Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

Jeg tror jeg synes samme regler skal gjelde for fartøy uansett om de drives fram av motor, seil eller begge deler.

Slik at vi med seilbåt om nødvendig skal seile rett mot vinden for å overholde en "standard" vikeplikt for maskindrevne fartøy? Da mister vi all fremdrift og uten fremdrift, ingen styring :wink:

Reglene er laget utfra hvordan en kan manøvrere en seilbåt i forhold til vindretning. (Mulig jeg ikke har fått med meg alt her i tråden og misforstår hva du mener.)

 

Vil også minne om at ingen har "forkjørsrett" på sjøen slik som på veien. Regel 2 forteller om ansvar også i de tilfellene der en må avvike fra reglene for å unngå sammenstøt. Dvs...ingen kan "stå på sin rett" da en selv får ansvar for å gjøre noe dersom den som etter reglene skal vike, ikke overholder dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg synes samme regler skal gjelde for fartøy uansett om de drives fram av motor, seil eller begge deler.

 

Tror det beste er om man synser mindre og heller følger reglene, enten man liker dem eller ikke! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kombinasjon av juss og sunn fornuft.

 

Riktig det 2nd Trikkern.

Det er svært få som provoserer frem en situasjon som er dønn ufornuftig, selv om jussen er rett.

Vi justerer alle vår ferd for minst mulig ufred.

 

Men, når noen som iallefall på papiret skulle vite bedre fører store skip etter et hjemmesnekra sett med regler og hevder en gudegitt rett til å renne andre i senk blir jeg provosert. Og ikke så rent lite skremt.

 

Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk. Den vil ikke lenger gå opp i vinden i rosser, og den lar seg svinge skarpt til le uten protester og fartsøkning. Jeg forstår også at seil kan berges uansett vindretning. Jøss. Dette må jeg teste til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk. Den vil ikke lenger gå opp i vinden i rosser, og den lar seg svinge skarpt til le uten protester og fartsøkning. Jeg forstår også at seil kan berges uansett vindretning. Jøss. Dette må jeg teste til sommeren.

 

Ingen har påstått noe om det. Eller som du selv så treffende skrev det i innlegg 86: :yesnod:

 

Har jeg ikke hevdet.

Hold deg til debatten.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg skjønte det, men det ser da vitterlig ut til at regelverket mener det der. I en gammel norsk tolkning så går det til og med frem at dersom motoren er klar til umiddelbar start - hvilket jo alle moderne motorer er, så skal seilbåten oppfattes som motordrevet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Etter det samme regelverket som du så påståelig forfekter så skal jo en selbåt betraktes om en motorbåt i det øyeblikk motoren settes i gir?

Så må man jo følge reglene selv om man er uenige i dem (og de i noen sammenhenger virker tåpelige og lite oppdaterte), er det ikke det du vil?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Slik at vi med seilbåt om nødvendig skal seile rett mot vinden for å overholde en "standard" vikeplikt for maskindrevne fartøy?

Seilbåter har ikke noe problem med å holde unna for en annen båt, også i situasjoner som hadde skremt skjorta av motorbåtfolket - f.eks regatta.

 

Men, som så ofte - når jeg får tenkt meg om litt - så har vi jo en særgreie som heter "Plass for land". Det måtte innføres i sjøveisreglene og .... :nonod:

 

Så, derfor trekker jeg mitt forslag tilbake og må motvillig akseptere at vi må leve videre med vår "forkjørsrett".

 

Men argumentet ditt Skjælø, det synes jeg at var litt dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg er, som alle vet ingen seilbåtmann men jeg ser ikke problemet for de som har motor i en seilbåt å fyre opp denne for å komme seg ut av en situasjon. Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

[...] Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges.

Kanskje i de fleste situasjoner, men langt fra alle motorinnstallasjoner vil få tilstrekkelig kjøling og/eller problemer med smøring med krengning på 20-30-40 grader. I vind av litt mer enn kosestyrke (10-12 m/s og oppover) vil det og ofte være lite nytte av motoren uten at seilene også taes ned. Da er det plutselig ikke "bare å starte motoren" likevel.

Link to post
Share on other sites

En erfaren seiler har ikke behov for å starte motor i 10-12 sekundmeter, og heller ikke med å stikke ut på skjøtene slik at krengingen er et minimum.

Han kan velge hva han selv syns er best i forhold til situasjonen.

En fersk seiler med lite erfaring vil ha vanskeligheter, men ikke problemer hvis han slipper skjøtene og starter motoren.

Alt går med erfaring, det er bare å øve seg, øve seg, øve s.........

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det jo rent befriende å få vite at i det øyeblikk motoren i en seilbåt kobles inn, så vil båten fullstendig forandre sin karakteristikk.

Mulligan. Kan det være så vanskelig å lære seg sjøveisregel 3. c. og også praktisere denne? Du kan jo alle de andre. Du sier du blir provosert av at andre lager sine egene regler. Ja, det skremmer meg også.

Men hva med deg, har du tenkt å følge regel 3.c? (Glem nu ikke kona som skal stå på hue) :seeya:

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Det er vel fortsatt bare å vri på nøkkelen og skubbe seg over/mot vinden slik at sjøveisreglene kan følges.

 

Jeg skal trå varsomt her, for jeg er ikke helt enig med det du skriver.

 

Ved å vri om nøkkelen kan forholdet til "hvem som skal holde unna for hvem" endres plutselig og kanskje umerkelig for andre parter. Og om igjen når nøkkelen vris av.

 

(Jeg tenker ikke på en "Regel 2" situasjon. Og hvor mange seilere følger Regel 3))

 

De fleste seilere ser lett om en annen har startet motor, men gjør motorbåtfolket det?

Link to post
Share on other sites

Nei :lol:

 

Jeg tenkte mest på at hvis jeg hadde vært skipper av et kontainerskip i Adenbukta ville jeg satset på godt gammeldags utkikk og radar og tatt sjansen og slått av AIS istendenfor kringkaste hvor og hvem jeg er.

 

Jobbet selv på et offshore fartøy som skulle fra Europa til Østen.

Gikk gjennom Suez, Rødehavet, Adenbukta og Malaccastredet hele tiden med korrekt destinasjon og ETA på AIS'en

Å slå den av var aldri noe tema for vår del, og av trafikkbildet rundt oss virket det ikke som om noen andre hadde slått den av heller.

Link to post
Share on other sites

De fleste seilere ser lett om en annen har startet motor, men gjør motorbåtfolket det?

Motorbåtfolket er sikkert i stand til å se / høre om motoren er startet, men er de i stand til å se om det er motoren som driver båten fram og ikke seilene...

 

Tvilsomt spør du meg :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolket er sikkert i stand til å se / høre om motoren er startet, men er de i stand til å se om det er motoren som driver båten fram og ikke seilene...

 

Uavhengig om seilbåten drives forover av motor eller seil skal den i seilbåten også følge sjøveisreglene så ut fra hvordan seilbåten handler utfra oppståtte situasjoner så skal en kunne se om den drives forover av seil eller motor.

 

Får nesten lyst å stille et spørsmål til seilbåtfolket

 

Når en seilbåt går for maskin, men også har seilene oppe skal en da følge reglene for

 

A) Seilbåt underveis?

 

B) Motorbåt underveis?

 

C) Jeg kan velge utfra hva som passer meg best i den situasjonen jeg befinner meg i nå?

Link to post
Share on other sites

Uavhengig om seilbåten drives forover av motor eller seil skal den i seilbåten også følge sjøveisreglene så ut fra hvordan seilbåten handler utfra oppståtte situasjoner så skal en kunne se om den drives forover av seil eller motor.

 

Se det var en deilig ideell verden. :yesnod: Hadde ikke vært farlig da, om det var så enkelt. :sailing:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en seilbåt går for maskin, men også har seilene oppe skal en da følge reglene for

Med all respekt å melde. Det kan jo være at motoren kjøres for å lade batteriene og båten drives fram av seilene.

 

Så indikasjonen på eksosen og kjølevannet er kun det at motoren eller aggregatet er i gang.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...