Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

@Woody: må bare få rette opp den der...Er født å oppvokst i Overhalla i Nord Trøndelag :thumbsup: ..å ble ikke Sør Trønder før i 1985...da man kom te Tr.heim by...Så anser mæ som Nord Trønder ja.. :cheers_wine:

 

Så..når det er sagt....kan æ bare sei att den her jobben som Svaap gjør e bare heilt fantastisk å i tilegg har man en Minde tråd å kose seg med....Åja...vi lære MY her.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I ettermiddag ville jeg begynne med luka til fordekket på båten.

 

 

Denne skal ha en buet topp som harmonerer med kurven i hyttetaket.

 

Rammen til lokket skal ha samme hjørneforbindelser som selve karmen - dvs frem med spiss blyant og fintannet sag..

 

 

 

Jeg måtte rote frem passende emne til å lage sideveggene, og endte opp med å kløyve noe som tidligere skulle vært en midtfisk. (Ikke husker jeg hva som var årsaken til at det ikke ble brukt :confused: )

 

Splittet det ned til 1" tykkelse

 

 

 

12012012_007.jpg

 

 

 

Oppmerking av de ulike delene gjøres på båten.

 

 

12012012_010.jpg

 

 

Fronten og bakveggen ble målt opp til den samme kurven som dekket.

 

 

12012012_011.jpg

 

 

12012012_012.jpg

 

 

Bakveggen ble kuttet til riktig lengde, etter oppmerking av tykkelsen til sideveggene. Front/bakvegg skal gå inn i sidevegg.

 

 

12012012_013.jpg

 

 

 

Får se om jeg lager sammenføyningene i morgen.

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde ferdig hunn-delen av skjøten og la denne opp riktig for oppmerking på motstykket.

Til å lage strekene bruker jeg en stålpenn som gir et presist riss. Alternativt kan man bruke en liten kniv.

 

 

 

13012012_006.jpg

 

 

Streken kan skimtes til høyre i neste bildet

 

 

 

13012012_004.jpg

 

 

Det er lett å sage for langt inn i sporet, så her har jeg tatt i bruk to sager samtidig for å la de møtes. Bare tull egentlig, men morsomt bilde....

 

 

 

13012012_005.jpg

 

 

 

13012012_007.jpg

 

 

 

Her er de 3 første delene ferdig til prøvemontering.

 

 

13012012_008.jpg

 

 

 

Tørrmontering på dekk. Bakveggen på luka er vinklet fremover slik at når den svinger opp så vil den ikke knipe i karmen. Frontveggen skal jeg legge litt i forkant av rammen for fri bevegelse. Foran den igjen kommer enten to klosser for hengslene eller et stykke som går over hele lukas bredde.

 

 

13012012_010.jpg

 

 

 

 

 

"Klikk"

 

:cheers:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... men hvordan sager du i bunnen, dvs. etter streken på det oransje bordet? Bruker du Feinsag?

 

Han bruker selvfølgelig tryllestaven sin (den i treverk altså), det er eneste logiske forklaring på at han klarer å få gjort så mye på så kort tid ?

 

thewand.jpg

 

 

Enten det eller så har kona noe "attåt" i 'klikk'ene hans.

Link to post
Share on other sites

Til å kutte bunnsporet i svalehaleskjøten så bruker jeg en løvsag - den har et relativt grovt blad som er svært smalt, noe som gjør det mulig å styre med god kontroll.

 

Jeg holder meg litt unna streken og tar den siste fintilpassingen med fila.

Tidligere har jeg brukt et skarpt stemjern i bunnen, men også da er det viktig å holde seg et hårstrå utenfor streken og ta siste delen med ei fil. Viktig å være litt konsentrert under filing så ikke kantene blir rundet (=åpning i skjøten).

 

Slettes ikke magi, men noe alle får til med litt øvelse :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Svaap. Kan du fortelle litt om hvordan det har gått med bruk av COELAN. hvordan du slipte, grunnet, og lakket. Du vet jeg har satt mange spørsmål med Coelan, men jeg er litt i tenkeboksen for å bruke det igjen.... :crazy: Hva tror du, hvilket intrykk har du fått nå som det har gått en stund siden du lakket? Jeg tenkte kanskje bruke det på treblokkene..., eller blir det for tykt? Har du testet med andre oljer eller lakk kant i kant med Coelan? Det her var mange spørsmål, men jeg er så fasinert av den jobben du gjør, så jeg er spent på dine synspunkt.. Hilsen Springern :clap:

Redigert av Springern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld "Springeren".

 

Jeg har jo i og for seg lite grunnlag for å uttale meg om hvordan det har gått med oveflatebehandlingen, og det av flere grunner. For det første så la jeg kun et strøk eller to for å danne en hinne på treoverflaten før vinteren, slik at jeg ikke må slipe opp alle flatene når temperaturen blir riktig for produktet.

 

For det andre så har jeg ikke utsatt lakken for de tøffeste utfordringene ettersom den står inne på verkstedet.

 

Jeg kan godt forklare hva jeg har gjort, men jeg er langt ifra den riktige til å uttale meg bastant om overflatebehandling - det har jo mest gått i saging og høvling de siste årene...

 

Når jeg jobber med eik (spesielt større dimensjoner) så er det alltid en fare for at veden sprekker opp under tørking. Store dimensjoner er sjeldent tørre når man jobber med dem, og da mener jeg det er greit å tilføre fettstoffer til treverket - jeg foretrekker rå linolje siden den er fet og god.

Eika suger veldig godt til seg i endeveden, men heller dårlig på flasken. Av den grunn pleier jeg så langt det lar seg gjøre, å senke stykkene ned i oljekar for god metning.

 

Jeg vet andre bruker et tynt lag med lakk for å hindre for rask opptørking og tilhørende fare for sprekkdannelser.

 

Coelanen er avhengig av god heft til veden, og den dannes ved bruk av primeren som tilhører produktserien.

 

Vil olje under primeren gi dårligere heft enn uten? Sannsynligvis, men der har jeg altså blitt fortalt at hvis det er en stund siden oljen ble påført så skal det ikke ha stor innvirkning. I samtale med Galeas Trading ble jeg rådet til å ikke slipe en oljet overflate - det ville bare gjøre overflaten fetere.

 

Alt jeg har brukt coelan på har det derfor gått lang tid mellom oljing og bruk av primer/Coelan.

 

 

 

20122010_015.jpg

 

 

 

19032011_005.jpg

 

 

 

Jeg er sikker på at det er mange her inne som har god kunnskap om bruk av Coelan, så vi får kaste ballen videre til ekspertisen.

 

 

Hadde vært fint å få se utgangspunktet ditt Springern - vi er jo naboer nede på Isegran, kun adskilt av et par "burkaer"

 

 

:giggle:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Coelan på enkelte områder, som dollbord og ripebord. I noen sammenhenger sammen med vanlig lakk, men har ikke gått vitenskapelig tilverks for å se effekten av kombinasjon Coelan/lakk.

Har blant annet forsøkt Coelan direkte på overflate som er lakkert med Ravilakk, men da selvsagt uten primer, og har hittil ikke registrert noe negativt etter et par år. Vil tro at dette kanskje bidrar til å beskytte lakken mot UV-stråler.

Link to post
Share on other sites

hva er egentlig dette skummle middelet dere kaller coelan :confused:

 

Det er vel ikke så mye skummelt med det, men det er svinedyrt.. Lett tabloid kan det vel nesten kalles en form for flytende "gladpack". Det danner en tykk (1 mm om det legges riktig!) elastisk hinne som ikke sprekker opp i bevegelse, og som dermed holder dekk og overbygg tette. Det har forøvrig byttet navn til XtreemCoat. Den store fordelen med dette fremfor vanlig lakk er altså tett dekk, og lite vedlikehold de neste 15 årene. Bakdelen er at det er dyrt, og at det stilles store krav til forarbeidet og fuktighetsgraden i treverket for at det virker som det skal.

 

Vi har brukt dette på Pirat, og er egentlig veldig fornøyde. At det er helt "vedlikeholdsfritt" er vel kanskje en drøy påstand, det har blitt litt matt enkelte steder med det løses greit med et tynt nytt lag oppå. Det har også en litt merkelig reaksjon med Sikaflex-nater, hvor disse blir helt gråe/hvite etter en varm dag som følges av en kjølig og fuktig natt. Dette blir dog borte så fort det har tørket opp, men jeg fikk litt hakeslipp første gangen jeg så det. Dette skal vistnok ikke skje med Tec7. Galeas skriver også at de ikke gulner eller blekes på grunn av UV-stråling, og det kan være riktig det - men grunningen vår har mistet en del farge. De har riktignok byttet ut den røde grunningen sin nå med en ny farge, får håpe den er bedre.

 

Det "skumle" med det er vel at det er ganske "nytt" på markedet, og at det er mange som ikke har fulgt korrekt fremgangsmåte med forarbeid, og som da bare har fått en dyr og dårlig lakk. Noen sier også at den er vanskelig å få av, men dette har ikke jeg erfart. Det vil si, den er vrien om den er lagt for tynt på - men om det er ved riktig tykkelse går det helt fint med varme og skrape.

 

Du kan lese mer på siden til Galeas Trading som forhandler dette.

Link to post
Share on other sites

Må bare korrigere meg selv litt. "Svinedyrt" er vel strengt tatt innkjøpet av det. Vi regnet litt på det, og hvis man ser et 15 års løp på det så blir det ganske lik pris som vanlige lakktyper fordi man må regner mer vedlikehold på vanlig lakk. Klarer man å holde det lenger (noe som etter sigende skal gå ganske bra) blir det billigere. Tar man snarveier, har for høy fuktighet i treet, eller legger for tynt på må man nok repetere behandlingen, og kan da fort bli dyrere. Stikkordet er som sagt forarbeid, forarbeid og forarbeid. Pusse, runde kanter, lage hulkiler etc. Er dette på plass blir det bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...