Quaoar Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Takk for svar, arnearmoa. Har lagt ved bilde, som jeg håper forklarer bedre hva jeg prater om. Jeg begynte nesten å gråte i sted, da jeg så hvordan pumpehuset er plassert, når jeg tenkte å kontrollere impelleren. Bør vel sette av 1-2 uker for det... Redigert 29.April.2011 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 jeg skulle til å skifte impellere selv, men fant ut.. hei fy F dette suger når du har 2 av de i motorrommet. min mekanikervenn ringer så bråkjekt noen timer senere og spør om de er skiftet, hvorpå jeg svarer at han vant den jobben alikevel, ikke så kjekk da :o Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 De fleste som skrur Yanmar tar ut pumpa for å skifte impeller. Da blir jobben så mye enklere. Jeg hadde ute pumpa på min 6LY2 440Hk i vinter for å skifte noen skruer til lokket som hadde knekt. Bronseskruer som sikkert var blitt overspent. Byttet til syrefaste. Byttet ikke impelleren den så helt fin ut, har kun 8 sesonger bak seg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Sikkert kjekt å passe på at den aldri går tørt. Da holder iallfall Yanmar sine lenge. Men jeg ville ikke latt den gå i åtte år, tror jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Med sjøvannsfilter før pumpa, og som du sier ikke kjøre den tørr, bør impellere av god kvalitet vare minst 10 år i en fritidsbåt. Men den bør sjekkes jevnlig. At folk skifter impellere i hytt og pine har jeg aldri skjønt. Men det gir nok klingende mynt i kassa til verkstedene og forhandlerne... Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Er det noe vesentlig lettere å sjekke den, enn å skru den ut og så eventuelt skifte den? Kan ikke forstå hvordan man i det hele tatt kommer til, til alle de fire skruene på platen til pumpa, så må vel skru ut hele pumpa bare for sjekken også. Det skal nevnes at jeg har temmelig kompakt motorrom. Særdeles liten boltreplass Men tilbake til sinkskruene. Er det de to festene jeg må løsne og så presse ut kjøleren noen cm for å få skiftet den siste sinkskruen? Redigert 29.April.2011 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn H. Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Hei, jeg har sett på en 2008 Hunter 31 med Yanmar 21 hk diesel. Glemte selvfølgelig å undersøke dette selv, men selger (som har brukt båten svært lite) mente at det ikke er timeteller i båten. Jeg la merke til at det var et kontrollpanel for motoren, men glemte å se etter timeteller selv. Er det ikke høyst uvanlig at det ikke er timeteller? Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Quaoar: ang. bytte av sinken på ferskvannkjøler. Det er ikke nødvendig å løsne kjøleren. Kjøp en 11/16 fastnøkkel hos Biltema av den typen som selges som separate nøkler. Denne har en vinkel på ringhodet som er mulig å få på sinkmutteren. Sinkmuttere finnes med både 11/16 og 3/4 muttere og du må bruke den med 11/16. For å bytte impeller må du demontere hele pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Takk for svar, topa! Var så og si det jeg gjorde. Bare at jeg i tillegg skrudde av kjølevannsslangen for sjøvann fra ferskvannskjøleren, slik at det ble litt mer plass å skru på. Gikk akkurat på milimeteren å sette inn ny sinkskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Heisann BP venner. Ble i høst eier av en Riviera 925 FB med Yanmar 6 LP STE motor. I denne båten, som de fleste andre, er det en summer-alarm som kan slåes av og på. Imidlertid virker det som det er en alarm/summer til som virker på eksostemperatur. Evt kjølevann i eksosen. Når kontroll lampe og summer (som er svakere enn den andre summeren)slukker, da kan man starte.Forklarte tidligere eier Hei igjen! Og gratulerer med vel overstått. I dag roper jeg hurra! Har hatt reparatør i båten i dag og nå funker alt som det skal. For å gi litt kred for godt arbeid så hadde jeg besøk av en hyggelig kar som het Jan fra Vestfold Elektrodiesel. Jeg hadde jo på forhånd sjekket alt jeg kunne av givere, summere,lamper og koblinger, men kom til det punkt hvor jeg måtte innse at her måtte det mer ekspertise til. Hadde mistanke om at feilen lå i instrumentbordet på flybridge siden alt forandret seg når tenningen ble slått på der. Og etter en stund med prøving, ut- og innkobling og målinger kom reparatøren fram til at det var en diodefeil i kretsen til varsellampe for motor/vanntemp på flybridgeinstrument. Klippet ledning og loddet inn ny diode og så var alt bare fryd og gammen. Han sa det mest sannsynlig var en feil som hadde vært i fra båten var ny, men at det selvsagt kunne være at dioden hadde havarert underveis. Uansett. Nå er rederen glad og fornøyd. Rederinnen er likeså for at rederen ikke studere så forbasket mye lenger. Hun lurte nesten på om noe annet var galt. Men erfaring har lært henne at rederen får slike uttrykk i ansiktet når prosjekter er på gang. Hun sier:"Studerer alle båteiere like mye som deg over alle småproblemer"? Jeg sier:"Du skulle bare vite hvor mange som kjører rundt lykkelig uvitende. Og jeg vil ikke være i blandt dem". "Godt sier hun.Da blir det ikke uplanlagte stopp i sommer heller." "Nei jeg håper ikke det, skål, sier jeg." God sommer BP venner. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Har hatt "full" service på d-max'ene og absolutt alt av slitedeler er skiftet, jeg var håndtlanger stortsett og min gode venn skrudde mesteparten av de kipe tingene som impellere og zink, så skal ikke skryte på meg å ha gjort alt selv ;) Du kommer til alle anoder med riktig fastnøkler og mye sår på knoker og fingre... fy F for noe drit 2 av de er, og når man har 2 maskiner, blir det ekstra drit. plasseringen av impeller er også mildt sagt TEIT. På min var 4 av 10 anoder totalt borte, så SKIFT HVERT ÅR, selger hadde ikke skiftet i fjor. Lufting på motor med varmtvannstank har også vært mareritt, men tror vi er i boks nå etter 7 runder... Ellers er det imponerende fet lyd på tomgang og lavt turtall, og når man er i plan og snurrene jobber er det ca støyfritt, kan føre samtale med vanlig stemme i 50 knuter! ikke gærnt. Reg reim skifte er ironisk nok noe av det absolutt enkleste man kan gjøre på disse maskinene, driv/servoreimer var også en lek. alle sang på siste værset, og reg reimene var så lange at jeg nesten kunne plukke de av med fingermakt :o litt sykt å se turtellern på 4300rpm med diesel... målern slutter jo på 4k, også fortsetter nåla videre. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Noen som har noe erfaring med 38hk 3JH5-E motoren? Er det video på nettet av motoren når den går? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) For å gi litt kred for godt arbeid så hadde jeg besøk av en hyggelig kar som het Jan fra Vestfold Elektrodiesel. ...Jeg sier:"Du skulle bare vite hvor mange som kjører rundt lykkelig uvitende. Og jeg vil ikke være i blandt dem". "Godt sier hun.Da blir det ikke uplanlagte stopp i sommer heller." "Nei jeg håper ikke det, skål, sier jeg." God sommer BP venner. Jan fra Vestfold Elektrodiesel er livlegen til min motor også. Han steller ventiler, dyser og registerreimer med kjærlig hånd og etterlater hverken olje, fingeravtrykk eller støv ( ) på de hvite gulvene i motorrommet! Dette firmaet anbefales. Angående siste avsnitt over, Luna; hvorfor bekymre seg når du har Riviera 925 ?? ... Skål ja... nå er det helg Redigert 27.Mai.2011 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Er det noen som har vært borti at når kontrollkablene skal på plass i synkronisatoren igjen så fungerer overhodet ingenting? Mine kabler vil ikke dra gearet i revers og det på tross av at jeg ikke har rørt den delen av båten i forbindelse med at motor har vvært ute. Får gitt gass og satt den i gear fremover. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Lurer på om det er noe feil med termostaten på min 3qm30. Når jeg skrur på tenningen så lyser alle varsellampene uten den til kjølingen. er også temperaturmåler til motoren som ikke viser noe. Noen som har ideer om hva det kan være? Finner sikkert ut ved å ta en skikkelig gjennomgang av det elektriske men tenkte å høre om noen har vært borti noe lignende. ser så vidt termostaten på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Skru ut termostaten og sett den oppi kokende vann. Da skal den alarmen begynner å skrike noe fælt. Vis ikke kanskje på tide med en ny termostat. Ser ut som det sitter den originale termostaten på den også Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 oki Har du måler til din motor? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Er jo alarm allerede når jeg skrur på tenningen men ingen lys. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Ved oppstart så begynner den alarmen å hyle og en lampe tenner, Når motoren har starta går alt av igjen-- Byttet måler på min til Biltema sin. Slik at e kan føle meg på temp'en på motoren Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Har de termostat til den motoren på biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maleinstrument-for-batbruk/ Du får med termostat der, men trenger bare en overgang. Bilder under ser du overgangen. Får tak i overgang HER Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Takk for den Hvor selger de termostat for den motoren uten å trenge overgang? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har et problem med tomgangsturtallet på min 3qm30. Virker som returfjæren på hendelen på motoren er litt slakk. Hjelper det å bytte til en kraftigere fjær? tomganger er på 1500 nå. Er det noen som har hadt noe lignende problem? Her er bilde av den motortypen. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Har selv strevet noe så jævli med tomgangen på min, men har nå fått den ned til mellom 800-900 rpm Du Kan justere den på den ene skruen som e har tegnet et ring rundt på. Skru den litt opp å dra den lengre ned eller opp Vet ikke helt hva den fjæra hjelper med, men jeg har vertfall fjernet den. https://lh3.googleusercontent.com/-RwXqQ7NijOE/TevPUgRpLVI/AAAAAAAAAkc/zd4AjfC1eUE/yanmar3qm30.jpg Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Jeg har et annet gir enn den som er originalt til motoren. Ble visst byttet for 3år siden. Er bare en hendel til både gass og gir på dashbordet. Tror at den fjæren er slik at den spretter tilbake i tomgangsstilling når den settes i neutral. men rett meg hvis jeg tar feil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.