Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvorfor buzzeren har 4 ledninger ut som går til forskjellige givere. Har buzzeren forkjellige lydnivå avhengig av hvilken giver som slår til.???

Alarmen på min 56 hk 2001 mod. var gåen når eg kjøpte båten.(rund type ca. 50 mm i dia. med en rund multiplugg i bunnen med en 4-5 ledere)

Trur en ny kosta en ca. 2500. Eg kjøpte 2 stk. mindre vantette givere for 150.- tilsammen. Lodda de inn på samme kontakt og lot de stå innvendig i styrekonsoll.

Alarmen var her også dobbel, en til oljetrykk og en til vanntemp. Eg har ikke noen knapp for å koble ut alarm.

Kanskje er den dobbel fordi man ikke skal kunne koble bort alarm på fks. oljetrykk ????? (ser ikke slik ut på tegning da men,,)?

Tidsforsinking på ting som har med flow å gjøre er jo vanlig, og at styringen til yanmar kanskje starter denne tiden når tenningen slås på og ikke når motor starter kan jo være en liten ingeniørsnarvei???

Eller krypstrøm i en giver som nevnt?

Link to post

Hei!

Jeg skal bytte motor,fra 10 hk sabb til yanmar 3gm.Går det an å bruke samme hylse?Begge har 25 mm aksling.

 

Det går nok bra og bruke samme aksling ja thumbsup.gif Men du må nok skifte akselflensen, og helt sikkert ny propell... Vridbar propell du har nå? Vil tro motoren kommer like langt bak som sabben går, og gjerne lengre, så da må du kappe akslingen, men med rett kappeskive er ikke det noe problem wink.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Spørs hvor mye dill du skal ha som trekker strøm, men man kan fint bruke et 40 Ah batteri, vis man ikke har noe annet som trekker strøm en starteren. Brukte 40 Ah en liten stund til e kjøpte et 60 Ah når e skulle ha litt musikk også i sjekta. Spørs hva du ha behov får

 

Jeg har 75Ah på min 3Gm30F, syntest egentlig jeg skulle hatt ett større... Men så har jeg musikkanlegg som trekker litt og da... forsterkeren er 400W.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Det går nok bra og bruke samme aksling ja thumbsup.gif Men du må nok skifte akselflensen, og helt sikkert ny propell... Vridbar propell du har nå? Vil tro motoren kommer like langt bak som sabben går, og gjerne lengre, så da må du kappe akslingen, men med rett kappeskive er ikke det noe problem wink.gif

 

Du kan kanskje bruka sjølve hylserøyret og innvendig pakkboks.Propellen og stemnflensen han du ikkje bruka, og akslingen er ikkje tilpassa fast propell, så denne må maskinerast. Vil nok tru at det beste er å bytta ut heile propellanlegget til sabben, og selga det med hvis du skal selga sabben.

 

Er sabben gammal, har den 1"aksling, ikkje 25mm.

 

Lykke til

Redigert av Andreash (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Bildene i kap 5-4 stemmer ikke helt med min motor.

Kranen på samme side som eksosbendet har jeg identifisert.

Bildet i operatørboken viser en kran på giroljekjøleren. Jeg har ikke samme giroljekjøler som vist i boken. Jeg kan ikke finne noe tappekran på min kjøler.

Den tredje kranen er vist på siden av intercooleren. På min motor finner jeg bare en tappekran og den er for ferskvann.

Jeg har en stor messingbolt på undersiden av intercooleren som kan være en tappemulighet. Denne bolten er festet så hardt at jeg ikke klarer å åpne den med normal kraft. Jeg er bekymret for å gjøre skade hvis jeg bruker for mye kraft.

Link to post

Hmmm... Da ville jeg tippet at det ikke var fler, og at den pluggen står der istedenfor en tappeventil.

Og hvis du er avhengig av en på giroljekjøleren for å tømme andre deler av kretsen, ender du vel med å måtte ta av en slange. Mulig liberty kommer på banen etterhvert.

 

Kanskje manualene for nyere/andre varianter av 6LY(A/2/3) kan gi hint om flere punkter.

Link to post

Min 6LY2 har, og som de fleste 6LY jeg har sett en sjøvann tappekran bak på varmeveksler og en

på oljekjøler, ingen på ladeluftkjøler, den blir tappet ned via kran i oljekjøler. Hos meg tappes også

gearoljekjøler på ZF gearet seg tom via oljekjøleren.

Skal du frostsikre via kun sjøvannsavtapping må også impellerlokk løsnes for å tappe ned sjøvannspumpa.

 

 

Link to post

Var igrunn noe sånt jeg trodde, og spørsmålet gikk mest til Mix, for det hørtes ut på ham som det var en "vanlig" måte å vinterkonservere på. Eventuelle meninger om saken er jeg forsåvidt fortsatt interessert i, av andre grunner.

 

Forsåvidt har jeg lagd opplegg med en hageslangestuss for å skylle gjennom med ferskvann nokså ofte gjennom sesongen i min båt.

Link to post

Var igrunn noe sånt jeg trodde, og spørsmålet gikk mest til Mix,

Tja, jeg tror ikke rust er et så stort problem egentlig, det er jo kobber legeringer i hele sjøvannskretsen.

Men for langtidskonservering er det selvfølgelig best med frostvæske.

Men bruker du båten ofte om vinteren og har panikk for frost kan jo avtapping være en grei løsning.

 

Til Kaptein Nemo, hvilken modell er dette ?

Er det en eldre 6LY ? 305aHk ?

Det så litt ugjennkjennelig ut.

 

 

Link to post

Bilde 1 og 2 er av en 6ly-ute. Motoren var i en benk på et verksted. Jeg tok noen bilder av motoren siden det var god tilgang rundt motoren.

Bilde nr 3 er min motor. Det er en 6LYM-STE 1999 modell med 340 hk.

 

Jeg fant en tappeplugg for sjøvann på babord side av giroljekjøleren.

Bolten på undersiden av smøreoljekjøleren er ikke til tapping av sjøvann. Den er til å tappe olje.

Link to post

Det blir vanskelig nå, for båten står ti mil unna, og jeg vet ikke hvor lenge det er til jeg skal dit.

 

Jeg har vanlig kuleventil rett på inntaket, og deretter sjøvannsfilter godt over vannlinja, og så har jeg et T-stykke etter sjøvannsfilteret med kuleventil, overgang og Gardena-stuss. Jeg ba om at den stussen også skulle være over vannlinja, slik at båten ikke skulle gå ned hvis noen f.eks. skulle prestere å sjøsette båten med begge kuleventilene åpne, men det klarte de ikke fordi de brukte to albuer for å komme seg under dieselforfilteret, og så pekte de ventilen og stussen nedover under der. Jeg syns egentlig layouten ble litt rotete, så du trenger ikke bilde, tror jeg.

 

Jeg stenger stort sett aldri den første kuleventilen. Når jeg skal skylle systemet stopper jeg først motoren, kobler på en slange fra brygga, setter på vannet og åpner kuleventilen mot hageslangen. Da skylles først sjøvannsfilteret og inntaket baklengs, noe som sikkert er lurt. Litt etterpå starter jeg motoren. Det er en viss sjanse for at denne motoren spiser litt mer vann enn slangen klarer å tilføre, avhengig av hvor du tar vannet fra. Men jeg pleier bare å la kuleventilen på hovedinntaket fortsatt stå åpen. Det er bra fart på vannet på brygga mi, så jeg tror ikke det kommer målbart med saltvann inn igjen. Det er jo et brukbart volum med ferskvann som må erstattes først også mellom selve inntaket, gjennom filteret osv. Kunne kanskje prøve å stenge den neste gang, men jeg har litt angst for å glemme å åpne den igjen. Burde kanskje ikke tenke særlig mye på det, jeg som har alarm og greier :cool:

 

Jeg har en 20 liters kanne med stor åpning i toppen og gjennomføring i bunn med hageslange på. Denne kobler jeg på den Gardena-stussen ved vinterkonservering. Hvis jeg setter den på rett sted står den godt av seg selv, men jeg pleier å stroppe den fast til den ene tverrbjelken for sikkerhets skyld vha. et par hull jeg har boret øverst i siden på kanna og sånn strikk med kuler på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...