Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Må bare korrigere meg selv litt. "Svinedyrt" er vel strengt tatt innkjøpet av det.

 

En bekjent lakket dekk og overbygg med Colean. Han trengte en del liter og tok turen til Flensburg. Det fikk han produktet til litt under halv pris hos en vanlig fargehandler. Han fikk turen og mer til for det han sparte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

 

Jeg ringte på eika du tipset på Geir, men den var allerede lovet bort til en annen.

Den hadde i følge firmaet som felte den, en diameter på 1,4 meter ved rota, og stokken var 7,5 meter lang.

Fikk i det minste etablert kontakt med firmaet, og løfte om å bli kontaktet hvis det kom tilsvarende treslag for felling.

 

 

Etter å ha slått med slegge på Minde på lørdag, var overgangen stor til å skulle lage svalehale-skjøt på luka igjen.

 

Det er jo litt av det som er så fasinerende med slike prosjekter, at man kommer innom så varierte utfordringer hele tiden.

 

Nå er hjørnene i luka ferdig samlet:

 

 

 

13022012_003.jpg

 

 

 

13022012_005.jpg

 

 

 

13022012_008.jpg

 

 

 

13022012_009.jpg

 

 

 

 

Litt overskytende treverk som skal vekk etter liming.

 

 

13022012_013.jpg

 

 

Det neste jeg skal gjøre er å tilpasse karmen til endelig høyde, slik at jeg kan lage luka etter denne.

Luka vil omslutte karmen nesten helt ned til dekket, men jeg ser for meg å lage en list med en hulkil og neoprene-pakning som ligger an mot toppen av karmen, og som skal bidra til vanntetthet. Regnvann er ikke utfordringen, snarere overvann fra sjøen - og det kommer med trykk!

 

 

 

13022012_018.jpg

 

 

- Det får bli i morgen!

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg ringte på eika du tipset på Geir, men den var allerede lovet bort til en annen.

Den hadde i følge firmaet som felte den, en diameter på 1,4 meter ved rota, og stokken var 7,5 meter lang.

Fikk i det minste etablert kontakt med firmaet, og løfte om å bli kontaktet hvis det kom tilsvarende treslag for felling.

 

 

Det var synd du ikke fikk eika, men plutselig dukker det opp mere.....

 

Lykke til videre.

 

:-) Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget sikker på at den luken du lager holder mål selv uten neporenepakning. Trikset er at dreneringen er god nok. På Hulda har jeg en skyveluke som var ment som et rent provisorium. Slike provisorier har blir som regel nokså permanente om de funker sånn noen lunde. Jeg var ute i et vær nord om Tisler for et par år siden som jeg lurte på om jeg ville overleve. Stod i knes i vann i cockpit og brottene ramlet over båten. Jeg fikk vann inn gjennom hetten på drakten som ble blåst direkte ned i støvlene. Helt fantastisk. Men luken slapp ikke inn et drypp.

 

skyveluke.jpg

 

Men luken er et sørgelig kapittel, men tett (og blytung).

 

Det var ikke noe særlig bra bilde. Poenget er at dette er en vanlig skyveluke uten lukekasse. Allikevel er den dønn tett. Nok drenering og den løfter seg minimalt.

 

Leste nettopp om en familie med småbarn på jordomseiling. Luken slapp inn 20 liter vann hver gang en sjø føyset over båten. Vannet landet i pentryet. Hellet var at båten hellet den veien. Hadde de ligget for motsatte skjøter, ville vannet landet rett i det elektriske anlegget og slått ut motorstyring og elektronikk. Innen mitt felt vil denslags bli kalt for designflop.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Safety First, Hulda :thumbsup:

 

Det ser ut som om båten din strutter av de elementene..

 

 

Akkurat det med drenering har jeg også tenkt litt på, og trenger litt innspill på det videre når det gjelder luka.

 

 

I kveld fikk jeg høvlet ned karm og lukesider, samt tegnet og høvlet bukten på for -og bakvegg.

 

 

 

14022012_001.jpg

 

 

 

Så kom jeg til det som jeg ikke er sikker på om er noe god løsning. Hengsel-festet til luka (vipper fremover), er tenkt plassert på en bjelke som går over hele lukas forkant. Gir god støtte, men fremfor alt blir en sterk buffer for innslående sjø før et hengslet punkt får trykket. Problemet, eller et mulig problem, er akkurat det med drenering av vann som vil finne sin vei ned mellom bjelke og forkant luke. Ser for meg at det kan bli en utfordring over tid hvis regnvann kan bli stående der - selv om dekket bukter.

 

Alternativet er å bruke to klosser som hengslene er festet i, men da mister jeg litt av beskyttelsen.

 

Hva tror dere?

 

Bilde fra formingen av bjelken

 

 

 

14022012_011.jpg

 

 

 

14022012_012.jpg

 

 

 

14022012_015.jpg

 

 

 

Taket på luka blir i finér, som på taket og på skyveluka. Hengslene blir sikkert i bronse så jeg holder litt av stilen fra det andre metallarbeidet.

 

 

 

 

Nuvel... Vi har vel kvinner som forventer mer enn bare 3 roser for kvelden, så takk for nå.. :wink::pray:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knallfint arbeid som vanlig :thumbsup: Når det gjelder trebåtbygging handler jo alt om kompromisser, det er vel skjeldent man har mulighet til å velge en perfekt løsning. Siden dekket er kurvet vil det vel ikke samle seg noe særlig regnvann der, med midre det høljer ned? Jeg syns uansett løsningen du ser for deg virker som den beste. Alt annet på Svaap er byggd solid, intelligent og klar for juling fra selv den værste storm, så da er det vel like greit at luka holder samme standard :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg har måttet revurdere luke-arrangementet noe i forhold til hvordan jeg skal montere hengslene.

Selve luka ble laget noe lengre enn karmen for at den skulle kunne rotere fritt, men ikke lang nok. Feilberegnet geometrien noe og blir nødt til å gjøre noen justeringer i planene for å unngå å måtte lage ny luke.

 

Løsningen består i å flytte rotasjonspunktet til luka fra toppen av luka til bunnen (mot dekket). Da vil ikke forkanten av luka krasje med karmen. Jeg har bestilt egnede hengsler utført i bronse fra "Top-Licht".

Med det været vi har nå er det på tide å få laget lokket til luka. Blir med dette som med taket på hytta - laminert med 2 lag finér limt med epoxy og duk på toppen.

Hengslene blir montert på små eikeklosser mot dekket.

 

Jeg er egentlig ikke særlig bekymret for at dette gjør luka noe dårligere enn først planlagt. I og med at lokket omslutter karmen nesten helt ned til dekket, så vil vannet få lang vei å gå før det kan fukte madrassen i forpiggen. Når jeg har gjort meg ferdig med labyrinter/pakninger så tror jeg det vil forbli tørt. Skulle det fortsatt bli vått så må det ha vært voldsomt, og jeg får antakelig en god historie å dele i sosiale lag...

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

God kveld,

 

 

Lenge siden forrige oppdatering, men det har sin naturlige forklaring i at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å jobbe på Svaap.

 

I ettermiddag hadde jeg et prosjekt planlagt; ny kranbjelke for ankerspillet.

Dette er en bjelke som ankerrullen er festet i, og som har en løpespor for kjettingens bane mot spillet.

 

Jeg hadde en bronse-løsning fra før men den passet ikke helt til båten og jeg syntes det ble stygt med nødvendige klosser for å få den tilpasset. Ble derfor til at jeg laget en av eik i steden for (slik det tradisjonelt er gjort).

 

 

Selve løpehjulet ville jeg gjenbruke:

 

 

16042012_005.jpg

 

 

Et fint stykke eik ble høvlet og nødvendige streker satt opp før det bar mot båndsaga, og deretter båndsliperen for å pynte på avrundingen i forkant.

 

 

16042012_006.jpg

 

 

Spor til løpehjulet ble skåret ut.

 

 

16042012_007.jpg

 

 

Et ovalt spor sørger for at kjettingen holder seg på bjelken på vei mot kabellaret. Svigerfatter har lafteutstyr, og kniven til å skjære ut "måsadraget" ble et perfekt verktøy for jobben.

 

 

 

16042012_008.jpg

 

 

 

16042012_009.jpg

 

 

 

16042012_010.jpg

 

 

En god runde med slipepapir for å få et jevnt og fint spor, samt hull til aksling, og bjelken var ferdig.

 

 

 

Bjelken ble så felt inn over svineryggen i rett posisjon.

 

 

16042012_011.jpg

 

 

Da gjenstår det bare å feste den ned til dekket med litt god fugemasse imellom.

 

 

 

16042012_012.jpg

 

 

 

God kveld!

Link to post
Share on other sites

Tja....

 

Jeg er ikke så sikker på at jeg rekker det, og ser heller ikke poenget med å stresse det for mye.

Jobben med Minde krever mye, og jeg er nødt til å prioritere å få den på vannet før jeg får et alvorlig tørke-problem. Fordelen med Svaap er at det er en ny båt, og at den står innendørs slik at den ikke forringes.

 

Men det er godt å være i gang igjen!

 

Hengsler til luka på fordekket er kommet fra Top Licht - sexy greier av bronse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...