Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Dårlig service :crazy:

 

Helt enig :giggle: vi får prøve og finne det ut sammen jeg og deg då, helt aleine uten erfaringer :tongue: Jeg har lastet ned kart (linken jeg henviste til) Finner den i Toolbox>Charts, og klikker på den.

28l6u6s.jpg

 

Trykker så OK. Men eneste som kommer opp er dette:

2eul5z8.jpg

 

Hvordan får jeg somen lengre ut? Vet jo ikke hvor i verden jeg er, går ikke an og some lenge ut, bare inn :rolleyes: Skal no vell kunne få bilde av verdenskartet :confused:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nicknack, vi har tatt poenget ditt. Du vil kjøpe kart og det går ikke. Da er det bare å la være, kjøp ett annet program.

Jeg forsøkte OpenCPN i dag i båten, fungerte fint det med ais og det hele...

Jeg har ikke noe poeng, kun et spørsmål, og svaret er visst ja og nei, litt ettersom hvilken vei det blåser ... men jeg bruker tiki navionics gold, selv om det ikke er opensource, inntil det evt. dukker opp kart til opencpn på en enkel og grei måte. Until then, god sommer!

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg somen lengre ut? Vet jo ikke hvor i verden jeg er, går ikke an og some lenge ut, bare inn :rolleyes: Skal no vell kunne få bilde av verdenskartet :confused:

Frøken Fryd er nok inne på noe vesentlig. :yesnod:

 

Deretter: Du har bredde/lengdegrad på nederste linje. 75N og 77W forteller at du er vest for Grønland.

Du får dra kartet til det området du har kartfiler for. Når jeg drar mitt kart utenfor området jeg har filer for, blir det likt det du ser hos deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg testet det som Sjømann22 gjorde, lastet ned kartene via utorrent. Forsøkte å legge de rett inn. Fungere ikke. Prøvde å bruke Mapcal for å endre filene til det som er oppgitt til å fungere. Fungerer ikke. Skal teste en annen ting i kveld.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

 

Er det noen her inne som vet hvordan å skaffe "hardcopy" av selve bruker anvisning? Gjerne i PDF og på norsk (hvis mulig) ?

 

 

Noen som har testet autopilot med Open CPN ?

 

:sailing:

Bjørn

 

Hei igjen mateco! :sailing:

 

De holder foreløpig på med å lage en komplett "wiki" som gjenspeiler de forandringene og tilleggene av funksjoner som er kommet i releasen av versjon 2.1.0.

For å få det på norsk, kan vel Google verktøylinjen gjøre en brukbar jobb, - kanskje?

 

Når alt setter seg litt mere med den nye versjonen, så er det jo opp til hvem som helst som vil delta i den videre utviklingen...., som f.eks. oversettelse av selve programmet og bruksanvisning til norsk språk og event. i de formater som er ønskelig?

 

Autopilot? - Går så det suser det, mateco! :smiley::seeya:

 

 

Ship o'hoi :sailing:

 

 

P.S

 

Til los:

 

Ser av ditt innlegg #54 at du mest sannsynlig har installert flere versjoner (tidl. betas) over hverandre, og at du dermed har fått en miks av iconer o.l. i menyene dine!

 

Det kan være en fordel å avinstallere programmet og f.eks bruke Ccleaner eller noe annet renseprogram, for å få ut alle tidligere programrester.

Deretter installerer du en clean install av release versjonen Build 624a, som du finner her

:smiley::seeya:

Link to post
Share on other sites

 

P.S

 

Til los:

 

Ser av ditt innlegg #54 at du mest sannsynlig har installert flere versjoner (tidl. betas) over hverandre, og at du dermed har fått en miks av iconer o.l. i menyene dine!

 

Det kan være en fordel å avinstallere programmet og f.eks bruke Ccleaner eller noe annet renseprogram, for å få ut alle tidligere programrester.

Deretter installerer du en clean install av release versjonen Build 624a, som du finner her

:smiley::seeya:

 

Ok takk.Skal gjøre det :fishing:

Redigert av los (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må da bli forferdelige store filer?

Er det noen her inne som vet hvordan å skaffe "hardcopy" av selve bruker anvisning? Gjerne i PDF og på norsk (hvis mulig) ?

Bjørn

kjøp ny PC, på min er manualen på norsk :rolleyes:

 

For å få det på norsk, kan vel Google verktøylinjen gjøre en brukbar jobb, - kanskje?

 

GOOGLE oversetter stort sett alle sider til det språket som en vil ha.

Det tok 4 min å lage manualen til doc og pdf fil.

 

De gamle BSB/Kap filene ( MAPTECH kart) gåe, de nye fra nv-verlag.de/ går ikke.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Det tok 4 min å lage manualen til doc og pdf fil.

 

 

Hei roger-jo!

 

Ja, dette kan du ser jeg.

 

Noen sjanse for at du vil dele pdf- filen med norsk brukermanual til OpenCPN 2.1.0 Build 624a, her på forumet?

 

Da kan jo de som ikke er så trygg på engelsken få muligheten på norsk!

 

Ingar / moderatorene har vel et egnet sted for slikt vel?

 

På forhånd takk! :smiley::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing: Det er fine meldinger for helgaværet, så "båt-gubbene" skal ut på tur til diverse "perler" her ute på Møre-kysten!

Regner med at bl.a. disse øyene / gjestehavner / uthavner blir blant favorittene også denne helgen.....,Bjørnsund, Ona og Finnøy! :sailing::smiley::flag:

 

Da er det greit å ha en kartplotter som man kan å bruke i praksis ute på havet, - og ikke minst teste ut de viktigste funksjonene i "finvær", da blir man vel litt tryggere og kan tillate seg å stole litt mere på dette hjelpemiddelet når det gjelder sikker navigasjon også i røffere vær og forhold.

 

 

Til roger-jo: :smiley:

 

Takker igjen roger-jo for tilsendt norsk manual, og oppfordret han (så snart han har anledning), til å legge ut en link her i tråden, slik at også andre "båt-gubber" lettvint kan laste den ned.

 

 

På forhånd takk, og ha en fin helg alle sammen! :seeya::sailing::flag:

 

 

Ship o'hoi!

Link to post
Share on other sites

Sjømann, du har vel kun lastet ned torrent filen har du ikke? Torrent filen må du åpne i ett nedlastningsprogram så du får ned kartfilen.

 

Hvilket programm anbefaler du då? :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...