Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

KAn man se andre båter via AIS også her? Hvordan er det med alarmene, noen som har testet ut de?

 

Hei Polarn :sailing:

 

Svarene på det du lurer på her er ja på begge.....! :smiley:

 

Og jeg kan legge til at alt av funksjoner i denne release-versjonen,som er henvist til flere ganger, altså Build 624a, - ja der virker ALT slik som det er beskrevet i bruksanvisningen for denne versjonen. :smiley:

 

Jeg kan bare beklage at jeg verken har anledning eller tid til å drive noe support utover det dere alle selv kan finne ut ved å lese BRUKSANVISNINGEN og så f.eks. sette igang å teste ut selv hvordan de forskjellige innstillinger/konfigurasjoner skal gjøres.

 

Tror jeg vil påstå at det også er den beste måten å bli kjent med / lære seg bruken av slike hjelpemidler.... :sailing::smiley:

 

OBS!

Jeg vil også anbefale de som er interessert i utviklingen videre av dette programmet og mulighetene som det arbeides med for neste oppgradering / release, til å lese litt i f.eks. denne tråden OpenCPN PlugIn Development, så får man et bilde på hvordan det tenkes at dette skal bli fremover.

 

I en annen tråd i dette forumet for OpenCPN , fortelles det at det arbeides med muligheter for "integrering" / "layer" med f.eks. Google Maps og mange andre interessante muligheter....!

 

 

MEN, som også nevnt tidligere så anbefaler jeg for de fleste at de bruker dagens stable release utgave, som virker som en drøm med alle de funksjonene som den har implementert.

 

Ship o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du med Build 624a? Er dette en oppgradering fra 2.1.0? Kunne dere ikke hatt en oppdaterings knapp for sjekk av siste versjon builds o.l? Link please!

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med Build 624a? Er dette en oppgradering fra 2.1.0? Kunne dere ikke hatt en oppdaterings knapp for sjekk av siste versjon builds o.l? Link please!

 

Hei igjen

 

Jeg har jo henvist med link opp til flere ganger i tidligere innlegg, - senest i dette innlegg # 112!

 

Hvis du trykker ?-knappen i menyen for programmet, så vil du se under "om"-arkfanen, hviken build av versjon 2.1.0 du har.

Det har vært et stort antall builds av versjon 2.1.0 etterhvert som utviklingen i beta-versjoner og feilrettinger har kommet.

 

Den build som ble lansert som ferdig program av versjon 2.1.0, er altså build 624a, og er den utgaven av programmet som per dato SKAL brukes. :smash:

 

Ditt ønske om en "oppdaterings-knapp" har jeg registrert er med i den offisielle "forumtråden for ønsker om nye funksjoner", der alle og enhver kan komme med sine ønsker...., og du skal ikke se bort ifra at utviklerne av dette programmet med Dave i spissen for programmerer-teamet kan ta slike ønsker med i fremtidige versjoner! :seeya::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra jeg har 624a, programmet skal testes i ferien sammen med papirkart og en GPS til. Skal ta med pc til båten i morgen for å sjekke nøyaktigheten av GPS. Antar at AIS henter signaler fra GPS og ikke internett slik at programmet kan brukes uten internett?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Med GPS får du din egen nøyaktige posisjon i kartet, men ønsker du AIS visning av andre båter(bare de som har AIS-sender/modul ombord!) i ditt kartbilde så må du nok anskaffe deg en AIS mottaker/modul som du kobler til kartprogrammet på en annen COM-port.

Internett-forbindelse trenger du ikke for å få til dette....., GOD ferie! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er synd at det ikke kan sendes AIS signlar som GPS også mottar med f.eks en platform som OpenCPN. Siden dere er pervo på software, why not hardware også?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Men det er synd at det ikke kan sendes AIS signlar som GPS også mottar med f.eks en platform som OpenCPN. Siden dere er pervo på software, why not hardware også?

 

Hm, da tror jeg ikke du helt forstår hvordan AIS funker.

Det er et samband der båter sender ut sin kurs/fart/posisjon. For at andre skal motta dette må de lytte på samme "kanal".

GPS signalene mottas fra satellitt på 1.5 GHz båndet - mens AIS benytter Maritim VHF kanaler på 160 MHz.

 

Skal du motta AIS må du derfor ha VHF antenne og en AIS mottaker som dekoder signalene og sender dem videre til PC/OpenCPN.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

....

Skal du motta AIS må du derfor ha VHF antenne og en AIS mottaker som dekoder signalene og sender dem videre til PC/OpenCPN.

 

Geir :seeya:

 

Hei igjen Geir!

 

Ville bare benytte anledningen her til å takke deg igjen for den fine og gode hjelpen jeg fikk i.f.m "VHF-prosjektet" for vel et år siden, og det funker fortsatt meget bra......!(Tiden går fort,gitt!)

 

Nå gleder vi oss til ferien som starter idag, og de første feriegjestene kommer allerede ikveld.

 

Som både svigerfar og bestefar :yesnod: gleder jeg meg til å bringe (hardt) tilegnet kunnskap/erfaringer videre om både båtliv, navigasjon, kommunikajon (VHF-sertifikat), gleden ved å fiske middagsmaten selv og ikke minst betydningen av sikkerhet til sjøs. (Båtførerprøven for alle) :sailing::smiley:

 

Ellers er planen å få med seg de årlige fotturene i Rondane, samt snekkere litt på landstedet........!

 

Ønsker alle sammen en fin sommer med mange gode opplevelser! :fishing:

 

Ship o'hoy :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan anbefalle en grei GPS som kan kobles via USB?

 

Jeg har flere merker/modeller i biler og båter...., og alle fungerer bra til hovedformålet, selv om de har litt ulik "oppførsel" i enkelte situasjoner.

Kjøp ihvertfall ikke noe annet enn med SiRF Star III - chipset og WAAS / EGNOS korreksjon.

 

Disse tre bruker jeg mye:

 

Haicom Hi-204 III

Navibe GM 720 (billig hos Clas Ohlson)

Globalsat BU 353, som bl.a. står omtalt her i oppsettet/ bruksanvisningen for OpenCPN

 

NB!

Alt etter hvilket OS de skal brukes på, - sjekk at du får med / eller kan laste ned korrekt driver for det aktuelle operativsystemet (OS'et)!

 

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

 

Hva er galt med Analog Devices, Conexant, RF Micro og andre.

Eller Ashtech for den saks skyld.

 

Hvorfor kan ikke SiRF Star IV brukes?

 

Uff og uff, Mulligan......, det var skrevet i den mening at det var å regne som "minstekrav" idag, - for oss nybegynnere på området! :blush:

 

M.a.o bruk ikke noe som er "dårligere" - hvis du forstår?

(ønsker ikke noen videre ørkesløs diskusjon, foreslår bare noe som jeg vet virker og som er enkelt å installere/bruke, så er valget fritt for hva man ønsker å kjøpe)

 

Ønsker deg en POSITIV og GOD Sommer! :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Polarn

Jeg tror ikke du forstår hvordan GPS funker heller... :rolleyes:

 

Nei vel, så hvordan fungerer et globalt posisjonssystem da? :rolleyes:

Jeg sier bare at i stede for å masse duppedingser om bord så burde man få til at min båt kan vises for deg som også har gps via et kartplottersystem "om jeg ønsker å bli sett"

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har lekt litt med opencpn nå jeg også. Problemet er jo å få tak i lovlige kart. Innskanning av kart er en løsning, men det kan vi heller ikke dele. En løsning der vi kunne lastet ned fra Kartverket og ha de liggende "cachet" hadde kanskje vært det greieste.

Uten GPS, så er det en grei planleggingsløsning. Har slitt litt med å få koblet til en GPS

 

Kjører Debian Linux, i test-versjon (squeeze), oppdatert til og med idag. Prøvde først med en GPS med USB-kabel. Denne får jeg ikke kontakt med, skal forsøke litt senere med windows, men USB-kabelen gikk litt istykker, og jeg må lodde litt. Det er forresten en gammel Magellan Trition 200 GPS.

 

Så fant jeg en blåtann sak fra kontoret. RoyalTek BTR-1000, brukt sammen med wayfinder og en mobiltelefon i "gamle dager". Den klarer jeg ikke å sette opp en fornuftig blåtann-forbindelse til. Men visste jeg hadde en til liggende et sted, en noe nyere. Den fikk jeg koblet meg til. Fikk data fra GSP'en, xgps klarte å koble seg til via gpsd, det samme med tangogps. Men OpenCPN ville ikke koble seg til via gpsd. Men direkte via /dev/rfcomm0 så gikk det greit. Båten plasserte seg godt på land her jeg sitter nå. Savner litt muligheten for å importere ruter fra telchart, men er redd det filformatet er propreitært.

 

Skal se etterhvert om jeg klarer å finne ett fornuftig oppsett for å ta med i båt.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Nei vel, så hvordan fungerer et globalt posisjonssystem da? :rolleyes:

GPS

 

Jeg sier bare at i stede for å masse duppedingser om bord så burde man få til at min båt kan vises for deg som også har gps via et kartplottersystem "om jeg ønsker å bli sett"

 

I stedet for å bruke masse duppedingser, bil, tog, fly for å komme til Kanariøyene, så vil du sykle dit. Greit nok det, men sykkelen kan ikke fly. Heller ikke kan du sykle på vann. Og dette får verken du, jeg eller noen andre gjort noe med på en stund. Så det så.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...