Turbåt Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) arnearmoa skrev 54 minutes ago: Ja, jeg mente der du har sirklet med rødt. Antar du har en "kaputt" alarm-sensor der i din båt, og at dette bildet er av en annen motor. Bildet er faktisk tatt av meg selv og av min egen 6LPA-STP motor som står i en Scand Baltic 29. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er noen boost svitsj der, men en sender er der i hvert fall. Egentlig trodde jeg vel at både svitsjen og senderen var begge deler av det samme sensorsystemet, men det kan det umulig være ettersom svitsjen mangler på min motor?!? Redigert 23.Juni.2017 av Turbåt Legge til skisse fra servicemanual (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Da har du ikke kaputt alarm-sensor, nei . Du får prøve og se om det kan være en ledning der som ligger mot med kontakt mot jord av og til. Den som går til Boost-lampa og trigger alarmen skal være gul & rød ifølge en manual fra 99, ser jeg. Du kan jo eventuelt klippe og isolere den ledningen et sted nær dashbordet istedet (men før avgrening til buzzer) Hadde visst en "Product list" for Wema fra 2007 her også. Jeg ser at det er samme artikkelnummer på sensoren jeg kjøpte for mange år siden som den på nettsiden i mitt forrige innlegg (dvs. 150015). Dermed tror jeg det er trykkfeil med 3/8" NPT på den nettsiden. Det ser litt sånn ut på bildet på nettsiden også. Jeg tror følgende er riktig (siste linje): NPTF er bare en variant av NPT som egentlig skal tette uten gjengeteip e.l. pga. smart profil på selve gjengen. Jeg brukte gjengeteip likevel der. Gjengestigning og diameter er helt lik. Instrumentet jeg kjøpte (øverst i utklippet over) har et annet delenummer enn det på nettsiden. Jeg tror det kommer av at de har modernisert "urskiva" litt ift. til den jeg har. Jeg har nettopp solgt båten, så jeg får ikke sjekket artikkelnummeret på den jeg kjøpte. Men den hadde iallfall svart ring som kunne skrus av og moderne "urskive". Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 hei, har et lite spørsmål ang en Yanmar 3gm30f, 2000 mod med 500 timer på telleren. motoren starter lett. og når den står i fri, så får jeg lett max turtall, men setter jeg den i gir,får jeg kun 2000,omd. hva kan dette være? det ryker ikke noe spesielt av motoren. ingen ulyder heller. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Hva er max turtall oppgitt til? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
selfa22 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) er vell oppgitt til 3600,men kjører den på max 3000omd. klarer dette lett i fri. Redigert 24.Juni.2017 av selfa22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Hvis du har fått rett turtall tidligere, sjekk dieselfiltet. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) Litt trøbbel med Yanmar 4cyl. 222 Hk: I går ville ikke lampe og alarm for C.Water Temp. Gå ut, selv om motoren var kald... Etter stopp og en omstart, funket alt bra. (Gikk så i 6 timer, urolig sjø!) Men i dag startet jeg opp igjen med kald motor, og nå stopper ikke alarmen tross flere omstartforsøk. Alarmen piper med redusert styrke og varsellampa har svakt lys.... Noen hint? Redigert 24.Juni.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
.Snorre Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Har du rett nivå på kjølevæsken? Mener Cw gir alarm ved lavt nivå også. Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 .Snorre skrev 10 minutes ago: Hvis du har fått rett turtall tidligere, sjekk dieselfiltet. det er akkurat byttet diesel filter på den. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Hei, er det noen som har opplevd at oljetrykket faller nesten til null ved tomgangkjøring? Tror ikke det er måler/sensor men kanskje noe problem med overtykksventil/ bypass etc? som muligens ikke lukker helt. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 arnearmoa skrev On 6/23/2017 at 22.06: Da har du ikke kaputt alarm-sensor, nei . Du får prøve og se om det kan være en ledning der som ligger mot med kontakt mot jord av og til. Den som går til Boost-lampa og trigger alarmen skal være gul & rød ifølge en manual fra 99, ser jeg. Du kan jo eventuelt klippe og isolere den ledningen et sted nær dashbordet istedet (men før avgrening til buzzer) Takk for tipset, jeg skal se om jeg finner ut av noe der. Men, jeg ser av servicemanualen fra 2001.6 at ledningen skal være farget GB, altså grønn & svart. Merkelig... Vel, jeg får ta en kikk. Ellers tusen takk for mer info rundt turbomåler. Jeg er meget takknemlig for gravearbeidet du har gjort her! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Neinei. Det er giveren til et instrument for å vise trykket (den som stod i porten som pekte rett ned). Se to hakk til venstre og et hakk opp på skjemaet. Der står det "Boost switch", men du har bare en plugg der, og potensielt løs ende på den "YR" kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Aj, aj. Tabbe united - takk for klargjøringen! Da blir det YR jeg skal se etter Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Linea Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Hei, noen som vet hvor by-pass ventilen til motoroljen sitter hen på Yanmar 6LPA? I oljefilteret eller i motoren Takk Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 I motoren rett etter oljepumpa i front av motoren. Tror det er vrient å komme til, men det er litt gjetting. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Nei, nå tror jeg at jeg var for kjapp. Trodde du snakket om den som begrenset trykket ved kald olje og høyt turtall. Og som kan medføre lavt oljetrykk på varm tomgang hvis den ikke lukker så bra som den skal. Jeg mener det skal være en i filteret som slipper urenset olje forbi hvis filteret blir for tett, men jeg er ikke sikker. Dessuten ser det ut som det er flere ventiler i motoren på dette diagrammet. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 arnearmoa skrev 9 minutes ago: I motoren rett etter oljepumpa i front av motoren. Tror det er vrient å komme til, men det er litt gjetting. Ser nesten ut som om det sitter en ved filteret også på den tegningen. Er ikke noen ekspert på disse tegningene. Har lest på dette forumet kommentarer om at originalt filter har en ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Hei dere, takk for innspill. Ja tenkte på den som slipper oljen forbi når motoren er kald, tror kanskje den ikke helt lukker når motoren er varm. Testet litt i kveld og ved oppstart varm motor ligger trykket rundt 1. Etter opprusing til ca 2000 rpm og ned på tomgang igjen så holder den trykket på 2. Hvis en ikke ruser opp og bare kjører av gårde på 1000-1200 rpm til motoren er varm detter måleren ned til 0,5 bar ved tomgang. Det er kommet nå i år. Samme olje og originalt filter hvert år siden motoren var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Er 6LPA-STP "selvluftende" - altså slik at så lenge den starter og går vil luft i dieselsystemet forsvinne av seg selv? Spør fordi det ser ut til at primepumpa på Racorfilteret mitt ikke funker. Lurer derfor på om det holder å fylle opp filteret og starte uten å prime...? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Den er nok selvluftende den også som 6LY2. Jeg bytter forfilter uten å fylle noe som helst. Starter opp og den fyller forfilteret med diesel og lufter seg selv uten ett hark. Når jeg bytter selve finfilteret på motoren fyller jeg finfilteret med fødepumpa til det tyter ut litt diesel ut lufteskruen på toppen. Ellers ingen lufting hverken på høytrykkspumpe eller dyser. Starter opp og gir litt gass, den harker gjerne en gang eller to før den sviver normalt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Du kan pumpe på toppen av finfilteret på motoren en stund til det blir tungt. Da har du nok fått lufta tilbake til tanken uten å sende den til selve dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Takker for svar! Nå er begge filtrene byttet og motoren sviver som normalt I morgen er det bytte av zinkanoder som står for tur. Om noen har gode bilder av hvor disse befinner seg eller andre tips til utførelse av den jobben er jeg selvfølgelig glad for tips Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Er det mulig å få ut den bakre anoden på varmeveksleren...? Det er jo omtrent ikke klaring mellom bolten og giret! Like greit å droppe denne og heller skifte den på toppen av varmeveksleren en gang ekstra i løpet av sesongen? Sistnevnte var desidert mest tæret av alle anodene, så jeg mistenker at verkstedet som byttet i fjor syndet på den bakre... Fant forøvrig en 6. anode som ikke sto i boka på returdieselkjøleren, men denne var omtrent ikke tæret. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 For å svare meg selv: Ja det er mulig, men en favorittøvelse blir det ikke! Om ikke nakken var stiv fra før så er den det i hvertfall etter å ha hengt med hodet nedi der i 20 minutter. Note to self: ta med fastnøkkel med skrallehode neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Er det ikke mulig og løsne lokket og vri det litt? Kjenner ikke din motor men på 4LHA er det i alle fall mulig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.