Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

De fleste seilere ser lett om en annen har startet motor, men gjør motorbåtfolket det?

 

Har møtt endel seilbåter som følger regel om at de er seilbåt helt til jeg ser akterenden spy ut vann og ekshos. De prøver seg....

 

Jeg vil anbefale deg en gjesteopptreden i en seilbåt! :wink:

 

Nei takk. Har det utmerket i egen båt. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei takk. Har det utmerket i egen båt. :lol:

 

Men det kunne jo gjøre "underverker" for din forståelse av hva en seilbåt er, hvordan denne er å manøvrere osv osv? :rolleyes: Jeg har stor sans for mange av dine innlegg, holdninger til lover og regler, engasjemet til båtlivet osv, men har vondt for å forstå din uttalte motvilje mot seilbåter, seilere og hva det innebærer å være i eller manøvrere en seilbåt. Dette står i sterk kontrast til hva du ellers uttaler i mange sammenhenger, men for all del; det er lov å være litt gammel og sta, eller er det gammel og litt sta? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

...

 

 

...skal jo en selbåt betraktes om en motorbåt i det øyeblikk motoren settes i gir?...

 

TrondT

Her må jeg desverre rette meg selv siden det er så mye snakk om å tolke regelverket.

Propelling machinery=motor =>Dersom man har motoren igang (om så bare for lading) skal seilbåten betraktes som motorbåt i henhold til COLREGS...pr definisjon...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Her må jeg desverre rette meg selv siden det er så mye snakk om å tolke regelverket.

Propelling machinery=motor =>Dersom man har motoren igang (om så bare for lading) skal seilbåten betraktes som motorbåt i henhold til COLREGS...pr definisjon...

 

TrondT

Nei

 

http://www.navcen.uscg.gov/mwv/navrules/rules/Rule03.htm

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

den svenske oversettningen

 

c. Med ”segelfartyg” avses varje fartyg under segel dock under förutsättning

att framdrivningsmaskineri, om sådant är installerat, ej används.

 

før att det skall betraktes som framdrivningsmaskineri så må propeller vare inkoppled :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsverkets jurister gjør følgande tolkning

 

c. Framdrivningsmaskineriet ”används ej” i denna regels mening då det inte används för fartygets

framfart och således ej då det tillfälligt används t.ex. för laddning av batteri eller liknande.

 

her er reglerne.........kommentarer, tolkninger finnes under resp regel

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...oreskrifter.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg henvise til regel 2b i samme:

 

Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra

regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.

 

Her har de samme jurister sagt at alle fritidsbåter skal holde unna større fartøyer selv om de etter andre regler ikke skal vike...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

, men for all del; det er lov å være litt gammel og sta, eller er det gammel og litt sta? :lol:

 

Jeg tror du tar en aldri så liten skivebom her. Vi sitter ofte sammen med båtvenner, både fra motor og seilmiljø og diskuterer hendelser ffra sjølivet. Vi har vel opplevelser fra begge leire alle sammen. Denne gangen valgte jeg å kommentere det som gjalt denne tråden og dermed blir man "dømt" av den grunn. Jeg skriver i mine innlegg hva jeg opplever på sjøen og legger ikke sjul på dette. Vi (fruen og jeg) kommenterer ofte situasjoner. Vi reiser på vår ferd med tanke å å ikke skape situasjoner og reiser i defensiv stil for å slippe å havne i sistuasjoner med bla. seilbåtfolket, men også båtfolk fra egen leir.

Derfor er vårt motto: TTT. (vike tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig) Hadde alle hatt denne holdningen ville livet på fjorden vært en engledans. :lol:

Gammel? Tja.

Sta? Definitivt nei. :lol:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ja selvsagt for ett fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan...........

 

men de fleste fartyg ute på dybt vann kan vike....... :smiley:

 

vi snakker om åpent farvann ikke sant ?

 

att vi fritidsfartøy generellt skulle ha vikeplikt .....hur skulle det se ut?, tenker på inhentende-regeln....skall nyttefartøy da ha en

en regel att generellt ha rett til veg :crazy: !

 

 

 

(i trange farvann er det andre regler som gjeller. eller om fartøyet er hæmmet av sitt dybgående)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.

Derfor er vårt motto: TTT. (vike tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig) Hadde alle hatt denne holdningen ville livet på fjorden vært en engledans. :lol:

Gammel? Tja.

Sta? Definitivt nei. :lol:

Mest fornuftige jeg har hørt hitil.

Jeg praktiserer samme taktikk i trafikken men alikevel fikk jeg en motorsykkel i fronten på bilen da jeg var på vei til havna for å dra på tur forrige sommer. Hadde det vært en trailer hadde jeg vært beyond repair, Denne gangen var jeg størst og delte motorsykkelen i 2 deler. Jeg var uten skyld men til liten oppmuntring for stakkaren som lå på asfalten å tittet forskremt opp på meg forran mitt venstre forhjul

Jeg mener man alltid bør utvise en deffensiv oppførsel der utfallet kan bli en katastrofe for deg selv. Og som Marex sa, det er ikke engang sikkert hendelsen vil registreres av en supertanker en gang. Er jo ikke så lenge siden et cementskip gikk på grunn i Oslofjorden med Los om bord. Dårlig med oppmerksomhet der ombord. Ikke anta at noen ser deg. Tenk på egen sikkerhet om man har livet kjært.

 

Nå sies det at det største problemet for flygerledere er dårlig kommunikasjon mellom bakke å fly, forundrer det meg ikke at samme problem kan oppstå på sjøen. Dersom det er riktig at papirer kjøpes for 5000 dollar og at de som står på broen kun behersker Fillipinsk. Ja da ville jeg holde litt ekstra avstand for å være på den sikre siden.

 

Mulligan er uten tvil en oppegående person. Men er de han møter like opplyste? Jeg ville ikke tatt den tjangsen. Jeg ville ikke stolt på at COLREGS ville være min sikkerhet for trygg seilas.

 

Og når det gjelder det tråden egentlig handlet om før den sporet av, så er det ganske sikkert at "underveis" er en heldig mann selv om han nok har mistet mer enn bare båten.

 

Det hjelper lite med egen kunnskap om de du møter ikke forstår hvilken hensikt du har.

 

Alt dette tullet med motor i gang, propeller som snurrer osv. Bare tull.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøfartsverkets jurister gjør følgande tolkning

 

c. Framdrivningsmaskineriet ”används ej” i denna regels mening då det inte används för fartygets

framfart och således ej då det tillfälligt används t.ex. för laddning av batteri eller liknande.

 

her er reglerne.........kommentarer, tolkninger finnes under resp regel

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...oreskrifter.pdf

 

 

Da vil jeg henvise til regel 2b i samme:

 

Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra

regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar.

 

Her har de samme jurister sagt at alle fritidsbåter skal holde unna større fartøyer selv om de etter andre regler ikke skal vike...

 

TrondT

Først så siterer du fra regelverket, og når jeg viser til noe annet i samme regelverk så gjelder ikke det, eller tolker vi regelverket forskjellig?

Eller er det slik at i svenske farvann passer det best med den svenske oversettelsen av regelverket mens i internasjonale farvann er det lettest å bruke originalteksten og i norske farvann brukes det som måtte passe situasjonen best...

Det er umlig for en i en seilbåt å bedømme om et større fartøy har andre lignende grunner til ikke å vike, og dermed må seilbåten betrakte det større fartøyet etter siterte vurdering og foreta vikend manøver selv om man etter andre regler gir seilbåten rett.

Vurderingen sier ikke noe om hverkan fartøyets størrelse eller at dette kun gjelder i visse situasjoner...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

...

At selv om man har retten på sin side kan det være fornuftig å vike?

Synes det er en ganske grei holdning jeg...

 

TrondT

 

 

quote 'Pathfinder':

...Er man litt ydmyk over egen betydning på sjøen er det sikkert plass til alle.

unquote

 

Her er en sannhet som alle burde ta til seg

 

TrondT

Og bare for å ha sagt det enda en gang...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

nejda vi snakker om samme sak................

 

men tolkningen sæger att " fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djupgående,

sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan"

 

på dypt og åpent farvann så kan de fleste store fartøy vike.......

 

kan de ikke vike av noen orsak, så viser de dagersignal eller lanternføring før dette

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...

på dypt og åpent farvann så kan de fleste store fartøy vike.......

Men dette har du ikke noen mulighet til å vite fra der du er, og du kan jo ikke være 100% sikker på at det andre fartøyet viser noe signal av noen type selv om de etter din mening burde det...er jo ikke sikkert at de andre er av samme oppfatning som deg.

Nå kverulerer jeg litt, men kverulering er ikke forbeholdt seilere :wflag:

 

TrondT :saint:

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hva var årsaken til denne ulykken, og hvor ligger skylden?

Er vel litt tidlig å svare på siden "underveis" neppe har rukket å tørke enda.

Men at lignende vil skje i fremtiden er undratt enhver tvil med de synene som har fremkommet hittil.

Egen evne til å tro at regler er til for å beskytte seg selv mot seg selv er høyst overvurdert.

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt vanskelig å si noe, spesielt etter at underveis ikke svarer på noen av de spørsmålene han har fått som kunne kastet noe lys på foranledningen til ulykken.

Vil nok tro at litt uoppmerksomhet fra begge parter er en del av årsaksgrunnlaget, men det blir jo bare spekulasjoner.

Ser fra nettsiden underveis.net at det ikke var AIS ombord. Jeg tror og mener at dersom AIS hadde vært ombord så er det et ekstra hjelpemiddel som gir deg en alarm dersom noen andre AIS-transpondere kommer innenfor det definerte alarmområdet.

Og så kan man jo stille spørsmål om radaren var påslått og guardsoner og slikt var aktivisert og så videre...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...