Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt en Yanmar som heter 6lyam-stpc.

Denne skal originalt være på 380hk. Men, jeg finner ingen motor med det nr når jeg søker?

Er det så enkelt som at den m’en ikke skal være med?

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg trenger kabelstokken fra motor og frem til instrumenter.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i det og til hvilken pris? Må jeg ha Yanmar instrumentpanel og? Tenker da på alle alarmfunksjoner osv.

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev 1 time siden:

Hei,

 

Jeg har kjøpt en Yanmar som heter 6lyam-stpc.

Denne skal originalt være på 380hk. Men, jeg finner ingen motor med det nr når jeg søker?

Er det så enkelt som at den m’en ikke skal være med?

 

 

Kan ikke svare konkret, men har hørt om både 6LY og STP. STP bruker å være versjon av selve motoren. Jeg har for eksempel en 4LHA. Den leveres i både DTP og STP. STP er den "største" med flest hester. 

 

Redigert

 

Kan det være denne ? Uansett så vil en forhandler kunne hjelpe deg. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ikkje sitering til å virke....

Mistenker at det kan være 6lya-stp du har.

Tenkte be om bilde av koblingene på motor,  men mangler du også intsrumentpanel ?  Eg trur det er absulott enklast med orginalt panel framfor å rigge andre instrumenter. Ligg av og til panel på finn til salgs.  

Lurar på om eg har ein forlengar kabel i garasjen frå ein 4ly eller lh eller noko sånn, men trur de er like

Redigert av Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

M- en tror jeg bare betyr at den gikk ut fra fabrikken som «bobtail», dvs. bare motor uten girboksen.

 

C-en i STC indikerer en «commercial» utgave. Dvs. at de mener den kan brukes litt mere (både timer og belastning) enn til bare kos og fritid. Men om den tåler så mye mer enn tilsvarende motor med STP-betegnelse i virkeligheten, vet jeg ikke.

 

Yanmar hadde utstilt en 6LPA-STC på messa på Lillestrøm for en del år siden. De hadde større dynamo og noen småforskjeller, men jeg tror ikke det var så mye.

 

En forhandler, evt. Yanmar Norge burde vel kunne svare på dine spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 29.10.2017 at 12.47:

 

Kan ikke svare konkret, men har hørt om både 6LY og STP. STP bruker å være versjon av selve motoren. Jeg har for eksempel en 4LHA. Den leveres i både DTP og STP. STP er den "største" med flest hester. 

 

Redigert

 

Kan det være denne ? Uansett så vil en forhandler kunne hjelpe deg. 

 

Sjeldenutpå skrev for 23 timer siden:

Fikk ikkje sitering til å virke....

Mistenker at det kan være 6lya-stp du har.

Tenkte be om bilde av koblingene på motor,  men mangler du også intsrumentpanel ?  Eg trur det er absulott enklast med orginalt panel framfor å rigge andre instrumenter. Ligg av og til panel på finn til salgs.  

Lurar på om eg har ein forlengar kabel i garasjen frå ein 4ly eller lh eller noko sånn, men trur de er like

 

arnearmoa skrev for 21 timer siden:

M- en tror jeg bare betyr at den gikk ut fra fabrikken som «bobtail», dvs. bare motor uten girboksen.

 

C-en i STC indikerer en «commercial» utgave. Dvs. at de mener den kan brukes litt mere (både timer og belastning) enn til bare kos og fritid. Men om den tåler så mye mer enn tilsvarende motor med STP-betegnelse i virkeligheten, vet jeg ikke.

 

Yanmar hadde utstilt en 6LPA-STC på messa på Lillestrøm for en del år siden. De hadde større dynamo og noen småforskjeller, men jeg tror ikke det var så mye.

 

En forhandler, evt. Yanmar Norge burde vel kunne svare på dine spørsmål.

Takker for svar alle sammen.

Da er det nok som dere sier en 6lya-stpc jeg har:-)

 

Ang det med kabler og instrumentpanel, kan jeg bruke fra hvilken som helst motor fra Yanmar?

Får legge inn en ønskes kjøpt på FB da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har også jeg mistet tallene :-). Jeg har digital timeteller på instrumentpanelet til min Yanmar 4jh4.te. Nå har tallene forsvunnet og ser ut til å ha takket for seg, men mener å ha lest om andre her inne som har hatt samme opplevelse og kanskje løst dette. Jeg har selvsagt nevnt dette for Bildøy båt og motor og sjekket tilkoblinger uten resultat. En dyr løsning er å kjøpe nytt instrument som kanskje ikke holder lenger enn dagens som er fra 2012.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg åpnet tur/timeteller og funnet ut at her har de ansvarlige lagt på noe klin som ikke holder tett i det hele tatt. Ikke mulig å demontere selve LCD-display på vanlig måte uten å bruke dremel og tålmodighet. Her skulle det vært brukt dielectric tune up grease eller tilsvarende men det kommer på nå.

017fa8b0d946ce02ddc328d67beb1a7770280bc27b.jpg

Link to post
Share on other sites

Plukket ut dieseldysene i min 6lp og fikk de overhalt nå. Men så ble det litt kaldt ute, vil det være dumt å la motoren stå i opplag frem til våren med dysene ute, tenker på korrosjon i sylinderne (tettet igjen med litt papir bare), eller burde jeg manne meg opp og skru de tilbake på plass, evt spraye nedi konserverings-olje? Står ute under presenning...

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 5 timer siden:

Veldig bra! Må nok ta samme operasjonen selv om ikke så lenge ser det ut til.... Begynner visst å forsvinne her også!

Ditt eget tips vil nok hjelpe. Hvis du har likedan klin inni turtelleren som jeg hadde så er jo tålmodighet noe herrer som oss har i rikelig monn :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei, postet i en annen tråd her, men tror kanskje publikumet her muligens vet svaret...

 

Hva er opp og hva er ned på dysepakningene på 6LP-DTE, den ene siden er litt mindre «skrå» mot midten enn den andre... så den flate delen er litt mindre på den ene enn den andre siden.IMG_20171222_110301.jpg.03f91db66a00efc16a3851da17158f1f.jpg

la ikke merke til at det var forskjell da jeg plukket de ut selvfølgelig... :)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Whiskey skrev On 23.12.2017 at 20.09:

Hei, postet i en annen tråd her, men tror kanskje publikumet her muligens vet svaret...

 

Hva er opp og hva er ned på dysepakningene på 6LP-DTE, den ene siden er litt mindre «skrå» mot midten enn den andre... så den flate delen er litt mindre på den ene enn den andre siden.IMG_20171222_110301.jpg.03f91db66a00efc16a3851da17158f1f.jpg

la ikke merke til at det var forskjell da jeg plukket de ut selvfølgelig... :)

Var og handlet nye pakninger hos La-sa, og fikk da en ny type som ikke var av kobber og var symmetriske, så da så... De sa de hadde nytt delenr, men skulle erstatte de gamle... 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Fortsatte litt på service på vår 6LP-DTE i dag, byttet nesten registerreim. Men da jeg tok av den gamle, var det ikke den samme som jeg hadde kjøpt inn. Var en Toyotareim identisk med den som skal sitte på 1hd-ft(?) Land Cruiser 24 ventilers versjonen som 6LP-STE er basert på. Og strammer var ditto med hydraulisk dytter. Så tør ikke noe annet enn å kjøpe nye deler... strammeren på DTE skal ha fjær og ikke hydraulisk dytter står det i manualen... Kan virke som noen har byttet hele regreim-huset? Eller har den kommet i flere versjoner?

 

Legger nå med litt bilder for de som ikke får skrudd Yanmar i påsken og se på

 

IMG_20180330_102013.jpg.239d1946ed3bbb0e61a4b8b08d11855a.jpg

 

Tømte ut frostvæska, la merke til at den var litt uklar, normalt? Greit å bytte den med det samme. Det er forresten krana til høyre under veksleren

 

IMG_20180330_110532.jpg.990d7c398091edd095c2a6e4ac092a45.jpg

Så var det røret som står i veien for regreima, måtte løsne og svinge unna dieselfilter for å komme til siste bolten

IMG_20180330_111828.jpg.af0f81ee9a73fd4e322ccea9593b41d3.jpg

Sånn, da var det å svinge det unna, sølte en kvart liter frostvæske under motoren da  det var mye igjen inni røret. Vet ikke hvordan det kunne vært unngått? kunne kanskje nappet av slangen til vv bereder...

IMG_20180330_120817.jpg.d42292914595c8514cf4aaa4c2bbd6ec.jpg

Der var vi inne...

IMG_20180330_121110.jpg.0193d4d0e8de1fd8167db4deea1f149c.jpg

Dro rundt veiva med klokka så kamaksel-hjulet matchet streken på blokka, og boff! Så kom det en dieseldyse flyvende, for de hadde jeg bare satt lett nedi uten å feste i påvente av nye o-ringer ... farlige saker, brukte så en halvtime med filming under motoren for å finne den igjen, for den var jo søkk vekk...

IMG_20180330_130731.jpg.e9d5aaeadcd493ddc26a161b5d1128e8.jpg

Og så kom heh ikke lenger da mine deler ikke matchet de som sto på. Den hydrauliske greia som dytter på strammeren skulle ha en pinne som skulle stikke 9-9.8mm ut iflg manual, ellers måtte den byttes, min stakk bare 8mm, så bestiller en ny, håper de vil ta tilbake delene som var feil, rakk jo seff å åpne pakkene før jeg fant det ut ??

 

God påske ?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev On 15.12.2017 at 10.18:

Da har jeg åpnet tur/timeteller og funnet ut at her har de ansvarlige lagt på noe klin som ikke holder tett i det hele tatt. Ikke mulig å demontere selve LCD-display på vanlig måte uten å bruke dremel og tålmodighet. Her skulle det vært brukt dielectric tune up grease eller tilsvarende men det kommer på nå.

017fa8b0d946ce02ddc328d67beb1a7770280bc27b.jpg

 

Har lest bruksanvisningen som forklarer prosedyren. Det jeg lurer på er om en kun må legge "dielectric tune up grease" på kontaktflaten til båndkabelen (ribbon cable) ved siden av displayet, eller om en også må legge det på den lille firkanten over?

Hvilken type lim bruker en til å lime fast turtellerskiven?

På forhånd takk :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet hvilke gjenger det er på oljetrykk og temp givere på en Yanmar 3QM30?

Skal bygge nytt instrumentpanel, siden turteller er føkka på det gamle. Så vil da ha både oljetrykk å vann temp instrument, frem for disse alarm lys.

Så for å bestille rett giver ville det vært fine om noen vet gjenge type/størrelse. Så ikke noe om dette i service manualen, sjøl om jeg kanskje har bomma på et par sider ut av kun 350 sider hehe Men ser at turtalls giver er M18x1,5. Så litt rart de ikke har skrevet størrelse på de andre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har en 340HK Yanmar 6LYA hvor turtelleren ikke virket ved sjøsetting i år.

Regner med at jeg har kommet borte i noe i motorrommet.

Noen som har noen tips om hvor den tar signalet og andre utsatte koblingspunkter?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...