Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Arvid_A skrev On 16.4.2018 at 20.44:

Jeg plundra også litt da jeg demonterte pumpehuset for et år siden, men like før jeg holdt på å gi opp, løsna det plutselig.

Her er historien om det. Sjekk også hva andre skriver om dette på side 30-31.

 Takker, fikk ut den hodeløse bolten ved å skru en mutter til innpå utenpå den som sto der og så skru ut med en fastnøkkel, med begge boltene ute, fikk jeg lirket pumpa forbi motorlabben. Og med godt med Zalo og en rørtang, kom impelleren lett ut. Men nå skal jeg kjøpe simmering og o-ring før jeg monterer ny impeller. 

 

1524164500557-541703661.jpg.ed2f230b301c14acef7ca6ee72ea20b1.jpg

 

Ellers fant jeg riktige (uoriginale) deler fra autodoc.co.no, regreim strammehjul og hydraulisk strammer samt reim. Brant inne med originale Toyotadeler, da jeg kjøpte feil (var forskjell på 98 og 99 mod Landcruiser og også Yanmar det det ut til). Står samme merke på delene fra Toyota som de som kostet under 1/4... kan anbefale megazip.net for å finne TOYOTA delenr til 6LP, de har tegninger.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder vel arvtageren 8LV. Men 4LH serien er visst ren Yanmar-motor, etter det jeg har forstått, og den har hverken registerreim eller -kjede (kammen drives av tannhjul)

 

For sjøvannspumpen på 6LP kan man om ønskelig bytte til sekskanthode-bolter hvis man syns det blir lettere å ta av pumpa da. Evt. en av boltene. Tror dette er omhandlet tidligere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset arnearmoa. Det var riktig plassering.

Nå virker turtelleren ?

Har nok kommet bort i den når jeg har lett etter n skrutrekker som har havnet undret aggregatet ( den ligger under det fremdeles ?)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 20.4.2018 at 11.14:

Fint om du oppgir data på simmeringen, bestiller helst utenom yanmar. Vet jo ikke hvor mange år en slik simmering har støvet ned på et lager før den blir solgt som "ny"

1524342186402514787436.jpg.8f74ec37102b510de9e7d20d7a36ffb0.jpg

Står GACO DPSM 16287 ANGUS på simmeringen, aner ikke hva det vil si, men det er jo ikke Jalmar som lager de i alle fall, google tok meg hit:

 

«16287 betyr innerdiameter=16mm, ytterdiameter 28mm og dybde=7mm. »

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

DelCasa skrev On 8.7.2011 at 17.24:

Anser meg som en av de heldige - med 92-modell 4JH2-DTE ombord... Meget sprek og driftssikker motor! :)

 

Mitt spørsmål går på instrumentpanelet. Må jeg bruke dette, eller kan jeg - ved å sette meg inn i ting - lage eget oppsett?

Det er vel B-panelet jeg har, og ønsker oljetemp, kjølevannstemp - litt mer enn akkurat det panelet kan by på.

Både C- og D-panelet hadde jo vært interessant selvfølgelig, men det er ikke enkelt og oppdrive, samt billig er det jo ikke heller... :)

 

Utifra servicemanualen, kapittel 9, side 3 ser det jo forholdsvis greit ut. Noen som har gjort dette før? :)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk problemer med min 3GM30F i dag. Først sluttet den å gi kjølevann, allarmen gikk. Skiftet impeller, den gamle var gåen! Nå gir den godt med vann, men alarmen går fortsatt, riktignokk litt svakere. Peila olja, den er ok. Lader godt!

Kan det være en overledning ved en av giverne? Noen som har erfaring?

 

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Spørsmål ang. kjølevæske. Har en 6LPA motor jeg skal bytte kjølevæske på. Har forstått at det er rød silikatfri longlife som gjelder og er anbefalt fra yanmar. På min er det i dag blå kjølevæske. Planen min er å tappe av, fylle på systemrens og la den stå med det et par dager, bytte ut med rent vann et par ganger før jeg til slutt fyller på rød silikatfri væske. Det store spørsmålet er om all kjølevæske blir sirkulert når motoren er i gang eller om jeg må få den opp i driftstemperatur så termostaten åpner hver gang jeg bytter ut væsken. Regner med at det meste av væsken blir drenert fra motor når man tapper, men det vil jo stå igjen litt i slanger, sløyfe til vv-bereder osv. 

Link to post
Share on other sites

Usikker på om det er luftehull i thermostaten. Men ligger den ikkje lett tilgjengelig oppå i forkant?,så kan du vurdere å skru den ut.    Ellers så virker systemrens best varmt vist eg hugsar rett, så vist du har annledning å kjøre driftsvarm er det to fluer i ein smekk, bedre rens og skikkelig sirkulasjon utan å ta ut thermostaten

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev On 04/26/2018 at 20.37:

Jeg fikk problemer med min 3GM30F i dag. Først sluttet den å gi kjølevann, allarmen gikk. Skiftet impeller, den gamle var gåen! Nå gir den godt med vann, men alarmen går fortsatt, riktignokk litt svakere. Peila olja, den er ok. Lader godt!

Kan det være en overledning ved en av giverne? Noen som har erfaring?

 

I dag går den uten alarm, ca 20 minutter, så kom alarmen tilbake, svert svakt ( lite lyd). Den slutter når jeg trykker inn knappen det står "push" på? Har i grunnen aldri funnet ut hva den knappen er til! Men altså svert svak alarm, kan det tyde på feil i alarmgiver på kjølevann?

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hvor kan en kjøpe nye filterkopp til diesel filter som sitter på motor? Må vel være rimelig standard til mange mindre motorer ala min 3QM30.

Ser ikke ut som det som sitter på motor har vært åpna på sikkert 10 år. 

Byttet grovfilter på tanken idag, men fikk ikke til det andre. Sjøl etter mye gostoff. Så monterte det tilbake uten å bytte.

Tenker faktis det ikke er noe filterinnsats i det lengre, da skuffa var full av nye filter i båten. Men kun et nytt filter til grovfilter. 

Så tenker tidligere eier har gitt faen, når de monter grovfilter, som de også hadde klart å montere feil

Er pil som viser inn/ut, men likevel hadde de klart å bytte om på dette hehe.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev On 29.4.2018 at 21.20:

I dag går den uten alarm, ca 20 minutter, så kom alarmen tilbake, svert svakt ( lite lyd). Den slutter når jeg trykker inn knappen det står "push" på? Har i grunnen aldri funnet ut hva den knappen er til! Men altså svert svak alarm, kan det tyde på feil i alarmgiver på kjølevann?

Er du sikker på det er kjølevanns alarmen å ikke ladelampa?

Ladelampa har varierende alarm lyd, å er det litt dårlig lading, så hyler den svakt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I dag svikta turtelleren på vår 6LPA-DTP. Den rykket til og "slang med" et par ganger, før den la seg stabilt på null. 

Jeg syns det var mye som tydet på dårlig kontakt et sted. Er det noen her som kan forklare hvor giveren sitter på denne motoren - jeg antar at den sitter et sted i tilknytning til svinghjulet?

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med min, de årene jeg hadde 6LP-motor.  Snakket med en fra Yanmar Norge på Lillestrøm-messen en gang for mange år siden, hvor dette med toleranser og tilpasning/justering ble diskutert, men jeg husker ikke stort av detaljene der, heller ikke om det var den originale sensoren vi diskuterte eller ikke.  Men du kan kanskje prøve å ringe Yanmar Norge i morgen, siden de trolig vet litt om dette (hvis de har tid til å snakke med sånne som oss om "småting"). Personlig tror jeg vel at problemet vanligvis går på at avstanden blir for stor inni der.

 

Kanskje du klarer å måle avstanden til tennene inni der nokså nøyaktig på et vis når sensoren er tatt ut...(?)

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok sikkert dårlig kontakt. Den har virket helt frem til i dag.
Kan jo være at kontakten fikk seg en kilevink da jeg drev og plundra for å få ut den berømte sinkanoden for noen dager siden...

Hvis man kommer til med "bakenden" på en skyvelære, så kanskje det lar seg gjøre å måle avstanden inn til tennene? Får se på dette hvis ikke problemet ligger i kontakten.    

Takk igjen!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...