Jump to content

Tråden for Scand Nordic/Scand Eiere


Heram

Recommended Posts

Hei!

 

Så fint å se at det har kommet et forum for Scand-eiere!

 

Jeg er en stolt eier av en 1986 Scand 32 Atlantic som jeg med årene har blitt veldig glad i. Da vi fikk den, var det så mye problemer med båten at det fristet mest å dra ut bunnproppen, men fikk etterhvert utbedret dette.

 

Da vi fikk båten i 1997, var den utstyrt med glassylinder-sikringer, som ramlet ut rett som det var. En visste aldri når og hva som virket, motorene gikk varme rett som det var, girkassen på den ene motoren gikk ikke alltid i gir, sprekk i toppakningene, osv. Bare for å nevne noe av det dyre.

 

Det første vi gikk løs på var det elektriske og fikk byttet til samme sikringstype som brukes i bil. Allerede her begynte båtopplevelsen å bli bedre. Etter å ha byttet topplokkene (S/B), girkassen (B), varmevekslerene (S/B) og noen hundretusenlapper fattigere er nå båten i bedre stand enn den var da den ble bygget. Jeg har også byttet innekledningen fra plysj til skai, byttet putene, dørk, belysning, bunnstoff, davider og jolle. Så nå ser den ut som noe som er fra dette tiåret.

 

Båten er utstyrt med 2x BMW Marine D636 180 hk, som mange vet har noe frynsete rykte på seg. Her vil jeg påpeke at ryktet er sant med underdimensjonerte varmevekslere, men kan si at jeg aldri har sett motorer gå så behagelig, purrer som katter. De starter på sekundet hver eneste start, selv ved sesongstart. Varmeproblemet er nå blitt løst med mirakelblandingen Systemrens.

 

Dette årets plan er å bytte targabøylen på hardtoppen til den samme som brukes på siste generasjon. Dette får å få symmetri på utstyret, sentrert radaren og plass til mer fremtidig elektronikk.

 

Båten har en toppfart på 23 knop og cruiser normalt på 18-19 knop. 16-17 knop med ferielast, fulle tanker og 4 personer ombord.

 

Ser frem til å dele erfaringer med dere alle.

 

n812275297_3734952_6479.jpg

n812275297_3734893_8255.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har det OyvindGjerde! Foreldrene mine hadde en Baltic fra 86/87 også med BMW 180hk, flott motor som gikk veldig pent og bra!

Men pga underdimesjonert varmeveksel og mange motorhavarier var det i grunn kroken på døre for BMW marine :nonod:

 

Har alltid lurt till på hvordan disse Atlanticene er rigget under dørken og under vannflaten med 2 motor installajoner...?

Link to post
Share on other sites

Takk, Heram!

 

Ja, og hvis jeg ikke tar helt feil skyldtes disse havariene overoppheting? Har hatt et par havarier før vi fikk dem i topp stand av samme grunn. Man må vel leve med at disse motorene trenger mer oppsyn og vedlikehold i kjølesystemene enn andre. Vi har i ettertid installert et Mercruiser-kit i dem som gjør kjølingen blir mye bedre, så nå er det er ikke stort mer å gjøre med disse BMW-ene. Må innrømme at jeg ved flere anledninger har myst litt på Mercruiser i rundt 220hk-klassen, men venter til neste gang det skjer noe dyrt med BMW-ene.

 

Jeg har dessverre ikke så mange bilder, men har noen utvendig fra utskiftingen av bunnstoff i 2008, så lagde jeg en enkel skisse om hvis hvordan det er satt opp. Motorrommet er utvidet på bekostning av "sarkofagene" som er ca 30-40 cm smalere halvveis inne i sengen enn en-motors utgaven. Det er svært trangt i mottorrommet, men nok plass til å kunne stå mellom motorene. Jeg skal legge opp en større samling med bilder når sesongen er i gang, for de som er interessert.

 

Den store fordelen med to motorer er manøvreringsevnen og kontrarotasjonen som gjør at båten ikke krenger. Båten snur på femøringen og er svært enkel å manøvrere i trangt farvann. Jeg har ikke èn gang mistet kontroll over fartøyet.

 

Ulempen er driftskostnadene og den ekstra vekten.

 

n812275297_2719248_6860.jpg

n812275297_2719260_1985.jpg

motoroppsett.png

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Prøver på mitt første innlegg her....

 

Jeg er den heldige eier av en Scand Atlantic 86 modell, med en VP TAMD60C på 255HK... Båten begynner å nærme seg i topp stand etter forholdsvis mye arbeid etter at jeg kjøpte den i 2007. Forsåvidt nummer 2 jeg kjøpte den sommeren da den første varte i et par timer før jeg stod med vann til godt over knea... Heldigvis fikk jeg hevet kjøpet uten og tape for mye penger på den båten, for der var det tydeligvis mye selger hadde glemt å informere om....

 

For deg OyvindGjerde som skal bytte targabøyle så kan du se under her på et par bilder hvordan min ble etter at jeg fikk spesiallagd en da scand ikke kunne levere raskt nok her i forfjor vår da alt ble revet av hardtoppen under frakt til sjøsetting... (Noen må lære seg å henge ledningene over veien i riktig minimumshøyde) 70km/t = ingenting igjen på toppen av båten og ødelagte kalasjer....

 

Men den nye ble penere, mer praktisk, og i tillegg fikk jeg en fin blank pyntelist rundt hardtopp....

 

Ellers er jeg overrasket over hvor fort alle mener båtene sine går....

 

Min båt klarer ved sjøsetting maks 18 og kanskje nærmere 19 knop hvis jeg er heldig. Men ferielastet er toppfart mer sånn ca 16-17knop og en marsjfart på rundt 13-14knop og med en tsunami bak....

 

 

Ellers så har jeg gjort følgende med min båt

 

Ny baugthruster

Montert Hekkthruster i tillegg (ja, kjekt å ha men litt jålete)

Nytt elektrisk

Nytt kjøleskap (65L)

Ny varmtvannsbereder (70L)

Nytt det meste av elektrisk utstyr (unntatt dashbord, skal taes neste vinter da jeg holder på med husbygging enda)

Skrapet, pusset, primet og stoffet på nytt

Trekt om alle puter i forkabin (Takk til mamma or mormor)

Montert baugspyd (Også laget i syrefast)

 

 

Kommende prosjekter med båten:

 

1. Nytt bord ute (heldigvis jobbet på en trevare som laget innrednginer tidligere så full tilgang til det meste av utstyr og materialer)

2. Fjernstyring av baugthruster og ankervinsj (radiosenderene har ligget i båten i umontert ett år nå)

3. Nytt dashbord og instumenter

4. Montere vannavkjølt intercooler for å øke motoreffekt

5. Og så er det kanskje på tide med nye puter og stoler ute vil jeg tippe om en sesong eller to....

 

Ellers så klør det i hele sjela nå for å komme igang med båtpussen igjen, sjøsetting er fastsatt til 30 april

 

Bildene er tatt 30 april 2009 ved Furuøya i Tvedestrand (Det var en vindfull start på sommeren da)

img_2562.jpg

img_2574.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg trenger noen råd :smiley:

Ja nå har båtpussen begynt. Fikk renset og impregnert kallesjen i dag :smiley:

Vurderer å bytte skott bekledning inne i cabinen (missfarging og noe fuktskade?). Det er en Scand classic 25. Noen som har bytta før? Har dere noen tips? Så at de selger skottkledning på 25m rull på maritime. Limes opp med kontaktlim. ha en fin båt puss påskeferie så lenge :smiley:

mvh

Andreas

Link to post
Share on other sites

Hei ! :smiley:

 

Legger ut ett bilde av min Scand 9000 Nordic .

Kjøpte båten våren 2009 og vi venter på sesong nummer to :yesnod:

Båten er 1990 modell og har en Yanmar 165 hk som kler båten godt.

 

Vi hadde lenge sett etter Nordic med grå strippe og da vi kom over denne var det ingen tvil. :yesnod:

 

Båten hadde en trivelig eier og bar preg av godt vedlikehold og har mye kjekt utstyr. Har selvfølglig byttet ut endel ting som puter ++

og det blir vel noen oppgraderinger i år også...

 

Vår båt har en ett nesten nytt 50L kj.skap og dette fungerer greit for vår famillie på 5 med litt planlegging i ferien selv om vi var vant til ett større.

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9249/sommer_09_006.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen som vet ?

 

Foreslår at du kontakter fabrikken, så kan du publisere svaret du får her i denne tråden.

 

 

Her har jeg sakset kontaktinfo fra hjemmesiden deres:

 

Fabrikk / administrasjon

Scand Boats A/S

Postboks 64, Hasseltangen, 4889 Fevik

Telefon: 37 04 87 66 - Fax: 37 04 87 37

Salg - Bertrand Marcussen: 99 29 16 15

Nettside: www.scand.no

E-post: post@scand.no

Link to post
Share on other sites

Vi hadde lenge sett etter Nordic med grå strippe og da vi kom over denne var det ingen tvil. :yesnod:

 

Båten hadde en trivelig eier og bar preg av godt vedlikehold og har mye kjekt utstyr. Har selvfølglig byttet ut endel ting som puter ++

og det blir vel noen oppgraderinger i år også...

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9249/sommer_09_006.jpg

 

 

Gamle båten min jo! :cheers_wine: Denne var jeg også meget fornøyd med men etter mange år med gnål om lukket båt ga kjerringa etter :giggle: Trivelig kjøper også! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Krølle :flag: moro å treffe deg på Baatplassen !

Ja båten har fungert veldig bra noen småting har jeg jo hatt men båten er jo ikke ny....

I år blir det ny lakk på dørk ++ og montering av noen småting jeg kjøpte på utsalget til Scand Boat i høst.

Solcelle panelet har tatt kvelden men jeg har strøm i havnen min så jeg vurdere å bare ligge med landstrømen for å lade batterier...

(Har noen ett greit panel liggende kan det være av interesse mål 45x59cm eller en Bomar lukke mål 50x58cm)

 

 

Sjøsetting blir i slutten av mai men båtpussen begnner om ikke så lenge :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei. tenkte jeg også fikk skrive litt om min scand.

Jeg er eier av en 84 mod atlantic med 217 hk Perkins.

Jeg kjøpte den sommeren 2008, og er strålende fornøyd med båten.

Lettmanøvrert, sjøsterk og veldig romslig.

Vi har 3 barn, og det var deilig å få faste køyeplasser til alle.

Har selvfølgelig drevet med kontinuerlig oppgradering, blant annet byttet kokeapparatet fra sprit til gass, byttet alle puter og stoler utvendig.

har også satt inn et 85l kjøleskap, i tillegg til det 45l som sto der.

Kona har klaget over vondt i ryggen etter et par netter i båten, så jeg tenkte jeg skulle bestille nye madrasser.

Men, jeg synes at senga er unaturlig smal med tanke på båtens bredde, den var bare 115cm bred.

Har derfor begynt å øke bredden på senga, nå blir den 140cm :smiley: , går på bekostning av breddden i midtgangen, men den blir akseptable 65cm.

Med ny 18cm madrass, samt ribbebunn tror jeg senga blir minst like god som den hjemme.

Nå gleder jeg meg veldig til sjøsetting. 3 uker og 4 dager igjen....

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Får vel melde meg her jeg også da :smiley:

 

Har ikke så veldig mye å bidra med akkurat nå bortsett fra mine planer i denne tråden

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hjelp!!!!! Tok en titt under båten idag. Nærmere bestemmt roret. Der hvor rorakslingen går opp i båten, fant jeg en pakning som var røket, og løs. Spørsmålet blir da: Hvor kjøper jeg ny pakning? Hvordan monterer jeg den nye? Finnes det alternativer??

 

Båten er en 27 Nordic 1986 mod.

 

På forhånd takk!

 

Nårdic

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...