Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

On 8/11/2023 at 7:58 AM, nor star 290.. said:

Har du bilder av festene som du refererer til? Mistenker jeg kan ha defekt motorfeste. Har samme fester

 

Kikket gjennom men fant ikke alle bildene lenger. Slenger du ut et bilde av dine labber sett fra siden, så skal jeg gi min mening :smiley:

 

Her er det jeg har fra den dagen 

IMG_1686.JPG

IMG_2583.JPG

IMG_2579.JPG

IMG_2581.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, nor star 290.. said:

Hvordan ser du det med blotte øyet? Er det pga de er synkt ned?

 

Ja, de er veldig langt nede. Den ene ser ut til å subbe i underkant også. De andre er ikke langt unna.

Når de er nye ligger det inntil overkanten, så jobber de seg nedover etterhvert. Dine ser ut til å ha seget såpass mye at det kan gå ut over oppretting og at aksling ligger lavt i cutlesslagrene.

 

Merker du vibrasjoner/ sitring i båten (relativt høyfrekvent)?

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, nor star 290.. said:

Syke priser på de festene  kan man bruke andre typer tro? 

 

Ja de koster blod originalt hvertfall. De fra SB mar er jo identiske (produsert av samme fabrikk) men endel billigere.

 

Ser ingen grunn til at man ikke skulle kunne bruke andre typer så lenge de fysisk passer, er beregnet for hk og nm samt å ta opp horisontale krefter fra akslingen som skyver.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Regner meg 95% ferdig med skrogkledning etc. i forpiggen nå, derfor hentet jeg sidevinduene i annekset og gikk over dem for å klargjøre for innsetting. Det er over 2 år siden nå de var montert på båten. Vinduene består av en utvendig ramme hvor selve "glasset" sitter i (det er den rammen og en brukket skrue jeg peker på), denne rammen har også en svart gummi"pakning" !  Jeg skrur fast gjennom en innvendig ramme (den som ligger oppå den jeg peker på) Jeg husker fra da de ble tatt ut at noen av skruene var rustet bort (nesten) og noen knakk (se et heller dårlig og uskarpt bilde)

nrbildeavskrue-vindu.jpg.21c8fa60c817d9e0420287088fe80885.jpg

 

Jeg gikk over disse med multiverktøy og "skar" bort rester av skrue. Det jeg lurer på er:

Hva kan jeg gjøre fordi jeg regner med at disse bør erstattes på et eller annet vis. Kan jeg borre forsiktig opp og lage "nye" hull til nye skruer? Bør jeg bruke en større dimensjon enn de skruene som satt der? Kan jeg evt lime nye skruer i gamle hull? Hva er smartest?

Hvis alt går etter planen nå blir vinduene satt inn (med god hjelp av en venn) denne uka :smiley:

 

klarforinnsetting01.jpg.4a51a785ebe86173fc2dfd47ef0e9007.jpg

 

Hvis noen har gode råd om "saker og ting" jeg bør gjøre/huske på før, under innsetting av vinduene er jeg glad for tips og råd.

 

Vinduene får selvfølgelig et skikkelig lag med butyl før innsetting :smiley: 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 3 minutter siden:

Regner meg 95% med skrogkledning etc. ferdig i forpiggen nå, derfor hentet jeg sidevinduene i annekset og gikk over dem for å klargjøre for innsetting. Det er over 2 år siden nå de var montert på båten. Vinduene består av en utvendig ramme hvor selve "glasset" sitter i (det er den rammen og en brukket skrue jeg peker på), denne rammen har også en svart gummi"pakning" !  Jeg skrur fast gjennom en innvendig ramme (den som ligger oppå den jeg peker på) Jeg husker fra da de ble tatt ut at noen av skruene var rustet bort (nesten) og noen knakk (se et heller dårlig og uskarpt bilde)

nrbildeavskrue-vindu.jpg.21c8fa60c817d9e0420287088fe80885.jpg

 

Jeg gikk over disse med multiverktøy og "skar" bort rester av skrue. Det jeg lurer på er:

Hva kan jeg gjøre fordi jeg regner med at disse bør erstattes på et eller annet vis. Kan jeg borre forsiktig opp og lage "nye" hull til nye skruer? Bør jeg bruke en større dimensjon enn de skruene som satt der? Kan jeg evt lime nye skruer i gamle hull? Hva er smartest?

Hvis alt går etter planen nå blir vinduene satt inn (med god hjelp av en venn) denne uka :smiley:

 

klarforinnsetting01.jpg.4a51a785ebe86173fc2dfd47ef0e9007.jpg

 

Hvis noen har gode råd om "saker og ting" jeg bør gjøre/huske på før, under innsetting av vinduene er jeg glad for tips og råd.

 

Vinduene får selvfølgelig et skikkelig lag med butyl før innsetting :smiley: 

Legg en remse med butyl på ytterrammen. La alt som tyter ut sitte i en uke/fjorten dager. Bor opp nye hull til skruene. Hold deg til samme dimensjon som eksisterende skruer. Bruk riktig bor til skruens dimensjon!! Bruk forsenker også til skruehodene på innsiden. Hvilken dimensjon er skruene? De skruene som sitter halvveis igjen kan du prøve å skru forsiktig ut ved hjelp av en vice-grip tang.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 22 minutter siden:

Hvilken dimensjon er skruene?

Jeg vet ikke om du kan se størrelsen ut ifra bildet, men de er ganske små (stjerneskruer)

skruertilvinduene.jpg.9d6aefba758aa2e0bcf0ff32b1d61067.jpg

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

De skruene som sitter halvveis igjen kan du prøve å skru forsiktig ut ved hjelp av en vice-grip tang.

Jeg brukte multiverktøy og sagde ut restene. Noe av godset til skruene sitter igjen. Det er her jeg lurer på om jeg kan bore opp?

 

Forøvrig: Takker for gode svar og hjelp - som alltid :thumbsup: :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 26 minutter siden:

Jeg vet ikke om du kan se størrelsen ut ifra bildet, men de er ganske små (stjerneskruer)

skruertilvinduene.jpg.9d6aefba758aa2e0bcf0ff32b1d61067.jpg

Jeg brukte multiverktøy og sagde ut restene. Noe av godset til skruene sitter igjen. Det er her jeg lurer på om jeg kan bore opp?

 

Forøvrig: Takker for gode svar og hjelp - som alltid :thumbsup: :yesnod:

Det er vanskelig å bore opp de resterende skruene. Vanskelig å få boret til å sitrte i skruen og ikke rase t i aluminiumen. Da er det bedre å lage nye skruehull. Men husk forholdet mellom diameter skrue og bor! Bruk et skyvelære.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 14 minutter siden:

Ja. Se denne videoen:

:thumbsup: Har sett den tidligere også :yesnod: men greit med en gjennoppfriskning :thumbsup:

Glassfiberen der hvor vinduene skal skrus fast er jo slipt, sparklet og lakkert, ser av videoen at du brukte noe fettfjerning - jeg trenger kanskje ikke det på det som er lakkert - hva med selve alu-rammene? Du gjorde ikke det med alu'en på videoen, men jeg ble litt usikker :rolleyes: Må jeg avfette alu-rammene før jeg legger på en TYKK :yesnod: pølse med butyl?

 

Videoen kommer jeg nok til å se på flere ganger :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 11 minutter siden:

:thumbsup: Har sett den tidligere også :yesnod: men greit med en gjennoppfriskning :thumbsup:

Glassfiberen der hvor vinduene skal skrus fast er jo slipt, sparklet og lakkert, ser av videoen at du brukte noe fettfjerning - jeg trenger kanskje ikke det på det som er lakkert - hva med selve alu-rammene? Du gjorde ikke det med alu'en på videoen, men jeg ble litt usikker :rolleyes: Må jeg avfette alu-rammene før jeg legger på en TYKK :yesnod: pølse med butyl?

 

Videoen kommer jeg nok til å se på flere ganger :yesnod:

Vi avfetter alt. Nytt som gammelt!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Vi avfetter alt. Nytt som gammelt!!

Den avfettingsguffa har ikke jeg :worry: Har du forslag til noe jeg kan bruke (klorin - salmiak etc) eller noe annet - som jeg kan kjøpe - har du det? Kan jeg komme en e.middag (Beate jobber i Oslo og bruker bilen på dagtid) og hente (helst før torsdag, da kommer Jostein og hjelper meg)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har satt en wimdbreaker på båten, for og se åssen det blei seende ut. Nå er neste steg å montere, så se om det faktisk gir noe fart. Den er i allefall mye mer aerodynamisk enn den store klumpen av en motor 

IMG_20230814_210837.jpg

IMG_20230814_211005.jpg

IMG_20230814_210920.jpg

 

Også har jeg faktisk fått begynt på denne igjen (hvorfor bildet er opp ned,skjønner jeg ingenting av)

IMG_20230814_191839.jpg

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 40 minutter siden:

Den avfettingsguffa har ikke jeg :worry: Har du forslag til noe jeg kan bruke (klorin - salmiak etc) eller noe annet - som jeg kan kjøpe - har du det? Kan jeg komme en e.middag (Beate jobber i Oslo og bruker bilen på dagtid) og hente (helst før torsdag, da kommer Jostein og hjelper meg)

Jeg jobber kveld hele uka men kan sette en på flybridge til deg. Cyberbond 9999 er det jeg har og den jeg bruker selv!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Jeg jobber kveld hele uka men kan sette en på flybridge til deg. Cyberbond 9999 er det jeg har og den jeg bruker selv!

Høres veldig bra ut :thumbsup: jeg kommer onsdag e.middag (husk å legge ved en faktura :thumbsup:) Takker :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Jeg jobber kveld hele uka men kan sette en på flybridge til deg. Cyberbond 9999 er det jeg har og den jeg bruker selv!

ny melding:

Beate sier at hun har hjemmekontor på onsdag, - så da har jeg bilen hele dagen :yesnod: Da kan jeg komme på dagtid og hente, når står du opp og har fått morgenkaffen? Kanskje vi kan få skravla litt også.......?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...