:båt1 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 hva var galt med det innlegget da Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Ingen ting båt1 Bare tulla litt med ord. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Hvorfor lages det ikke grønne og røde fendere. Grønn Fender Rød Fender Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Ship ohoi! Eg skal kjøpe meg naudsynt verktøy til å sy nokre saumar i eit par segl sjølv. Har fått anbefalt å kjøpe ein seilmakarhanske. Men når eg ser på nettbutikkane ser eg ikkje heilt korleis denne skal brukast. Altså om eg treng venstre eller høgre hanske. Eg er høgrehendt. Kva for ein må eg kjøpe? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kjell E Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Se for deg at du sitter og syr, og at nålen er veldig tung å tre gjennom det du skal sy i. Hvilken håndbak vil du bruke til å skyve nålen gjennom med? Da har du svaret. En seilmakerhanske har en "pute" som du skal legge an mot nålen, du ser den på bildet: (Puten skal være på innsiden av tommelen) Mvh, Kjell Redigert 20.April.2010 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Jawik Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Høyre + noen gode og sterke nåler + en god tang til å dra disse gjennom +++ Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bjørktun Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Lurer på nokre seglbåt-uttrykk: 1) båt som har god balanse 2) rortrykk 3) stikk i skjøtet. Forstår ikkje heilt kva eg les når desse uttrykka blir brukt i omtale av seglbåtar. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hei! Kan en båt med ferskvannskjølt motor startes på land uten videre vanntilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) I utgangspunktet ikke, du kan ha en impeller som vil gå tørr... Men om denne skal byttes likevel ifm service f.eks så er det jo opp til deg selv forsåvidt. Ser ingen hensikt i å legge ut i det vide og brede her nå før jeg vet hva slags maskinist du har osv... Så legg ut litt mer info så kan du få et mer spesifikk svar. Har du varmeveksler eller "kjølesløyfe" ? Sånn type info er grei å legge ut Redigert 4.Mai.2010 av daain83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Hvor mye klaring må det minst være fra veggen i motorkasssen til selve motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Er det kun motoriserte fremkomst midler promille grensen angår. Eg har lov til å sykle i fylla, kan eg da også seile? Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Du har ikke lov til å sykle/seile eller på noen måte føre noe som helst i fylla! Hvor strengt det blir håndhevet varierer, men at det er lov er nok en villfarelse.. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Fjordland Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Hmmm... Viste ikkje d var ulovlig og sykle på trå sykkel i fylla. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Eg har lov til å sykle i fylla, kan eg da også seile? Er ikke dette det vanlige blant seilere? Det kan i alle fall virke sånn, når de virrer rundt tilsynelatende uten mål og mening... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Hmmm... Viste ikkje d var ulovlig og sykle på trå sykkel i fylla. Kan rammes av vegtrafikklovens § 21 som setter forbud mot å føre kjøretøy (bl.a. sykkel) når man er i en slik tilstand at man ikke kan føre kjøretøyet på en trygg måte. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Blesp Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Når jeg har hatt av toppen, må jeg da bytte til nye bolter? Dette gjelder en VP AQ145. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Er ikke dette det vanlige blant seilere? Det kan i alle fall virke sånn, når de virrer rundt tilsynelatende uten mål og mening... Du må være litt mer subtil når du "fisker"... Sitér dette innlegget Link to post
Silverado Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Når jeg har hatt av toppen........ I følge Volvo (Penta) ja...... Det er strekkbolter som bare skal brukes en gang. Med gamle bolter er det vanskelig å trekke til med riktig moment. Da vi var ung og dum og lekte med Volvo 240 brukte vi både boltene og toppakning om og om igjen og var heller ikke så nøye med momentet, men det gikk bra likevel. Har nettopp bytta topp på min AQ151 og brukte da boltesett fra Mekonomen. Disse boltene koster visstnok fra Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Lurer på nokre seglbåt-uttrykk: 1) båt som har god balanse 2) rortrykk 3) stikk i skjøtet. Forstår ikkje heilt kva eg les når desse uttrykka blir brukt i omtale av seglbåtar. Bedre sent enn aldri ... 1) Båten er hverken lo-girig eller avfeldig, men går tilnærmet rett når du slipper roret. Lo-girig betyr at den vil opp mot vinden, avfeldig at den faller av. 2) Rortrykk - kraften på roret for å holde skuta på rett kurs, er den i balanse blir rortrykket minimalt. 3) Her er jeg ikke 100% sikker, men leser det som «litt slakk», altså at man krysser, men med litt slakk i skjøtene for optimal fart og ikke høyde. Klosshalte skjøter (eller hva som helst annet), betyr «så stramt som mulig». Korreksjoner, anyone? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 2) Livbøyer ombord er runde, til å vippes over hodet når du får tak i den. Da henger du med armene på utsiden. Hesteskobøyer er livsfarlige da du kan gli ut av dem dersom du mister bevisstheten. Så det er ubegripelig at de lages, selges, kjøpes. Kanskje det er enslags makelighet, jåleri, eller noe annet? Interessant. Men dersom man likevel har hesteskobøye, hvordan «ifører» man seg denne på korrekt måte? Hvilken vei skal åpningen? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Spørmål: Hvorfor lages det ikke grønne og røde fendere. Måtte vært fint med grønne på styrbord og røde på babord. Xtreem Cote (tidligere kjent som coelan) kan brukes med fargepigment på både fendere og gummibåter. Har vært inne på tanken på å lage fendere med "egne" farger, så slipper man min og din diskusjonene når det er mange båter som fortøyer sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Kan jeg fiske krabbe/hummer i indre oslofjord? Hvis ja, når? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pettern1972 Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Xtreem Cote (tidligere kjent som coelan) kan brukes med fargepigment på både fendere og gummibåter. Har vært inne på tanken på å lage fendere med "egne" farger, så slipper man min og din diskusjonene når det er mange båter som fortøyer sammen. For å unngå slike diskusjoner kan denne løsningen brukes. Evt kan man jo bestille fra USA Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
pege Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 3) stikk i skjøtet gammelt uttrykk på å slakke, gi etter. Stikk i skjøtet, stikk i priarn, bolina. Motsatt: sett priar, boline eller skaut, stramm opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.