Jump to content

Soloseiler «Underveis» rent i senk av dansk lasteskip


arkmarin

Recommended Posts

Og hvorfor er det så dødsens (bokstavelig) viktig med RETTIGHETER.

 

Et meget godt og høyst relevant/legitimt spørsmål, men ta en kikk rundt i samfunnet så vil du/vi nok alle se at de fleste er generelt sett mere opptatt av sine rettigheter enn av sine plikter, dessverre! At denne holdning da også i noen grad gjør seg gjeldende også på sjøen er ikke helt urimelig å vente seg selv om jeg for egen del synes at de fleste der viser en bedre side av seg selv enn i trafikken på landjorden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det mest "skumle" ved å krysse f.eks Skagerrak, er å møte fiskere med trålen ute.

De kan jo ikke vike, og på natta er det vanskelig uten radar å bedømme hvilken avstand man skal holde, uten å komme i trålen. :fishing:

De fleste "hurtiggående" lasteskip viker jo 30 nm unna, noe som jeg nå tydelig ser på radaren.

 

Jeg bruker mye 4nm "safe-zone" på radaren. Det betyr at jeg får en alarm hvis det dukker opp et skip innenfor 4 nm.

( Det er dette prinsippet Superspeed også benytter... 4nm )

Link to post
Share on other sites

La oss gå til skriften(COLREGS) og se hva den sier om fartøystyper og deres forskjellige kondisjoner slik de fremstår i definisjonene:

 

 

For the purpose of these Rules, except where the context otherwise requires:

 

(a) The word "vessel" includes every description of watercraft, including non-displacement craft and seaplanes, used or capable of being used as a means of transportation on water.

 

(b) The term "power driven vessel" means any vessel propelled by machinery.

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

(d) The term "vessel engaged in fishing" means any vessel fishing with nets, lines, trawls, or other fishing apparatus which restrict maneuverability, but does not include a vessel fishing with trolling lines or other fishing apparatus which do not restrict manageability.

 

(e) The term "seaplane" includes any aircraft designed to maneuver on the water.

 

(f) The term "vessel not under command" means a vessel which through some exceptional circumstance is unable to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel.

 

(g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work is restricted in her ability to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel.

 

The term "vessel restricted in her ability to maneuver" shall include but not be limited to:

 

* (i) A vessel engaged in laying, servicing, or picking up a navigational mark, submarine cable or pipeline;

* (ii) A vessel engaged in dredging, surveying or underwater operations;

* (iii) A vessel engaged in replenishment or transferring persons, provisions or cargo while underway;

* (iv) A vessel engaged in the launching or recovery of aircraft;

* (v) A vessel engaged in mineclearance operations;

* (vi) A vessel engaged in a towing operation such as severely restricts the towing vessel and her tow in their ability to deviate from their course.

 

(h) The term "vessel constrained by her draft" means a power-driven vessel which because of her draft in relation to the available depth and width of navigable water is severely restricted in her ability to deviate from the course she is following.

 

(i) The word "underway" means a vessel is not at anchor, or made fast to the shore, or aground.

 

(j) The words "length" and "breadth" of a vessel mean her length overall and greatest breadth.

 

(k) Vessels shall be deemed to be in sight of one another only when one can be observed visually from the other.

 

(l) The term "restricted visibility" means any condition in which visibility is restricted by fog, mist, falling snow, heavy rainstorms, sandstorms and any other similar causes.

 

 

Det står absolutt ingenting her om "nyttefartøy" eller "lystfartøy".

 

 

 

Skriften sier også litt om utkikk:

 

Every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight as well as by hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision.

 

Man skal til enhver tid bruke alle tilgjengelige midler for å gjøre seg opp en mening om situasjonen og om hvorvidt det foreligger kollisjonsfare.

(Ja, jeg vet singlehandere synder grovt her).

 

 

Og så har vi hva skriften sier om sikker hastighet:

 

Every vessel shall at all times proceed at a safe speed so that she can take proper and effective action to avoid collision and be stopped within a distance appropriate to the prevailing circumstances and conditions.

 

In determining a safe speed the following factors shall be among those taken into account:

 

* (a)By all vessels:

o (i)The state of visibility;

o (ii) The traffic density including concentrations of fishing vessels or any other vessels;

o (iii) The manageability of the vessel with special reference to stopping distance and turning ability in the prevailing conditions;

o (iv) At night the presence of background light such as from shore lights or from back scatter from her own lights;

o (v) The state of wind, sea and current, and the proximity of navigational hazards;

o (vi) The draft in relation to the available depth of water.

* (b) Additionally, by vessels with operational radar:

o (i) The characteristics, efficiency and limitations of the radar equipment;

o (ii) Any constrains imposed by the radar range scale in use;

o (iii) The effect on radar detection of the sea state, weather and other sources of interference;

o (iv) The possibility that small vessels, ice and other floating objects may not be detected by radar at an adequate range;

o (v) The number location and movement of vessels detected by radar;

o (vi) The more exact assessment of the visibility that may be possible when radar is used to determine the range of vessels or other objects in the vicinity.

 

Her står det svart på hvitt at man skal aldri gå med høyere hastighet enn at man kan ta riktige og effektive grep for å unngå sammenstøt. Legg også merke til at det står at dersom man bruker radar så skal man ta med i beregningen hvilken innvirkning sjø, vær og andre forstyrrelser kan ha. Det står også eksplisitt at man skal ta i betraktning muligheten for at det finnes mindre fartøy i nærheten. Å skylde på at radaren er "innstilt" for høy sjø er altså ikke godt nok.

 

 

Sier virkelig ikke disse reglene noe om mindre fartøy vs. større?

Jo det gjør det.

Vi finner det i Regel 9.

 

(a) A vessel proceeding along the course of a narrow channel or fairway shall keep as near to the outer limit of the channel or fairway which lies on her starboard side as is safe and practicable.

 

(b) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the passage of a vessel which can safely navigate only within a narrow channel or fairway.

 

© A vessel engaged in fishing shall not impede the passage of any other vessel navigating within a narrow passage or fairway.

 

(d) A vessel shall not cross a narrow passage or fairway if such crossing impedes the passage of a vessel which can safely navigate only within such channel or fairway. The latter vessel may use the sound signal prescribed in Rule 34(d) if in doubt as to the intention of the crossing vessel.

 

Et fartøy mindre enn 20 meter eller et seilfartøy skal ikke forstyrre ferden til et fartøy som kun kan føres frem sikkert i en ""narrow channel" (trangt farvann, mudret kanal) eller ei lei. Men dette finner vi ikke ute på havet.

Link to post
Share on other sites

Det mest "skumle" ved å krysse f.eks Skagerrak, er å møte fiskere med trålen ute.

De kan jo ikke vike, og på natta er det vanskelig uten radar å bedømme hvilken avstand man skal holde, uten å komme i trålen.

Nå stusser jeg litt. Jeg har selv vært på tråler (som Røkke, men ble ikke rik), og trålen går dypt. Det det noen som fisker med drivgarn en annen type av overflatebruk i Nordsjøen? Men en skal selvfølgelig holde avstand til fiskebåter med bruk ute.

Link to post
Share on other sites

Stå på du Mulligan. Ikke la deg skremme av en liten supertanker. [...]

 

Nei, hvorfor skulle man forholde seg til internasjonale regler om vikeplikt, når "Den som har mest å tape holder seg unna" egentlig er alt du trenger?

 

Om "det store skumle nyttefartøyet" ikke viker, så ser man faktisk det ganske lett når man kommer litt nærmere hverandre og unnamanøver kan utføres mens det enda er noen 100 meter igjen til det blir kritisk. Tydlighvis tror mange her inne at enten så må man vike (eller aller helst snu og komme seg på land med den frekke og ekle lille seilbåten) for alt av "nyttefartøy" så fort de dukker opp i horisonten, ellers må man stå på retten inntil kollisjon er uungåelig... :crazy:

 

Edit: Noe falt ut:

 

Den fornuftige løsningen: å anta at den som har vikeplikt viker, inntill unnamanøver er ett lurt valg, den er det tydlighvis ikke plass til....

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jo vi seilbåtførere ikke akkurat dumme

Nei ikke dumme,(et ord jeg aldrig benytter om noen) men noen er farlige pga sin uvitenhet. Har mange ganger måttet vike for seiler som kommer inn fra BB med full seilføring med motoren igang og propellen innkoplet. Og det verste av alt, de tror fortsatt at de er og betrakte som seilfartøy med dets rettigheter. Slutt med det tullet :headbang:

MVH

spilli

Link to post
Share on other sites

her er jo litt å velge i: :smiley:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map055

 

 

Denne liker jeg best:

 

© Hvis det er tilstrekkelig fritt farvann kan en forandring av kurs alene være den mest effektive manøver for å unngå en nærsituasjon forutsatt den utføres i god tid, er vesentlig og ikke resulterer i at man kommer for nær andre fartøy.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du vise til regel som sier at de ikke lenger er seilfartøy?

Fra Sjøveisreglene:

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse regler gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

a) Ordet "fartøy" omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement og sjøfly, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

 

b) Uttrykket "maskindrevet fartøy" betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

 

c) Uttrykket "seilfartøy" betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en merkelig diskusjon dette her - og de 10 foregående som omhandler samme emne.

Det finnes et sett med regler, og det må da være enklest for alle hvis vi forholder oss til disse reglene og ikke skal finne på nye i enhver situasjon?

 

På veien f.eks, hvor mange stopper for busser og trailere som skal inn i en rundkjøring? Sånn på generell basis. Det blir da enklere, sikrere og mer forståelig for alle når den som har vikeplikt viker, og den andre kjører? Det samme gjelder på sjøen. Smidighet er bra å ha begge steder. Om man kan unngå at vikepliktssituasjonen oppstår i det hele tatt, så er det det greieste. Både på veien og på sjøen. Men når vikepliktssituasjonen faktisk er der så kan ikke jeg skjønne annet enn at den skal løses sånn som COLREGS foreskriver. (og de sier jo også at om man forstår at den som har vikeplikt ikke viker så må man allikevel unngå kollisjon - analogien til det på veien er en bråbrems - og det gjør man hvis man må. Men det er ikke bra.) Og COLREGS inkluderer at man ikke skal vingle, men i størst mulig grad beholde kurs og fart sånn at den med vikeplikt har noe å forholde seg til.

 

Og er man i et havneområde, sterkt traffikert lei eller smale sund så er også reglene lettfattelige. Det måtte være den berømmelige taxibåten i mørke da - som kunne skape forvirring. Men den har vi vel debattert ferdig.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Og så har du den mye omdiskuterte 25e.

Den med kona opp-ned.

Den sier ikke, den antyder ikke engang, at fartøyet skal betraktes som maskindrevet.

Den sier kun noe om denne kona.

 

Denne regelen kunne vært fjernet. Gamle greier fra overgangen fra seil til damp. Signalisere at du går litt høyere og raskere enn seila aleine ville klare, men har fremdeles de begrensningene på manøvrerbarheten som seila gir.

Det er jo ikke noe tilsvarende lanterneføring da det ville være villledende.

Er det noen som kan forestille seg Christian Radich med tent fortopp og stortopp under fulle seil?

Link to post
Share on other sites

Og så har du den mye omdiskuterte 25e.

Den med kona opp-ned.

Den sier kun noe om denne kona.

Skal dere dra kona inn i dette også, nå?? :lol::lol::lol:

...også opp-ned, da. Rene Kama-Sutra'n... :eek:

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en merkelig diskusjon dette her - og de 10 foregående som omhandler samme emne.

 

Det er fordi det diskuteres 3 forskjellige ting. Juss, sjømannskap og sunn fornuft. Det blir alltid morro, men fører skjelden til noe som helst.

 

Jussen er klar :smash:

Sunn fornuft holder folk i live , men har ingen ting med juss å gjøre.

Sjømannskap er kombinasjon av juss og sunn fornuft.

 

På det åpne havet, under normale forhold, skal en supertanker holde av veien for en "styrbord" snekke, men dette strider mot sunn fornuft.

 

Sjømannskap er, for snekka, å inse at det er for dumt for supertankeren å holde av veien, velge å fravike reglene ved selv å holde av veien og signalisere dette til supertankeren i god tid. Dette kalles "vise grønn lanterne" (Og ja, det virker om dagen også). For at dette skal ha noen hensikt, må det også gjøres TTT (Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig).

 

Sjømannskap er, for supertankeren, å anta at det er for dumt å tro at han må holde av veien for snekka, forvente at snekka viser sin hensikt og holde litt ekstra god utkikk - for krasjer dem er det hans skyld.

Link to post
Share on other sites

Jussen er klar :smash:

 

Det skulle man jo tro, men allikevel er det laaang ventetid for å få saker for retten, det koster skjorta, utfallet er ofte svært usikkert og ofte rett og slett overraskende og advokatstanden gnir seg i sine hender og ler hele veien til banken! :rolleyes:

 

Og hva sunn fornuft angår så mener noen her at sunn fornuft er å (for)holde seg til regelverket, andre at det er bedre å være feig og la "den andre" få rett selv om han ikke har det. Så klart er det hele tilsynelatende.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

La oss gå til skriften(COLREGS) og se hva den sier om fartøystyper og deres forskjellige kondisjoner slik de fremstår i definisjonene:

...© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used....

 

 

Kan du vise til regel som sier at de ikke lenger er seilfartøy?

Her er vel ditt svar på ditt eget spørsmål?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til regel som sier at de ikke lenger er seilfartøy?

Nei, jeg kan ikke si at det ikke er et seilfartøy, men jeg kan si med regelverket som bakgrunn at fartøyet skal oppfattes som et motordrevet hvis framdriftsmaskineriet er innkoblet.

Det er vel heller ingen tvil om at "Christian Radich" er et seilfartøy, men sjøfartsreglene gjelder også for denne, selv om man kan forestille seg det eller ei, og at man mener disse er utgått på dato Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller ingen tvil om at "Christian Radich" er et seilfartøy, men sjøfartsreglene gjelder også for denne, selv om man kan forestille seg det eller ei, og at man mener disse er utgått på dato

 

Nå er jeg forvirret.

Skulle ikke reglene gjelde ChR?

Hva har gått ut på dato?

Link to post
Share on other sites

Denne regelen kunne vært fjernet. Gamle greier fra overgangen fra seil til damp.

 

Det er jo like tragisk å sammenligne dagens seilbåter med de som var når dampmaskinen kom inn i bildet. Dagens seilbåter (hvis vi ser bort fra Chr.Radich o.l. overlevende fra gamle tider) har jo en mye større mulighet for unna manøvrering, ta ned seilene og oppstart av motorer etc enn de som fantes ved dampmaskinens tid.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

De fleste "hurtiggående" lasteskip viker jo 30 nm unna, noe som jeg nå tydelig ser på radaren.

dette er noe jeg erfart oxo..........(kansje ikke på 30 mil :smiley: )

 

men de legger om kursen.........og jeg ser att dette skjer tidl nu, sen jeg skaffet AIS-transponder......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg forvirret.

Skulle ikke reglene gjelde ChR?

Hva har gått ut på dato?

Tja, jeg er også litt :confused: Men du får høre med Mulligan. Det jeg mener er at ChR er et seilskip, og skal betraktes som det. Men når motoren startes, og propelleren kobles inn er ChR fortsatt et seilskip, men skal forholde seg til sjøfartsreglene på lik linje med et motor/turbin drevet fartøy. Hva som har gått ut på dato kan du jo selv tolke som du vil, men slik jeg tolker innlegg 164

i denne tråden forstår jeg det slik at denne regelen som gjelder motordrevede seilfartøy burde vært fjernet.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...