Retox_93 Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Bruker et 70ah startbatteri til anlegg, lanterner,og til å starte yanmaren som er en 3QM30 Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Det rare er at i følge manualen til motoren så anbefales det et batteri på minimum 100ah Høres stort ut. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Spørs hvor mye dill du skal ha som trekker strøm, men man kan fint bruke et 40 Ah batteri, vis man ikke har noe annet som trekker strøm en starteren. Brukte 40 Ah en liten stund til e kjøpte et 60 Ah når e skulle ha litt musikk også i sjekta. Spørs hva du ha behov får Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 13.Januar.2011 Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Hei! Jeg skal bytte motor,fra 10 hk sabb til yanmar 3gm.Går det an å bruke samme hylse?Begge har 25 mm aksling. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 er det noen som vet hva som er normal tomgangs tur tall på en yanmar 3gm ? Min ligger på ca 1200 og jeg synest det går litt fort fremover når jeg kommer inn i havna. Tomgangen skal være 850-900 mvh F Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Jeg lurer på hvorfor buzzeren har 4 ledninger ut som går til forskjellige givere. Har buzzeren forkjellige lydnivå avhengig av hvilken giver som slår til.??? Alarmen på min 56 hk 2001 mod. var gåen når eg kjøpte båten.(rund type ca. 50 mm i dia. med en rund multiplugg i bunnen med en 4-5 ledere) Trur en ny kosta en ca. 2500. Eg kjøpte 2 stk. mindre vantette givere for 150.- tilsammen. Lodda de inn på samme kontakt og lot de stå innvendig i styrekonsoll. Alarmen var her også dobbel, en til oljetrykk og en til vanntemp. Eg har ikke noen knapp for å koble ut alarm. Kanskje er den dobbel fordi man ikke skal kunne koble bort alarm på fks. oljetrykk ????? (ser ikke slik ut på tegning da men,,)? Tidsforsinking på ting som har med flow å gjøre er jo vanlig, og at styringen til yanmar kanskje starter denne tiden når tenningen slås på og ikke når motor starter kan jo være en liten ingeniørsnarvei??? Eller krypstrøm i en giver som nevnt? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Hei! Jeg skal bytte motor,fra 10 hk sabb til yanmar 3gm.Går det an å bruke samme hylse?Begge har 25 mm aksling. Det går nok bra og bruke samme aksling ja Men du må nok skifte akselflensen, og helt sikkert ny propell... Vridbar propell du har nå? Vil tro motoren kommer like langt bak som sabben går, og gjerne lengre, så da må du kappe akslingen, men med rett kappeskive er ikke det noe problem Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Spørs hvor mye dill du skal ha som trekker strøm, men man kan fint bruke et 40 Ah batteri, vis man ikke har noe annet som trekker strøm en starteren. Brukte 40 Ah en liten stund til e kjøpte et 60 Ah når e skulle ha litt musikk også i sjekta. Spørs hva du ha behov får Jeg har 75Ah på min 3Gm30F, syntest egentlig jeg skulle hatt ett større... Men så har jeg musikkanlegg som trekker litt og da... forsterkeren er 400W. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Andreash Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 (redigert) Det går nok bra og bruke samme aksling ja Men du må nok skifte akselflensen, og helt sikkert ny propell... Vridbar propell du har nå? Vil tro motoren kommer like langt bak som sabben går, og gjerne lengre, så da må du kappe akslingen, men med rett kappeskive er ikke det noe problem Du kan kanskje bruka sjølve hylserøyret og innvendig pakkboks.Propellen og stemnflensen han du ikkje bruka, og akslingen er ikkje tilpassa fast propell, så denne må maskinerast. Vil nok tru at det beste er å bytta ut heile propellanlegget til sabben, og selga det med hvis du skal selga sabben. Er sabben gammal, har den 1"aksling, ikkje 25mm. Lykke til Redigert 20.Januar.2011 av Andreash (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Jeg har en Yanmar 6LY-STE 1999 modell. Giret er Hurth 800A. På motoren er det dreneringskraner for ferskvann og saltvann. Kan noen fortelle hvor mange kraner som er til saltvann og hvor de er plassert? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Det står i kap. 5-4 i Operators Manual. 3 stykk for sjøvann, vist med bilder i manualen. Du er medlem på www.boatdiesel.com hvis jeg husker rett, og hvis du ikke har manualen, kan du laste den ned fra PDF Library der. Der ligger det Service Manual også, som kan være kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Bildene i kap 5-4 stemmer ikke helt med min motor. Kranen på samme side som eksosbendet har jeg identifisert. Bildet i operatørboken viser en kran på giroljekjøleren. Jeg har ikke samme giroljekjøler som vist i boken. Jeg kan ikke finne noe tappekran på min kjøler. Den tredje kranen er vist på siden av intercooleren. På min motor finner jeg bare en tappekran og den er for ferskvann. Jeg har en stor messingbolt på undersiden av intercooleren som kan være en tappemulighet. Denne bolten er festet så hardt at jeg ikke klarer å åpne den med normal kraft. Jeg er bekymret for å gjøre skade hvis jeg bruker for mye kraft. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Hmmm... Da ville jeg tippet at det ikke var fler, og at den pluggen står der istedenfor en tappeventil. Og hvis du er avhengig av en på giroljekjøleren for å tømme andre deler av kretsen, ender du vel med å måtte ta av en slange. Mulig liberty kommer på banen etterhvert. Kanskje manualene for nyere/andre varianter av 6LY(A/2/3) kan gi hint om flere punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Min 6LY2 har, og som de fleste 6LY jeg har sett en sjøvann tappekran bak på varmeveksler og en på oljekjøler, ingen på ladeluftkjøler, den blir tappet ned via kran i oljekjøler. Hos meg tappes også gearoljekjøler på ZF gearet seg tom via oljekjøleren. Skal du frostsikre via kun sjøvannsavtapping må også impellerlokk løsnes for å tappe ned sjøvannspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Takker for hjelpen. Jeg har lagt ved 3 bilder som viser tappestedene. https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4932/img_1351s.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4932/img_1350s.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4932/img_0171s.jpg Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Hvis du bare tapper av saltvann uten å skylle godt gjennom med ferskvann først, risikerer du ikke da at det vil ruste veldig mye inni der? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Jeg har kjørt motoren i ferskvann i forbindelse med vinteropplaget. Deretter kjørte jeg motoren med 50% frostvæske slik at vannet ikke fryser og saltvannssystemet ikke ruster. Jeg skal tappe av vannet fordi jeg skal ha av intercooleren og smøreoljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Var igrunn noe sånt jeg trodde, og spørsmålet gikk mest til Mix, for det hørtes ut på ham som det var en "vanlig" måte å vinterkonservere på. Eventuelle meninger om saken er jeg forsåvidt fortsatt interessert i, av andre grunner. Forsåvidt har jeg lagd opplegg med en hageslangestuss for å skylle gjennom med ferskvann nokså ofte gjennom sesongen i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Var igrunn noe sånt jeg trodde, og spørsmålet gikk mest til Mix, Tja, jeg tror ikke rust er et så stort problem egentlig, det er jo kobber legeringer i hele sjøvannskretsen. Men for langtidskonservering er det selvfølgelig best med frostvæske. Men bruker du båten ofte om vinteren og har panikk for frost kan jo avtapping være en grei løsning. Til Kaptein Nemo, hvilken modell er dette ? Er det en eldre 6LY ? 305aHk ? Det så litt ugjennkjennelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Bilde 1 og 2 er av en 6ly-ute. Motoren var i en benk på et verksted. Jeg tok noen bilder av motoren siden det var god tilgang rundt motoren. Bilde nr 3 er min motor. Det er en 6LYM-STE 1999 modell med 340 hk. Jeg fant en tappeplugg for sjøvann på babord side av giroljekjøleren. Bolten på undersiden av smøreoljekjøleren er ikke til tapping av sjøvann. Den er til å tappe olje. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Aha, det nytter ikke å lure oss her på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 5.Februar.2011 Del på Facebook Svart 5.Februar.2011 Forsåvidt har jeg lagd opplegg med en hageslangestuss for å skylle gjennom med ferskvann nokså ofte gjennom sesongen i min båt. Bill.mrk.: Bilder søkes. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
arnearmoa Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Det blir vanskelig nå, for båten står ti mil unna, og jeg vet ikke hvor lenge det er til jeg skal dit. Jeg har vanlig kuleventil rett på inntaket, og deretter sjøvannsfilter godt over vannlinja, og så har jeg et T-stykke etter sjøvannsfilteret med kuleventil, overgang og Gardena-stuss. Jeg ba om at den stussen også skulle være over vannlinja, slik at båten ikke skulle gå ned hvis noen f.eks. skulle prestere å sjøsette båten med begge kuleventilene åpne, men det klarte de ikke fordi de brukte to albuer for å komme seg under dieselforfilteret, og så pekte de ventilen og stussen nedover under der. Jeg syns egentlig layouten ble litt rotete, så du trenger ikke bilde, tror jeg. Jeg stenger stort sett aldri den første kuleventilen. Når jeg skal skylle systemet stopper jeg først motoren, kobler på en slange fra brygga, setter på vannet og åpner kuleventilen mot hageslangen. Da skylles først sjøvannsfilteret og inntaket baklengs, noe som sikkert er lurt. Litt etterpå starter jeg motoren. Det er en viss sjanse for at denne motoren spiser litt mer vann enn slangen klarer å tilføre, avhengig av hvor du tar vannet fra. Men jeg pleier bare å la kuleventilen på hovedinntaket fortsatt stå åpen. Det er bra fart på vannet på brygga mi, så jeg tror ikke det kommer målbart med saltvann inn igjen. Det er jo et brukbart volum med ferskvann som må erstattes først også mellom selve inntaket, gjennom filteret osv. Kunne kanskje prøve å stenge den neste gang, men jeg har litt angst for å glemme å åpne den igjen. Burde kanskje ikke tenke særlig mye på det, jeg som har alarm og greier Jeg har en 20 liters kanne med stor åpning i toppen og gjennomføring i bunn med hageslange på. Denne kobler jeg på den Gardena-stussen ved vinterkonservering. Hvis jeg setter den på rett sted står den godt av seg selv, men jeg pleier å stroppe den fast til den ene tverrbjelken for sikkerhets skyld vha. et par hull jeg har boret øverst i siden på kanna og sånn strikk med kuler på. Sitér dette innlegget Link to post
joseph Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Hei!!!! Jeg har en Yanmar 4LHA DTE (184 HK) Trenger motor håndbok..... er det noen der ute ved hvor jeg kan få tak i det????? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.