Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Fikk laget en ekstra sidekonsoll hos en lokal blikkenslager av aluminium, primet og malt med Biltemas hammerslagslakk. Lagde en mal i papp, og tok med meg hele greia til blikkenslageren. Ble veldig fornøyd med resultatet. Så nå må jeg bare lære meg å bøye akryl, så jeg får laget en vindskjerm også.

20230709_115839.jpg

20230709_115540.jpg

20230814_184656.jpg

20230814_174634.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er Jostein og jeg i gang med å sette inn vinduene. Aldri trodde jeg at det skulle bli en så grisejobb - det var butyl "over alt"! :lol:

Forberedende arbeid, Jostein vasker/renser med avfettingmiddel (Cyberbond 9999 Cleaner, Chilli Solbris har). Det svir skikkelig i småsår på hendene. Så legges en tykk pølse med bytyl (Teroson RB 2759, Chilli Solbris har).

WP_20230817_13_50_23_Pro__highres.jpg.e5acaad9b54a91bfbf058e5fc75e0bdc.jpg

 

Vi prøvde også med å legge butyl på selve skroget. 

WP_20230817_13_02_56_Pro__highres.jpg.18c23c2b0d6b918960428e891e436460.jpg

 

Vinduene ble lagt på plass og presset mot underlaget. Vi syntes det tøt skikkelig ut. 

WP_20230817_13_11_44_Pro.jpg.931a83ebc791b964dc7d89e2a4c58cae.jpg

 

WP_20230817_12_53_35_Pro__highres.jpg.05ee8dd1a710ad52d46b30b25dd1a8af.jpg

 

Så kom jobben med å skru på innerrammen - ikke helt enkelt. 

WP_20230817_15_34_15_Pro__highres.jpg.81fe5304b90be1ed04a5bbd7a5ecde86.jpg

 

men det blir vel bra til slutt. Vi rakk ikke å gjøre alt ferdig i dag, Jostein fikk byttet plugger på påhengeren og han skulle også bytte bensinslangen, men jeg hadde ikke riktige slangeklemmer så han kommer tilbake en dag og vi fullfører. Håpet nå er å få sjøsatt båten neste helg :rolleyes: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Når 2 amatører som aldri har satt inn et vindu i en båt før, men tror de kan "alt", skjønner man etter hvert at noe kan gå galt (Murphy's lov 🤪), og det har skjedd. Vel - det har ikke skjedd noe galt, men vinduene ble ikke satt riktig nok inn - og da oppstår problemene ☹️og jeg har ikke krefter (eller energi) til å holde på alene. Nå trenger jeg derfor en skikkelig pause fra båten, jeg flytter den til en bedre plassering på tomta (så jeg får tilbake plenen foran stuevinduene) og fortsetter med båten i det stille. Det blir ikke sjøsetting i år😭 Etter planen har jeg mer jeg skulle ha gjort med båten seinere i høst, utover i vinter og til våren. Det gjør jeg heller nå 🙂 og satser på å få henne på vannet til 17. mai neste år 🙂

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har blitt inspirert av @Hulda og de lange diskusjonene om dieselpolering, og gått i gang med å installere dagtank. Kjøpt en 62l dieseltank på Båtbua, et Separ2000/5 filter fra Kina og et Racor 500 FG fra samme sted. En haug med slanger og fittings fra Hydroscan i Moss («Nå kommer ennå en gammal båt-tullling…») og en elektrisk drivstoffpumpe fra BT. Satte en L-ventil ved tanken før tilførselen til motoren, så jeg kan velge mellom diesel fra hovedtank eller dagtank i tilfelle BT-pumpa skulle ta kvelden en gang. Så går det slange til Separ, gjennom pumpa og til dagtank med overløp tilbake til hovedtanken. Satte også stigerøret til dieselvarmeren i dagtanken. Fra dagtank via Racor 30micron filter via L- ventilen til motor finfilter. 
Etter demontering av en del innredning fant jeg mannlokket til hovedtanken, så da blir det vel en rens av denne etter hvert. Original ståltank fra 1985 har nok aldri blitt renset, så bortgjemt som den er. Så får vi se om ikke Ford 2715 (?) blir fornøyd!

 

Elwaro 30 under oppussing og refit hjemme på gårdsplassen, vegg i vegg med snekkerbua

 

Bor i Rygge

Link to post
Share on other sites

Det var da en fornuftig mann!

 

Ekstra populær blir du om du fyller inn dette med båt og greier slik at det kommer nederst i postingen. Og tar et bilde og legger ut når du er ferdig. Og da kan vi begynne å kritisere :-) Ikke bry deg om dem som ikke liker 'Kina-kopier'. Kan godt tenke meg at disse kopiistene i Kina også leverer til Originalleverandørene. Kopien min er i hvert fall dønn lik originalen.

Link to post
Share on other sites

- så var det bare å ta ut igjen det vinduet jeg så var satt galt inn (skru ut en mengde skruer på innsiden :nonod:) og ta vekk all butylen. Det ble litt av en haug :yesnod:, vel - jeg fortsetter litt i det stille med båten - stresser ikke :smiley: Det ser ut til at jeg får kvalifisert hjelp/råd/tips etc om en stund - så da blir nok humøret mitt bedre :smiley:

 

-detmtteggalt..jpg.b09f8209b25cfba2169499ce277e41a7.jpg

 

Men det skal sies: Hadde jeg vist at det ble så mye jobbing da jeg kjøpte en båt fra 1986 for 3 år siden så hadde jeg nok ikke kjøpt den. Det startet med bare noen kosmetiske sårskader i baugen og langs skrogsidene, jeg sparklet og lappet på, det endte med hellakkering over og under fenderlist, og så oppdaget jeg lekkasjene i fra taket i hard-topen. Da begynte moroa :crazy: :lol:

 

Men hun blir vakker når hun kommer på vannet til neste år :thumbsup: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 34 minutter siden:

- så var det bare å ta ut igjen det vinduet jeg så var satt galt inn (skru ut en mengde skruer på innsiden :nonod:) og ta vekk all butylen. Det ble litt av en haug :yesnod:, vel - jeg fortsetter litt i det stille med båten - stresser ikke :smiley: Det ser ut til at jeg får kvalifisert hjelp/råd/tips etc om en stund - så da blir nok humøret mitt bedre :smiley:

 

-detmtteggalt..jpg.b09f8209b25cfba2169499ce277e41a7.jpg

 

Men det skal sies: Hadde jeg vist at det ble så mye jobbing da jeg kjøpte en båt fra 1986 for 3 år siden så hadde jeg nok ikke kjøpt den. Det startet med bare noen kosmetiske sårskader i baugen og langs skrogsidene, jeg sparklet og lappet på, det endte med hellakkering over og under fenderlist, og så oppdaget jeg lekkasjene i fra taket i hard-topen. Da begynte moroa :crazy: :lol:

 

Men hun blir vakker når hun kommer på vannet til neste år :thumbsup: :sailing:

Eller en liten tur i år! Det er lenge igjen sv sesongen!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig et helt prosjekt. Etter mange år med seilbåt både her hjemme og i Middelhavet, og noen sesonger med en liten Antares på svenske kanaler, ser fruen og jeg frem mot pensjonsalderen om et års tid, og planlegger en tur sydover på europpeiske elver og kanaler. Da passer ikke seilbåt med 250 i kjøl, og Antaresen ble for liten.så i fjor høst kjøpte vi en Elwaro 30, med et knuseverk av en 6,2 l Ford. Denne er nå under full restaurering. Og det baller på seg….. skrog og dekk har fått en solid omgang med Doublecoat fra @Chilli Solbris, så nå ser det mye bedre ut. Alle skroggjennomføringer er byttet til kompositt. Alt elektrisk er klippet bort, så Solgård avfallsplass har fått en søppelsekk full av gale lampettkabler m.m. Nytt instrumentpanel og bryterpanel er under bygging, Garmin plotter og autopilot venter på tur. Får nok å gjøre i vinter også. Dessuten blir innredningen bygget om, så den passer 2 på tur.

 

Skal legge ut litt bilder etter hvert.  

Elwaro 30 under oppussing og refit hjemme på gårdsplassen, vegg i vegg med snekkerbua

 

Bor i Rygge

Link to post
Share on other sites

Time Off skrev 25 minutter siden:

Dette er egentlig et helt prosjekt. Etter mange år med seilbåt både her hjemme og i Middelhavet, og noen sesonger med en liten Antares på svenske kanaler, ser fruen og jeg frem mot pensjonsalderen om et års tid, og planlegger en tur sydover på europpeiske elver og kanaler. Da passer ikke seilbåt med 250 i kjøl, og Antaresen ble for liten.så i fjor høst kjøpte vi en Elwaro 30, med et knuseverk av en 6,2 l Ford. Denne er nå under full restaurering. Og det baller på seg….. skrog og dekk har fått en solid omgang med Doublecoat fra @Chilli Solbris, så nå ser det mye bedre ut. Alle skroggjennomføringer er byttet til kompositt. Alt elektrisk er klippet bort, så Solgård avfallsplass har fått en søppelsekk full av gale lampettkabler m.m. Nytt instrumentpanel og bryterpanel er under bygging, Garmin plotter og autopilot venter på tur. Får nok å gjøre i vinter også. Dessuten blir innredningen bygget om, så den passer 2 på tur.

 

Skal legge ut litt bilder etter hvert.  

Denne gleder jeg meg til å se resultatet på!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Eller en liten tur i år! Det er lenge igjen sv sesongen!😁😁

Jeg vet at det er noe igjen av sesongen, sp.målet er bare om jeg gidder stresse (med de vondtene jeg har - er jo utrolig nok ikke 28 år lenger med all verdens av iver, pågangsmot og krefter) og heller ta det med ro, KOSE meg med jobbingen og se fram til tidlig sjøsetting til neste år :smiley: :smiley:

 

(Har ikke lyst til å bli så drittlei som jeg har vært noen ganger allerede og vurdert salg. Jeg er glad i båten og hun er akkurat det jeg trenger for å KOSE meg på sjøen. Nå har hun ligget på land i snart 3 år, noen måneder fra eller til spiller ingen rolle :smiley:)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Hullene i duken rundt fb begynner å bli slitt og løsner fra knappene av og til.

Prøvde et par design på 3D printeren og kom frem til en løsning frem til båten skal på land og det kan fikses med symaskinen.

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 22.8.2023 at 16.58:

- så var det bare å ta ut igjen det vinduet jeg så var satt galt inn

Nå tror jeg jeg har funnet ut hvorfor vinduet/ene ikke passer - eller ble satt galt inn igjen. Taket i hard-topen har seget noen millimeter ned (kanskje opp mot 5-6 mm) og det gjør at vindusfalsene ikke passer inn i det utskårete feltet i glassfiberen/skroget hvor vinduene skal inn (forståelig forklart.....???) Resultatet blir derfor at jeg må få jekket opp taket de få millimetrene slik at det hele "sklir" på plass. Men der trenger jeg hjelp. Jeg skal snakke med Jostein igjen og høre om han har tid, lyst og ork :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Tatt ut det andre frontvinduet som jeg også mener var galt satt inn, fjernet butyl fra vindusfals og skrog (en pirkete grisejobb :smiley:) og forsøkte etterpå å montere babord håndrekke på hard-top taket. Jeg vet ikke hva det er, men at det skal være så inn i HEL........ vanskelig å få entret 2 bolter (M8 50, renskåret til 40 :smiley: jada, jeg vet at å kutte en bolt med vinkelsliper ikke er det letteste, men det går veldig greit å skru på en mutter etter kappingen - hadde jo skrudd på en mutter før jeg kappet for å være sikker på at jeg ikke ødela gjengene:smiley: den gikk knirkefritt av og på :smiley:) er for meg et STORT mysterium :crazy: Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg er ingen kløpper med verktøy etc, det går oftest galt - er min erfaring :nonod: men til slutt får jeg det til - utrolig nok :smiley:

Nå sprutregner det i Larkollen og det ble litt for kjølig å sitte under garasjeteltet og fikle, så da går jeg inn og spiser god hjemmelaget gryte (sosekjøtt) og får roet nerva :smiley:

God helg forresten :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

I går tok jeg ut det andre frontvinduet som jeg mener var satt galt inn, i dag fjernet jeg restene av butyl på vinduet  og skroget, videre monterte jeg håndrekker i rustfritt på taket kjøpt hos Maritim i Dikeveien, Fr.stad - det ble skikkelig snasent synes jeg, og i påvente av å få hjelp til å sette vinduene inn riktig denne gangen, har jeg begynt å gjøre klar ryggstøet i forpiggen. Disse skal teakfarges og lakkeres med x-antall lag med Scooner-lakk før de får samme putetrekk som sitteputene - kritthvite. Upraktisk - javel, men det blir sånn :wink: Så det går forover - om enn  veldig S A K T E :wink:   2 - 3 knop kanskje :sailing:

WP_20230828_14_26_41_Pro__highres.jpg

 

WP_20230828_14_29_39_Pro__highres.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...