Svaap Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 I dag ble det tid til litt båt igjen etter en stund med andre gjøremål. Gikk tom for natemasse, men har nå fått nye forsyninger som skal rekke for å komme i mål... Kom i kontakt med en kar som hadde besluttet at skøyta hadde kommet til et punkt hvor opphugging var mest rasjonell siste stopp.. Ble invitert til å se om det kunne være noe av interesse som jeg kunne få bruk for. Fikk kjøpt følgende til en pris som kan karakteriseres som "gratis": 4 stk koøyer (2 som kan åpnes) i bronse Løygang til storseilskjøtet, syrefast Masse tauverk (mye nytt) Mange blokker (i alle varianter) Ankerspill Kompass Når jeg i tillegg ble invitert på kaffe og båtprat, med en svært imponerende perm med tekst/bilder over et langt eierskap og omfattende restaurering, så kan jeg signere på at kvelden var komplett. Fikk i dag primet og natet det gjenstående av natene som skal taes i denne omgang. Jeg har fortsatt den ytterste plankens nat mot dollbordet igjen, samt selve laskene i dollbordet. Modell og "full size" Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Whistler Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Dette blir lekkert. Er det vanskelig å kontrollere mengden med den elektriske pumpa? Det ser litt uøkonomisk ut enkelte steder. På den andre siden; Skulle du gjort dette for håndmakt hadde fysioterapeuten fått noe å gjøre. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Svaap Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Skal love deg at svinn-andelen er nok altfor høy ift hva en proff "fuge-legger" hadde klart.. Er redd for at det skal bli for lite, og kliner til med NOK.... Jeg samlet sammen alt jeg til nå hadde kuttet vegg av overskytende masse, og ble fort klart over at jeg gjør meg til en "god kunde" hos leverandøren... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 fått dette til, selv om jeg har "lest meg opp" på emnet. Skal si du har fått sving på dreveklubba! Skulle nesten tro du hadde gått et "kurs" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Får det jo i kroppen etter hvert. (Litt tidlig å si jeg har fått det til -det vil vise seg når første skur kommer under åpen himmel..) I dag fikk jeg demontert ustyret fra skøyta som skulle hugges. Her er et par bilder: Dette skal få litt ettersyn og kosmetisk pleie. To slike (stooore og i god kvalitet) Masse tauverk i ulike dimensjoner (til skjøter, fall og diverse trosser) Her er noen av blokkene (mange mange til) Dette skal komme til god nytte på SVAAP etter hvert. Nå som natene er ferdige og det ennå er for tidlig å starte sliping, så kommer jeg til å gjøre ferdig karmene til styrebrønnen. Det neste store blir å starte på hyttesidene. Tenkte jeg skulle få de matet gjennom høvelen i løpet av uka. Her er en tegning av støpemal til maskinsko til rekkestøttene. Disse blir antakelig sendt til støperiet i løpet av uke. Blir maskinert av glassmatte-polyester. Det fremgår ikke av tegningen, men støperiet ba om en 3 graders slippvinkel på innerkanten. Dette krevde innkjøp av en fres til kr 700,- .. Var alikevel positivt overrasket over prisen på støp -Kr 125,- pr kilo (alle skoene blir rett under 10kg) Tror jeg har nevnt det tidligere, men årsaken til at jeg vil ha slike, i steden for gjennomgående rekkestøtter, ligger i at det er mindre fare for lekkasjer hvis rekka får seg en smell. Det er ofte at lekkasjene starter i forbindelse med rekkestøttene, og mange har hatt god erfaring med slike sko. Deilig å være i gang igjen.... (Klikk) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Det har nå gått ca 3 uker siden de første fugene ble lagt, og jeg vil tro at de har herdet rimelig godt til nå. selv om det kanskje ikke har vært ideelle klimatiske forhold hele tiden. Brukte ganske mye tid på å få vekk mesteparten av maskeringstapen (kjøpte dritt-tape og måtte betale dyrt når den skulle av...) Monster-båndsliperen ble lempet opp på dekk, og støttet godt opp -den har direktekobling (=galskap ) og starter når ledninga finner støpslet. Her her'n: Rammen rundt gjør at den ikke "tar mer enn den skal" -noe som på denne maskinen er helt nødvendig. Den er helt råsterkt. Skulle den stikke av tror jeg jaggu den tar med seg hele verkstedet..... Slipte med 120 korning og det gikk veldig greit. Har grøvre papir, men ville være forsiktig med kantene i natet. Her er noen bilder av det som ble slipt i kveld: Gøy å ha kommet så langt som jeg har gjort nå! Kronen på verket så og si Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
dvil Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Bærre lækkert. Jeg er impregnert! Klikk Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Helt rått arbeid.. Gleder meg til slutten av denne tråden:-) Kan du tippe på hvor mange % du har beholdt av treverk? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Whistler Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Det blir pent. Den blå maskeringtapen til 3M er betraktelig bedre når den skal av enn Nille-varianten, hvis det går lengre tid enn noen timer. På den annen side greier du ikke å ta med natemasse som ligger oppå tapen likevel. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Svaap Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Kan du tippe på hvor mange % du har beholdt av treverk? Det er ikke mye igjen av den opprinnelige båten. Noen små spantedeler rundt motor er alt. Vil si at under 1% av båten er fra før restaureringen. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
grønningen Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 kjempe fin tråd, altid like spennende å se om du har gjort noe nytt. jeg gleder meg ikke til tråden er ferdig, hva skal jeg se frem til da . lykke til videre. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Geir Hel Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 er bare så lækkert Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Gurba Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 Blir kjempe fint Sitér dette innlegget Link to post
festivaljunkie Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 fy faen eg e imponert. har brukt noen timar i dag bara på denna tråden. Fantastisk att der finnes mennesker som Svaap Sitér dette innlegget Edelt er mennesket, jorden er rik! Finnes her nød og sult skyldes det svik. Link to post
Svaap Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Blitt lite tid til båt siste tiden, men i ettermiddag fikk jeg ei økt: Fikk kappet pullert på akterdekk. Disse har i flere mnd blitt (nærmest daglig) sauset inn med linolje, samt at et hull i toppen er blitt fylt opp med samme oljen. Denne oljen har trukket helt gjennom virket, så jeg tviler på at dette er den første komponenten som blir råte-befengt Har også laget en buet topp på karmen til cockpit som vender mot akterdekket. Denne følger dekks-buen. Her et bilde: Etter litt grovsliping for å runde litt kanter, kunne jeg se at oljen begynte å "piple" frem i endeveden På bildet under ser dere buen i toppen på karmen (kun grovtilpasset). Løygangen (den bøylen som storseilskjøtet "vandrer" på) er fra båten som ble hugget opp. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke denne -mest av alt fordi den er helt vannrett og dermed ikke følger kurven i karmen. Mulig jeg lager en ny litt tynnere i massiv bolt, som jeg varmer og bøyer til å samsvare med denne buen. Denne stangen vil jeg i så tilfelle bolte fast i pullerne. (Vil samtidig virke som en forsterkning av disse). Bildet viser også en grovtilpasset rorkult av eik: Jeg har fått anledning til å kjøpe en 30HK SABB (har en 22HK), og kommer til å gjøre det. Hovedårsaken til dette er at jeg kjenner godt til historikken/tilstanden til 30HK'n, og vet at denne er meget god. (Den starter når stempelet vipper toppen -alltid, og trenger ikke gløding -uansett temperatur = Motor er i god stand). Samtidig så er det ikke en ulempe med de ekstra HK (8 i tallet) når motsjøen står midt imot og forsøker å stoppe båtens fremdrift. Fordelen er at denne motoren viser seg å passe i samme bolthull ift montering, samt at den er temmelig lik i øvrige mål. (Veier 10 kg mer). Noe jeg ikke visste var at denne har en noe større propell (3cm ekstra i diameter). Skal snakke med SABB ift om jeg kan bruke det propell-anlegget jeg har -ettersom det er i utrolig god stand. I går fikk jeg sendt støpemaler til maskinsko for innfesting av rekkestøtter. Disse blir støpt i bronse. Vel, det var fremdriften.... Har ellers tatt opp en gammel hobby (el-gitar), og gått til anskaffelse av råååå forsterker! (Litt av grunnen til at det har blitt noe mindre båt -har jaggu begynt å øve igjen ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Farco Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke denne -mest av alt fordi den er helt vannrett og dermed ikke følger kurven i karmen. Mulig jeg lager en ny litt tynnere i massiv bolt, som jeg varmer og bøyer til å samsvare med denne buen. Husk at tykkvegget rør er både sterkere og stivere enn massiv bolt i samme dimensjon. Hvorfor ikke bearbeide og tilpasse den du har? Og: Slutt med den spillingen på slik elektrisk gitar. Hva blir det neste - narkotika og elendighet? Og Svaap uten fremdrift? Nei, nei, nei. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Svaap Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
MagneO Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Husk at tykkvegget rør er både sterkere og stivere enn massiv bolt i samme dimensjon. Hvorfor ikke bearbeide og tilpasse den du har? Går ut i fra at du mener per vektenhet! Dette er jo et prosjekt det står respekt av! Ingen tvil om det! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Går ut i fra at du mener per vektenhet! Nei. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
MagneO Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Jeg går ut i fra at du ikke mener at en bolt med en gitt ytterdiameter er svakere en ett rør med samme ytterdiameter når de er laget av samme materiale? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Jo, det er akkurat det jeg mener. Men vi snakker sekvfølgelig om tykkveggede rør. Dette er allment kjent. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
index Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Mener på at det kun er propellvingene som er forskjellige på 22 og 30hk, resten er likt. En lokal forening her fikk tak i et par 30hk propellvinger til sin livbåt med 22hk Sabb, og tilpasset disse ved å kutte av et par cm på lengden av vingene. Bladarealet er også litt større, så de må være litt forsiktig med vridningen i forhold til før. Men etter hva jeg forstod så passet de rett inn i eksisterende propellboss. Hva med propellen som har vært til 30hk'eren, går ut fra at denne også er byttet ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
millisivert Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Jo, det er akkurat det jeg mener. Men vi snakker sekvfølgelig om tykkveggede rør[...] Så om vi tar en bolt, på tja.. 20mm diameter, og belaster denne til rett før vi får deformasjon og så borrer ett 5mm hull i senter av denne (så den blir ett rør med 20mm utvendig diameter og 5mm invendig) så kan vi belaste denne ytterligere uten deformasjon? Eller, om vi tar dette røret med 20mm utvendig og 5mm invendig diameter, og tilpasser en 5mm bolt som passer perfekt inn i dette røret så vil følgende absurditet oppstå: Røret belastes til nær brudd, og når vi trer 5mm-bolten inn i røret så tåler plutselig rør + bolt mindre enn hva bare rør gjorde? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Fender Stratocaster eller Gibson Les Paul med Marshall rørforsterker gjør susen det Har ellers tatt opp en gammel hobby (el-gitar), og gått til anskaffelse av råååå forsterker! (Litt av grunnen til at det har blitt noe mindre båt -har jaggu begynt å øve igjen ) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Farco Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Så om vi tar en bolt, på tja.. 20mm diameter, og belaster denne til rett før vi får deformasjon og så borrer ett 5mm hull i senter av denne (så den blir ett rør med 20mm utvendig diameter og 5mm invendig) så kan vi belaste denne ytterligere uten deformasjon? Ja. Eller, om vi tar dette røret med 20mm utvendig og 5mm invendig diameter, og tilpasser en 5mm bolt som passer perfekt inn i dette røret så vil følgende absurditet oppstå: Røret belastes til nær brudd, og når vi trer 5mm-bolten inn i røret så tåler plutselig rør + bolt mindre enn hva bare rør gjorde? Selvfølgelig ikke. Det er jo, som du selv sier, absurd. Nei, her får vi styrken av et 20mm tykkvegget rør + 5mm bolt. Vi er nå inne på prinsippet for styrken i profiler og fagverk, d.v.s. retting av krefter. Senter i en aksling har ingen styrke, og er faktisk kilde til bruddanvisning. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.