Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Jeg vet min far har liggende et verktøy som jeg kan måle små åpninger.

Brukte det en gang i tiden på en gammel bil med stift i tenninga. Målte da åpningen der.

Det er en slik "stokk" med "blader" i forskjellige tykkelser som en stikker ned for å finne den som passer.

Husker ikke navnet på verktøyet.

 

Kan vel bruke det når jeg skal sjekke avstanden på ring-åpningen når de står i sylinderen?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått målt og prøvd litt igjen.

 

Sjekket alle stempel ringene i sylinderene og målte åpningen.

 

p3170974.jpg

 

p3170975.jpg

 

p3170980.jpg

 

 

Brukte bladsøkeren til å finne avstandene.

 

p3170982.jpg

 

p3170985.jpg

 

 

Åpningene var:

 

Sylinder

#1 = 0,3-0,4mm (STD)

#2 = 0,6-0,7mm (STD)

#3 = 0,6-0,7mm (STD)

#4 = 0,4-0,5mm ((+0,5)OEM)

#5 = 0,5-0,6mm (STD)

#6 = 0,7-0,8mm (STD)

 

Vet ikke ennå hvor mye som er godtatt. Kanskje noen der ute vet?

 

Testet også med å bytte rundt på enkelte ringer men målingene ble de samme.

 

Prøvde å sette på OEM ringen (+0,5mm) på Wiseco stempelet men det gikk ikke. Den var for tykk.

 

Ringte da til et firma som heter Cylmo i trondheim og de skulle legge et sett med ringer i posten i dag. Har de muligens i morgen.

 

 

Brukte også litt tid på å rengjøre stemplene litt mer. Pusset vekk det sotet som befant seg oppå og på siden av stempelet.

 

Gjorde også rent i sporene der stempelringene skal ligge.

Brukte en av de gamle ringene. Knakk den i to og brukte den ene delen til å dra/dytte gjenom sporet.

Fikk da løs det som lå der. Blåste så rent med trykkluft.

 

p3170987.jpg

 

 

Mer kommer siden :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Sylinder

#1 = 0,3-0,4mm (STD)

#2 = 0,6-0,7mm (STD)

#3 = 0,6-0,7mm (STD)

#4 = 0,4-0,5mm ((+0,5)OEM)

#5 = 0,5-0,6mm (STD)

#6 = 0,7-0,8mm (STD)

 

Vet ikke ennå hvor mye som er godtatt. Kanskje noen der ute vet?

 

Har kikket litt i manualen og det viser seg at åpningen kan ligge mellom 0,3-0,4mm

 

Det vil si at det er bare sylinder #1 som er innenfor.

 

Tror jeg skal ned en gang til å sjekke ut dette for å være helt sikker.

 

Hva gjør jeg hvis det viser seg å stemme?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på denne siden. Der står det at i settet følger det med "gasket sealing compound". Hva er det? Skal jeg ha på noe i tillegg til pakningene?

 

Ser prisene på denne siden er utrolig lave!!

Får jo et helt sett med stempler, råder, lagere, pakninger etc til 995$

Irriterer meg litt det der. Har jo betalt en del mer for det på boats.net :headbang:

Kan kanskje trøste meg med at det ikke er originaldeler...

Jeg vet jo ikke det, men sier det til meg selv likevel. :wink:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

:sweat: Puh! Det var godt. :yesnod:

Da tar jeg i bruk de ringene jeg har samt de som kommer i posten i morgen.

Vart skremt no :lol:

 

 

Kan antagelig bytte om litt på ringene, er mulig du kan finne den optimale ringen til hver sylinder... prøv ihvertfall å få den øverste ringen så nære spec som mulig .

 

Skal du gjøre det helt extremt kan du kjøpe inn en størrelse for store ringer til alle sylindere for så å file til enden på hver enkelt ring.... kan da få helt perfekt ring-gap :yesnod: , sylinderne burde da være VELDIG lite slitt ( helst nyboret )....

Tipset er hentet ifra ei bok ( How to modify your Mercury :rolleyes: ) skrevet av Harry Brinkman ... snakker da om perfeksjonisme for å hente ut MAKSIMALT.....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Enig med Droll att ting kan opptimaliseres men motorn skal vel ikke brukes i racing og da er det best med ikke full optimalisering men ett godt gjennomsnitt. En racing motor blir stelt med heletiden Kjørt varm før alle heat og testet og justert for å være helt på grensen hele tiden!

Link to post
Share on other sites

Husk å ikke plassere ringgapet rett over hverandre

 

Tror ikke jeg har noe mulighet for å sette de feil.

Det er noen "tapper" i sporene som ringgapet skal stå i. De er plassert på forskjellige steder.

Det virker idiotsikkert. Veldig greit for meg da jeg kanskje går inn under den katerogien. :giggle:

 

full_06406p341.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

men motorn skal vel ikke brukes i racing og da er det best med ikke full optimalisering men ett godt gjennomsnitt.

 

Jeg skal ikke bruke denne til racing nei.

Det jeg er ute etter er en motor til koseturer, vannskikjøring og komme meg kjapt fra a til b.

 

Håper på å få en motor som starter hver gang, går greit og har lite feil. :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Vil du utdype det litt mer?

Sån at jeg har noe konkret å se etter.

Topp-pakningen har en metallring som tetter for kompresjonstrykk, denne ligger mot syl.foringen.(OK)

 

Området rundt foringen (aluminium) skal tette mot selve pakningen og forhindre at vann kommer inn mot metallringen.

Det er dette området jeg snakker om..ser ut som du har krater og tæring her.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det er tapper i stemplene på to-taktere er at ringene ikke skal fly ut i portene i sylindern.

 

Du får nok en fin motor du nå. Men du må finne feilen , Hvorfor kom det vann inn i bunnhus/sylindern.

 

Simmringer? Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det er tapper i stemplene på to-taktere er at ringene ikke skal fly ut i portene i sylindern.

 

Du får nok en fin motor du nå. Men du må finne feilen , Hvorfor kom det vann inn i bunnhus/sylindern.

 

Simmringer? Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

ser ut som du har krater og tæring her.

 

Det er nok bildene som lyver litt. Det en ser er ikke krater eller tæring. Det er heller "flekker" etter gamle pakninger. Flaten er helt slett og glatt. Får ikke vekk noe mer. Har skrapt, vasket og pusset. Det er nok missfarging som ikke går vekk uten å høvle tror jeg.

 

Hvis du tenker på et spesielt bilde kan du jo kopiere det inn i tråden igjen så kan jeg se på det i morgen.

 

Takk for at du følger med. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ta tak i leppene på simmringene i det nedre huset og dra litt , se om de har løsnet i vulken mot stålet.

 

Skal få sjekket det i morgen.

 

Kommer nok da tilbake med bilder og spørsmål om jeg gjør det riktig. :giggle:

 

Kikket du på bildet jeg postet av det nedre simmerring huset?

Jeg tredde det på toppen av propell akslingen og det var en del slakk der.

Skal det være rom der eller skal det sitte "trangt"?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...