Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Jeg visste at det ikke ville bli enkelt. Å sette inn vinduene i båten. Aleine! Men lyder man navnet sitt og er STA så hjelper det godt. Etter at jeg tok ut vinduene fra forrige gangs innsetting som gikk på tryne, gikk jeg mer forsiktig fram denne gangen. Jeg la vinduet røflig på plass. Ombord justerte jeg vinduet slik at jeg så alle hullene hvor den innvendige ramma skulle skrues på.

WP_20230902_15_38_09_Pro.jpg.39415f1da7215812e085febf134df8bc.jpg

 

 

WP_20230902_15_38_39_Pro__highres.jpg.2ca352e93aecfee9f8e85b07e465e2e2.jpgDa dette sytes å stemme markerte jeg med tape hvor vinbduet skal plasseres. 

WP_20230902_15_39_15_Pro__highres.jpg.f226c20922708fc4d94ffd8415025861.jpg

Så tok jeg ut vinduet og la på en pølse med butyl (mengde: Det er ikke så nøye - bare det er akkurat - nok!) Deretter løftet jeg vinduet på plass (orienterte meg etter maskeringstapen - det var til god hjelp)

- og så at butylen tøt ut og var klar til å gjøre jobben sin som pakning. Så kom jobben med å skru fast den innvendige rammen (et sant lite helvete for en med artroser i håndledd, men som sagt: jeg er sta!!!) og jeg tror det ble ok, synes det ser riktig ut i alle fall. 

WP_20230902_17_31_42_Pro__highres.jpg.33ecfedb4c6a00cff6e3cfd873e2c366.jpg

- så er det bare å gjøre klart til det neste vinduet. Men det blir ikke i dag, håndledd, rygg og kne skriker. Godt det er søndag/hviledag i morgen. En jobb jeg overhode ikke kan anbefale å gjøre aleine, - men er man sta nok så ser det ut til å gå greit.

WP_20230902_17_33_06_Pro__highres.jpg.36fdbaea2f27a11a5081ddaf2c2c3cd6.jpg

- men det blir da en grei båt?

WP_20230902_17_34_37_Pro__highres.jpg.c78be6a48c093305745bc062c5d74ab4.jpg

 

 

 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Jeg visste at det ikke ville bli enkelt. Å sette inn vinduene i båten. Aleine! Men lyder man navnet sitt og er STA så hjelper det godt. Etter at jeg tok ut vinduene fra forrige gangs innsetting som gikk på tryne, gikk jeg mer forsiktig fram denne gangen. Jeg la vinduet røflig på plass. Ombord justerte jeg vinduet slik at jeg så alle hullene hvor den innvendige ramma skulle skrues på.

WP_20230902_15_38_09_Pro.jpg.39415f1da7215812e085febf134df8bc.jpg

 

 

WP_20230902_15_38_39_Pro__highres.jpg.2ca352e93aecfee9f8e85b07e465e2e2.jpgDa dette sytes å stemme markerte jeg med tape hvor vinbduet skal plasseres. 

WP_20230902_15_39_15_Pro__highres.jpg.f226c20922708fc4d94ffd8415025861.jpg

Så tok jeg ut vinduet og la på en pølse med butyl (mengde: Det er ikke så nøye - bare det er akkurat - nok!) Deretter løftet jeg vinduet på plass (orienterte meg etter maskeringstapen - det var til god hjelp)

- og så at butylen tøt ut og var klar til å gjøre jobben sin som pakning. Så kom jobben med å skru fast den innvendige rammen (et sant lite helvete for en med artroser i håndledd, men som sagt: jeg er sta!!!) og jeg tror det ble ok, synes det ser riktig ut i alle fall. 

WP_20230902_17_31_42_Pro__highres.jpg.33ecfedb4c6a00cff6e3cfd873e2c366.jpg

- så er det bare å gjøre klart til det neste vinduet. Men det blir ikke i dag, håndledd, rygg og kne skriker. Godt det er søndag/hviledag i morgen. En jobb jeg overhode ikke kan anbefale å gjøre aleine, - men er man sta nok så ser det ut til å gå greit.

WP_20230902_17_33_06_Pro__highres.jpg.36fdbaea2f27a11a5081ddaf2c2c3cd6.jpg

- men det blir da en grei båt?

WP_20230902_17_34_37_Pro__highres.jpg.c78be6a48c093305745bc062c5d74ab4.jpg

 

 

 

 

Godt jobba! Med tapen har du funnet litt hjelp!

Hvis du får fruen til å trykke inn vindusrammer når du skrur fra innsiden blir det helt toppers!

Ikke rør overskytende butyl!!! La det sitte minimum en uke før du renskjærer!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 47 minutter siden:

Ikke rør overskytende butyl!!! La det sitte minimum en uke før du renskjærer!!!

:yesnod: har da sett og studert videoen din :thumbsup: Kona hjelper nok litt til (et hjørne jeg ikke er 100% fornøyd med) i morgen. På mandag tar jeg det andre frontvinduet :thumbsup: og håper jeg får hjelp når sidevinduene skal inn, de er umulig for en både brå og sta person å få på plass alene :headbang: Fetteren til kona har tilbudt seg å hjelpe når han ikke er på jobb (jobber turnus på Borregården) :yesnod: Båten SKAL  på vannet til neste år :yesnod: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

ezach skrev for 10 timer siden:

Godt å høre. Hansviken nordpå fikk ny takluke i juli, og butylen blir vel renskåret om 10 måneder... 😅

20230726_222116.jpg

Det er helt uproblematisk! 😃😃

tom Cognac skrev for 9 timer siden:

:yesnod: har da sett og studert videoen din :thumbsup: Kona hjelper nok litt til (et hjørne jeg ikke er 100% fornøyd med) i morgen. På mandag tar jeg det andre frontvinduet :thumbsup: og håper jeg får hjelp når sidevinduene skal inn, de er umulig for en både brå og sta person å få på plass alene :headbang: Fetteren til kona har tilbudt seg å hjelpe når han ikke er på jobb (jobber turnus på Borregården) :yesnod: Båten SKAL  på vannet til neste år :yesnod: :sailing:

Høres ut som en god plan!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fikk langt på vei satt inn styrbord frontvindu i dag :wink: Alene :thumbsup:. Må få litt hjelp av kona til å sluttføre i morgen. En ting kan sies til de som vil ta ut/sette inn vinduer: Dette er en jobb som krever minimum 2 personer, nøye planlegging og en stor mengde arbeidslyst. Til sidevinduene må vi være 3 personer (1 som holder ruta oppe utvendig, 1 som justerer og tilpasser innvendig og 1 som markerer med maskeringstape eksakt plassering av vinduet)...............hmmmmmmmm...................noen her som tilbyr seg å hjelpe.......................???

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 5.9.2023 at 23.29:

Til sidevinduene må vi være 3 personer (1 som holder ruta oppe utvendig, 1 som justerer og tilpasser innvendig og 1 som markerer med maskeringstape eksakt plassering av vinduet)...............hmmmmmmmm...................noen her som tilbyr seg å hjelpe.......................???

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg laget ryggstøttene, de er foreløpig ubehandlet, men skal teakbeises og lakkeres. Så skal jeg få sydd puter med 5 cm skumgummi, trukket med helt hvitt, ganske grovt bommullsstoff, (samme stoff i setene) som enkelt kan hektes på med en "lomme" bakpå hver pute. Tror dette blir bra 👍😊
Venter fortsatt på at noen kan komme og hjelpe meg med vinduene i båten - noen som har tid, ork og lyst til å hjelpe til? Det er bare å sende meg en pm :thumbsup:
WP_20230908_15_51_48_Pro.jpg.5a274646a60a0050e2714c72d41c7315.jpg
babord side (frontvinduet ser greit ut, sidevinduet må ut og settes inn korrekt!)
WP_20230908_15_52_02_Pro.jpg.fedd63914d36710d61990b8c1ce11fdb.jpg
styrbord side (frontvinduet er ikke bra nok satt i, men kan kanskje fikses med litt muskelkraft, sidevinduet mangler - er ikke satt inn)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har leid inn en proff noen timer for å hjelpe meg. Jeg hater sparkel og lakk, men cockpit'n blir lakkert sort nå i første omgang. 30timer vs 300timer, kun på cockpit. Men skroget skal fortsatt gelcoat sprøytes 

 

Når man først har tatt det steget med sparkel og lakk snarveien, så skal de rette folka brukes (jp custom works) og det skal brukes kvalitetprodukter fra International og awlgrip IMG_20230909_142736.jpg

Link to post
Share on other sites

Holdt på å drite meg ut, når jeg lå og tenkte på windbreaker forann motoren i går kveld, så kom jeg på at jeg faenma har glemt skroggjennomføringene til motorkabler, slanger, slanger til styring og lift. Jaggu godt jeg kom på det før jeg lakkerte luka, nå er det bare kappe, slipe, støpe, slipe, primer

 

Her er en liten 2timers howto fix the fuckup 

IMG_20230911_075457.jpg

IMG_20230911_080041.jpg

Snapchat-1513706258.jpg

IMG_20230911_092046.jpg

IMG_20230911_093537.jpg

IMG_20230911_094652.jpg

IMG_20230911_112737.jpg

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev for 2 timer siden:

Det er jo plass til en diger innenbords motor oppi den kassen der! Det må jo bli helt topp😂😂

 

Bare så synd man ikke kan løfte/senke drevet, sånn som man kan på en påhenger som er montert på en hydraulisk lift 

 

Ls1 med drev, koster jo halvparten av en 300xs med 20" stamme 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort en avtale med 2 ukrainske flyktninger, menn i sin beste alder, om å få satt inn vinduene i båten min. Førstkommende søndag. De snakker tålig bra norsk (de har vært her i 8 måneder med sine gravide koner) og forstår det meste av det jeg sier. Siden de ikke har satt inn vinduer i fritidsbåt før instruerer jeg dem hvordan jeg fikk satt det ene frontvinduet 95% riktig inn (tørr ikke si 100%, men det er nok nærmere sannheten :wink:) og følger dem opp mens de jobber, hvis de har sp.mål etc.

WP_20230902_15_39_15_Pro__highres.jpg.76750c0c45131607de7b1c559ba124f0.jpgJeg byr på drikke og noe spiselig mens de holder på. Jeg har tilbudt dem et kronebeløp for jobben, som de verken har akseptert eller avslått. Jeg regner med at de vil se om de fikser jobben eller ikke først. Hvis jeg får lov tar jeg noen bilder mens de holder på. Og av det ferdige resultatet. Som vil bli lagt ut her. 

 

Underlig at det måtte ukrainske flyktninger til for å hjelpe meg med å få satt inn vinduene :rolleyes:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort en avtale med 2 ukrainske flyktninger, menn i sin beste alder, om å få satt inn vinduene i båten min. Førstkommende søndag. De snakker tålig bra norsk (de har vært her i 8 måneder med sine gravide koner) og forstår det meste av det jeg sier. Siden de ikke har satt inn vinduer i fritidsbåt før instruerer jeg dem hvordan jeg fikk satt det ene frontvinduet 95% riktig inn (tørr ikke si 100%, men det er nok nærmere sannheten :wink:) og følger dem opp mens de jobber, hvis de har sp.mål etc.

WP_20230902_15_39_15_Pro__highres.jpg.76750c0c45131607de7b1c559ba124f0.jpgJeg byr på drikke og noe spiselig mens de holder på. Jeg har tilbudt dem et kronebeløp for jobben, som de verken har akseptert eller avslått. Jeg regner med at de vil se om de fikser jobben eller ikke først. Hvis jeg får lov tar jeg noen bilder mens de holder på. Og av det ferdige resultatet. Som vil bli lagt ut her. 

 

Underlig at det måtte ukrainske flyktninger til for å hjelpe meg med å få satt inn vinduene :rolleyes:

Tid! Så kanskje ikke så underlig!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Tid! Så kanskje ikke så underlig!

underlig at 2 ukrainske flyktninger som aldri har satt inn et båtvindu før hjelper meg - jeg tror de har ganske godt med tid :rolleyes: , men synes likevel det er underlig, eller kanskje beundringsverdig (er et riktigere ord?) at de tørr gå på et sånt prosjekt - det synes jeg er respektabelt og modig :thumbsup: :wink: Men så hjelper jeg kanskje dem også litt i en vanskelig hverdag?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 34 minutter siden:

underlig at 2 ukrainske flyktninger som aldri har satt inn et båtvindu før hjelper meg - jeg tror de har ganske godt med tid :rolleyes: , men synes likevel det er underlig, eller kanskje beundringsverdig (er et riktigere ord?) at de tørr gå på et sånt prosjekt - det synes jeg er respektabelt og modig :thumbsup: :wink: Men så hjelper jeg kanskje dem også litt i en vanskelig hverdag?

Det synes jeg er helt supert!! 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 59 minutter siden:

Det synes jeg er helt supert!! 

Det synes jeg også :thumbsup: Da de var på befaring fikk jeg skryt for hvor pen båten min er, da jeg fortalte dem hvor gammel den er - nektet de nesten å tro det. Men de så hvilket stort arbeid jeg allerede har nedlagt i den, - både utvendig og innvendig. Hvis krigen blir langvarig og Sergey og Oleksiy fortsatt befinner seg i Norge/Østfold/Larkollen ser jeg ikke bort ifra at det blir noen turer på fjorden med dem til neste år. Kanskje de liker å fiske - da har jo jeg båten :thumbsup: :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...