Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei FS

 

Hadde opprinnelig tenkt å ha 5mm brede nater, men ble korrigert til 4.

Har brukt øynene i det siste for å se hva andre har lagt seg på (helved dekk), og det varierer veldig mye.

Er vel ingen fasit (der heller...)

 

Vet at produsentene er ute etter bredere nater enn det som er estetisk tiltalende.

 

Jeg har muligheten til å åpne natene noe (må uansett gjøre det enkelte steder), så jeg får se om jeg legger meg på drøye 4mm bredde.

 

Hvilken skøyte har du? (bilde??)

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke pent dersom natene blir for store.

Endel nater har nok også fått økt bredde med årene: Les etter div. omnating/fresing etc.

At ligger veden riktig vei (vertikalt) har mer å si enn natebredden. Det syndes endel også her. I tillegg bør jo selvsagt stokken være tettvokst.

 

Min skøyte er av den mer moderne typen, motorseiler 35' fra slutten av 70-årene. Tilsvarende skrog som M/S Taifa på trebåt-tråden.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bartesam:

Arbokol ville være det foretrukne valget -hvis det fortsatt var tilgjengelig.

Men det er vel med Arbokol som med så mange andre gode produkter -de forsvinner pga en lite miljøvennlig kjemi- og det må vi leve med.

 

Med Vind:

 

Det ultimate ville være å seile SVAAP til Sør-Troms hvor jeg har familie.

Vi får se hva tiden bringer.

 

Jeg er nå ferdig med de lange 8 meters plankene på babord side.

Det vil si at fremdriften kommer til å øke, og at jeg etter all sannsynlighet kan legge resten av dekket i løpet av 3 uker.

 

Bilde fra slik det er nå:

 

bilde0220.jpg

 

bilde0221.jpg

Link to post
Share on other sites

Lucky me, kjøpte restpartiet med Arbocol.

Svaap;

Noen god grunn til at du har skrudd den femte planken motsatt av de andre?

 

 

He he... Jeg vet ikke helt hvorfor jeg plutselig snudde skru-mønsteret...Det skulle absolutt ikke vært sånn.

Sto vel feil vei? Hadde tatt en øl? :rolleyes:

Håper det ikke blir så godt synlig når proppene kommer på plass..

 

Hvis du sitter på resten av Arbocol-godsakene så er du en "lucky guy"!

Link to post
Share on other sites

Intet mindre en utrolig imponerende restaurering.

Og at du har holdt på så leeennge er jo utrolig .

Håper bare at du ikke får "en full stopp" rett før du er ferdig.

Har sett (altfor)mange båter som selges rett før ferdigstillelse.

Lykke til videre med smykket.

Forresten hvor mange timer har du i døgnet egentlig?

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

"Hvis du sitter på resten av Arbocol-godsakene så er du en "lucky guy"!"

 

Sitter bokstavelig talt på Arbocolen når jeg er på dekket. Dette restpartiet ligger jevnt fordelt over en halv kilometer med nater :-)

 

Missen din blir neppes særlig synlig etter plugging. Lurte egentlig bare på om det var noen spesiell grunn til vekslingen, krefter/låsing eller annet sært.... Dekket ser svært bra ut, fin svai og flotte fellinger.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Håper bare at du ikke får "en full stopp" rett før du er ferdig.

Har sett (altfor)mange båter som selges rett før ferdigstillelse.

 

Forresten hvor mange timer har du i døgnet egentlig?

Mvh Beertrip

 

Heisann!

 

Jeg håper selvfølgelig ikke at det skal skje, men har i grunn ikke særlig tro på det heller.

Er en dypt forankret lidenskap, og den vil følge meg livet ut.

Døgnet mitt har vel 29 timer som de fleste andre.... :rolleyes:

 

 

 

.

 

Håper du drar en tur innom sør-troms, kanskje vi sees, hadde vært utrolig bra om man kunne fått sett skuta på nært hold :yesnod:

 

 

Da sees vi (om noen år...) :giggle:

 

 

 

 

 

Sitter bokstavelig talt på Arbocolen når jeg er på dekket. Dette restpartiet ligger jevnt fordelt over en halv kilometer med nater :-)

 

 

 

Missen din blir neppes særlig synlig etter plugging. Lurte egentlig bare på om det var noen spesiell grunn til vekslingen, krefter/låsing eller annet sært.... Dekket ser svært bra ut, fin svai og flotte fellinger.

 

 

Da høres det ut som om den er der den skal være...er vel også å betrakte som ferskvare så den varer itte evig..

 

 

Takk for hyggelige kommentarer -setter pris på det!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det har gått en stund siden oppdatering nå.

Blitt mindre tid til båt -mye annet som må prioriteres når man bor på gård og er i full jobb ved siden av...

 

Men litt har det blitt.

Jeg har lagt på 3 planker på hver side på fordekket.

Dette er kortere planker som går raskt å legge. Ca 1 time fra jeg starter, til planken er ferdig skrudd ned.

Virkelig artig å se resultater så fort!!

 

For å få på plass midt-fisken på fordekket så måtte jeg ta av en av bjelkene til støtte for klyverbommen.

Dette var en av de "denna detter itte av-bjelkene", og det var litt av en kamp for å få den av uten å skade den.

 

Her et bilde av bolten jeg måtte slå ut (ca 50 cm lang):

 

bilde0242.jpg

 

Den kom ut...

 

På styrbord dollbord -helt fremst (kanskje vanskelig å se, men..) så er det litt avved.

Avved på eika skal man holde seg unna -den er alt annet enn holdbar.

Jeg kom ikke unna dette partiet med de plankene jeg hadde, men tenkte jeg skulle komme meg unna på et vis..

 

Her har jeg hugget ut nok til å komme inn på "hel ved" igjen, og skal lage et kne som passer inn i sporet:

 

bilde0243.jpg

 

Og her har jeg laget kneet:

 

bilde0244.jpg

 

Etter at kneet hadde ligget et døgn i olje-bad, monterte jeg det for test:

 

bilde0249.jpg

 

På dette bildet har jeg også prøvemontert selve midt-fisken, med en utskåret profil som stemmer til innsiden av kneet.

Dette skal justeres noe før jeg monterer endelig.

 

Jeg legger nå ferdig dekket foran og bak, men har fått et problem ift nødvendig eik til selve hytta.

Trodde jeg hadde en stokk (avtalt på forhånd), men selger har "solgt den to ganger" (Noe som ikke er nytt fra den kanten) og jeg sitter uten planker..

 

Noen som kjenner til eik (gjerne hel stokk)så ville jeg være svært takknemlig. Stopper veldig opp nå uten disse...

 

Ellers så er det hyggelig å bli nominert som prosjekt-skriver -det i seg selv er nok belønning for meg!!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

M/S Bastard:

 

Takk for tipset!

Haugestad har levert all eika jeg har brukt, så de kjenner jeg.

De har bare rå-stokk som er relativt fersk, så da må jeg vente nesten 6 mnd før jeg kan tørre å gjøre noe med plankene..

 

Fikk hjelp av min datter til å lage propper til dekket.

Hun skal også montere disse (litt av en jobb faktisk):

 

bilde0255.jpg

 

bilde0254.jpg

 

En forsiktig prøvemontering -uten lim:

 

bilde0256.jpg

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Iroko koster ca 18 000,- pr kub-meter i hel stokk.

Billigere enn teak, og blir kalt for "Afrikas Teak" -dog med forskjellige egenskaper.

Det er et svært stabilt treslag dimensjonsmessig. Tungt og tett i veden. Slitesterkt.

 

-Har bekjente med gode erfaringer med dette på dekk.

Link to post
Share on other sites

Ja teak er veldig dyrt om dagen (og mye er dårlig plantasje-teak, i korte lengder).

Men -vi må jo ta konsekvensen av rov-hugst over mange år, med uttynning av regnskogen som resultat.

 

Irokoen fikk jeg i 8m lange plank, noe som gir meg et dekk uten en eneste skjøt (!) :smiley:

 

Er du ferdig med dekket ditt Bartesam?

Link to post
Share on other sites

Jepp, dekket er tett det. Må borre hull og montere doradeventilen som jeg fjernet da jeg skar vekk kryssfineren. Holder på å male skuta nå..vannlinjen ferdig med ett strøk. Skal male en gang til i dag pluss begynne med det hvite. Stoffet under også.

 

Er du ferdig med dekket ditt Bartesam?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...