Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Heisann!

 

Først en stor takk til roger-jo for tilsendt manual på norsk. Desverre var filen pakket i RAR format som jeg ikke fikk åpna. Lasta derfor ned DOC og PDF fila som var zippet og lagt inn i dokumentakrkivet av Naurstad. Så, en stor takk til deg også, Naurstad! :smiley:

 

Når jeg leser i manualen så ser jeg at CM93 v.3 IKKE støttes av OpenCPN 210.

 

 

"CM93 Versjon 2 .

( C -Map versjon 3 , og senere ikke støttes . )"

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for den, Naurstad!

 

Håper alle har hatt en fortreffelig fin båthelg! :sailing::smiley:

 

 

Ville bare nevne at denne opplastede Norske manualen er fra den foreløpige (per dato) "wiki'en" for den nyeste programversjonen som

ble lansert 24. juni 2010. Denne originale "wiki'en", under ? / Hjelp -fanen i programmet, oppdateres fortløpende på nettet.....!

 

Siste utgave av programmet er OpenCPN 2.1.0 build 624a, kan lastes ned,- eller er blitt erstattet av nyere versjoner/upgrades,- som fortløpende blir publisert HER

 

NB!

Det er ofte en fordel å slette eventuelle tidligere installerte versjoner (ihvertfall Betas) av programmet, for så å installere denne program-release versjonen.

 

Mens vi venter på at noen føler seg kallet til å oversette programmet til norsk (i manualen står en oversikt over de språk som foreløpig er kommet med), så kan jo de som er litt usikker på engelsk, f.eks. forstå ting bedre, hvis man velger svensk språk i programmet. :flag_sw::flag_bp::flag:

 

Lykke til alle sammen!

 

 

Ship o'hoi :flag::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Været har vært meget bra og rikelig med muligheter til å nyte sjølivets GLEDER og kanskje også teste ut litt mulighetene og bruken av dette programmet.

 

Alle jeg har snakket med i nærområdet vårt, - er meget fornøyd :sailing::smiley: , med denne stable release utgivelsen!

 

 

Men, bdbcat (Dave) og teamet ellers bak utviklingen av dette programmet fra Open Source- miljøene rundt omkring, ja de fortsetter videreutviklingen av programmet.

 

For dere som er over middels interessert i navigasjon og ikke minst en ekstra porsjon datainteressert, så er muligheten der til å følge og delta i uttestingen videre i det som omtales som OpenCPN versjon 2.2 BETA Build.... (per dato Build 710)

 

Forandringene/forbedringene og eventuelt de nye funksjonene blir fortløpende presentert, og de nye Betas blir også gjort tilgjengelig HER for nedlasting og TESTING

 

Lykke til alle sammen, og fortsatt God Sommer!

 

 

Ship o'hoi! :sailing::fishing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått det til med torrenten som sjømann linket til høyere opp. Det er en iso fil som enten må brennes ut eller "monteres" som en virituell dvd skive.

Etter at det er gjort der det bare å velge add chart, deretter har jeg lagt til alle de "øverste" mappene og filene som lå inne i iso filen (på den virituelle cd'en) og det virker som bare det :)

 

Hvis noen fortsatt har problemer kan jeg lage en mer detaljert "how to"

Link to post
Share on other sites

Her er grunninnstillingene jeg bruker under "Vektor Kart" innstillinger:

Syns dette har virket meget bra på mine turer så langt.

 

Men lett å lese var det ikke...

Alt-PrtSc kopierer det aktive vinduet til utklippsbordet, i motsetning til bare PrtSc som kopierer hele skjermen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...