Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Nå var det mest det med "grokkingen av urlen" og den der "cache med png" ...

Er nok et vinterprosjekt å finne ut hvordan man laster ned disse kartene og importerer dem i OpenCPN. Men i prinsippet er det «bare» å bruke BBOX-parameteren til å angi kartutsnittet med koordinater for to diagonale hjørner antar jeg, samt at WIDTH og HEIGHT må være riktig så det blir i korrekt målestokk og proporsjonalt korrekt i forhold til BBOX-utsnittet. Utfordringen er vel å finne ut hvordan disse koordinatene og målene henger sammen for å få kart som ser ok ut. Eksperimenterte litt i går og da fikk jeg ut kart som var veeeeeldig lange og tynne ... så vi får se neste år, i år blir det TIKI Navionics Gold og ikke OpenCPN på meg.

Link to post
Share on other sites

Og hva gjør jeg her då? Hvordan få kart innpå prog. ? :confused: Laste ned ofc, men hvor? :cheers:

 

20ksww3.jpg

 

Går på Toolbox > Charts. Og får opp programfilene mine.. Så jeg fårstår det slik at jeg må laste ned kart en plass, og så må jeg hente det fra programfilene mine.

 

xbg5rn.jpg

 

Hvor laste ned kart over bergen, eller helst hele verden, om ikke det er muligt, så iallefall Norge! :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Søkte litt på google.... Fant dette:

 

Her er manual for hvordan du får kartet innpå programmet.

http://opencpn.org/book/export/html/10

Her kan du laste ned kart :flag_bp:

 

Bla litt ned, og trykk på Download This Torrent.

2054dnk.jpg

 

:flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Et eller annet overstyrer meg fra å laste inn kart. Har forsøkt med tif. fil Men dette er det jeg ser uansett hva jeg forsøker å laste inn. Trolig noe fra SeaClear fuckup1.jpg

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kart må vanligvis kjøpes. Bruker C-map (CM93) kart. Fungerer veldig greit.

 

Svært gjerne, men vet du hvor man får kjøpt slike som faktisk fungerer med OpenCPN? Nautisk Forlag hadde ikke formater som passer OpenCPN da jeg var der. Har ikke lyst til å bestille på nettet bare for å ende opp med noe som ikke funker likevel, så hvis du kan henvise til en leverandør som faktisk har noe som funker hadde det vært strålende.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! :smiley:

 

Jeg ser av noen innlegg at det blir diskutert hvilke kart-formater OpenCPN 2.1.0 kan klare å lese.

 

I alle sammenhenger er det en fordel å lese dokumentasjonen og bruksanvisninger som følger med programvare man ønsker å benytte, og under "hjelp" ? - knappen finner man det meste, bl.a. denne informative oversikten over kartformater som denne Open Source programvaren kan greie å lese per idag.

 

Som dere ser så er det mange muligheter, - alt etter "dataferdigheter" og ikke minst interesse for å lage / prøve ut diverse kartalternativer man har bruk for i lokalmiljøet sitt.

 

Hvis man er interessert i å lage sine egne kart så er det jo bare for de mest ihuga (båtkameratene) å gå sammen om et prosjekt for sitt område.....! :yesnod::sailing:

 

Men som sagt så står alle kartalternativene (-formatene) som programmet per i dag kan lese i dokumentasjonen / bruksanvisningen!

 

 

Kaster samtidig frem denne "brannfakkel":

 

På dette viktige området som bl.a. vedrører sikkerheten til folk flest på sjøen,så tipper jeg at offisielle myndigheter :flag: kommer til å frigi gode sjøkart for folk flest i utviklingen som ligger foran oss, og da kan slike Open Source-prosjekt som dette programmet være med på å drive frem dette.........!

 

 

Det er jo flere og flere land som har lagt til rette for dette allerede, så vi kan jo arbeide for og håpe på at også våre hjemlige myndigheter :flag: lar oss få tilgang til "våre kart" som vi alle allerede har betalt for gjennom våre skattepenger..........!!! :sailing::seeya:

 

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing:

Det er et nydelig vær idag, og jeg har vært ute en tur "på bøljan blå", for å se etter dagens middag...., og ja -det ble middag. :fishing:

 

Samtidig fikk jeg testet noen funksjoner og hvordan man enklest konfigurerer/ setter opp de forskjellige hjelpemidler.

 

Testet bl.a. denne Anchor Watch- funksjonen på dagens tur.

 

Kan skrive under på at "8-ships bells lyden laget leven ombord, hver gang jeg drev av det oppsatte området for "fiske-meet"!

 

Test ut bruksområdet dere også....., lykke til! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du fortalt OpenCPN hvor kartene ligger? (Toolbox->Charts)

 

Ja, la de til der hvor det skulle være og da havnet de i den store hvite boksen under på charts. Ennå så får jeg bare det bilde som jeg viser til lengre opp.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

 

OpenCPN leser ikke C-MAP CM-93/3. Det gjør derimot programmet med C-MAP CM-93/2, men det formatet selges ikke lenger av Jeppesen Norway. De som har C-MAP CM-93/2 fra før, får derimot oppdateringer.

 

Det er flere andre nye formater av elektroniske kart som ikke kan brukes i OpenCPN. Man henvises da til gamle og utdaterte kartprodukter som ikke lenger selges...

Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

 

.......og så skader det vel ikke å henvise nok en gang til dokumentasjonen / bruksanvisningen for dette meget bra nyutviklede "Open Source" kartplotterprogrammet, der det bl.a. opplyses følgende i denne lenken Chart Formats:

 

S57/S52 (ENC).

(S63 Encrypted ENC is not supported. This is the format for the majority of newly produced vector charts from many national hydrographic offices. S63 charts are exactly the same as S57 except the they are encrypted to keep them from being illegally distributed.)

 

Other formats, that with some effort, can be used.

Generally many chart pictures in gif, jpeg, png, tif and other formats can be used, when properly geo-referenced, to generate KAP file (BSB / RNC) that OpenCPN can display. For the details about this process see the chart thread in the forum. Also, make sure to browse around the forum as there are a handfull of other interesting chart related threads.

 

WCI charts generated with SeaClear and MapCal can also be transformed to BSB charts and used by OpenCPN. The key is to open a WCI chart in MapCal and convert it to a BMP picture, and then transform this picture to a tiff file, using for example ImageMagic.

 

Before Maptech started to produce BSB charts the HDR format was used in the late eighties to mid nineties. These charts consists of many picture tiles in pcx format, more than 100 tiles is not unusual. The tiles can be merged to one picture and then used as any other picture to make an OpenCPN compatible chart. For details on this process see the Chart Conversion Manual and this post and the following posts in the forum.

 

The HDR format is from an era when computer-memory and processing power were less powerful than today, as a consequence these charts are not of the same quality as more modern charts. Furthermore, most of these charts are not using WGS84 as reference datum. These charts should not be the first choice, but can be useful if nothing else is available.

 

 

.....og her i denne lenken om Chart Sources står det enda mer info om bl.a. dagens situasjon når det gjelder tilgjengeligheten til nyere formater som f.eks S57 Vector Charts ENC (åpne formater).

 

 

Jeg tror fortsatt på at de Norske myndighetene :flag: også vil komme etter.....,med frigivelse av gode moderne kart....., som bl.a. OpenCPN 2.1.0 kan lese.

 

 

....men som sagt så står alt dere trenger av konkret info i dokumentasjonen / websiden for program-prosjektet, så jeg vil oppfordre alle til å lese der istedet for å "synse" og spekulere i mange feilaktige informasjoner som har lett for å dukke opp! :sailing::smiley::seeya:

 

Lykke til alle sammen!

 

ship o'hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

The key is to open a WCI chart in MapCal and convert it to a BMP picture

 

Dette har jeg prøvd å, fungerer ikke. Må man ha en GPS tilkoblet for at det skal fungere?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

The key is to open a WCI chart in MapCal and convert it to a BMP picture

Må da bli forferdelige store filer?

 

Er det noen her inne som vet hvordan å skaffe "hardcopy" av selve bruker anvisning? Gjerne i PDF og på norsk (hvis mulig) ?

 

Synes programmet virker spennende vs. min SOB-vmax lisens!

 

Noen som har testet autopilot med Open CPN ?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortsatt på at de Norske myndighetene :flag: også vil komme etter.....,med frigivelse av gode moderne kart....., som bl.a. OpenCPN 2.1.0 kan lese.

 

 

....men som sagt så står alt dere trenger av konkret info i dokumentasjonen / websiden for program-prosjektet, så jeg vil oppfordre alle til å lese der istedet for å "synse" og spekulere i mange feilaktige informasjoner som har lett for å dukke opp! :sailing::smiley::seeya:

 

Lykke til alle sammen!

 

ship o'hoi!

 

Takk for dét, siden dokumentasjonen er akkurat den samme som du henviste til sist står det vel fortsatt like lite om hvor man får kjøpt oppdaterte kart over norske farvann. Har hverken tenkt meg til Brazil eller Romania med det første (desverre). Eller er det jeg som er totalt blind?

 

For å slippe all denne plagsomme feilinformasjonen som flyter rundt her hadde det vært fint om du - som åpenbart bruker dette programmet, kanskje til og med i norske farvann - kan fortelle oss som nå har lest doc og surfet cruisersforum i det vide og brede uten å bli mye klokere, hvor du har kjøpt kartene dine, evt. avkrefte at det er mulig å få fatt i norske oppdaterte kart på lovlig vis. Hadde jeg klart å finne noe definitivt svar på dette ved å lese dokumentasjon og google selv, hadde jeg selvsagt ikke spurt deg om dette her.

 

Som du skriver selv tror du norske myndigheter vil komme etter med frigitte kart. Inntil det skjer er jeg mer enn happy med å kjøpe, men jeg gidder ikke bestille kart, prøve, finne ut at de ikke passer OpenCPN, kjøpe annet format, som heller ikke passer osv. Og å laste ned fra cache-serveren til kartverket, eller scanne papirkart mv., det går nok sikkert an, men det blir evt. et vinterprosjekt for min del.

Link to post
Share on other sites

--------Og å laste ned fra cache-serveren til kartverket, eller scanne papirkart mv., det går nok sikkert an, men det blir evt. et vinterprosjekt for min del.

 

Hei nicknack!

 

Skal avstå fra å kommentere noe nærmere helheten (og tonen) i ditt siste innlegg.......!

 

Mener jo at jeg har gitt deg og alle andre det dere trenger av info og lenker, for å finne ut om dette er noe for dere....!

 

Våre kart fra det området vi opererer i, vil jo ikke være til noen nytte for deg....., og ikke ønsker vi (gode båtkamerater) å distribuere våre egenproduserte kart til andre utenforstående heller.

 

Så jeg ser ikke annen løsning enn at du også setter igang med litt innsats, - kjøper deg de aktuelle oppdaterte offisielle papirkart du ønsker og starter "vinterprosjektet" ditt du også.

 

Lykke til! :sailing::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei nicknack!

 

Skal avstå fra å kommentere noe nærmere helheten (og tonen) i ditt siste innlegg.......!

 

Mener jo at jeg har gitt deg og alle andre det dere trenger av info og lenker, for å finne ut om dette er noe for dere....!

 

Våre kart fra det området vi opererer i, vil jo ikke være til noen nytte for deg....., og ikke ønsker vi (gode båtkamerater) å distribuere våre egenproduserte kart til andre utenforstående heller.

 

Så jeg ser ikke annen løsning enn at du også setter igang med litt innsats, - kjøper deg de aktuelle oppdaterte offisielle papirkart du ønsker og starter "vinterprosjektet" ditt du også.

 

Lykke til! :sailing::smiley:

 

Takker så mye, da fikk jeg omsider et forståelig svar på mitt enkle spørsmål om, og evt. hvor, jeg kan få kjøpt kart over norske farvann som passer til OpenCPN, og det svaret var visst nei.

 

Det er hyggelig av deg å avstå fra å kommentere det du mener er «tonen» og «helheten» i det forrige innlegget mitt. Dokumentasjonen til OpenCPN ser helt utmerket ut, men det ville være ganske urimelig å forvente at den skulle inneholder oppdatert informasjon om hva ulike forhandlere på det norske markedet har å tilby til enhver tid. Jeg gjengjelder derfor høfligheten din med å avstå fra å kommentere hva jeg synes om å hele tiden bli henvist til denne dokumentasjonen :o)

 

Jeg antar hele sausen har sin opprinnelse i patenterte (de)krypteringsalgoritmer som brukes i de vanlige kommersielle kartformatene, som ikke kan distribueres med opensource-løsninger som OpenCPN. Det er jo akkurat det samme vi har sett ifm. distribusjon av digital musikk og film, og problematikken rundt DVD- og MP3-dekodere i opensource-løsninger. Men heldigvis er det ikke kommersielle aktører som sitter på grunnlagsdataene for sjøkart, i motsetning til i mediebransjen, så det er jo å håpe at flere og flere kart blir åpent tilgjengelige, som du skriver.

 

I sommer blir det TIKI Navionics GOLD i en virtuell XP-maskin på Linux ombord hos meg, så får vi se hvaslags prosjekter det blir i vinter. Papirkart har jeg nok av, men å drive å scanne og konvertere disse høres ganske døllt ut. Kystverkets kart-tjeneste som har vært nevnt her virker som et mer interessant utgangspunkt i den ene enden, så kanskje OpenCPN kan være løsningen i den andre ... og prosjektet blir jo da å finne ut hva man trenger i midten. Det ville jo være mye mer matnyttig enn at alle sitter på kammerset og scanner og konverterer de samme kartene hele vinter'n ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...