Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hvordan er kebony prismessig i forhold til teak?

 

Hei Dalton,

 

Kjenner ikke til Kebony, men klippet følgende fra nettet:

Kebony is based on a process where sustainable wood is made more durable, harder and more stable using liquids from biowaste material. Kebony is a sustainable alternative to hardwoods from tropical regions. The products resemble teak and other tropical varieties of wood. It is dark, and acquires a silver grey patina over time if left untreated. One of the notable benefits of Kebonization is the resistance to weather and wear. Other notable benefits are exceptionally good decay resistance and long life span. This durability is achieved without the drawbacks associated with traditional impregnation methods which are why we apply the Swan eco-label (the official Nordic eco-label, introduced by the Nordic Council of Ministers).

Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder din jakt på eik, så kanskje lauvtrebrukforeningen kan sette deg på sporet?

 

 

Takk for godt tips!!

 

Jeg henter en stokk der på lørdag som har ligget til tørk i over 2 år (!)

PERFEKT!!!!

 

Vi har kjøpt en horisontal båndsag på gården, og jeg kan sånn sett skjære bordene selv -et bilde av den før vi monterte den siste modulen.

Total lengde er 8,1 meter. Helt rå!

 

bilde0200.jpg

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips!!

Jeg henter en stokk der på lørdag som har ligget til tørk i over 2 år (!)

PERFEKT!!!!

 

Hyggelig å kunne bidra med noe.

Kom over denne foreningen i forbindelse med at jeg har et digert boke-tre jeg hadde håpet å kunne gi bort på rot.

Men, ingen vil ha bare ett tre. Trodde noen kunne bruke det til store bordplater eller lign, men dengang ei.

 

Den horisontale båndsagen var kjempefin! Sikle sikle.... :smiley:

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hei Astor!

 

Takk for hyggelig kommentar,

Prosjektet mitt står ikke på Storsand, men i Nes kommune (Akershus) ca 1 time fra havna.

 

Men jeg står på liste for plass når jeg er ferdig.

Koster-båten "Celus" hadde jeg på "Sandtaket" og trivdes veldig godt i det miljøet.

Husker godt båten din som lå longside i utløpet -flott trawler.

 

Vi sees når jeg blir ferdig..

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne få takke for de som stemte på prosjektet mitt under årets avstemming :flag:

 

Holdt ikke helt, men jeg er strålende fornøyd med anerkjennelsen av å bli nominert.

Amalie 36 er absolutt en verdig vinner -makan til fremdrift!!!

 

Uken som har gått har inneholdt førsteslått på gården, noe som tar veeeeldig mye tid (men som er fantastisk avbkobling til alt annet):

 

Her er deler av arealet vi har jobbet med:

 

bilde0313.jpg

 

Siden sist har jeg fått inn flere planker i fordekket, og har nå kommet inn til partiet hvor luken i dekket skal plasseres.

Dette må hensyntas i dekksplankene også:

 

bilde0321.jpg

 

Her har jeg skåret ut for både lukeåpningen, samt et innhakk til neste plank for å unngå å få planke-ender som "går ut i null".

Med det mener jeg at spisse planke-ender blir for svake når man skal drive opp dekket -derfor disse hakkene i alle ender (også mot dollbordet):

 

Den ene planken hadde en lei kurve som jeg slet med å få presset inn:

 

bilde0334.jpgbilde0335.jpg

 

-Og så den planken som skulle felles inn i innhakket til foregående plank:

 

bilde0337.jpg

 

Kjøpte en ny Japansk håndsag (billig fra Clas Ohlson, men funker som bare det)

 

bilde0331.jpg

 

Ser at båndsagen min trenger nytt blad:

 

bilde0332.jpg

 

Så nå er det tut og kjør med korte planker, uten hakk hverken her eller der :giggle: .....

 

bilde0338.jpg

 

Det er en liten kurve -også på disse korte bordene.

Det skal mye kraft til for å tvinge denne frem med hjelp av klosser som festes ned på dekksbjelkene, samt kiler som presser mot. Blir mye av-og-på-skruing som kjennes i hendene.

(-Vet at de i gamle dager brukte haker som de slo ned i dekket, for å ha noe å kile mot).

 

Forsenker-borene mine begynner å merke at iroko er hardt å jobbe i -for ikke å glemme drillen min -den sliter litt.

Hva gjør man når man har sløve borr?

 

-Jo, man tar i litt til

 

Hva skjer når man tar i litt for mye?

 

-Jo, borrene knekker... :rolleyes: (Har gått noen borr i det siste...)

 

Er veldig fornøyd med symmetrien i dekket.

Justeringer har vært nødvendig, men jeg ser at jeg kommer godt ut når plankene møter midt-fisken i senter, samt hakkene er paralelle i baugen på hver side.

 

Blir litt mer jobb med plankene foran luka, ettersom det er div hindringer som jeg må felle plankene rundt...

 

Jeg er fortsatt på jakt etter eik, så hvis noen vet om noko så blir jeg glad for tips :wink:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Fortsatte ei økt på verkstedet i ettermiddag...

 

Hadde som målsetning å bli ferdig med fordekket bak luka.

(Gledet meg til å se deler av dekket ferdig lagt = motivasjon)

 

Det gikk rimelig greit å få ned plankene, helt til jeg kom inn mot midten...

 

Her er midtfisken også lagt ned (Denne er av eik -som dollbordene, og danner rammeverket rundt selve dekket):

 

bilde0340.jpg

 

Igjen måtte jeg lage hakk i den ene planken for å unngå spisse småflis der planken møter midtfisken..

(Mange velger å lage disse hakkene i midtfisken, men jeg syntes det holder med hakk i dollbordene :smiley: )

 

Med midfisken på plass ble det lettere å presse dekksplankene ut ved hjelp av kiler forankret mot midten:

 

bilde0342.jpg

 

Her er jeg igang med å lage den nest siste planken på styrbord side. Hakket skar jeg ut på båndsaga, og holt meg litt utenfor streken for å kunne høvle det siste:

 

bilde0344.jpg

 

Finpuss med høvel:

 

bilde0345.jpg

 

Montert:

 

bilde0346.jpgbilde0348.jpg

 

Den siste planken som skulle inn ville da bli kileformet, men med et skråsnitt i enden.

Tilpasningen av denne ble litt keitete, ettersom det var lett å drive den for langt (uten at den passet helt) og dermed gjøre det nærmest umulig å få den ut igjen... :headbang:

 

Måtte lage en kile for å få ut "kila" :rolleyes:

 

bilde0350.jpgbilde0351.jpg

 

Og slå den løs fra undersiden.... :rolleyes:

 

bilde0352.jpg

 

Jeg syntes belønningen var stor, er godt fornøyd med hvordan dekket tar seg ut så langt:

 

bilde0353.jpgbilde0355.jpg

 

Så fornøyd er jeg i dag at jeg jaggu (Klikk) tar en kald en av riktig merke:

Skål! :cheers:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Fordelen -eller i hvertfall forskjellen- er at den sager på draget (ikke skyvet som en konvensjonell sag).

Dette gjør det mulig å bruke svært tynt blad, ettersom det ikke skal tåle å drives gjennom veden på skyvet.

 

-Egner seg veldig godt til finsaging.

 

Den jeg kjøpte har tenner på begge sider av bladet -den ene til å sage langs veden, den andre til å sage på tvers av veden.

 

Se forskjellen på bildet under. Kuttet på tvers av veden (til venstre) har jeg brukt denne sagen på, mens det langsgående sporet er tatt på han "Gammel-Erik" (Båndsaga):

 

bilde0332.jpg

 

-Nesten polert sag-snitt...

Link to post
Share on other sites

Fordelen -eller i hvertfall forskjellen- er at den sager på draget (ikke skyvet som en konvensjonell sag).

Dette gjør det mulig å bruke svært tynt blad, ettersom det ikke skal tåle å drives gjennom veden på skyvet.

 

-Egner seg veldig godt til finsaging.

 

Den jeg kjøpte har tenner på begge sider av bladet -den ene til å sage langs veden, den andre til å sage på tvers av veden.

 

Se forskjellen på bildet under. Kuttet på tvers av veden (til venstre) har jeg brukt denne sagen på, mens det langsgående sporet er tatt på han "Gammel-Erik" (Båndsaga):

 

bilde0332.jpg

 

-Nesten polert sag-snitt...

Link to post
Share on other sites

Fordelen -eller i hvertfall forskjellen- er at den sager på draget (ikke skyvet som en konvensjonell sag).

Dette gjør det mulig å bruke svært tynt blad, ettersom det ikke skal tåle å drives gjennom veden på skyvet.

 

-Egner seg veldig godt til finsaging.

 

Den jeg kjøpte har tenner på begge sider av bladet -den ene til å sage langs veden, den andre til å sage på tvers av veden.

 

Se forskjellen på bildet under. Kuttet på tvers av veden (til venstre) har jeg brukt denne sagen på, mens det langsgående sporet er tatt på han "Gammel-Erik" (Båndsaga):

 

bilde0332.jpg

 

-Nesten polert sag-snitt...

Link to post
Share on other sites

Gikk litt for fort i går ettermiddag... gjorde en feil.

 

Når jeg måler feil, og ender opp med to streker, så pleier jeg alltid å klusse ut den som ikke lenger gjelder -så ikke i går...

Valgte feil strek når jeg skulle måle ut innhakket på den siste planken, og hakket ble ikke symmetrisk styrbord/babord.

 

Det siste bordet ble kilt fast, og da mener jeg skikkelig kilt fast :headbang: ikke f... om det ville av igjen.

 

Det som ikke går med makt, går med mer makt -og dermed ble tunghammeren tatt i bruk:

 

Her ser dere strek-forvirringen:

 

bilde0357.jpg

 

Måtte hugge ut planken, samt at jeg måtte utvide hakket i naboplanken..

 

Dette var dagen jeg ikke burde gått ut på verkstedet....

Måtte 3 forsøk til før jeg lykkes med å erstatte denne forbaska planken.

 

-Forsøk nr 2 ble for smal -tettet ikke...

-Forsøk nr 3 ble perfekt, men jeg hadde glemt å høvle natespor, og er først planken slått inn kommer med aldri hel ut igjen.

-Forsøk nr 4 ble helt fin, og er montert. :rolleyes:

 

bilde0358.jpg

 

Bedre hell i neste økt håper jeg...

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

NB! Her går du på en smell! Ikke bland kopper og AISI 316 (310, 304 etc.) sammen med kopper som utsettes for elektrolytt (sjøvann).

 

Hallå Jernbåten.

 

Jeg bruker kobber-bolter i dekksbjelkene (only). Skal ikke være problematisk å kombinere 316 i denne sammenhengen... :smiley:

 

Ellers så har jeg fått gjort litt i dag også:

 

Hadde håp om å bli ferdig med fordekket, men det er litt for fint vær ute til at jeg kan bruke heeeele dagen på verkstedet.

Fikk nesten gjort meg ferdig på styrbord side:

 

 

bilde0360.jpgbilde0363.jpg

 

Justerte litt på pullertene som skal forankre klyverbommen (baugspydet):

 

bilde0362.jpgbilde0368.jpg

 

Så langt kom jeg i dag:

 

bilde0370.jpg

 

Får se om jeg fullfører fordekket i morgen.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Mye fint i plast og... :wflag:

 

Du har rett i at det blir litt vinkler her og der som man lett kan gå surr i, men min erfaring er å merke best mulig før man kutter.

Skal love deg at jeg har gjort mange feil som jeg har måttet rette opp igjen ..

 

Tok et bilde som viser tverrsnittet av dekksplanken, og på en grei måte viser natesporet samt fasingen jeg har gjort på undersiden:

 

bilde0372.jpg

 

Kvartskåren plank gir stabile bord som beveger seg lite radielt -og som igjen forhåpentlig vis fører til et tett dekk når det blir drevet opp/natet.

 

Her et bilde av noen kryssholt jeg har laget for senere bruk:

 

bilde0376.jpg

 

Jeg må sørge for å få noe eik på plass snarest -ellers så stopper det hele opp

-Så hvis noen kjenner til noe som ikke er helt nyskåret...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ble ferdig med fordekket i går -godt fornøyd med det.

 

Enda mer fornøyd med at jeg fikk tak i noe eik som var veldig tørr og fin (lagret 3 år på en låve). Billig var det også..

Mangler fortsatt noe for å kunne fullføre casingen (hytta).

 

Neste nå blir å lage lukekarm og luke på fordekket.

(Skal bli deilig med litt avveksling fra dekksplank...)

 

Ellers så har jeg akterdekket igjen, men det er mindre i omfang.

Link to post
Share on other sites

I dag ville Ida (min datter) hjelpe til med å lime propper over skruehullene i dekksplankene.

Disse hadde hun på forhånd laget på drillpressa (flink serru :yesnod: )

 

Her er hun i gang med den store jobben det er å få disse små rakkarne ned, med fiberretningen riktig vei.

Utrolig hyggelig med selskap, samtidig som dobbelt så mye blir gjort på samme tid.

Hun har tatt på seg å proppe hele dekket!

 

bilde0383.jpg

 

I går gikk siste planken i fordekket på plass -en milepæl er passert:

 

bilde0378.jpgbilde0379.jpg

 

I ettermiddag forberedte jeg anleggsflatene i lukeåpningen, slik at alle flater var plane:

-Slipte med båndsliper der jeg kom til, og tok fila til hjelp i hjørnene:

 

bilde0381.jpg

 

Så var det å høvle til eika jeg var så heldig å få tak i, samt å tilpasse stykkene som skal forbindes til en ramme:

 

bilde0384.jpgbilde0386.jpg

 

Luke-karmene skal nøves sammen i hjørnene -noe tilsvarende svalehaleskjøter. Gir en stabil sammenføyning.

Disse skal jeg lime med epoxy i tillegg.

 

Gøy å drive med noe annet enn dekkslegging :smash:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Æ må bærre sei..(Håper det går bra med litt breialt trøndersk. )...altså...Æ må bærre sei d Svaap...Heilt fantastisk den jobben du gjør/ha gjort..!!!Har lest tråden din ifra perm te perm...Heilt Kjæmpe..!!

 

Nå formening om sjøsetting?..

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Hei Janniz!

 

Breialt trøndersk gir kommentaren din enda mer snert -takk skal du ha!

 

Sjøsetting er litt vanskelig å si noe sikkert om, men jeg vil tro at jeg i løpet av sommeren 2011 er sannsynlig.

-Da uten rigg -den tar jo og tid å lage.

 

Vi får se -jeg stresser ikke, ettersom prosessen i seg selv er veldig givende.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ble litt tid på verkstedet etter jobb i dag også.

 

Jobben med å "sette sammen" luke-karmen byr på litt utfordringer.

Det er på slike detaljer man ofte blir vurdert av folk som virkelig kan det...

 

Her er noen bilder fra i dag:

 

bilde0389.jpgbilde0391.jpg

 

Viktig å få helt "rene kutt", så jeg brukte en kniv mot en stål-linial for å få en definert linje å sage etter:

 

bilde0394.jpgbilde0397.jpg

 

bilde0398.jpgbilde0399.jpg

 

Poenget med en slik sammenføyning, er at den skal låse eventuelle bevegelser. Derfor disse skråkantene som holder emnene i posisjon.

 

Nå hadde jeg en sikker linje jeg kunne følge, samt et anlegg som hjalp meg å høvle uten å skade denne linjen:

 

bilde0400.jpgbilde0395.jpg

 

bilde0396.jpg

 

Når begge sidene på front og bakvegg hadde fått samme utforming, ble utfordringen å lage motstykket som danner det endelige hjørnet.

Dette er litt tricky når jeg ikke har gjort dette før.

Måtte virkelig bruke tid på oppmålingen. (Ikke noe "morrobrus" under dette arbeidet...)

 

Her er fronten på plass, slik at vinkler kan settes av på sideveggene:

 

bilde0402.jpg

 

Her er motstykket ferdig. Viktig at vinklene passer i både x, y og z aksen.

 

bilde0403.jpg

 

Syretesten:: :sweat:

 

bilde0404.jpg

 

Phu...

 

 

Håper bare jeg får til den andre siden, og at alt passer til slutt:

 

bilde0405.jpg

 

- Det får bli i morgen... :smiley:

 

("Klikk") :cheers:

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...