Baywatch Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Henter opp igjen denne tråden for å spørre innen emnet jeg sannsynligvis har minst peiling på - strøm. Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende) Og; mener å huske det er ett eller anne stoff man bør ha på der man setter kabelsko på ledningen, for å hindre irring. Hva slags stoff er det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Hei! Fks Tecktyl som er å få på sprayflaske. Strøm er et Hæl.... så jeg kan annbefale Jon Winges bok om strøm som åpnet mine øyne. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Unnskyld. Ja du kan bruke den kabelen om det er av typen med mange ledere i, er det typen med 1 leder nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Takk for svar Da har jeg (nesten) alt jeg trenger, minus kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Hei! lurer på en ting: jeg har en with 320 å noen ganger jeg kommer i plan inn i en sving går den ut av plan å når jeg da gasser litegrann for å holde den i plan, er det akkurat som om motoren går i fri ca0,5 1 sek helt til jeg får rettet ut motoren hva kan dette komme av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Hei withsman. Velkommen til forumet. Grunnen til at det føles som om motoren går i fri kalles kavitasjon. Propellen blir omgitt av luft og mister grepet. Derfor ruser motoren inntil propellen igjen får feste i solid vann. Ikke spør meg hva du kan gjøre for å unngå dette. Kanskje senke motoren noe på akterspeilet, eller skifte til en annen propellstørrelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Da har jeg (nesten) alt jeg trenger, minus kabelsko. Hei Baywatch Tecktyl må du IKKE bruke. Det blir et enormt klin som du aldri blir kvitt. Du "kan" bruke vanlig husledning som du kaller det men denne vil irre og gi deg problemer på sikt. Kjøp ledning av maritim kvalitet som er både flertrådet og fortinnet. (Ligner på sølv) Deretter MÅ du ha en god kabelskotang. Disse koster noen hundrelapper men er verdt pengene. Så trenger du bra kabelsko/skjøtehylser. For å beskytte koblingene kan du enten bruke krympestrømpe over koblingen eller spraye lett med en elektrobeskyttende spray. Men beste råd av alt er å lese deg opp på elektrisitet i båt. Gjerne boka til Winge. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Grunnen til at det føles som om motoren går i fri kalles kavitasjon. Det er vel neppe kavitasjon som er problemet men heller ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 (redigert) Og hva er kavitasjon? Eller å kavitere? Har du lagt inn ventilasjon på propellen BMP? Redigert 14.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Kavitasjon er dannelse av gasbobler foran en propell som følge av undertrykk og temperatur disse er med på og slite ned propellen når de kolapser. Ventilasjon derimot er luft som kommer til propellen og ødelegger grepet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 ...Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende) ... Tykkelsen på kabel som fulgte med er gjerne minimum i f.h.t. lengden. Skal du skjøte, må det bli med en tykkere kabel, avhengig av lengden t/r batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Holder på å montere VHF ombord. Strømkablene som følger med er ikke lange nok til å rekke frem til batteriet. Kan jeg skjøte på med "hus-ledning"? (typen man bruker inne i trekkerørene i boliger, har opptil flere tromler liggende) Nei, denne ledningen er ikke egnet! Vanlig PN for husbruk er såkalt flertrådet, dvs lederen består av ca 5-7 kordeler. I båt og bil må man benytte mangetrådet, der kopperkordelene er mye tynnere og dermed også mange flere. Dette gir en mykere ledning som ikke så lett knekker ved vibrasjon og bevegelse. Så gå til en bil eller båtbutikk, der får du egnet kabel til ditt bruk. For eksempel RKUB... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Takk for tips. Nå er det flere "kordeler" i kablene jeg har, men hvis det er slik at disse vil irre og skape problemer lettere en "marine" kabler, så velger jeg selvsagt sistnevnte. VHF er tross alt sikkerhetsutstyr som må fungere når det blir bruk for den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Jeg dreit meg ut i en annen tråd her og påstod at AIS er satelittbasert. Nå har jeg lært at det sender på avsatte VHF kanaler Men så tenker jeg, hvorfor i all verden er det ikke satelittbasert, GPS er jo billig og nøyaktig og måtte jo vært mye bedre? Eller...? Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Vel det finnes da et satelitbasert system også Inmarsat C tracking system men det er til et annet bruk. VHF basert er både enkelt og billig i drift. Og en trenger ikke en satelitkommunikasjonsenhet i hvær båt. Husk en GPS er bare en ren motaker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Men så tenker jeg, hvorfor i all verden er det ikke satelittbasert, Det er det også. Er under innføring. En utvidelse av AIS. Heter LRIT. Long Range Identification and Tracking. Man bruker Inmarsat-C. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 En utvidelse av AIS. LRIT skal samordnes med AIS og SafeSeaNet(SSN), men det kan ikke brukes som et antikollisjonshjelpemiddel slik AIS kan. Bare myndigheter kan hente ut informasjon fra LRIT-systemet for identifikasjon og sporing av fartøy. Et skip vil sende fire rapporter daglig fra LRIT-utsyret som blant annet inneholder informasjon om posisjon, dato, tid og skipets identitet. Men parallellt med LRIT er også AIS via satellitt under utprøving: Vellykket test av AIS satellittutstyr AIS-utstyret som skal skytes opp på satellitt i høst, ble i går testet ombord i et av Forsvarets fly. Testen var vellykket. Av: anne.grethe.nilsen@kystverket.no 10.06.2009 Tester AIS på satellitt Norsk Romsenter har i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) utviklet en AIS-satellitt som skal skytes opp fra India høsten 2009. Med det vil Kystverket få satellittbasert informasjon om skipstrafikken i nordområdene hvert 90. minutt. Av: anne.grethe.nilsen@kystverket.no 08.06.2009 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Bare myndigheter kan hente ut informasjon fra LRIT-systemet Så høytidelig er det vel ikke Capitaine. Det er mange skip som har Inmarsat-C som også tilfredstiller kravene til LRIT. Så er det bare å gi rette myndigheter adgang og så er man igang. Det må brukes en SSAS eller SCADA device. GMDSS devicet tror jeg ikke tillates brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Får e konsekvenser som eier av båten og kjøfør av båten vis noen av venner av meg drikker i sjekta men mi er ute på sjøen og blir stoppa av politiet? ( under 18 år) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 det er ikke forbodt å drikke alkohol hvis du er under 18, men det er forbudt å kjøpe det. så lenge duy ikke kjører snekka med mer en 0,7 i promille så er det fullt lovlig god fest :puke: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 sikker på det? gjeller ikke det bare snus og røyk? at det er forbudt å kjøpe, men ikke bruke. Men vis du har rett er det jo bare å glede sæ enda meire te sommeren ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 jeg er under 18 selv å jeg har ikke blitt satt inn pag å drikke i båten nå kjører jeg ikke båt etter jeg har tatt en pils heller. men ikke stol 100% på meg i tilfelle jeg har feil men jeg er 99% sikker på at jeg har riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 mm.. Satser på at du har rektig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 ja skål for ny sessong Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 men ikke stol 100% på meg i tilfelle jeg har feil men jeg er 99% sikker på at jeg har riktig Selvtilitten kan ingen klage på ihvertfall. Egentlig, tror jeg at de gangene du er full. Ja da er du 100% sikker at du ikke er full. De gangene du våkner om morgenen og føler deg litt groggy, ja da er du 99% sikker på at det ikke har med fylla å gjøre. Resten av uka er du nok ganske edrulig, eller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.