Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

En ny dag med ny utvikling.

 

Som jeg sa i går skulle jeg montere eksos-dekslene m. pakninger i dag.

Så gjort.

 

Manualen sa det skulle være ekstra pakninger på pakningene :wink:

Altså, enda mer pakning på tube.

 

Har følt meg som den rene konditoren i dag. :giggle:

Den røde pakningen ser jo litt ut som pynt på bakverk, og den klemmes ut på samme måte.

 

I hverfall, jeg begynte med å montere på kjølevanns inntaket m. pakning på det ytterste eksos-dekselet. Den ble montert tørt.

 

p3251069.jpg

 

 

Gikk så over til den prosessen beskrevet lenger oppe.

Klemme ut pakning av tuben og legge den rundt der dekslene kommer.

Det skulle pakning på begge sidene av begge pakningene.

Pakning, pakning, pakning, pakning, pakning... Si det mange ganger etter hverandre. Rart ord :giggle:

 

Men altså, et lag i bunnen.

 

p3251072.jpg

 

 

Så en pakning.

 

p3251073.jpg

 

p3251074.jpg

 

 

Deretter et lag til.

 

p3251075.jpg

 

 

Etterfulgt av det indre eksos-dekselet.

 

p3251076.jpg

 

p3251078.jpg

 

 

Så fulgte jammen med et lag til gitt :wink:

 

p3251079.jpg

 

 

Ble bra sliten i fingrene av å klemme på den tuben.

Selv om jeg varmet den ofte opp foran vifte-ovnen.

 

Ny pakning

 

p3251080.jpg

 

 

:flag::flag::flag::flag:

Det bor en baker

i Østre Aker.

Han baker kringler

og julekaker.

Han baker store,

han baker små,

han baker noen

med sukker på.

:flag::flag::flag::flag:

 

 

Denne sangen hadde jeg på hjernen i hele dag :tongue::lol::headbang:

Sån går det når jeg arbeider uten radio. Fikk den ikke ut av huet :puke:

 

 

Vel, vel. Enda mer

Legger her på det ytre eksos-dekselet.

 

p3251081.jpg

 

 

Så var alt endelig på :smiley:

Nå gjenstod bare å stramme til 29 :crazy: bolter i riktig rekkefølge til riktig moment.

Strammet de i to omganger. Først 4nm, så 8nm.

 

p3251082.jpg

 

 

Da er faktisk hele "baksiden" av motoren ferdig.

 

Det neste jeg skal er å snu den for å begynne på reed ventiler, inntaket og forgassere.

 

Ha en god dag :flag::sailing:

Edited by Double Weber
Link to post
Knallbra tråd dette her.. Men bekymrer meg litt over `hue`ditt nu gitt.. Av alle melodier.. He-he..

 

Takk, takk :smiley:

 

Rar låt ja. :crazy::rolleyes:

Det ble den forde jeg til å begynne med syns den røde pakningen lignet litt på kake dekor. Baker, konditor tenkte jeg og vips så var den der.

Utrolig irriterende!! :headbang::puke:

Link to post

Den er vekke nå. :flag:

Den forsvant når jeg kom hjem og slo på tven.

 

Prøver å ha kameraet med hele tiden.

Det gir meg faktisk noen greie små-pauser å knipse litt. Slipper unna jaget og stresset på den måten. :yesnod:

Link to post

Obs Den røde gel sealen er egentlig bare til skjøten mellom blokk delene.

 

 

På vanlige pakninger så bruker vi tynn permatex, på eksos deler bruker vi ingenting pga varmen.

 

Bernt

Link to post

Oi :sweat:

 

Men den vil kanskje virke på samme måte eller??

 

 

Det stod i manualen at det skulle på eksosen også.

 

Obtain Very High Temperature (VHT) quick gasket maker. Apply this sealant to both sides of the two exhaust manifold gaskets. Quick Gasket is a silicone rubber based adhesive sealant recommended by the manufacturer for use where rubber gaskets are used next to metal surfaces.

 

 

Install the first gasket, the inner exhaust cover, the second gasket, and then the outer exhaust cover.

Link to post

De nevner "Permatex" to ganger i manualen.

 

Apply a thin bead of Yamabond No. 4 Permatex® around both surfaces of the crankcase and block. Check to be sure the two dowel pins are in place and install the crankcase to the block.

 

 

Install the longer end of the valve into the head. Place the spring over the short end of the valve. Coat both sides of a new gasket with Permatex® and install the cover with the four attaching bolts.

 

 

Tenkte derfor at det var riktig av meg å bruke gel sealen på eksosen også...

Edited by Double Weber
Link to post

Jeg tror jeg må lese litt nærmere på den gel sealen. Se om den tåler høye temperaturer.

 

Det kan ikke bli værre en at jeg må gjøre det en gang til. :wflag:

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det Bernt. :flag:

Link to post

De er jo vannavkjølt men det kan bli varmt, geal sel tåler varme mye varme

 

Permatex er ett varemerke det fins mange typer permatex.

 

Det går sansynlig vis bra men har aldri brukt den til dette, den er jo dyr (Ge sealel)

 

Bernt

Link to post
De er jo vannavkjølt men det kan bli varmt, geal sel tåler varme mye varme.

 

Det var bra. Ble litt bekymret der. :sweat::smiley:

 

Det går sansynlig vis bra men har aldri brukt den til dette, den er jo dyr (Ge sealel)

 

Jeg betalte ikke så mye for den. Kjøpte den på et verksted der de tar den inn som verksted matriell. Han viste nok ikke prisen på den. Fikk den til en symbols penge. Det samme var det med "bremse rensen" xxl størrelse. Kjempe bra service. Takk "Sjøsport service." :smiley:

 

 

Jeg la merke til at det ikke var brukt noe ekstra pakning på den gamle eksos pakningen. Men jeg fulgte manualen og la på.

 

Hvis ikke det er nødvendig sløyfer jeg det neste gang jeg gjør samme type arbeid. Å legge på gel sealen der var MYE og slitsomt arbeid. :yesnod:

Edited by Double Weber
Link to post

På de nye v motorene så blir eksosen ledet ut på ytersidene for å få ned varmen i mitten av blokka . Største e-tek motorene som kommer .

 

Det er jo som jeg sa tidligere du skrur forr mye :crazy: på et værksted som må tenke på kostnader så er det om og gjøre å få gjort jobben så fort som mulig, uten unødvendig skruing.

 

Men da har man gjerne litt erfaring så man vet hva man gjør.

 

Du gjør jo dette for de du syns det er gøy og for å lære :flag: Gir mye er faring denne jobben du gjør. Flink er du

 

Bernt

Link to post
Det er jo som jeg sa tidligere du skrur forr mye :crazy:

 

Jeg gjør det. :yesnod::wflag:

 

Tenker slik at denne gangen tar jeg for meg alt(for mye :wink: ) og prøver å gjøre ting nøye og etter boka.

Så kan jeg heller neste gang, av erfaring, hoppe over det u-nødvendige og få jobben gjort raskere.

 

 

Du gjør jo dette for de du syns det er gøy og for å lære :flag: Gir mye er faring denne jobben du gjør. Flink er du

 

Takk. :smiley:

Det betyr mye for meg når det kommer fra deg Bernt.

Du har hjulpet meg veldig mye i denne prosessen. :yesnod:

 

Som du sier lærer jeg veldig mye av dette, og når det går så greit som det gjør er det bare gøy. :flag:

Edited by Double Weber
Link to post

Da kommer det en liten oppdatering til.

 

Har ikke gjort så veldig mye de siste dagene, men fikk gjort noen små ting i dag.

 

Jeg bestemte meg jo for å fjerne autolube pumpen helt. Forde gjennom den er det et hull rett ut i friluft.

 

p3291089.jpg

 

p3291090.jpg

 

 

Er det noen som trenger en pumpe?

 

Der pumpen stod er det igjen et hull som må tettes.

Jeg tegnet av formen på pumpen og fikk kuttet til en aluminiums bit som skal sitte der pumpen var.

Kjøpte pakning på biltema som jeg klippet ut en bit i riktig form av.

 

p3291091.jpg

 

p3291092.jpg

 

p3291094.jpg

 

 

Brukte også pakning på tube på begge sider av pakningen.

 

p3291095.jpg

 

 

Så var det bare å sette den på og stramme til boltene.

Da var det hullet tettet.

 

p3291096.jpg

 

p3291100.jpg

 

 

Startet deretter jobben med reed ventilene.

Har jo kjøpt inn "Boyesen" reed ventiler. Disse skal monteres.

 

p3291101.jpg

 

p3291102.jpg

 

 

Demonterte ventil husene og renset gamle pakninger av.

Nye pakninger fulgte med i settet.

 

p3291105.jpg

 

 

I bruksanvisningen til reed ventilene stod det at det skulle "Locktite" på boltene som holder ventilene på plass.

Kjørte derfor av gårde til "tools" og kjøpte det.

Fikk bakoversveis av prisen.

For disse to små flaskenebetalte jeg 245kr :eek:

 

p3291103.jpg

 

 

Her er en ferdig.

En ser klar forskjell på de gamle og de nye.

 

p3291107.jpg

 

 

Det var dagens oppdatering.

I morgen skal jeg gjøre ferdig ventilene og montere de.

 

Etter det skal jeg lakke motoren med Yamaha marine mørk-blå. Den gamle fargen.

Var i dag på "Kristiansand Bådsenter" og kjøpte to bokser med blå og en boks klar lakk.

 

p3291109.jpg

 

 

"Yamaha senter sør" fins ikke mer! En gledens dag. :flag:

"Grimstad Bådsenter" har tatt over driften, så nå heter de "Kristiansand Bådsenter".

 

Jeg er VELDIG fornøyd med det!! :yesnod:

Edited by Double Weber
Link to post
Kjørte derfor av gårde til "tools" og kjøpte det.

Fikk bakoversveis av prisen.

For disse to små flaskenebetalte jeg 245kr :eek:

 

Jeg skrev feil. Det var "Proff Partner".

Link to post

Da har jeg møtt på et lite problem. :headbang:

 

 

Jeg fortsatte å montere reed ventilene og oppdaget at en av platene som holder reed ventilene på plass er helt skjev. Hullene til de små boltene er feil.

 

Jeg legger ved noen bilder som beskriver.

 

Her ligger to oppå hverandre.

Den nederste er rett mens den øverste er feil.

Legg merke til skjevheten.

 

p3291112.jpg

 

p3291114.jpg

 

 

Jeg har mailet "Boyesen" de samme bildene og bedt om å få tilsendt riktig del kjapt.

Jeg fikk ventilene ganske kjapt når jeg kjøpte de, så satser på at de ordner opp fort.

 

Dette setter meg ikke så veldig langt tilbake.

Må bare demontere litt når delen kommer for å sette den på plass.

Men fortsatt irriterende. :sad:

Link to post

Da har jeg støtt på et aldri så lite problem.

 

Da jeg i dag monterte det nedre simmerring huset og strammet til de fire boltene som holder det på plass, begynte den ene bare å svive. Det var ikke mye jeg tok i før den gav etter.

 

Da jeg skrudde den ut fulgte det med en haug med gjenger.

 

Jeg har på bildet skrudd de opp for best å se de.

 

p3311138.jpg

 

 

Det er hullet nede til høyre som gav etter.

 

p3311141.jpg

 

 

En kan faktisk se at det mangler gjenger i det hullet.

 

p3311143.jpg

 

p3311144.jpg

 

 

Dette er vel et litt kjipt problem? :nonod:

 

Jeg forstår det slik at det går an å putte inn nye gjenger på en måte.

 

Er det noen som har tips til hva jeg bør gjøre nå??

Link to post

Jeg ser at det fortsatt er litt gjenger igjen i bunnen. Hvis det er mellom 0,5 og 1 cm igjen, ville jeg ha brukt en bolt som er 1cm lenger. Jeg hadde samme problem på en av dysene på en Sabb jeg hadde før. Skrudde inn en pinnebolt med litt Locktite på, og strammet til dysa med en mutter etter at Locktiten hadde stivnet. Fungerte fint det!

 

Alternativ: Sette inn løsgjenger, eventuelt borre opp og skru inn en rustfri gjengeinnsats. Med tanke på at godset virker litt tynt, er kanskje løsgjenger det beste alternativet. Da kan du bruke den originale skruen også.

Link to post

Takk for kjapt svar :smiley:

 

Da tror jeg at jeg først prøver med en lengre bolt. Så får jeg se om det holder eller ikke.

 

Hvis ikke det går får jeg hive meg rundt å ta den "lange veien".

 

Hvordan fungerer dette med løsgjenger?

Link to post

Kommer litt an på typen. Normalt sett bare skrur du dem rett inn med et medfløgende verktøy, i noen tilfeller må hullet borres ørlite opp først. Når du har kommet langt nok inn, vrir du motsatt vei til tappen du skrudde den inn med brekker av. Fort gjort, og gjengene blir sterkere enn de originale.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...