Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Jeg tok hele dekket først med det Coelan kaller for Colin A grunn farge. Dekket er lagt i nyere tid og er furu på finér. Det ble ikke akurat noen gammel patina farge over det, men heller en ganske orange farge. Det skulle jeg gjerne gjort om, men fargestoffet trekker helt inn i treverket så det lar seg ikke gjøre. Når det gjelder lakken er den super der det sitter, men det ser ut som nater er inntrukket av melk når det blir fuktig og vått. (og det hender jo på en båt :confused: ). Lakken kostet vel rundt 8000.- tilsammen. Når det gjelder eika rundt cokpit osv. holdt ikke det seg serlig godt men ble mørk i åringer ....

Redigert av VIND i SEILA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at grunningen til Coelan har en uønsket gul-orange farge. Forsøkte å få tak i en nøytral primer, men det finnes ikke (lenger).

 

 

 

Begynte ettermiddagen med å slipe over noen propper i dekket (hele styrbord side, samt foran dekkshuset).

 

 

 

23112011_009.jpg

 

 

Luka på fordekket hadde jeg tenkt å ha et kurvet lokk på. Det har vist seg å være en mindre lur løsning, ettersom det gir store utfordringer med tanke på å få hengslene til å løpe fritt på en buet flate.

For en stund siden målte jeg opp rette streker på for - og bakvegg, og i ettermiddag ble disse omsider høvlet ned.

 

 

23112011_008.jpg

 

 

23112011_010.jpg

 

 

 

 

 

Demonterte hengslene på skylightet og ble overrasket over å se at bronseskruene allerede nå har oksidert til en grønn farge.

 

 

 

23112011_003.jpg

 

 

Men en overfres fikk jeg frest ut spor til glassene.

 

 

 

23112011_005.jpg

 

 

 

Tegnet av hjørnene så de ble rettvinklet. Brukte et stemjern for å fjerne radien.

 

 

 

23112011_006.jpg

 

 

23112011_007.jpg

 

 

 

Så var det priming / tørketid / lakking

 

 

 

23112011_011.jpg

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, men denne form for oksidering vil ikke forringe metallet. Jeg var mest overrasket over at det har skjedd så fort.

 

 

 

I kveld rigget jeg meg til med oppvarmet epoxy (for å få den tyntflytende), duk og varme inne i båten.

 

Det gikk fint å spre ut limet og duken ble godt impregnert. Noe helt annet enn første forsøk.... :thumbsup:

 

 

 

24112011_001.jpg

 

 

 

24112011_002.jpg

 

 

 

 

24112011_003.jpg

 

 

 

Varmekanonen sørger for å sparke i gang herdingen.

Har vakt ombord et stykke utover kvelden....

 

 

24112011_007.jpg

 

 

 

24112011_008.jpg

 

 

Ut igjen... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mildt vær i det siste passet utmerket for å gi nødvendig herdetemperatur til epoxyen.

Litt vennlig hjelp fra en 9kW el ovn i tillegg til byggtørke på ca 30kW, så ble det rene sommeren der oppe :sweat:

 

 

I går fikk jeg slipt overflaten. Enkelte steder kunne jeg nok med fordel skrapet vekk overskytende lim slik at slipejobben ble mindre, men det gikk forsåvidt greit med relativt grovt papir på båndsliperen.

 

 

 

27112011_005.jpg

 

 

 

Den obeservante leser vil kanskje registrere at jeg bryter litt med anbefalinger i forhold til at duken bør gå over endeveden på platene.

Det gjorde jeg rett og slett fordi jeg ikke ville begynne å rote med duken når den først var lagt ned og imprignert. Jeg tror det blir greit alikevel, ettersom rammeverket til skylight/luke-karm vil dekke endeveden (som forresten også allerede er mettet med epoxy fra før).

 

 

Overlapp mellom hytte/sidevegg skar jeg ut med en fintannet sag, etter først ha prøvd Fein-saga (med et litt slitent blad). Det ble bare sprett og hopp og umulig å få en rett linje, så det manuelle alternativet passet best.

Brukte maskeringstapen som rettelinje.

 

 

 

27112011_010.jpg

 

 

 

27112011_011.jpg

 

 

 

I overgangen mellom tak/vegg vil det festes en oval list, som vil dekke over avslutningen på duken.

 

 

Godt å være ferdig med duk/epoxy. Har sagt det før, men mener det inderlig nok til å gjenta meg selv; Epoxy på store flater passer ikke for meg.. Liker det rett og slett ikke :worry:

 

 

Nede på arbeidsbordet (les: båndsaga) så ligger det blanke detaljer som skal monteres på taket snarlig.

 

Jeg ser for meg å sparkle taket (der det er nødvendig) med epoxy-sparkel (Noen som har prøvd Biltema sin?) før jeg monterer skylight +++

 

Må ikke glemme å ta ut luft fra dekkene på vogna for å sjekke at jeg får klaring nok til å få båten ut når alt er påmontert taket...

(Setter den på klosser så jeg ikke ødelegger dekkene).

 

 

Blir forhåpentlig vis litt større fremdrift nå som jeg er ferdig med motbakken som epoxy-liming utgjør...

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

KDB:

Ja, jeg ville nok brukt epoxy med fyllstoff normalt sett, men syntes det blir mye styr for å få opp en høy nok temperatur for herdingen.

Mulig epoxy-basert sparkel er like kresen til temp.. (noen som vet?)

 

 

Satt og bladde i bildematerialet mitt (ganske omfattende etter hvert), og fant en hel haug av bilder som ikke har vært postet før, fra flere år tilbake.

Her er noen av dem:

 

 

Denne var lei å få inn raskt nok. Den store tvisten er krevende å få på plass, og spesielt med furua - den blir ikke så myk som eika selv etter steaming.

 

bilder_fra_jobbpc_143.jpg

 

 

 

 

Her er et bilde fra når rekka gikk helt frem til stevnen. Jeg kappet jo denne senere og avsluttet rekka noe lengre bak på dekket.

På bildet har jeg festet finèr for å se hvordan det ville bli med skansekledningen montert.

 

 

bilder_fra_jobbpc_089.jpg

 

 

bilder_fra_jobbpc_100.jpg

 

 

Det har blitt noen hundre bilder over endel år....

Link to post
Share on other sites

Det er bare å ta av seg hatten for den jobben du har gjort med denne skøyta altså! Hun blir nok riktig så staselig til slutt! veldig pent og flott arbeid med lit egene smarte løsninger!! gleder meg til å se helhetsbilder av den når den omsider kommer i kontakt med sjøen :-) Lykke til videre!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

All cred til deg! Nydelig arbeid.

 

Hvis du har vært nøye med grunnlaget og har en rett slett fin flate og det kun er strukturen fra glassfiber matta som skal til pers kan du bare blande epoxyen med west system silica colloidal for å hindre sig å rulle det ut. Evt sparkle merker fra skruehull, skjøtehakk osv først. Kjekt med godt forlengerskaft til rulla og godt arbeidslys så du kan stå relativt i ro og ha god oversikt på strøka. Det blir lekkert :)Jeg har brukt jordan perfect ruller som tåler to-komp produkter, de varer ikke evig så kjekt å ha en eller to i bakhånd om de blir vrange underveis, selv om det ikke er store flater du skal igang med. Jeg har pleid å rulle ut en litt feitere blanding først, latt det småherde litt til det det blir lett klebrig og kjørt på med en litt tynnere blanding. Bruk langsom herder.

 

Hvis du tenker å lage sparkelmasse med microballonger ville jeg styrt unna biltema sine, det er rene sementen. Og tungslipt. Regner med du har stålkontroll på hva du driver med, men sånn har ihvertfall jeg gjort det. Stå på videre, artig lesning!

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttig info Godthaab!

 

 

I går klødde jeg meg veldig i hue i forhold til det å skulle senke vogna tilstrekkelig til å kunne komme ut med skylight montert på taket. Hvis jeg skal ned 10cm så er jeg redd trykket i de store hjulene kan blir for lavt, og at jeg står i fare for å vrenge gummien av felgen. Det ville være en alvorlig situasjon med tanke på stabiliteten.

 

Skulle jeg gjøre en slik forflytning ville jeg nok ha støtter under de tversgående ståldragerne som støttene er forankret i, slik at vogna hadde lagt seg på disse.

 

Har en mistanke om at selve skyligthet må monteres ned mot taket når båten kommer ut - blir for dumt å utfordre sikkerheten. Jeg er ikke avhengig av å ha det på for å komme videre med taket.

 

Skal gå igang med å lage en olje-sump av tynne glassfiberplater som skal samle eventuelle oljelekkasjer/søl fra å renne ned i kjølen på båten. Platene blir såpass tynne at jeg kan bøye de inntil skroget, og forbindes med duk/polyester.

 

Deretter skal motoren inn, slik at jeg får fullført bunnstokk/akslingsmontasje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Godt folk på Baatplassen!

 

 

Det er vel det jeg har skrevet og dokumentert på denne strengen som er grunnlaget for "Årets Båtentusiast 2011" og jeg benytter årets siste dag til å takke alle som har bidratt til at dette har blitt en levende streng.

 

 

Ser frem til året som kommer!

 

 

 

 

 

Det er kaldt i dag, men jeg ønsker alle en varm aften i godt selskap og vedlegger et bilde fra Svaaps akterdekk.

 

 

 

31122011_003.jpg

 

 

 

Godt Nytt År

 

:newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...