet kan ikke tynnes !

Samtidig står det i bruksanvisningen at den er lett å påføre og har flytene konsistens , skal påføres et tynt lag på hver flate , dette er ikke mulig med limet jeg har fått !! tror jeg skal ringe casco igjen...

Havlengt : du har en annen "tresort" på innredingen din , men det er sikkert bare utenpå ? Skuffene er også kantslipt litt annerledes , Takker så mye for info ...jeg er strax tilbake på banen med nye forsøk :smiley:

 

 

:smiley::smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Havlengt, det ser unektelig ut som kirsebær i innredningen din ja...

 

Kan det være at Nimbus brukte det og beiset det opp til teak farge, slik at vi har blitt lurt til å tro det er teak?

Det er jo relativt samme spillet i treverket...

 

Nimba, dette blir jo knall bra!

Som alltid spennende og interessant å følge dine prosjekter.

Blir spennende å se erfaringene dine med bladfineren. Har vurdert å bruke samme løsning selv også, så dette passer bra

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Njaaa...Jeg er overbevist på at disse båtene var levert med "forskjellig" tresort , visst en studerer skuffen min og skuffen til Havlengt ser man tydelig at det er ulike "tresorter" , jeg har og lagt merke til det ved besøk i andre Nimbuser...

Men jeg ble litt overrasket at de brukte bladfiner på den tiden....

 

Ellers vil jeg gjerne trekke tilbake utsagnet under...

 

>Var ikke den peneste teaken jeg har sett men...kjøpt er kjøpt <

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jau...då er kontaktlimfadesen over og 3 bokser lim returnert til 3 forskjellige butikker .

Jeg gikk tilbake til den opprinnelige planen og benyttet vanlig Casco trelim , tynnet den ørlite med vann og rullte på 3 strøk ,

lot limet tørke mellom strøkene , erfaningsvis gikk det veldig fort å tørke med en hårføner for å slippe sitte å vente...

 

 

Her er første strøk påbegynt

 

bilde

 

 

 

 

 

 

og slik så det ut etter 3 strøk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Samme prosedyre med fineren

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her var jeg selvsagt noe usikker , så jeg begynte pent med lunkent jern , etterhvert fant jeg ut at fineren tålte ganske mye

varme så da var det bare å gi jernet...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Når jeg fant ut at jeg var fornøyd med strykejernet , gikk jeg rett på å skjære av restene rundt med en tapetkniv , her er finpussen med en microhøvel

etter det var det å gå rett på 180 papir

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Dette bilde tok jeg for å huske å kjøpe meg en rundfil.... det er hullet er til å putte fingeren i ...for å åpne skuffen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg hadde oppgraderingsplaner og fant meg en skuffelås på Best Marin , som bildet viser er den montert opp ned og det er helt riktig vei , for låsemekanismen

har jeg ikke bruk for , det er en annen sak jeg er ute etter å benytte

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

This one.... ved å trykke på den spretter den ut og du kan dra i skuffen .

Ellers veldig fornøyd med Teaken

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt olje for å teste glansen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bladfiner VS Biltema Teak

 

bilde

 

 

 

Vel...da har jeg nok en gang lært meg noe nytt :thumbsup:

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk takk....storfornøyd her og :smiley::smiley:

Så da er det vel bare å forsette på resten , sittebenken feks. den blir nok litt mer utforderene men ikke nok til at jeg kvir meg på noe måte .

 

 

 

 

 

 

Her er hjørnelisten saget til , den skal etterhvert avrunden noe

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Men før det må den limes fast

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det avrundingen . som selvfølgelig fresen stod for

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter litt sliping for en ørliten høydeforskjell på hjørnelisten var den klar for å trekkes

Samme prosedyre som for skuffefronten .... 3 strøk med lim

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og det gikk så og si smertefritt , var litt spent på hjørne men det gikk veldig bra ,

når det gjelder mønsteret I teaken ser man at det går "andre" veien en på skuffen , det er pga. bøyeligheten , andre veien ville den knekkt rundt hjørne .

Ellers var det å skjære vekk for skuffeåpningen og gå over med pussepapir som gir teaken en "rein" og fin avslutning

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fineren la seg fint rundt hjørne

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da skulle denne være klar for montering :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt enig Fortego...men det hadde dem nok ikke syntes i 1988 :) , ellers var det var litt synd å ikke kunne legge fineren andre veien......helt til jeg tok en sjekk på Finn og studerte hva andre båtbyggere gjorde.

Tror gjerne det kunne ha gått med fuktighet og masse tid ??

 

Men nå må jeg tjene til livets opphold , det betyr 2 uker med vedlikeholdslading og fintenking på resten...

Førerstolen er under ombygging og trappetrinnene er så å si ferdig , det jeg håper på nå er litt mer effektiv framdrift siden de største utfordringene er unnagjordt .......??

 

 

:) :)

Link to post
Share on other sites

Helt enig Fortego...men det hadde dem nok ikke syntes i 1988 :) , ellers var det var litt synd å ikke kunne legge fineren andre veien......helt til jeg tok en sjekk på Finn og studerte hva andre båtbyggere gjorde.

Tror gjerne det kunne ha gått med fuktighet og masse tid ??

 

Men nå må jeg tjene til livets opphold , det betyr 2 uker med vedlikeholdslading og fintenking på resten...

Førerstolen er under ombygging og trappetrinnene er så å si ferdig , det jeg håper på nå er litt mer effektiv framdrift siden de største utfordringene er unnagjordt .......??

 

 

:) :)

2 på 4 av?

Link to post
Share on other sites

Av interesse ja, helt klart. :thumbsup:

Være seg verktøyoppsett og fremdrift på prosjektet :smiley:

 

Glemte nesten denne SoBo.. har fått fresen montert i bordet og er storfornøyd , hjelpe meg for et verktøy , lett å bli proff med slikt utstyr .

Har også laget "landet" ferdig... tok å bygget det på motsatt side av landet til sagen , istendenfor å lage et helt nytt .

Her viser patenten til å skifte bit , sveiver bare opp bittet til max så går akslingen automatisk i lås , sveiven fungerer også som micro høyde justering

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedre del av landet har en sleide funksjon , for å tilpasse ulike størrelser av bit , åpningen ender ut i det vinklete munnstykket , slangen til støvsugeren står bare oppi...

Avtrekk er absolutt nødvendig , visst ikke står snøføyken...

 

Tvingene på hver ende er kun en midlertidig løsning for å låse landet , på siden av benken skimtes en aksling , tilsvarende står også på andre siden ,

Inn på akslingen finnes noen glidere som skal festes til landet for å lett og presist skyve det fram og tilbake , jeg holder også på med en patent med låsing og microjustering av skyvelandet

denne patenten var fungerende på sagen men måtte nå bygges om pga fresen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er fresen i vill kamp med skuffen....som i dette tilfelle blir ført langs landet i andre enden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og her foregår avrunding av benkehjørne...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Litt testing av freser og muligheter....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her er dyret montert på undersiden , henger i 4 skruer og trekker 2.4 kw på max ,

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det sagen , blir ikke noe skikkelig snikkerverksted uten en god sag

Dette er en strippet PTS 10 som er felt inn og justert på høyde på benkeplaten , gjør at en kan sage langt bredere enn orginalen

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Sagen kan skjære meget presis her ser en bevis på det

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ifbm. ombyggingen i båten har jeg også skaffet meg en lamellmaskin for presis skjøting/liming , ellers har jeg det meste av "normalt " verktøy å hjelpe meg med

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått på plass trappen ned til lugarer og toalett ,løsningen pga. skråvegger på begge sider ble å lage tre seperate trinn ,

der jeg i utgangspunktet brukte finerplate og limte på teak i front og på siden .

Siden ingen av trinnene var like hverken på størrelse eller vinkel gikk der utrolig mye tid til tilpasningen av teaken , men når den var på plass var det bare å lime å sette i press....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ser en fronten av trinnet , blir etterhvert å trekke på tynnfiner

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To trinn ferdig limt med tynnfiner , på samme måtte som tidligere forklart oppe i tråden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Klart for fin skjæring...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja...sånn kan man altså lure seg til tykkere teak  :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et enkelt ribbeverk til de 2 øverste trinnene

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

prøvemontering... 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Hadde først tenkt å ha teak-staver på trinnet , men så tipset fruen meg om en annen løsning som jeg syntes var vel så grei 

Nytt teppe skulle jo vi ha uansett på gulvet foran trappen så hvorfor ikke gå for teppe i trinnene også ?

 

Så etter en runde i div. teppebutikker endte jeg opp med dette :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Tips fra teppebutikken for å hindre oppflising

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden teppe ikke bygget nok i høyden skar jeg til 6mm finer å limte "inni" trinnet

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig montert  :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

I mellom trinnene er det limt på plastplater på 12 mm finer , dette bidrar også med å styrke konstruksjonen , 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Å slik så den gamle ut .....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...