fs Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 (redigert) Hei Har tatt noen bilder av skylightet, men klarer ikke å legge de inn.... Jeg har lastet dem inn, men får ikke opp dialogboksen for å legge dem inn i tråden. Ikke vet jeg hva som er feil, har prøvd fra Opera og FW. Pop-opp er forøvrig aktivert/på. Hele "linjen" er død, inklusive smileys og skrifttyper. Tips mottas. Skal prøve fra jobben i morgen. Redigert 5.September.2011 av fs (see edit history) Link to post
Svaap Svart 5.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 (redigert) Hei Geir og gratulerer med stor skøyte! Jeg vet ikke hvor mange meter det er i drevgarn-nøstet, men det skal endel slag til for å bruke det opp Har du lekkasje? fs: Supert at du har tatt bilder. Jeg har funnet en løsning på nettet som har dreneringsrør (halvrør) i ganske stor diameter. Disse skal kunne drenere en del overvann som kan bli skylt over dekk. Jeg har en propellhylse liggende til et Sabb-anlegg. Ca 50mm utvendig diameter. Kan nok splittes og brukes til formålet. Fikk splittet og høvlet plank til å lake selve rammene til skylightet i kveld. Redigert 5.September.2011 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Mener at jeg skrev noe tidligere om skylights og lekkasjer. Poenget er at summen av toleranser i pasningene må ikke tillate mer vann å komme inn enn det som dreneringssystemet under en hver belastning må kunne ta unna. Splitte et 50 mm rør virker noe voldsomt. Dessuten kan det være vanskelig å splitte et rør uten at det bøyer seg, pass på at splittingen foregår uten å varme materialet for mye. I tillegg må vindusrammene i skylightet der de ligger an mot underlaget (rammen) ha kanter som hindrer vannintrenging. Enten disse kantene er opphøyde og går inn i 'flapene', eller er utfreste vannspor. Altså de tre kantene der hengselet ikke er montert. Vanskelig å forklare dette uten papir og blyant. Link to post
Hulda Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Mener at jeg skrev noe tidligere om skylights og lekkasjer. Poenget er at summen av toleranser i pasningene må ikke tillate mer vann å komme inn enn det som dreneringssystemet under en hver belastning må kunne ta unna. Splitte et 50 mm rør virker noe voldsomt. Dessuten kan det være vanskelig å splitte et rør uten at det bøyer seg, pass på at splittingen foregår uten å varme materialet for mye. I tillegg må vindusrammene i skylightet der de ligger an mot underlaget (rammen) ha kanter som hindrer vannintrenging. Enten disse kantene er opphøyde og går inn i 'flapene', eller er utfreste vannspor. Altså de tre kantene der hengselet ikke er montert. Vanskelig å forklare dette uten papir og blyant. Link to post
fs Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 (redigert) Hei igjen, her følger bilder: Bildene taler vel for seg selv, men flg. kan nevnes. Glassene er herdet av sikkherhetsårsaker. Jeg ser det ble skrevet lenger oppe i tråden at det ble brukt vanlig glass, og at beskyttelsen er rør-galleret. Dette er etter min mening for dårlig. Dersom noe skarpt lander på glasset, eks vinsjehåndtak, vil dette kunne bli svært kritisk for de som befinner seg under. Galleret er skrudd fra undersiden, i de nedfreste sporene. Dermed er skruene skulte både fra dekk og salong, samtidig som rammeverket lett kan demonteres for lakkering. Den nedre rammen mot dekket er noe mindre enn selve skylightet. Dette for å lettere kunne stramme rundt kapell. I overgangen hadde jeg planlagt en profilert list, men sløyfet denne etter litt vurdering. Ettersom skylinghtet er montert til separat, fast ramme i dekk, kan dette også enkelt demonteres fra båten. Kun et par skruer å løsne. I praksis kan det egentlig stå løst, du må nesten kullseile før dette ev. hopper av. Kobberblekkene er nedfrest og festet i epoxy. Epoxy er forøvrig også brukt på de øvrige sammenføyningene. Min skøyte er av den mer moderne typen. På din CA-type ville jeg vurdert å benyttet skylight-hengsler i stedet for pianohengsler. Disse får du bla. fra Holland, Lichte? husker ikke helt navnet i farta, men antar at du kjenner til denne "pusheren". Likeledes ville jeg på din båt valgt messingrør fremfor polert syrefast som jeg har på min. ******* Skylightet du la inn bilde av med splittede rør er selvsagt også en ok løsning. Du trenger imidlertid i tillegg labyrinter utover bare dette røret. I tillegg blir rør-enden synlig på begge sider av skylightet. På min løsning sees ingenting, med mindre man åpner glassene relativt høyt. I tillegg er det svært enkelt/raskt å frese ned disse shimsene. Redigert 6.September.2011 av fs (see edit history) Link to post
Hulda Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Meget bra av fs. Merk at pianohengsler har den egenskapen at de slipper gjennom lite vann. Selv om det finnes vakrere hengsler. Når det gjelder glass, ville jeg vurdert laminert bilvinduglass. Høy styrke samtigig som glasset ikke blir 'skukkerbiter' om det blir truffet av noe skarpt. Link to post
fs Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Enig Hulda. Pianohengsler gjør lukene et par hakk tettere. Det blir dog litt feil med pianoløsning på gammel, tradisjonell skøyte. Laminert glass er utvilsomt aller best. (Eller alterntivt billigløsning med plexi? Men dette blir fort matt) Det viktigste er dog å unngå vanlig glass. Dette kan fort bli en farlig giljotin. Dersom glasset kun er herdet, vil det også ramle i hodet på deg, men du vil neppe lide noe nød, kun bli litt "nedsnødd". Link to post
Svaap Svart 6.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Hulda og fs: Dere er virkelig verdifulle for meg! Takk for grundige og inspirerende innspill på løsninger som virker fornuftige. Når det gjelder røret, så syntes jeg egentlig det ble litt "style" at de syntes, så lenge man er nøye med å bruke et egnet materiale. Tror røret på bildet jeg linket til er såpass stort, men det må jeg vurdere når jeg kommer så langt. (Har lest at denne dreneringen ofte kan bli en flaskehals ift overvann.) Tetninger på karm/vindus-ramme virket veldig fornuftig! Ellers så har jeg bestilt "Skylight Hinge" med buet senter-seksjon, og ser for meg at selve galleriet blir hengslet på lokkene med en liten pianohengsel, for enkel tilgang til å pusse glassene når saltlaken blir for tett. Er veldig greit å ha andres opplevde erfaringer på hva som fungerer eller ikke :thumbsup: Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Mulligan Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Laminert glass er utvilsomt aller best. (Eller alterntivt billigløsning med plexi? Men dette blir fort matt) Polykarbonat. Med den rette kvaliteten blir det skuddsikkert. Link to post
Faxen Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Polykarbonat. Med den rette kvaliteten blir det skuddsikkert. Det er vel et varemerke som er kjent; LEXAN, som ikke er plexiglass, men kan bøyes kaldt. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Alle vinduen i Hulda er 8 mm klart polycarbonat med herdet overflate. Disse vinduene har ikke blitt matte selv 10 år etter innmontering. Vinduene er limt inn med noe som tilsvarer Tec7. Skruer i plycarnonat er en utfordring mhp. sprekkdannelser hvis metallet i skruen treffer plastikken. Link to post
Svaap Svart 6.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 (redigert) Rammene som skal holde glassene i skylightet sto på planen i ettermiddag. Emnene høvlet jeg i går, og etter at jeg hadde laget en mal som definerte flakenes endelige størrelse, så skar jeg ut og høvlet de enkelte delene. Jeg har et frese-stål som kan brukes til å lage rammeverket til speildører. Det uheldige med stålet er at den skjærer en profilert kant mot speilet (i dette tilfellet glasset) som vann vil samles i. For å redusere behovet for drenering av glassflaten i nedkant av rammen, vil jeg legge glassene flush med treverket slik at vannet renner fritt ned. Av den grunn måtte jeg å gå vekk fra å bruke profilstålet. Jeg har noen gamle S-jern som fulgte med fresen når jeg kjøpte den. Disse ble brukt til å angi bredden på nota på de lange stykkene, samt frese frem fjæra på de korte. Resten av dybden på nota tok jeg på båndsaga. Kanten på fjæra måtte justeres mot streken - dra-saga egner seg godt til den slags. Lette slag med en gummi-klubbe og de kom på plass en etter en. Litt tungvint måte å gjøre det på men jeg hadde ikke noe valg. En god time senere i full konsentrasjon resulterte i to komplette rammeverk. Kantene skal trimmes etter at de er limt. Neste nå er å frese ut fas til glasset, men jeg må først finne ut av hva slags glass jeg får tak i. Jeg kjøpte en propellhylse fra West Mekan som jeg ikke lenger har bruk for. Tok av pakkboksen og slangetetninger, og ble sittende med et rør på Ø=40 mm som jeg vil splitte. ....to be continued.... Redigert 6.September.2011 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 9.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Går mest i gårdsprosjekter om dagen, men jeg fikk limt skylight-rammene i kveld. Jeg fikk en pakke i posten tidligere i uken fra Maritime Center Isegran, inneholdende bronseskruer til å feste rekkebordet samt 30mm propper til å plugge rekkespikerne. Jeg har ikke dette borret og det koster en halv formue å kjøpe... Resten av epoxylimet ble brukt til å få disse plassert der de hører hjemme. Gutta på jobben hjalp meg med å få splittet akslings-hylsa. Hadde ikke lyst til å gå løs på dette selv - er så mye bedre å gjøre noe slikt i kontrollerte former. God fredda! Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 10.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Fjerning av limrester er båndsliper-mat. Uttak av virke for halvrørene - heretter kalt takrenner, for det er jo det de er. Tror avrenningen skal bli god med så godt dimensjonerte "takrenner" Flakene fikk en radie på 3 av sidene før jeg tok kvelden. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 16.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Da har vi endelig kommet i gang med 2. slåtten på gården. En regntung sommer/høst har strukket nervene våre godt, så følelsen av å få inn noe er god! Jeg fikk noen flotte hengsler i posten i dag fra Jeppe Juul Nielsen i Risør. Disse er av bronse og målene stemte godt overens med katalogen. Blir lekre på skylightet etterhvert. Nå skal senterbjelken tilpasses kurven til hengslene og "vinduene" skal tilpasses senterbjelken. Jeppe har sendt bronseskruer som passer til tykkelsen på vinduene. Jeg har også fått et par dekksprismer tilsendt. Det ene skal monteres på styrbord side fremst i båten, slik at forskipet får tilført lys. Det andre skal monteres på styrbord side ved siden av cockpiten, slik at det blir lyst i bingen bak kartbordet. Ettersom jeg har forstått så gir disse mye lys. Skal bli artig å montere. Glasset må ha en klaring mot treverket slik at kryp/svell ikke skaper press. Har vært, og kommer til å bli noe stille herifra den nermeste tiden, men så snart 2. slåtten er berget er det full gass igjen. God fredag ("klikk") Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 16.September.2011 Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Tenk godt over hvor du plaserer prismene. Ja, de gir bra med lys nedover, men kan også være til irritasjon ved natt-seilas i stummende mørke når noen slår på lyset nede. Ikke alltid kjekt å miste nattsynet når en minst forventer dette. Vi har 6 stykker montert og disse kan noen ganger bli en plage. Har hendt seg at vi taper over disse om natten The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Svaap Svart 17.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2011 (redigert) Godt tips Jawik, Lett å glemme at lyset går begge veier... Senterbjelken til skyligthet ble justert slik at det passet til kurven på hengselet. Vinkelen på vindusrammene ble også høvlet. Nå som forbindelsen mellom senterbjelke og rammeverk var klar, ble det klart at jeg måtte justere noe på uttaket for drenerings-rørene (eller takrennene). De måtte felles ned tilsvarende godstykkelsen på røret. Jeg har en radiefres (r20mm). Jernet har en r18mm på den andre siden, noe som ikke gjorde det helt egnet for mitt formål som var å kunne frese ut en pasning for "takrennene" mine. Etter endel måling, prøving på arbeidsstykker og mobilisering av mot, ble senterbjelken freset. Midtstykket som står igjen må også freses vekk og erstattes av en pålimt stykke. Rennene er ikke helt i posisjon her, men de passer helt til utfresingen.. Her har jeg frest vekk midtseksjonen. Målte ut et midstykke som var noe vinklet i sideveggene slik at takrennene blir liggende i et spor når de skal festes inn. Bildet under viser midtstykket før jeg justerte det i høyden. Monterte delene sammen for å sikre at høyden må midtstykket ble korrekt med siderammene på plass. Disse ble limt sammen. Båndsaga leverer fint støv til å gjøre limet tykkere. Rørene ble anbrakt for å sikre at det ikke ble limsøl i sporet som ville blitt et helve...e å fjerne senere. Neste på skylightet blir å frese/sage ut et spor i rammeverket som gir plass til renna når luka er igjen. Dekksprismen lagt ut for plassering. Disse blir montert senere. Rekke-knærne bak ble også limt på plass i dag. Resten av ettermiddag/kveld gikk til å presse/pakke hestefòr.. Redigert 17.September.2011 av Svaap (see edit history) Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 18.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Fortsatte der jeg slapp i går.. Rørene hadde satt seg ganske godt i epoxyen og måtte forsiktig overtales med lette hammerslag. Noe limsøl ble det i bunnen av sporet. Dette må vekk og er greit å få gjort før limet er fullherdet. En stål-linial med grovt slipepapir fungerte fint. Det var også behov for å justere rørenes passning ned mot fronten på skylightet. Klemte et par sandpapir mellom og slipte med ned med hele greia i en sveip... Rørene ble kappet ned til pasende lengde. De kommer til å stikke noe utenfor trekarmen. Grader ble fjernet og endene rundet litt med en slipeskive på vinkelkutteren. Med overfresen tok jeg ut et spor på vindus-rammene slik at rørene fikk fri bane. Dette sporet skal jeg ha en pakning i, slik at rørene tetter mot denne når vinduene er lukket. Jeg skal enten lage labyrinter (som vist tidligere av "fs") eller spor med pakninger av enten cellegummi eller nbr gummi. Skal gjøre det jeg kan for at det blir så tett som mulig. Her har jeg tørrmontert hele greia. Jeg er godt fornøyd med resultatet, men syntes samtidig at det blir litt for blankt med all denne bronsen . Blir finere når den oksiderer og blir grønn. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Hvis ikke det derre blir tett, så er det ingen rettferdighet i verden. Link to post
fs Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Hei igjen Dette ser veldig bra ut, god løsning dette. Skylightet blir nok tett og fint, i særdeleshet når du i tillegg legger inn pakning eller labyrinter på de øvrige flatene. Jeg noterer at fellinger ++ er "etter boka" (i generelt god Svaap-kvalitet :-) ) Også godt å se at du prioriterte korrekte hengsler, det er som kjent detaljene som teller.... Ett spørsmål dog: Ut fra bildene synes jeg det ser litt snaut ut mht bredde lukekarm ved hengslene? Jeg antar at du skal frese av ca 10mm for glass. I tillegg kommer ramme for galler, da blir det lite treverk igjen, eller? Mvh Link to post
Svaap Svart 18.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Takk for det fs! Jeg har tenkt å legge beskyttelsen til glassene andre veien, dvs stående gitter. Da blir det en list i overkant og en i underkant med messing-rør i mellom. Den øvre hengsler jeg med en pianohengsel, slik at jeg kommer til glasset ved behov. Har vurdert om det kan bli et problem med vann som "fanges" nede, men det krever at denne flaten er i vater - noe den ikke vil bli. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Har vurdert om det kan bli et problem med vann som "fanges" nede, men det krever at denne flaten er i vater - noe den ikke vil bli. Har du ikke planer om å seile båten. På lengre strekk vil skrå flater komme i vater. Lett å glemme seg ut når båten står på land i så mange år The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
fs Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Ok vertikale rør, forstår... Men er ikke det mest vanlig på større fartøy/luker da? Vedr. vann som blir stående mot nedre list; Tror du kan ta dette med stoisk ro. Noterer at du også har tenkt å legge glass i plan med ramtreet pga dette problemet. Jeg har valgt tradisjonell fals (ref bilder), sikaflex som "kitt", samt litt helling på hyttetaket. Svært lite vann som samler seg. Og dette fordamper raskt... I og med at sikaen dekker opp til kanten, vil heller ikke vannet få kontakt mot treverket. Jeg synes "kittfals" gir det beste inntrykket. Link to post
Svaap Svart 19.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Det er nok mer vanlig med den orienteringen på større luker, men jeg har sett endel bilder av de på mindre og. Jeg syntes det er finere når glassene er noe felt ned i rammen. Følger nok erfarings-tipset ditt der. Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 En blir jo bare sittende å måpe over det du gjør, spesielt siden du klart sier at stort sett alt er første gang.... Fantastisk! Jeg fikk en tanke når jeg så det siste designet. Er du ikke bekymret for at kapillæreffekten vil sørge for å suge opp vann mellom midtbjelkens bue og takrenna? Om ikke d trenger den buen nesten helt ned i bunnen av takrenna så ville jeg forsøkt å fjerne litt av buen, og kanskje t.o.m. frese en dryppkant... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn