Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Traktoren klar til dyst

 

 

06112010_001.jpg

 

 

06112010_006.jpg

 

 

En liten hindring, men ikke verre enn at motorsaga løser det

 

 

06112010_007.jpg

 

 

06112010_008.jpg

 

 

 

1 gir i lavserie gir akkurat passe krabbefart.

 

 

Her er balja ute i sola

 

 

06112010_011.jpg

 

Litt flekkete, men linjene er fine.

 

 

06112010_026.jpg

 

 

06112010_024.jpg

 

 

06112010_012.jpg

 

 

06112010_016.jpg

 

 

06112010_015.jpg

 

Liker godt kurven i dekksplankene!

 

06112010_021.jpg

 

 

06112010_022.jpg

 

 

 

Så blir det å pakke henne inn til motorløftet i morgen.

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

 

Og da er Gameplan å putte inn Saaben?

 

 

 

Den "nye" SABBEN skal flikkes litt på så den ser litt bedre ut, før den løftes ombord.

Dette skjer i løpet av vinteren (har ikke dårlig tid med motorinstallasjon).

 

Båten skal inn igjen i morgen.

 

Planen er å jekke den opp i forkant så den ligger med vannlinjen i vater.

Da blir det lettere å se hvordan ting blir seende ut...

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag gikk til å løfte ut 22HK'n.

 

 

 

Under slep i går ble jeg noe bekymret for at båten er fortung på vogna. Merket det ved at det nesten ikke var noe trykk på den bakre akselen (nærmerst traktoren).

 

Når 400 kg motor også blir borte tror jeg spenningen rundt "går detta bra da?" blir unødvendig stor... :sweat:

 

For å kompensere for dette så rigget vi til traktorloddet på den bakre akselen.

Dette veier ca 400 kg, så da er vi i alle fall tilbake til utgangspunktet..

 

 

 

07112010_001.jpg

 

 

Greit med skikkelig løfteutstyr også

 

 

07112010_002.jpg

 

 

Hadde dårlig med løftestropper, så det ble et langt tau som ble brodert rundt motoren.

Ser ikke pent ut, men skulle bære godt nok.

 

 

07112010_003.jpg

 

Det er alt jeg fikk tatt bilder av før jeg gikk tom for strøm.

 

 

 

 

Motor kom greit ut, ble stroppet til en pall og hentet av ny eier.

 

Båt ble manøverert inn på verkstedet igjen, luft sluppet ut av dekk, samt blokker slått inn under akslingene.

 

 

 

Alt gikk veldig greit.

 

 

Da kan jeg vel forsåvidt si at jeg har vært på båttur i helgen... :sailing:

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Virkelig nydelig Svaap!

 

Er egentlig bare å ta av seg hatten for det arbeidet du legger ned! Flott å se damen ute i andre vinkler også. Man får et helt annet perspektiv på det man driver med da man får det ut i lyset.

 

Stå på videre!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Fikk tid til et par timer på verkstedet i ettermiddag.

 

 

Fikk høvlet hjørnestolpene til styrebrønnen og justert disse så de passet

 

 

 

11112010_001.jpg

 

 

11112010_003.jpg

 

 

11112010_006.jpg

 

 

 

Har fått jekket opp båten i forkant, slik at den er sånn noenlunde i vater.

Det er litt skremmende å høre det knake, samtidig som båten sakte beveger seg oppover.

Passer på å gå over alle kiler ofte så det er god støtte hele veien.

 

 

11112010_008.jpg

 

 

11112010_009.jpg

 

 

Fikk videre målt opp hvordan jeg skal kappe hyttesidene slik at jeg får inn en hjørnestolpe som forbinder de til hverandre.

 

Dette bildet viser hvordan denne sammenføyningen ble gjort på den forrige hytta som jeg har løftet av båten

 

 

11112010_010.jpg

 

 

På denne hytta skal jeg lage denne stolpen i to deler -mest av alt fordi jeg ikke har tilstrekkelig grove dimensjoner til å få den til i et stykke.

 

Ser for meg en løsning som skissert under

 

 

12112010_004.jpg

 

 

Del A og B limes/skrues til hverandre (tar de med inn i varmen for å tilsikre god herding)

 

 

Del A begynte jeg på i kveld

 

Fant noe avkapp fra dekksbjelkene som kunne passe til formålet

 

 

11112010_011.jpg

 

 

11112010_015.jpg

 

11112010_016.jpg

 

 

Høvlet og kappet til riktig lengde

 

 

11112010_017.jpg

 

 

Det var det jeg rakk i dag..

Link to post
Share on other sites

Fikk kuttet frontveggen og sideveggen til å passe til hjørnestolpene i dag.

 

Vanskelig å komme helt gjennom plankene, ettersom de går nedenfor dekksplankene.

Da er Fein-saga uvurderlig.

 

 

Måtte kjøpe nye blader til denne, og hentet en 3 pack til den nette sum av Kr 440,-

Vi har rabatt hos den lokale jernvarehandelen, og jeg ba om få få mine 25%, men nei –den var allerede på tilbud (!)….. Kunne ikke dy meg og repliserte ”-Ja jeg syntes det var litt billig” :rolleyes:

 

 

 

Måtte gjøre noen små justeringer på det første kuttet av hytteveggene.

Veldig greit å ta små justeringer med ”dra-saga” –den kan virkelig anbefales!!

 

 

13112010_001.jpg

 

 

Her den første stolpen på vei ned

 

 

13112010_004.jpg

 

 

Ute igjen for justering av vinkelen i bunn så den passer flush med underlaget

 

 

13112010_007.jpg

 

 

 

På vei ned igjen. Ville ikke slå den helt ned ettersom det blir vanskelig å få den opp igjen.

I denne omgang skal stolpene bare tilpasses -montering kommer senere..

 

 

13112010_009.jpg

 

 

Det av stolpen som "bygger innover i båten" skal høvles vekk, og en innvendig stolpe skal limes til den første (som skissen viser). Den innvendige stolpen skal ta imot skruene fra begge veggene.

 

 

Får se om jeg rekker den andre stolpen i morgen..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En stund siden forrige post.

 

Langhelg og ferietur, samt reise med jobb en uke.

 

 

 

 

Har fått ferdig den andre hjørnestolpen til hytta, samt jobbet noe med å klargjøre anleggsflatene til bakveggen til hytta. Kommer til å bruke samme hjørneforbindelser der som foran.

 

 

Et par bilder

 

 

16112010_003.jpg

 

 

Kan se ut som om det er en vinkelforskjell mellom stolpene, men det er kameravinkelen som gjør det..

 

Videre valgte jeg ut en passende eikeplank for høvling til å lage bakveggen.

 

Jeg vil ha en hel lengde i bunnen (av to høyder), slik at jeg får en solid karm i nedkant av hytta som gjør sannsynligheten mindre for at brytende bølger finner veien ned i salongen... :sailing:

 

Det øvre laget vil ha en åpning i midten for dørene, samt at det blir en tradisjonell skyveluke over denne igjen.

 

 

Har innsett at høvelen er moden for sliping og generell service -den har vært litt kranglete :cryin: i det siste.

 

 

16112010_001.jpg

 

 

Mens jeg var borte fikk jeg tilsendet maskinskoene fra metallstøperiet.

Flott resultat som bare skal slipes/poleres før de kan monteres.

Disse er laget av bronse.

 

 

27112010_001.jpg

 

 

27112010_002.jpg

 

 

27112010_003.jpg

 

 

 

Rekkestøttene av 3x3" eik skal stå nedi disse (med fugemasse som hindrer vann i å samle seg i maskinskoene).

En lang bolt går gjennom rekkestøtten fra toppen, gjennom et hull i maskinskoen og gjennom dollbordet.

En stoooor skive og bolt -og vips så er det en svært solid løsning som ikke medfører store strukturelle problemer hvis de får seg en smell. Fare for lekkasje er også mye mindre.

 

 

27112010_004.jpg

 

11 stk på hver side av båten. Disse blir nok lekre når de oksyderer og blir grønne :yesnod:

 

 

Som dere ser så har jeg ikke drevet opp/natet den ytterste planken som ligger mot dollbordet.

Dette skyldes at dollbordet har en for høy fuktighet og at jeg vil vente med dette til sommeren, slik at jeg ikke får problemer med lekkasjer. (Det samme gjelder for overgangen dollbord/øverste plank i skroget)

 

 

Fikk lagt ned et par timer i å vedlikeholde tykkelseshøvelen i dag.

Har tatt ut alle knivene og slipt disse.

 

Kjøpte en morsom liten sak på en messe som er svært effektiv for sliping av det meste av skjærende verktøy.

 

 

27112010_007.jpg

 

De to slipesteinene er faset mot hverandre, slik at eggen legges enkelt og greit mellom disse (som er fjærbelastet mot hverandre) og man drar verktøyet forsiktig og kontrollert gjennom til det er sylskarpt -noe det blir!!

 

En liten dråpe olje og man unngår gnister og varmgang :thumbsup:

 

 

Her monterer jeg knivene inn igjen

 

 

27112010_008.jpg

 

 

Regner med at tempoet skrues opp et par hakk i uken som kommer

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har akkurat lest gjennom hele prosjektet, og jeg kan jo ikke si noe annet enn at jeg er veldig imponert. Har drevet en del med båt interiør og møbler selv og vet hvor lang tid slik tilpassing tar.. Du er iallefall en utrolig iherdig og tolmodig sjel. All ære til den som orker å ta vare på trebåtene sine!! Og de som ikke orker for heller skaffe seg noe i plast(som meg selv). Hyggelig å treffe båter på sjøen hvor du ser eieren er stolt av båten sin! Uansett må du ha lykke til videre med skuta de...... Mvh Erik

Link to post
Share on other sites

Må få takke for alle de hyggelige tilbakemeldingene her -og jeg ser at tråden har passert over 50 000 visninger (!).

Det er i seg selv veldig motiverende å vite at "noen" følger med på en ellers rimelig ensom affære. :thumbsup:

 

 

Har fortsatt med arbiedet med å få hjørneforbindelsene til hytta ferdig.

Det er litt knot å tilpasse -mest av alt fordi sideveggene er spent på plass (står i en bue) og har press mot kontaktflatene i hver ende. Justeringer på en planke i spenn gjør at saga "kniper" kraftig.

Ettersom passningene må bli tette så finner jeg ingen vei utenom dette heller, så det får heller bli litt mer arbeid da..

 

 

Her er sideveggene klare til å motta hjørnestolpen

 

28112010_004.jpg

 

Hjørnestolpene før endelig dimensjonering

 

28112010_006.jpg

 

 

Vil ikke si at uhellene står i kø i arbeidet, men de er heller ikke fraværende (!)

 

Opplevde at sideveggen til hytta sprakk i går.

Materialene er tørre og beinharde, men igjen -når noe står i spenn og en trang sammenføyning skal på plass så burde jeg ha tatt noen forhåndsregler. (Bland annet med å tenke på skjær-krefter når man driver en hjørnestolpe på plass mellom to planker). Hadde jeg spent en tvinge for å sikre endeveden så hadde det gått bra

 

 

Sånn gikk det:

 

28112010_008.jpg

 

 

Plankene er har lav fuktighet så jeg har følgende plan:

 

-Gjøre ferdig alle sammenføyningene på alle plankene

-Forsegle endeveden på sprukket plank (får vente til jeg er ferdig med tilpassningene -det kan jo bli flere)

Til å forsegle bruker jeg antakelig voks.

-Inn i huset på et ikke for varmt rom til det har fått klimatisert seg

-Inn i "vanlig hustemperert" rom til det har klimatisert seg

-Lime sprekk med epoxy -herde i 24 timer og ut i kulda igjen

 

Jeg har feilkuttet og sløst litt uforskammet mye med denne eika -det hadde kanskje vært fristende å la være å dokumentere dette :rolleyes:

 

Nå må jeg snarest få tak i litt mer eik -både til siste høyden av hytta, samt alle rekkestøttene og selve rekka.

 

Hjørnestolpene bak er høvlet og på plass:

 

29112010_001.jpg

 

29112010_002.jpg

 

 

Har høvlet høydelag nr 2 til bakveggen til hytta, og justert anleggsflatene mot hjørnestolpene

 

29112010_006.jpg

 

29112010_008.jpg

 

 

Tatt fra styrebrønnen:

 

29112010_004.jpg

 

 

Det neste nå blir å få inn nok eik til det videre arbeiet..

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg bare såvidt kommet igang med arbeidet før strømmen i hele området gikk :headbang:

 

 

Kameraet var også berørt av at det var -21 gr kaldt.

 

Her har jeg laget åpningen som blir nedgangen til salongen fra styrebrønnen

 

 

 

01122010_001.jpg

 

 

Stolpene under skal orienteres andre veien, og skal bearbeides til å fungere som en karm for luka.

Festet de bare for å sjekke høyden

 

 

01122010_002.jpg

 

 

 

Hadde litt problemer med båndsaga igjen. Den er ikke særlig glad i temperatur under -15 gr. Må åpne bryterboksen og manuelt overstyre innslaget, for å få den til å gå.. (Brrrrr)

 

 

Vel vel... trenger ikke å bekymre seg for fryseboksen hvis strømmen blir borte en stund i allefall... :thumbsup:

 

 

Sendte inn bestilling på eik i går, så får vi se når det blir henteklart.

 

 

 

God kveld :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt veldig kaldt her i området (-20 gr), og jeg må innrømme at det tar en god halvtime etter at jeg har kommet ut, før jeg har følelse i fingrene og kan arbeide normalt. Negl-sprett er faktisk temmelig ubehagelig!

 

 

Planen i dag var å få tilpasset stolpene til luka til nedgangen på kappa.

 

Her er de målt opp for å kunne falle ned over selve bakveggen til kappa:

 

 

02122010_001.jpg

 

 

Så var det å prøve å få liv i "Han Gammel-Erik" (Båndsaga).

Den har slitt med kulde før også, men i dag ville den rett og slett ikke spille med meg..

 

Forsøkte å overstyre innslags-bryterne (eller hva det heter), men det endte med at den døde ut hver gang

 

02122010_003.jpg

 

02122010_005.jpg

 

02122010_006.jpg

 

Funka ikke....

 

 

 

Forsøkte å gi litt nødvendig førstehjelp ved å tilføre et par plussgrader til bryterpanelet

 

02122010_007.jpg

 

5 minutter senere og jern-kjempen var igang :thumbsup:

 

02122010_008.jpg

 

 

 

Kuttene ble utført og delene kom på plass for en prøvemontering

 

 

02122010_009.jpg

 

02122010_011.jpg

 

 

Jeg skal frese ut et parti på stolpen som gjør at eikeplanken felles inn (ca 1,5 cm) i stolpen.

Dette for å sikre at det blir vanntett, samt at det låser planken fra å bevege seg inn/ut.

 

02122010_012.jpg

 

 

 

Fordelte maskinskoene til rekkestøttene for å se hvor lang avstand det blir imellom dem

 

Her har jeg 55 cm mellomrom

 

 

02122010_016.jpg

 

 

Håper å kunne hente eik i løpet av uka som kommer :thumbsup:

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Sto og klødde meg litt i hue for å finne på noe jeg kunne gjøre i påvente av mere eik.

 

Har noe avkapp liggende her og der, og fant ut at jeg kunne like godt lage fundamentene til vinsjene utenfor styrebrønnen.

 

Disse skal være i eik som resten av strukturen, og blir laget av to lag 60mm eik, som jeg limer med epoxy og bolter gjennomgående til den solide karmen.

 

Her er et av emnene høvlet ned i tykkelseshøvelen

 

 

05122010_001.jpg

 

 

4 vinsjer 2 klosser pr stk

 

05122010_002.jpg

 

 

 

Klossene skal ha samme radie som vinsjene, så jeg måtte skifte blad på "Gammel Erik" til et som er smalere til å kunne ta kurvene.

 

Denne saga er vel det verktøyet jeg er mest glad i -solid og enkel!

 

Byttet fra dette

 

05122010_004.jpg

 

Til dette

 

05122010_006.jpg

 

Selve bladet til saga er 5,35 mtr langt

 

05122010_003.jpg

 

 

 

Nytt blad = som å skjære i smør

 

 

05122010_008.jpg

 

 

8 stk senere

 

 

05122010_009.jpg

 

 

Var heldig å få kjøpt 4 stk klassiske bronse-vinsjer brukt.

 

05122010_010.jpg

 

 

Prøvemontering på båten

 

05122010_013.jpg

 

 

Får ta med meg disse inn i for å lime dem sammen i løpet av uka.

 

 

Håper på en tur til Vestfold for å hente nødvendig eik i løpet av uka, slik at jeg kommer videre :thumbsup:

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...